Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt oikeesti. Miten voisin oikeesti laihtua? VINKIT KEHIIN.

Vierailija
23.11.2013 |

Oon 20v nainen ja painoa pitäis pudottaa n20kiloa ylipainoa.. 

Oon niin kyllästynyt tähän ku vaatteet on ku makkarankuoret ja hävettää jopa joskus oma ulkonäkö.. oon idiootti joten vääntäkääs nyt rautalangasta miten paino oikeesti alkais putoamaan? paljonko pitää liikkua? 

Onko pakko samalla olla joku himo dieetti, pelkkää salaattia, kalaa/kanaa tms?

En liiku nykyään miltei yhtään. Kuinka paljon pitäisi liikkua että

paino alkaa karista? riittäisikö uinti 2krt viikossa 1h per kerta, ja 3krt viikossa parin km lenkki reippaasti kävellen? VAI paljon enemmän??

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki koira. Laihdut takuuvarmasti! Minulta lähti 15 kiloa.

Ennen lenkille lähteminen oli vaikeaa, mutta nykyään on pakko selviytyä ulos, satoi tai paistoi.

Vierailija
42/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 10:30"]

Neuvotko sinä tosissasi ap:ta menemään pitsalle ja kaapimaan tuodusta pitsasta täytteet tuulensuojaan ja jättämään pohjan syömättä :DD? Ja entäs voileivät: onko siis tarkoitus tehdä ensin voileipä ja sitten syödä vain päälliset (leipä kai roskiin) vai suoraanko jääkaapista makkarat, juustot, leikkeleet ym. suuhun?

[/quote]

Vinkkini voivat sinusta kuulostaa "lähes järjettömiltä" mutta ainakin ne auttavat laihtumisessa :)

Ap on käsittääkseni nuori tyttö, joka varmaan mielellään käy ulkona pitsalla ystäviensä kanssa. Kyllä, olen ihan tosissani - pitsasta voi syödä vain ne herkulliset päälliset ja jättää sen vehnäjauhotaikinan lautaselle. Monikaan ei aina jaksa kokonaista pitsaa ja jättää reunat syömättä, joten mikä ero siinä on pohjaan nähden? Ja kyllä, olen itse tehnyt näin ystäväni kanssa :) Maksamme tietenkin pitsasta täyden hinnan, joten mitään ongelmaa ei koidu kenellekään.

Voileivällä tarkoitin niitä valmiina ostettavia, kun ollaan vaikka kaupungilla shoppailemassa. Itse jätän aina päällimmäisen osan pois, oli se sitten patonki tai kolmioleipä. Ihan liikaa leipää itseään.

Kotona ei tietenkään lapata voileipäaineita suoraan jääkaapista suuhun :) vaan juustot, leikkeleet, tomaatit ja kurkut laitetaan nätisti lautaselle ja syödään siitä pikkuhaarukalla ilman leipää.

14

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda myös pastat riisit ja viljatuotteet mahdollisimman runsaskuituisiksi

Vierailija
44/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 08:13"]

ei tumma suklaa ole laihdutuksen kannalta yhtään sen parempi kuin maitosuklaa. 

[/quote]

Kysypä kuule ranskattarilta... kukaan ei koske tikullakaan mihinkään höttömaito-muka-suklaaseen.

Ulkosuomalainen

[/quote]

Miksi jonkun ranskattaren mieltymyksillä pitäisi olla merkitystä? Eiköhän se määrä ole kuitenkin ratkaiseva asia, jos nyt tarkoitat tällä sitä, että ranskattaret ovat jotenkin upeita ja hoikkia. Osa voi olla, mutta paljon niissäkin on karvaa puskevia plösöjä.

Vierailija
45/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:11"]

Onpas taas asiantuntevia neuvoja:(

Syöt vähemmän ja liikut enemmän on perussääntö.   

Liikunta ei laihduta, koska on käytännössä mahdoton lisätä sitä niin paljon, että voisi syödä entiseen malliin. [/quote]

Nro 38, et sitten näe mitään ristiriitaa tässä omassa asiantuntevassa neuvossasi... ? ;)

14

Vierailija
46/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää vinkki, että pizzasta pelkät täytteet oli jo ihan huippu :D miten käytännössä, kaavitko sitä juustomössöä suoraan siitä keskeltä haarukallinen kerrallaan, vedätkö täytteet per slaissi vai kenties kaavit ensin kaikki täytteen johonkin sivuun ja alat siitä popsia? 

Vierailija
47/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi on tärkeä juttu oikeasti.

Liikunta ei ehkä laihduta mutta siivoa silti tarmokkaammin ja liiku hissin sijasta portaissa ja käy lähikaupassa kävellen tai pyörällä :)

Ei tarvitse syödä vähempää jos annoskoko on passeli, syö vaan laadukkaammin, älä mätä lautasta täyteen makaronia pohjaksi vaan ensin puolilleen salaattia, sitten kauhallinen kasviksia, pieni kauhallinen lisuketta jos haluat ja vähän kastiketta ja sopivasti prodea.

Hanki kaappiin helppoja välipaloja pahan hetken varalle. Pieniä proteiinipatukoita, omenoita, rahkaa, kuppikeittoja. Itsellä on välillä vaikea miettiä jotain pikkuista syötävää, vaikka en välipaloja syökään niin esim iltapalat, niin on helpompi jos on jotain kevyttä ja helppoa kaapissa.

Vierailija
48/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askel kerrallaan, kaikki muutoksia ei voi toteuttaa heti, niin että niistä tulisi ihan oikea elämäntapa. Luettelen joitan omia juttuja, jotka minulla ovat auttaneet.

1. Herkut, limut, mehut pois, ja herkkupäivä käyttöön. Laihdutuksen ihan alussa on parempi pitää harvemmin, mutta myöhemmin hyvä herkkupäivätahti on vaikkapa kerta viikkoon.

2. Yleensä ottaen mitään ei kannata sulkea täysin ruokavaliosta, mutta jos jotain kannattaa välttää kokonaan, niin se on sokeri. Rasvaakin ihminen tarvitsee kohtuudella, mutta sokeria ei. Mukaanluettuna esim jogurttien piilosokerit.

3. Säännölliset ruoka-ajat, n. 3 tunnin välein. Ja oikeasti sellaiset ateriat, että maha täyttyy ja napostella ei tarvitse. Tähän myös sisältyy se, että napostella ei kannata. 

4. Jokaisella aterialla sekä proteiinia, että kasviksia/hedelmiä. Esim lounas: puoli lautasta vihneksia, 1/4 riisiä ymv, 1/4 lihaa/kalaa, Välipala: jogurtti/rahka ja omppu, pähkinöitä ja klementiini, raejuustoa ja marjoja, leipä runsaalla juustolla.ja kiiwiä.

5. Liikunta ei ole tärkein asia, mutta hyvä tuki laihdutukselle. Liikuntaa tulisi ottaa kuvioon mukaan pikkuhiljaa, ja harrastaen oikeasti sellaista mikä on itsestä kivaa. Jos ei ole ikinä tykännyt juosta, on aivan turha yrittää pakottaa itseä hölkkälenkille. Suurin virhe monilla onkin, että aloitetaan heti alkuun hirveät 5x/viikossa treenit, ja todella joustamaton liikuntaohjelma. Sitten parin kuukauden päästä siihen uuvutaan, ja kirotaan koko liikunta. Hiljaa hyvää tulee. Aluksi mukaan arkiliikuntaa, sitten yrität päästä suosituksen mukaisiin suorituksiin. Tämän jälkeen kaikki ylimääräinen on vain plussaa :)

Monet kirjoittivat tuosta annoskoon pienentämisestä. Minulle se ei kertakaikkiaan toimia. Syön aina täyden lautasen, ja monesti santsaan toisen. Juju onkin siinä, että kun se lautanen sisältää yli puolet vihanneksia, ei ole mikään synti vetassa vaikka parikin naamaan illallisella. Mahan pitää täyttyä laihduttaessakin. Kaloreita en oli ikinä laskenut, mutta ilmeisesti laihduttaessa vähintään 1500kcal olisi hyvä syödä, varsinkin jos on isokokoinen, ja sitä enemmän pitää syödä, mitä enemmän liikkuu. Itse olen tällähetkellä normaalipainon alapäässä, mikä ei siis mikään tavoite ole, mutta jos joku nyt miettii ettei voi päästä hoikkaan kuntoon syömällä paljon, vaan pitäisi syödä linnunannoksia, niin niille tiedoksi.

Vierailija
49/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma t konstini:

Karsi ruokavaliostasi pois kaikki mahdolliset sokerit ja vaaleat viljat, osta aina kuituisin vaihtoehto viljavalmisteista. Itse syön lounaaksi lähes aina vain salaattia + parsakaali tai vastaava lisuke + liha/kala/muna/muu proteiiniisä. Ei leipää lounaalla. Alkoholia vain kohtuudella, ei koskaan makeita alkoholijuomia. Syö paljon kypsentämätöntä ravintoa ja pähkinöitä. En myöskään syö valmisruokia kuin muutaman kerran vuodessa. Jos on kiire, syön mieluummin hedelmää tai vihannesta kuin valmisruokaa.

Pidä itsesi liikkeellä päivittäin. Olen osin liikuntarajoitteinen enkä pysty ollenkaan esim. juoksemaan tai harrastamaan mitään hengästyttävää tai edes käymään salilla (lonkan nivelrikko on välillä melko rajoittava). Pyrin silti kävelemään joka päivä ainakin 5 km tai tekemään vastaavan määrän kotitöitä (siivousta jne.)

Tällä reseptillä oma painoni on pysynyt hyvin tasaisena jo toista kymmentä vuotta. Olin lapsena ja nuorena aina pullukka, nykyään painan 52-53 kiloa. En juuri koskaan laihduta, teen vain pieniä korjausliikkeitä esim. joulun jälkeen.

Vierailija
50/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokereista muutenkin kannattaa muistaa, että kaikissa jogurteissa, rahkoissa jne. on todella paljon sokeria, eli kannattaa aina valita maustamaton jogurtti, makuun kyllä tottuu pian. Lisäksi valmisruuissa on usein lisättyä sokeria. Sipsit ja muut prosessoidut elintarvikkeet voi unohtaa.

Jos on sokerin suurkuluttaja, alkuun vähäsokerinen ruokavalio voi tuntua masentavalta. Olen kuitenkin melko varma, että totut siihen nopeasti.

Vierailija
51/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon tuossa onkin jo vinkkejä, osa ihan hyviä osa taas vähän uskosmushoito-luokkaa. 

Itse harrastan voimailua/bodailua ja laihdutankin yleensä joka tammi-helmikuun aikana noin 8kg pois vuoden aikana lihaksen mukana kertynnyttä läskiä. Laihiksen jälkeen myös pysyn hyvässä kunnossa pitkään eivätkä kilot tule mitenkään heti takaisin vaan koko vuoden ajan tasaisesti ihan tarkoituksellisesti.

Tuo 20kg on niin iso lukema, että jos sen koittaa laihduttaa nopeasti hidastuu aineenvaihduntasi siinä kitu-laihiksen aikan niin paljon, että jos sitten lopetat sen ja palaat lähellekkään vanhoja tottumuksia niin zädääm! kaikki tulee valonnopeudella takaisin.

Tämän takia on tärkeää laihduttaa tarpeeksi hitaasti. Tämä tapahtuu tietenkin SYÖMÄLLÄ vähemmän kuin KULUTTAA. Eli funktiossa on kaksi muuttujaa syöminen ja kuluttaminen. 

On selkeästi helpompi syödä 1000kcal vähemmän kuin liikuntaa harastamalla kuluttaa tuo 1000kcal. 

Se on sitten toinen juttu miten saa syötyä vähemmän. Voi joko syödä kevyemmin tai vähemmän. Itse ratkaisen asian aina syömällä kevyemmin koska en tykkää olla nälässä. Ruokavaliostaan saa helposti kevyemmän kun:

1. Välttää kovia rasvoja, ihminen saa kyllä länsimaisesta ruokavaliosta ihan tarpeeksi kovia rasvoja vaikka niitä kuinka välttelisi. Lisäksi rasvassa on 2 kertaa enemmän energiaa kuin hiilihydraateissa tai proteiinissä. Eli kaikki rasvaiset liha, maitotuotteet ja paneroidut yms. rasvamätöt ehdottomasti kokonaan pois.

2. Hiilihydraatit tarjoavat energiaa, eli niitä vain sen verran kuin tarvitset. Jos nuo jättää kokonaan pois on liikunnan harrastaminen vähän tunkkaisen oloista ja riski erilaisille retkahduksille kasvaa. Itse syön laihikselle hiilareita vain aamupalalla sekä ennen ja jälkeen urheilun. 

3. Syö "pääruokia" vähemmän. Jos söit ennen vaikka 400 grammaa makaroonilaatikkoa luonaalla syö nyt 200grammaa

4. Korvaa pois jätetyt ruuat vihanneksilla. Vihanneksissa ei ole käytännössä yhtään energiaa eli niitä voi syödä ihan niin paljon kuin huvittaa. Jos on ongelmia itse kurin kanssa kannattaa ateria aloittaa isolla salaatilla, tällöin et ota itse ruokaa niiin paljon lautasellesi kun et ole enään niin nälissäsi. Salaattiin ei kuitenkaan kannata aina lorauttaa sitä öljyä/kastiketta koska siittä tulee energiaa reilusti

5. Tarkista aina välillä kalorilaskurista tai jostain kalorisi. Kaloreita olisi hyvä tulla noin 500 vähemmän kuin kulutat tuolla vauhdilla paino putoaa reilun puoli kiloa viikossa. Jos koittaa tiputtaa paljon nopeammin painoa niin menee mahdolliset lihakset mukana ja läski tulee todella helposti takaisin kun aineenvaihdunta on hidastunut laihiksen aikana.

Liikunnassa ratkaisee enemmäkin määrä kuin laatu. Jos ei ole ennen liikuntaa harrastanut on ihan turha haaveilla mistään muodikkaista HIIT-treeneistä, niihin pitää olla hyvä pohja kunto. Kannattaa etsiä joku laji mitä tykkää tehdä, sillä jos väkisin ähkii juoksumatolla 20 minuuttia kolme kertaa viikossa niin siinä menee arviolta vain 600kcal energiaa =100g läskiä mikä ei todellakaan maksa vaivaa. 

Pieni lisähuomautus sitten vielä, kun päivässä tulee miinusta 500kcal tarkoittaa se, että viikonlopun ryyppyreissusta ei voi tulla plusaa kolmeatuhatta tai homma ei vaan etene. Eli korkki kiinni tai todellakin maltilla ja ilman mitään darra-ruokailuja.

Vierailija
52/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi hyvä konsti: Syö ruoka puikoilla. Syöt hitaammin ja ehdit tulla kylläiseksi ennen kuin santsaat.

Vierailija
53/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on monenlaista vinkkiä tullutkin. Itse haluaisin lisätä, että kannattaa tehdä pari lihaskuntotreeniä viikossa. On totta, että liikunta ei laihduta juurikaan, mutta liikunnalla voi vaikuttaa siihen laihdutatko läskiä vai lihaksia. Kun pistät lihaksetkin vähän hommiin niin et kadota lihasmassaa niin paljon. Liikunnalla on nyt paljon muitakin terveysvaikutuksia, joten kannattaisi liikkua on sitten laihiksella tai ei.

Vierailija
54/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ehdottomasti 5:2 dieettiä, eli viikona aikana pidät kaksi 500kcal:n päivää (ei perättäisiä päiviä).

Itse olen kokeillut kaikenlaista dieettiä, mutta tämä on ehdottomasti paras. Kaikki dieettini ovat aina päättyneet siihen, että en enää jaksa laskea kaloreita/hiilareita yms. kun sitä pitäisi tehdä päivittäin. 5:2:ssa niin tarvitsee tehdä vain kahtena päivänä viikossa ja aika pian sen oppiikin mitä siihen 500kcal:iin mahtuu eikä tarvitse laskea. Alun jälkeen paastopäivät helpottuvat ja niitä alkaa kaipaamaan ruokapäivinä :) Aloitin 5:2 tänä vuonna 1.9. ja ei ole aikomustakaan lopettaa, aiempien dieettien kohdalla olisin luovuttanut tähän mennessä jo moneen kertaan.

Ja muista juoda paljon vettä! Tsemppiä!

Vierailija
55/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

simple, vähennä sisään pistettäviä kaloreita tai kuluta enemmän. Ihan ensin kaiki alkoholi pois, kaiki makea pois, syöt pieniä annoksia, nukut min. 8 tuntia yössä ja katsot 2 kuukauden päästä mihinpäin on kehittynyt

Vierailija
56/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan 5:2 dieettiä, joka ei ole mikään ihmedieetti, vaan lääkärien kehittämä ja tutkima tapa alentaa veren kolesteroliarvoja ja laihduttaa. Siinä syödään 5 päivänä viikossa normaalisti, kahtena päivänä viikossa vain 500 kcal. Kannattaa liittyä esim. Kiloklubiin, jossa saa helposti selville aterioiden kaloriarvot ja ruokailun suunnitteleminen on yksinkertaista500 kilokalorin päivät eivät saa olla peräkkäin. Itse paastoan maanantaisin ja torstaisin. 500 kilokaloriin voi syödä noin kilon ruokaa. Itse syön kasviskeittoja raejuustolisäyksellä, marjarahkaa, marjoja ilman rahkaa, porkkanoita, omenoita ja kananmunia. On yllättävän helppoa eikä tule nälkä, kun juo paljon.

Olen kokeillut kaikkea mahdollista, myös ollut vuosikausia virallisterveellisellä dieetillä, mutta tämä on kaikkein helpointa. Parasta on ajatus, että on päiviä, jolloin voi syödä normaalisti eikä ihan koko ajan tavitse vahtia, mitä syö.

Vierailija
57/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 ja ketä täällä nyt on hiilareita ja liikuntaa mollanneet, tumman suklaan, riisin jne. ylivertaisuus on suhteellista. Esim. tummassa suklaassa on enemmän kaakaota (jonka terveyshyödyistä yleensä suklaassa puhutaan) kuin maitosuklaassa, mutta rasvaa yms. aika lailla saman verran. Vaikka terveellisiä osia olisi vähän enemmän, ei ne hyödyttömät/haitalliset osat ole hävinneet. Sama kuvio viljatuotteissa, paitsi että hiilareiden saanti ei ole mitenkään hyödytöntä tai haitallista, kun se on kohtuullista. Hiilihydraatit on kuitenkin pääasiallinen energianlähde useimmissa ihmisen normaalielintoiminnoissa, joten niitä ei tulisi kokonaan jättää. :p

Proteiini taas on nykyään muotia, mutta se on hyvin energiapitoista tavaraa. Ja sitäkin elimistö osaa pilkkoa polttoaineeksi tai varastoida vaikka rasvaksi, jos ei kaikkea tarvita elimistön uusiutumiseen/rakentamiseen.

Liikunnasta sen verran, että tosiaan se liikunnan aikana tapahtuva energiankulutus ei ole kovin merkittävässä roolissa laihdutuksessa. Mutta ihminen kuluttaa energiaa jatkuvasti, ei vain liikunnan aikana. Liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa (--> energiankulutus kasvaa) paljon pidemmäksi ajaksi kuin itse liikuntasuoritus kestää. Ja ylipäätään aineenvaihdunta ei pääse nukahtamaan kun liikkuu säännöllisesti.

Itse ap:lle, kirjota asioita ylös ja tee itsellesi konkreettinen suunnitelma. Listaa herkut (keksit, kakut, karkit, roskaruoka...) ja tällää vaikka jääkaapin oveen. Sillon tiiät mitä ei syödä ja ei tule "no ei kai tätä lasketa" -tyylisiä lipsahduksia. Ja siihen viereen voi tällätä viikko-ohjelman jossa lukee tietyille päiville joku liikuntasuoritus, reipasta kävelyä tai uintia esimerkiksi. Taas tietää millon pitää tehä ja millon ei.

Vierailija
58/61 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mulle liikutteko samalla kun laihdutatte. Itse laihduin 5kg kun aloitin työn, joka hieman fyysistä, ruokavalioon en tehnyt muutoksia ja tämä oli vain kesätyö. Tämän jälkeen palasin palasin opiskelemaan ja jatkoin laihduttamista ruokavalion ja liikunnan avulla. Laihduin vielä 10 kiloa. En syönyt salaattia, broileria ja rahkaa vaan aivan normaalia kotiruokaa ja herkuttelinkin välillä. Annoskoot oli hieman pienempiä kuin aiemmin ja mm. pizzaa ja muuta rasvaista söin vain muutaman kerran kuukaudessa.

Kävelin/pyöräilin kauppaan ja muutenkin kävin joka päivä 1-2 kertaa lenkillä. Saatoin kävellä niin kauan kuin jaksoin, en kuitenkaan tuntenut tarvetta ahmia liikunnan jälkeen. Hölkän aloitin kun kunto oli jo parempi, ensin jaksoin juosta 10min. ja lopulta 60min. Olin alussa ihan rapakunnossa ja nyt jaksan tehdä melkein mitä vaan.

Kannattaa ottaa huomioon, että liikunta kuluttaa kaloreita sitä enemmän mitä painavampi olet ja parantaa aineenvaihduntaa. Minusta liikunnan terveysvaikutukset ovat asia joita ei pidä sivuttaa. Kunto kohenee, iho pysyy kiinteänä, olet terve ja hyvinvoiva. Ja kyllä koen, että liikunta olisi iso apu minulle painon pudottamisessa. Minulla ei ole löysää, eikä tule, halusin kauniin vartalon, en ainoastaan olla normaalipainoinen.

Vierailija
59/61 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itselläni auttoi seuraavanlainen tuote:

https://liposlend24.com/text.php#aff=Pingviini

Tämä tuote sai minut pysymään poissa herkuista ja arkiliikunnan kera menetin painoa helpommin kun voisi kuvitella! Suosittelen kokeilemaan, ehdottomasti hintansa arvoinen

Vierailija
60/61 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapamuutos. Aloitat puolittamalla  kaiken syömäsi. Siis annoskoot ruokailujen suhteen, herkkuja, limppareita...kaikki. sitten alat käymään vaikka 5 x viikossa reippaalla kävelyllä. Siitä se alkaa, ja motivaatio tervellisiin ruokailutottumuksiin ja liikuntaan lisääntyy myös. Painnonhallinnassa on noin 80 % sitä, mitä suuhun pistät.