Miksi Suomessa joka ruolla on perunaa tarjolla?
Tosi ankeaa, kun aina vaan perunaa sillä ja täällä.
Onhan nyt maailmassa muitakin lisukkeita olemassa, mutta aina vaan on tarjolla perunaa!!
Kommentit (44)
Meillä kotona syödään perunaa usein, koska se on edullinen raaka-aine ja yllättävän monipuolinen. Perunaa kun voi syödä monessa eri muodossa kun vain keitettynä. Ravintoloissa olen kyllä lähes joka kerta löytänyt lisukevaihtoehdon perunalle, missä ihmeessä oikein ruokailet jos näin ei ole?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 20:51"]
Meillä kotona syödään perunaa usein, koska se on edullinen raaka-aine ja yllättävän monipuolinen. Perunaa kun voi syödä monessa eri muodossa kun vain keitettynä. Ravintoloissa olen kyllä lähes joka kerta löytänyt lisukevaihtoehdon perunalle, missä ihmeessä oikein ruokailet jos näin ei ole?
[/quote]
Ihan perus paikoissa ja lounaslistalta tilaan.
Keittoja on ilman perunaa, mutta ei joka pv. Lounaslistalla perunaa on melkein joka annoksessa ja kun koettaa saada muuta, ei tarjoilija ole tajuavinaan...ihan kuin se olisi mahdotonta saada vaikka vihanneksia enemmän ja jättää sen pakollisen keitetyn perunan pois.
ap.
Vaikka tuossa esim. vain yhtenä pvnä muuta kuin pottua, jo sei ota keittoa.
Itse söisin perunaa joka päivä, mutta jotenkin pesut ja vähintään puolen tunnin keittämiset on niin vaivalloista... riisi ja pasta tulee helpommin lautaselle.
Missä sä asut?
Mä en syö lounaalla juuri koskaan perunaa. Yleensä riisiä tai nuudelia (itämaiset ruokapaikat), bataattia (ranskalaisina saa monessa paikassa), pitaleipää (kebab-paikat) tai tortillaa (tex-mex-paikat).
En tosin syö koskaan Rossossa ym, en pidä ruoasta näissä (peruna yleensä ainoa mitä voin kuvitella siellä syöväni). Helsingissä ja Vantaalla kyllä valinnan varaa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:04"]
Missä sä asut?
Mä en syö lounaalla juuri koskaan perunaa. Yleensä riisiä tai nuudelia (itämaiset ruokapaikat), bataattia (ranskalaisina saa monessa paikassa), pitaleipää (kebab-paikat) tai tortillaa (tex-mex-paikat).
En tosin syö koskaan Rossossa ym, en pidä ruoasta näissä (peruna yleensä ainoa mitä voin kuvitella siellä syöväni). Helsingissä ja Vantaalla kyllä valinnan varaa.
[/quote]
Ihan Suomessa asun.
ap.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi aloittaja on noin perunavastainen?
käyppä Irlannissa. Siellä perunaa tarjotaan jopa lasagnea ja pizzan kanssa!
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:06"]
[/quote]
Perunan rakenne on sellainen, josta en pidä. Sama pastassa, en tykkää siitä "mössöstä" suussa. Höyrytetyt vihannekset pitää olla vaan ihan pikkasen pehmennettyjä, herkästi nekin on liian pehmeitä. On kuin olis valmiiksi pureskeltuja.
ap.
Miksi Italiassa on pastaa tarjolla ja Ranskassa patonkia?
Itse tykkään perunasta, mutta puolisoni vähemmän. Syörään vaihtelevasti perunaa, riisiä, nuudeleita, pastaa.
Oma äitini on huvittava esimerkki vanhan kansan ihmisestä, jolle pitää olla perunaa aina. Oltiin kiinalaisessa syömässä ja äitini kysyi, että eikö teillä saa muuta kuin riisiä, no löytyi sieltä sitten (ilmeisesti suomalaisten aiemminkin pyytämänä) valkosipuliperunat, vaikkei listalla ollutkaan. Äitini sitten söi tyytyväisenä kiinalaista wokkia tms. valkosipuliperunoilla. Hieman hävetti ja siitä onkin tullut sisäpiirin vitsi. Kun äitini tulee meille kylään, teen välillä ihan piruuttani jotain sellaista, jonka kanssa syödään vaikka nuudeleita. Kyllähän nekin alas hänellä menevät, mutta kehuja ei ruuasta tule. Sitten kun laitetaan pottua pöytään, niin jo kehutaan, olipa ruoka mitä hyvänsä. :)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:12"]
[/quote]
Perunan rakenne on sellainen, josta en pidä. Sama pastassa, en tykkää siitä "mössöstä" suussa. Höyrytetyt vihannekset pitää olla vaan ihan pikkasen pehmennettyjä, herkästi nekin on liian pehmeitä. On kuin olis valmiiksi pureskeltuja.
ap.
[/quote]Eikö oikea kysymys olisi ollut että miksi sinä et pidä perunasta?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:00"]
Itse söisin perunaa joka päivä, mutta jotenkin pesut ja vähintään puolen tunnin keittämiset on niin vaivalloista... riisi ja pasta tulee helpommin lautaselle.
[/quote]??? Helpommallahan peruna tulee lautaselle kuin riisi.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:18"]
[/quote] No ei ainakaan nopeammin.
Kun tulemme lomille Suomeen, syödään vuoden kiintiö perunaa. Joka paikassa se tosiaan kuuluu olla ruoan lisukkeena. Omat vanhemmat ja appivanhemmat ovat ne pahimmat perunan tarjoajat ja aina leipää, joka tilanteessa tarjotaan leipää!
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:12"]
[/quote]
ap.
[/quote]Eikö oikea kysymys olisi ollut että miksi sinä et pidä perunasta?
[/quote]
Siis jos en pitäisi kalasta ja sitä tarjottaisiin aina joka ruoalla, en voisi ihmetellä, miksi aina vaan kalaa tarjolla?
ap.
ja joissain masissa aina vcain yriisiä tarjolla, huoh
[/quote]
Mitäs taikatemppuja sä sille riisille teet :O Itse vain huuhtelen ja viskoon maustettuun veteen odottamaan 20min ja valmista. Ei huuhtelua, ei mitään. Perunoiden kohdalla taas pesaisen perunat silti, vaikka olisi valmiiksi pestyjä, laitan veteen ja puolen tunnin odottelun jälkeen juoksen viiden minuutin välein kattilan luona pistelemässä, että olisko jo kypsiä... siitä sitten veden kaato pois ja lähes joka kerta onnistun polttamaan jonkun paikan sen veden kanssa. Siihen vielä kuorimiset ja kaikki päälle...
Joskus silloin tällöin perunat ovat kaiken tuon arvoista, mutta ei päivittäin :)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:32"]
[/quote]
Mitäs taikatemppuja sä sille riisille teet :O Itse vain huuhtelen ja viskoon maustettuun veteen odottamaan 20min ja valmista. Ei huuhtelua, ei mitään. Perunoiden kohdalla taas pesaisen perunat silti, vaikka olisi valmiiksi pestyjä, laitan veteen ja puolen tunnin odottelun jälkeen juoksen viiden minuutin välein kattilan luona pistelemässä, että olisko jo kypsiä... siitä sitten veden kaato pois ja lähes joka kerta onnistun polttamaan jonkun paikan sen veden kanssa. Siihen vielä kuorimiset ja kaikki päälle...
Joskus silloin tällöin perunat ovat kaiken tuon arvoista, mutta ei päivittäin :)
[/quote]
Riisinkeitin tekee melkein kaiken ihan itse. Kunhan laitan riisin ja veden keittimeen ja autom. ohjema päälle. Piippaa kun on valmista.
ap.
Mutta jos Suomi on perunamaa, miksi vanhusten ateriapalvelussa perunan sijaan suositaan riisiä, pastaa jne. Harva vanhus, ja puhun nyt 70-90 vuotiaista, on riisiä popsuttanut pääruuan kanssa, kyllä se peruna on tutumpaa.