Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotaanko jossain päin Suomea "piirrustus"? Tai "sisarrus"?

Vierailija
23.11.2013 |

En voi ymmärtää, miksi joku kirjoittaa noin? Sana on pii-rus-tus ja niin olen sen aina kuullut myös sanottavan. Sanooko joku todella piir-rus-tus? Si-sar-rus? Kier-ruk-ka?

Tai erillainen? Sanahan on erilainen.

Onko tää jotain murretta, mitä olen välttynyt kuulemasta?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisarrusta en ole ikinä kuullut, mutta piirrustuspaperista puhutaan

t. hämäläinen

Vierailija
22/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen syntyperäinen helsinkiläinen ja sanon piirrustus, ja erilainen/erillainen, sellainen puolellatoista ällällä. Toki kirjoitan piirustus ja erilainen. Suomen kielessä ei ole sataprosenttinen äänne/kirjain-vastaavuus, vaikka aika lähellä sitä onkin. 

Sanon myös esim. lähemmäs Tervettuloa hernekkeitolle. Pojam pallo. kuin siten kuten kirjoitetaan. Se tekee ääntämisestä sujuvampaa. Ja esim. sanassa kengät, kaksi keskimmäistä äännettä on ängiä, ei siis ng. 

Että semmoinen ihmeellinen kieli meillä.

T: Suomen kielen ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirrustus lausutaan ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
24/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon lapista ja sanon piirrustus, mutta osaan kyllä kirjottaa sen oikein :D sisarus sen sijaan sanonkin ihan sisarus ja kierukka on kierukka :D

Vierailija
25/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyperäinen helsinkiläinen minäkin, en todellakaan sano piirrustus tai sisarrus.

Vierailija
26/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en entisenä turkulaisena ole koskaan kuullut sanaa sisarrus. Piirrustus on tutumpi, mutten sitäkään osaa oikein yhdistää mihinkään tiettyyn murrealueeseen. Nykyisenä helsinkiläisenä ihmettelen sitä että tosi moni sanoo kaakaon täällä 'kaakkao', sitä en ollut koskaan ennen kuullut.

Vierailija
27/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikuisena edelleen r-vikaisena aina pyrin minimoimaan r:t, joten lausun joko piirustus tai siitä tulee piirlustus liian helposti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi