Nyt oikeesti. Miten voisin oikeesti laihtua? VINKIT KEHIIN.
Oon 20v nainen ja painoa pitäis pudottaa n20kiloa ylipainoa..
Oon niin kyllästynyt tähän ku vaatteet on ku makkarankuoret ja hävettää jopa joskus oma ulkonäkö.. oon idiootti joten vääntäkääs nyt rautalangasta miten paino oikeesti alkais putoamaan? paljonko pitää liikkua?
Onko pakko samalla olla joku himo dieetti, pelkkää salaattia, kalaa/kanaa tms?
En liiku nykyään miltei yhtään. Kuinka paljon pitäisi liikkua että
paino alkaa karista? riittäisikö uinti 2krt viikossa 1h per kerta, ja 3krt viikossa parin km lenkki reippaasti kävellen? VAI paljon enemmän??
Kommentit (61)
Vesi.
Kun juot tarpeeksi, virtsa on vaaleaa eikä tuoksu juuri miltään. Huomaat myös luonnollisemmin janontarpeen tankattuasi hetken säännöllisesti, eikä vedenjuonti tee vaikeaa kuten aluksi saattaa tuntua.
Muista myös mineraalien saanti jottei elimistö huuhtoudu liikaa.
2 jatkaa: olin 20 vuotta ylipainoinen, nykyään 170cm/60kg :)
Ala käyttää Kiloklubia (maksuton) tai Kalorilaskuria (maksullinen mutta parempi kuin Kiloklubi). Siellä pystyy seuraamaan syömiään kaloreita, makroravinteita (hiilarit, rasvat, protskut), kalorien kulutusta jne jne jne.
Lisään: Kalorilaskurissa ja Kiloklubissa pystyy seuraamaan myös liikuntaa.
Vesi on ihan hyvä vinkki joo, mutta ei pelkkä vedenjuonnista huolehtiminen auta, kyllä siihen tarvitaan muutakin.
Vedellä ja puhtaammalla ravinnolla mä laihduin joten se on mun vinkki.
Kropan puhdistuessa pikkuhiljaa aloin haistaa ja maistaakin paremmin eikä entiset kuonamätöt tuntuneet likikään yhtä houkuttavilta kuin ennen. Itsensä kuuntelu antaa vinkkiä mihin tarpeeseen ruuan kaipuu tulee.
T.2&3
ei mitään dieettejä! Vaan sitä kuuluisaa elämän hallintaa.
Tee itse ruokasi.
Se on paras tapa hallita. Tiedät mitä rasvoja käytät ja mitä sokereita, ja vehnän määrän.
Tääkään ei tapahdu yhdessä päivässä. Muutat asiat pikku hiljaa, eikä yhdessä yössä. Anna aikaa. Ei se läski myöskään yhdessä yössä tullut.
Toki kerran pari jopa voi viikossa ulkona syödä ajattelematta mitä pistää suuhun TAI eineksiä.
Jos dokaat, niin sitten kuivaa tai puolikuivaa viiniä, ehkä vielä lantrattuna vissyllä, spritellä/tms. tai vedellä.
Mä olen sairaalloisen lihava nelikymppinen perheenäiti.
Mä olen kahden vuoden ajan noilla mainitsemillani valinnoilla pudottanut 23 kiloa. Mä kännään kerran viikossa, ennen se oli olutta siideriä ja nykyään valkkaria ja korkeintaan kaksi olutta.
Matkaa mulla vielä ihannepainoon on ja vuosi kerrallaan, että oppii yhden asian, niin sitten oppii toisenkin. Sulla tuskin on näin törkeetä painoa, että voit pudottaa lyhyessä ajassakin.
En ole missään ryhmässä nykyään, enkä ole mitään ihme dieettejä koskaan käynyt läpi, enkä käy. Koska sitähän se on syöminen on, nautitaan ja uudelleen opitaan ruuankin teko. Ei tarvii sataa grammaa käyttää voita, kun 25 gr auttaa tuomaan sen maun. Oliiviöljy on mahtava asia!
Itsellä Jamie Oliverin 30 minuutin ateriat näytti oikean suunnan. Tykkään mausteisesta ruuasta ja tykkään leipoa.
Leipomista en ole lopettanut, mutta sunnuntaiksi aina teen jotain herkkua päiväkahville. Sopivan pientä, etten vedä kaikkea jäljelle jäänyttä kitusiini.
Leipää leivon joka toinen päivä, muttei senkään tarvii olla sitä pelkkää vehnää. Siitäkin on olemassa variaatioita miljooonia. välillä voi tahmata kätensä vehnättömäänkin taikinaan.
Tsemppiä ja voimia sulle!!!
Pienennä ruoka-annoksiasi eli aina kun syöt, ota kaikkea vähemmän lautaselle. Korvaa napostelut vaikka kupillisella teetä/kahvia. Unohda liikunta, sillä ei ole paskaakaan vaikutusta laihtumiseen.
Hötöt pois.
Syö säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä.
Lisää proteiinia. Esim. rasvatonta rahkaa marjojen kanssa täyttää paljon paremmin kuin pelkät marjat ja pitää nälän poissa.
Ota päivä kerrallaan äläkä masennu jos välillä repsahtaa vaan ole itsellesi armollinen - huomenna on aina uusi päivä.
Salli itsellesi välillä jotain hyvääkin ja etsi terveellisempiä vaihtoehtoja herkutteluun.
Ulkoile paljon, nauti luonnosta, sauvakävele, ulkoiluta koiraa, hyötyliiku.
kasi jatkaa vielä.. että mähän ei siis syönyt nälkääni vaan fiilikseeni. Oli se hyvä fiilis tai paska fiilis, niin syytä syötä ja komeesti ja raskaasti. Hyvää piti aina juhlia ja paskaan syötiin lohturuokaa. Harvoin mulla noita laskuja oli, mutta välillä...
Ysihän sen tuossa sanoi, että jos repsahduksia tulee, niin se on ihan ok. Päivä tai pari.
Mulla esim baari-illan jälkeen on mättöfiilis. Niin senkin voi suunnitella etukäteen. Jos tulee kostea ilta, niin seuraavaksi päiväksi varaa kunnon ruuan ainekset ja mikä parasta tekee sen valmiiksi edellisenä päivänä. Koska silloin baarireissun jälkeen ei välttämättä huvita alkaa paskarrella ruokaa vaan helposti tilaa kebabin tai pitsaa. Mikä on mulle nykyään ok kerran kuussa. Se on suunniteltua. Enkä enää mähki yksin koko pitsaa, vaan syön puolet ja seuraavana päivänä lounaalla puolet.
Mikä kullekin sopii. Itse en ole liikkuja tyyppiä, enkä noita marjarahkoja syövä. Se oma tie pitää vaan löytää. Nää mun höpinät ovat vinkkejä, jos sä löydät omas niin hienoa. Tai sitten noista muista vinkeistä.
Terveemmälle tielle <3
Ahaa, eli et ole juo tarpeeksi. Sillä kun oikea krapula, ei pysty syömään 3 päivään oikein mitään kun on niin huono olo.
Tämä on ärsyttävä sanonta: mutta löydä oma tapasi liikkua. Mulle se on erilaisilla ohjatuilla tunneilla käyminen kaverin kanssa lähimmässä paikassa. Jos liikunta olisi oman lenkkeilyn ja uimassa käynnin varassa, niin mun ei tulis lähdettyä säännöllisesti.
Ja kasviksien roima lisäys ruokavalioon. Runsas salaatti kerran päivässä ja lämpimästä ateriasta yli puolet kasviksia, silloin tulee turhat lisäkkeet jätettyä pois.
- Peruna, pasta, riisi sekä leipä kokonaan pois.
- Salaatteihin ei maissia eikä porkkanaa.
- Rakastu kanaan, kalaan, kananmunaan sekä pihviin ilman kastiketta.
- Syö valmiista voileivistä ja pitsoista pelkät päälliset - ei pohjaa.
- Jos tekee mieli makeaa, pari palaa mahdollisimman tummaa suklaata.
Liikunta ei laihduta. Se nostaa kuntoa mutta sillä ei laihdu.
Kokemusta on: 15kg hoikempi kolmekymppinen ilman ainuttakaan käyntiä lenkillä
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 06:24"]
Tämä on ärsyttävä sanonta: mutta löydä oma tapasi liikkua. Mulle se on erilaisilla ohjatuilla tunneilla käyminen kaverin kanssa lähimmässä paikassa. Jos liikunta olisi oman lenkkeilyn ja uimassa käynnin varassa, niin mun ei tulis lähdettyä säännöllisesti.
Ja kasviksien roima lisäys ruokavalioon. Runsas salaatti kerran päivässä ja lämpimästä ateriasta yli puolet kasviksia, silloin tulee turhat lisäkkeet jätettyä pois.
[/quote]
Ei ei ja ei. Liikunta kun ei auta laihtumiseen hevon paskaa. Syö yksi voileipä ja sen sisältämän energian kuluttamiseksi saat juosta tuntitolkulla. Salaatit sun muut rehut ovat yhtä lailla sitä samaa paskaa. Sisältävät suurimaksi osaksi pelkkää vettä eli aivan sama syötkö vai etkö. Proteiinia ja rasvaa, mutta ei liikaa.
Tuossa yläpuolella oli ihan hyviäkin neuvoja, vaikka osassa ei ollut ihan ehkä loppuun asti mietitty. Laihtumisessa kaiken a ja o on kuluttaa enemmän kuin syö. Mielestäni myös ravinnon laadulla on merkitystä.
Vesi. Veden juonti on tärkeää. Se puhdistaa elimistöä, ja auttaa nälän tunteen hallinnassa. Janonkin voi kokea joskus enemmän nälkänä kuin janona. Lisäksi vanha neuvo on ihan pätevä: lasillinen vettä ennen ateriaa tekee nopeammin kylläisyyden tunteen, jolloin ruoka-annosten pienentäminen on helpompaa. Mutta en usko, että kenelläkään pelkkä vesi riittää laihtumiseen.
Joku sanoi, ettei liikunnalla ole paskankaan merkitystä laihtumiselle. On sillä. Paitsi että liikunta kuluttaa niitä kaloreita, se tuo hyvää mieltä ja kohentaa kuntoa. Lisäksi liikunta kiinteyttää! Jos ap ei liiku nyt yhtään, kaikki liikunnan lisäys on hyvästä. Voit hyvin aloittaa ottamalla viikko-ohjelmaan kolme liikuntakertaa, esim. uintia ja (sauva)kävelyä tai jotain muuta mistä nautit. Pidä tahti alkuun maltillisena (mutta niin että syke kuitenkin nousee ja hikoilet). Liikunnan määrää ja tehoa kannattaa lisätä vähitellen. Sellainen on hyvä huomioida, että etenkin alkuun liikunnan jälkeen saattaa olla kova nälkä. Siksi kannattaa varata kevyttä syötävää valmiiksi kotiin.
Mitään himodieettejä en suosittele, vaan kuten joku sanoikin: elämänhallintaa. Tee itse ruokasi. Liity kiloklubiin, siellä voi sekä laskea syötyjen ruokien kaloreita, että sieltä löytää reseptejä kevyisiin ruokiin. Jos opiskelet tms., kannattaa ruokalassa syödä normaalisti. Ota silloinkin (yli) puolet lautasellista salaatteja, raasteita ja kasviksia. Voit syödä kalaa, kanaa ja lihaakin, mutta mieti millaisessa soosissa tai kastikkeessa ne tarjoillaan.
Herkkujen ja pikaruokien jättäminen pois on vaikeaa, mutta tärkeää. Jos joskus herkuttelet, se on ok., mutta tee se harkitusti. Jos joskus repsahadat, se ei ole maailmanloppu, kunhan palaat "ruotuun" taas.
Tsemppiä ap:lle. Jos jotain maailmaan mahtuu, niin erilaisia dieettejä ja laihdutusvinkkejä. Niistä kannattaa poimia ne kohdat, jotka sopivat itselle parhaiten, mutta tärkeintä on pitää mukana maalaisjärki. Ja laihduttaessa kannattaa muistaa, että jos laihduttamisen jälkeen palaa entiseen, kilot tulevat taas takaisin :)
Minä taistelin vuosia kilojeni kanssa. Kokeilin eri diettejä. Osa onnistui jotenkin ja osa ei ja kuitenkin ainakin osa lähteneistä kiloista palasi. Silti mulla on sitä massaa ollut ja paljon.
Viimeisin ja ratkaiseva käänne oli jutan dieetti se gofatgo. Ilman liikuntaa.
Nyt olen vuoden tasapainoillut ja paino pysynyt 2-3 kilon sisällä +-. Ennen tuota juttailut aloittamista olin sitä ennen tiukalla nutrilett kuurilla. Siitä sain alun.
Nyt tiedän, että olen onnistunut ja takaisin en niitä kiloja halua. Aikaa projekti vei ja päättäväisyyttä. Kaiken lisäksi mulla oli motivaatiota.
-30kg ja vuoden vaihteen jälkeen karistan loput kymmenisen kiloa.
Edelleenkin ei liikunnalle. Se vain lisää ruokahalua. Ihan oikeasti vaikka hölkkäät tuolla tuntitolkulla, niin se ei laihduta sinua paskaakaan. Yksi suurimmista kusetuksista ja valheista mitä ihmisille syötetään, että liikuntaa, liikuntaa! Siitä ei saa muuta kuin kulumia niveliin. Luultavasti syynä on se, että jos kansalaiset väsyttävät itsensä liikunnalla, niin eivät jaksa pohtia yhteiskunnan epäkohtia ja suunnitella vallankumousta. Eli eliitin etu. Jos haluatte laihtua, niin vähentäkää syömistä!
Aineenvaihdunnan käynnistämiseen ja käynnissä pitämiseen sekä mielialaan ja kunnon ylläpitoon/kehittämiseen säännöllinen liikunta on tärkeää, etenkin jos on metabolinen oireyhtymä alullaan tai jo päällä. Mutta niin kuin joku aikaisemmin jo sanoi, laihtumisen kannalta liikunnalla ei ole niin isoa merkitystä, sillä on paljon helpompi olla syömättä 500 kcal kuin liikkua 500 kcal. Olennaisinta on tehdä se ruokaremontti.
14 perustelee väitteensä.
Kalori on vanha lämpöenergian yksikkö. Painonpudotus on kemiaa.
Elimistön insuliinin tuotantoon vaikuttaa ennen kaikkea hiilihydraatit.
Jos haluat laihtua, vältä niitä.
Jos haluat juosta maratonin, tankkaa niitä.
Myös eri ruoka-aineiden keskenäinen korrelointi vaikuttaa.
Hedelmiä ei jälkiruoaksi. Aiheuttavat elimistössä käymistilan.
Ensimmäisten viikkojen jälkeen ruokavalioon palautetaan esim. tummaa riisiä.
Sitten varovasti muita aluksi kiellettyjä aineita. Etsitään tasapainoa.
Vesi on erinomaisen hyvä asia painonpudotuksessa.
En listannut sitä, koska vesi on jotenkin itsestään selvää ja mainittu monesti.
14
Suklaa ei kuulu laihduttajalle, ei edes tumma suklaa. Mutta jos suklaasta puhutaan, niin raakasuklaa olisi kyllä se terveellisin. Raakasuklaahippuja,siis kaakaopapurouhetta saa luontaistuotekaupoista. On melko tujua tavaraa, mutta kyllä sitä pahimmassa suklaanhimossa voi rouskutella. Siinä ei ole sokeria lainkaan...!