Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on alkaneet vaihdevuodet?

Vierailija
22.09.2020 |

Olen 48-vuotias, ja minulla on vielä säännölliset kuukautiset. Miten teillä on vaihdevuodet alkaneet? Loppuuko kuukautiset vain yhtäkkiä? Alkaako kuumat aallot sen jälkeen, kun kuukautiset on jääneet pois? Mulla ei ole vielä mitään oireita, kaikki on kuin ennenkin. Tuleeko muutoksia sitten tosi nopeasti? Missä vaiheessa tulee uniongelmia? Ja onko vielä muuta odotettavissa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limakalvojen ohentuminen, kuivuus ja kutina, mielialamuutokset, ihon veltostuminen ja/tai kuivuminen, silmien kuivuminen, lihominen tai laihtuminen, osteoporoosi... Onhan noita. Mutta voi olla ettei tule mitään.

Vierailija
2/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelevasti ja vaiheittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko nuo oireet sen jälkeen, kun kuukautiset on jääneet pois? Vai jo ennen?

Vierailija
4/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet alkoivat 37 -vuotiaana. Ihan perseestä. Ennen kuukautisia reilu viikko yöhikoilua ja huonoja unia. Lisäksi hiukset ohentuneet puolella. Ai niin, tätä iloa on 21-24 päivän välein kierron lyhentymisen vuoksi eli käytännössä nukun puolet kuukaudesta ihan paskasti. Ole onnellinen, jos sulla ei ole mitään oireita. Ehkä pääset vaihtareiden suhteen helpolla.

Vierailija
5/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä alkanut.

Vierailija
6/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koronavirus oikeasti säteilysairaus? – Kapitaali.com

https://kapitaali.com/onko-koronavirus-oikeasti-sateilysairaus/

Vierailija
7/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen miettinyt, että olen ehkä päässyt helpolla tähän asti. Mutta kohta voi tapahtua sitten paljonkin pienessä ajassa

Millaista tuo yöhikoilu siis on? Kestääkö sitä koko yö vai herääkö vain ihan hiessä? Eli ennen kuukautisia tuommoista. Ja nukkuu huonosti. Sitä siis ehkä pian luvassa.

Vierailija
8/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksilöllistä, mutta minulla alkoi kuumat aallot kun vielä kuukautiset oli. Sitten tuli mielialanvaihtelut, ja mieletön v*tuts, väsymys kun en saanut öitä nukuttua. Olin silloin 52v. Käytän estrogeeliä, ja oireet ovat hävinneet, elämän laatu muutui täysin.

Vierailija
9/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan yöhikoilu oli sitä, että yöpaidan lisäksi piti vaihtaa lakanat.

Mulla vaihdevuosien alkuvaiheessa hikoilua oli vähemmän. Lähinnä kuukautiskierto lyheni ja vuodot olivat runsaampia. Sitten alkoivat kuumat aallot, jotka olivat pahimmillaan kuukautisten jo loputtua. Siinä vaiheessa otin hormonikorvaushoidon käyttöön. Työnteko ei oikein suju, jollet saa nukuttua.

Samanlaista oli äidilläni, joka sai kuumia aaltoja vielä yli 70-vuotiaana. Häneltä loppui hormonikorvaushoito 57 -vuotiaana rintasyöpään ja samoin kävi itsellenikin. Mutta on kavereita, joilla tosiaan vain menkat loppuivat. Ei mitään havaintoa kuumista aalloista yms.

Vierailija
10/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan näissä on eroja. Ystävälläni kuukautiset muuttuivat hetkeksi todella runsaiksi vaihdevuosien alussa ( reilun viidenkympin iässä)

Vierailija
11/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nr8 jatkaa vielä että yöhikoilu = kuumat aallot. Vuorotellen tulikuuma ja jääkylmä, ja koko yön! Eihän siinä sitten nukuta, kun revit yökkäriä ja peittoa pois ja laitat ikkunaa auki, ja sekunnin päästä palelet kuin jääkalikka. Voin sanoa ettei ole kivaa.

Vierailija
12/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49v. Limakalvojen kuivuminen on vaivannut jo vuosia. Käytän pausanolia satunnaisesti.

Kierto on vähitellen lyhentynyt. Ennen se oli 28 pvää, nyt yleensä ehkä 24, vähemmänkin. Toisaalta viimeksi se oli 30 pvää eli alkaa varmaan heitellä enemmän. Vielä menkat ovat kuitenkin tulleet joka kuukausi.

Harrastan liikuntaa ja venyttelyä yms. Silti tuntuu olo usein jäykältä. Lukemani mukaan tämäkin voi johtua estrogeenin vähäisyydestä. Sitten on tietty hiusten harmaantuminen, kynsien hapertuminen, ikänäkö...

Vierailija
13/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista tuo yöhikoilu siis on? Kestääkö sitä koko yö vai herääkö vain ihan hiessä?

Herää monta kertaa yössä siihen että sydän hakkaa ja hiki valuu naamalta, ihan niin että on lakana ja tyynyliina märkä. Ja sitten tulee heti kylmä. Rehellisesti n. 20 kertaa yössä herää siihen. Ja keskellä päivääkin yhtäkkiä huomaa että naama alkaa punoittaa ja kuumottaa, ja hetken päästä valuu naama ja kainalot. Sitä kestää pari kolme minuuttia kerrallaan, mutta on tosi epämiellyttävää.

Vierailija
14/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45v vuoden ikäisen lapsen äiti ja vaikka siis vielä hedelmällinen (luomuvauva) niin menkat on menneet HIRVEIKSI. Alkoivat tiuhentumaan ja niitä on koko ajan (kierto 21-22pv eli aina pari viikkoa väliä ja taas mennään). Vuodon määrä on todella runsas. Kestää 8 pv. Hirveät kivut. Ferritiini 8. Lähinnä teki mieli itkeä kun menkat alkoi melko nopeasti synnytyksestä vaikka täysimetin.

Terveyskeskus sanoi että ihan on normaalia ja ferritiini ihan hyvä, normaali on 10! (Jokainen tietää että 8 on sysipaska arvo ja tuo alaraja aivan liian alhainen).

Ottaisin vaikka heti ne oikeet vaihdevuodet että tämä menkkakörsimys loppuisi. Puolet kuukaudesta vuodan kamalasti ja kuihdun ja näivetyn. Koko ajan side housussa. V*tuttaa.

Vierailija
15/18 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45v vuoden ikäisen lapsen äiti ja vaikka siis vielä hedelmällinen (luomuvauva) niin menkat on menneet HIRVEIKSI. Alkoivat tiuhentumaan ja niitä on koko ajan (kierto 21-22pv eli aina pari viikkoa väliä ja taas mennään). Vuodon määrä on todella runsas. Kestää 8 pv. Hirveät kivut. Ferritiini 8. Lähinnä teki mieli itkeä kun menkat alkoi melko nopeasti synnytyksestä vaikka täysimetin.

Terveyskeskus sanoi että ihan on normaalia ja ferritiini ihan hyvä, normaali on 10! (Jokainen tietää että 8 on sysipaska arvo ja tuo alaraja aivan liian alhainen).

Ottaisin vaikka heti ne oikeet vaihdevuodet että tämä menkkakörsimys loppuisi. Puolet kuukaudesta vuodan kamalasti ja kuihdun ja näivetyn. Koko ajan side housussa. V*tuttaa.

Toivottavasti tankkaat rautaa. Alle 30 niin rautavarastosi on tyhjät. Tee asialle jotain.

Vierailija
16/18 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia näistä!

Muistan joskus nuorempana, kun työpaikalla vanhemmat naiset näistä kertoi. Just nuo uniongelmat jäi mieleen, vaikuttaa takuulla työssä jaksamiseen.

Täytyy tässä tunnustella ja koittaa sitten ainakin hakea apua, jos oireita alkaa tulla ja ne on tosi pahoja. 

Olen aika aktiivinen liikkuja. Luin jostain, että se voisi helpottaa vaihdevuosioireita. Täytyy sitä vain jatkaa ja toivoa parasta.

ap

Vierailija
17/18 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisiin tuli ensin muutaman kuukauden taukoja, jonka jälkeen tuli "jättikuukautuset" eli runssta vuotoa 1-2 viikkoa. Normi kuukautiset kestivät yleensä noin 5-6 päivää, joista 1-2 päivää runsaanpaa vuotoa.

Muutaman kuukauden tauot pitenivät, eikä vuoto ollut enää runsasta.

Uniongelmia ja lieviä kuumia aaltoja.

Vierailija
18/18 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynekologille mars.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi