Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK VALINTAKOE SYKSY 2020

kokeeseenosallistuva
22.09.2020 |

Kaikki, jotka ovat hakeneet AMK nyt sykyllä, tulkaa keskustelemaan kaikesta aiheeseen liittyvästä! Mihin aloille olette hakenu? :)

Kommentit (1351)

Vierailija
361/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella huono systeemi tämä uusi koe, suosii lähinnä lukion käyneitä ja ei anna todellista kuvaa haetulta alalta. Kai se on haettava yliopistoon mikäli koulupaikka ei aukea - ainakin koemateriaali on selkeämpi/rajatumpi ja pääsy mitataan oikeasti motivaatiolla tuurin sijaan.

No höpö höpö, siinähän sitä motivaatiota mitataan, että opettelet vaadittavan sisällön pärjätäksesi tässä kokeessa. Ne parhaat pärjää toki aina, mutta pitää erojakin saada aikaan kun hakijoita on niin paljon.

Vierailija
362/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella huono systeemi tämä uusi koe, suosii lähinnä lukion käyneitä ja ei anna todellista kuvaa haetulta alalta. Kai se on haettava yliopistoon mikäli koulupaikka ei aukea - ainakin koemateriaali on selkeämpi/rajatumpi ja pääsy mitataan oikeasti motivaatiolla tuurin sijaan.

No höpö höpö, siinähän sitä motivaatiota mitataan, että opettelet vaadittavan sisällön pärjätäksesi tässä kokeessa. Ne parhaat pärjää toki aina, mutta pitää erojakin saada aikaan kun hakijoita on niin paljon.

Oon sun kanssa eri mieltä tästä. Toki päättelytehtävien ja matikan osalta harjoittelu varmasti auttaa, mutta esim. äidinkieli ja varsinkin englanti oli kyllä niin tieteissanastoa, että harvempaan linjaan vaaditaan noin spefisiä osaamista ennen tutkintoa, tai ei ainakaan ole ennen vaadittu.

Ymmärrän toki pointtisi siitä, että eroa osaamiseen välillä tulee olla, jotta saadaan eroteltua ”jyvät akanoista”, mutta reiluuden nimissä jonkinlainen ennakkomateriaali pitäisi olla jos meinataan tän tasoisia, aikarajattuja tehtäviä antaa. Kouluun pääsy on muutenkin tehty hankalaksi niille, ketkä ei pääse todistusvalintojen perusteella ja tämä ei ainakaan auta porukkaa pääsemään koulunpenkille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sun kanssa eri mieltä tästä. Toki päättelytehtävien ja matikan osalta harjoittelu varmasti auttaa, mutta esim. äidinkieli ja varsinkin englanti oli kyllä niin tieteissanastoa, että harvempaan linjaan vaaditaan noin spefisiä osaamista ennen tutkintoa, tai ei ainakaan ole ennen vaadittu.

Ymmärrän toki pointtisi siitä, että eroa osaamiseen välillä tulee olla, jotta saadaan eroteltua ”jyvät akanoista”, mutta reiluuden nimissä jonkinlainen ennakkomateriaali pitäisi olla jos meinataan tän tasoisia, aikarajattuja tehtäviä antaa. Kouluun pääsy on muutenkin tehty hankalaksi niille, ketkä ei pääse todistusvalintojen perusteella ja tämä ei ainakaan auta porukkaa pääsemään koulunpenkille.

No se on kaikille sama urakka toi koe. Paikkoja on kuitenkin rajallisesti. Sitä on siis vain pärjättävä, ei muu auta. Nytkin jo on monella opinnoissa ongelmia, kun ei ole kykyjä niitä suorittaa.

Vierailija
364/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän toki pointtisi siitä, että eroa osaamiseen välillä tulee olla, jotta saadaan eroteltua ”jyvät akanoista”, mutta reiluuden nimissä jonkinlainen

ennakkomateriaali pitäisi olla jos meinataan tän tasoisia, aikarajattuja tehtäviä antaa. Kouluun pääsy on muutenkin tehty hankalaksi niille, ketkä ei pääse todistusvalintojen perusteella ja tämä ei ainakaan auta porukkaa pääsemään koulunpenkille.

No se on kaikille sama urakka toi koe. Paikkoja on kuitenkin rajallisesti. Sitä on siis vain pärjättävä, ei muu auta. Nytkin jo on monella opinnoissa ongelmia, kun ei ole kykyjä niitä suorittaa.

Totta toikin. :-) Ei auta siis lannistua. Tsemppiä meille kaikille!

Vierailija
365/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes keksi missä niitä valintakokeen englannin kielen osion tyylisiä tehtäviä voisi harjoitella. Olen lukenut aika paljon kaikkea tieteellisiä julkaisuja ja ne ei todellakaan ole olleet noin vaikeita.

Vilkaisin myös varsin vanhoja lukion ylioppilaskirjoitusten englanninkokeita ja ne nyt oli suht helppoja tuohon verrattuna.

Vierailija
366/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lannistavaa tuuri peliä koko koe.. ei tarvitse eikä voi ennakko valmistautua mitenkään, sinne vain mennään katsomaan että josko onni suosii ja kysytään sitä mitä osaat vai meneekö päin *ersettä.

Vuosia menee helposti hukkaan tässä tuolileikissä.. kyllä ne ennakko materiaalit oli paljon paremmat olla. 

Vierailija
367/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisipa jo tietää tulokset niin pääsisi joko juhlimaan opiskelupaikkaa tai rypemään itsesäälissä kun ei pääse ikinä opiskelemaan ja joutuu loppuelämänsä työskentelemään puhelinmyyjänä. Tällainen epätietoisuus ja odottelu on turhauttavaa!

Vierailija
368/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lannistavaa tuuri peliä koko koe.. ei tarvitse eikä voi ennakko valmistautua mitenkään, sinne vain mennään katsomaan että josko onni suosii ja kysytään sitä mitä osaat vai meneekö päin *ersettä.

Vuosia menee helposti hukkaan tässä tuolileikissä.. kyllä ne ennakko materiaalit oli paljon paremmat olla. 

Miten voit väittää ettei muka voi valmistautua mitenkään? Jos ei sen vertaa ole oma-aloitteisuutta että kaivaa ilmaisia harjoituksia vaikka netistä ja tekee ne, on turha valittaa eikä oikeastaan paikkaa ansaitsekaan. Todella moni ketä olen tavannut, niin ei ole tehnyt yhtään mitää harjoituksia vaikka on puutteet tiedossa ja sitten jäänyt rannalle soittelemaan.

Vierailija
369/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota myös ihmettelen, ettei voi mukamas etukäteen valmistautua. Minä ainakin olen kerrannut matematikkaa ja englannin sanastoa yms.

Vanhoja valintakoe keskusteluja lukemalla, olen saanut jonkinlaisen käsityksen digikokeen sisällöstä. Osasin myös varautua siihen, että englanti on tosi vaikea. Silti englannin todelliseen vaikeustasoon en pystynyt tarpeeksi varautumaan.

Mielestäni ei ole mitään järkeä lähteä koetta tekemään millään tavalla valmistautumatta. En siitä huolimatta usko saavani mitään erityisen korkeita pisteitä.

Vierailija
370/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä treenasin kuukauden matikkaa, opettelin uudelleen läpi kaikkien laskujen kaavat, millaisia kerrottiin tulevan kokeeseen. Samoin etiikan pohdin ja luin syvällisesti mitä on eettinen ajattelu vs. faktat.. Ja päättely/logiikka tehtäviä.. Tein muistiin panoja ja tulostin ne.. Toivotaan että joku paikka aukeaa jo ekalla haulla!

Vierailija
371/1351 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli tullut jo muuntokoulutuksen tulos. Oli portfolio eikä pääsykoetta. 22 pistettä sain ja 25 oli alin... varasija 19 🤨

Vierailija
372/1351 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä Vipusesta löytyy ajantasainen tilanne syksyn yhteishausta? Löytyi tietoja, mutta mielestäni ne eivät olleet oikeat, tai ajantasaiset (päivittyvän raportin kautta hain)

Vierailija
373/1351 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen vielä kasvatustieteellisessä. Meillä on ollut jonkin verran englanninkielisiä tenttikirjoja ja -artikkeleita, aihealueina mm. kasvatuspsykologia, didaktiikka ja tutkimusmenetelmät. Ne materiaalit on olleet kuin lasten leikkiä verrattuna tähän AMK-valintakokeen aineistoon! Kokeen laatijoiden olisi hyvä suunnata katse aluksi vaikka yo-kirjoitusten tasoiseen englantiin, vaikkakin sekin suosii lukion käyneitä.

No, ainakin pisterajojen voisi kuvitella olevan kohtuulliset, jos näin monen keskustelijan mielestä koe (ja erityisesti englanti) tuntui haastavalta. Tsemppiä kaikille! Hain itse sairaanhoitajaksi toiskertalaisena, joten sisäänpääsy tuntuu kaukaiselta haaveelta.

Vierailija
374/1351 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen vielä kasvatustieteellisessä. Meillä on ollut jonkin verran englanninkielisiä tenttikirjoja ja -artikkeleita, aihealueina mm. kasvatuspsykologia, didaktiikka ja tutkimusmenetelmät. Ne materiaalit on olleet kuin lasten leikkiä verrattuna tähän AMK-valintakokeen aineistoon! Kokeen laatijoiden olisi hyvä suunnata katse aluksi vaikka yo-kirjoitusten tasoiseen englantiin, vaikkakin sekin suosii lukion käyneitä.

No, ainakin pisterajojen voisi kuvitella olevan kohtuulliset, jos näin monen keskustelijan mielestä koe (ja erityisesti englanti) tuntui haastavalta. Tsemppiä kaikille! Hain itse sairaanhoitajaksi toiskertalaisena, joten sisäänpääsy tuntuu kaukaiselta haaveelta.

Samaa mieltä. Enkun osalta ainakin miinuspisteet voisivat lähteä kokonaan, vaikka ilmeisesti yhdestä osiosta niitä ei lähtenytkään. Veikkaan vahvasti että kyseessä se harjoitustehtävä mistä ei oteta pisteitä huomioon.

Vierailija
375/1351 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi oli kanssa englannin osiossa juuri tuo lausejärjestystehtävä, ja ei mennyt silloinkaan pisteitä väärästä. Se tehtävä oli jokin muu joka oli testitehtävänä jos edes oli englanninosiossa sellaista.

Vierailija
376/1351 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota myös ihmettelen, ettei voi mukamas etukäteen valmistautua. Minä ainakin olen kerrannut matematikkaa ja englannin sanastoa yms.

Vanhoja valintakoe keskusteluja lukemalla, olen saanut jonkinlaisen käsityksen digikokeen sisällöstä. Osasin myös varautua siihen, että englanti on tosi vaikea. Silti englannin todelliseen vaikeustasoon en pystynyt tarpeeksi varautumaan.

Mielestäni ei ole mitään järkeä lähteä koetta tekemään millään tavalla valmistautumatta. En siitä huolimatta usko saavani mitään erityisen korkeita pisteitä.

Minä en valmistunut kokeeseen oikeastaan mitenkään. Katsoin toki netistä mitä kokeet suurinpiirtein sisältää ja edellisenä iltana ennen nukkumaan menoa luin muutaman sivun englanninkielistä kirjaa. Kokeen jälkeen totesin, että valmistautuminen ei vaikuttaisi mitenkään lopputulokseen. Englanti oli mielestäni vaikea, mutta siihen olisi vaadittu jo laajempaa kielenopiskelua, että se olisi sujunut (kielet aina ollut 9(-10) todistuksissa.)

Vierailija
377/1351 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi oli kanssa englannin osiossa juuri tuo lausejärjestystehtävä, ja ei mennyt silloinkaan pisteitä väärästä. Se tehtävä oli jokin muu joka oli testitehtävänä jos edes oli englanninosiossa sellaista.

Ohjeistuksessa taisi lukea että kaikissa osioissa olisi testitehtäviä. Mikä lie sitten näistä olikaan.

Vierailija
378/1351 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku kertoa mitä niissä englannintehtävissä luki. Mietin vaan että ymmärsinkö itse edes yhtään oikein. Ei jaksaisi millään marraskuun loppuun saakka odottaa... Olin tiistai ip:llä. Muuten koe oli mielestä aika helppo. Aikaa olisin myös tarvinnut ongelmanratkaisuihin hieman enemmän aikaa. Kerkesin kyllä tekemään, mutta en tarkistamaan. Matikka oli helppo, sen ehdin tarkistamaan. Olen lähihoitaja ja sairaanhoitajaksi hain.

Vierailija
379/1351 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako noissa suomen- ja englanninkielen testiosioissa käyttää ctrl+F näppäinyhdistelmää, eli hakutoimintoa? Vai onkohan se kielletty. Ensimmäistä kertaa olen hakemassa ensi keväänä ja näitä keskusteluja aika kauhulla luen, itselläni aikaa viime opinnoista yli 10v eikä lukiota käytynä. Englanti ja päättelykyvyt eniten kauhistuttavat etukäteen..

Vierailija
380/1351 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakija kirjoitti:

Saako noissa suomen- ja englanninkielen testiosioissa käyttää ctrl+F näppäinyhdistelmää, eli hakutoimintoa? Vai onkohan se kielletty. Ensimmäistä kertaa olen hakemassa ensi keväänä ja näitä keskusteluja aika kauhulla luen, itselläni aikaa viime opinnoista yli 10v eikä lukiota käytynä. Englanti ja päättelykyvyt eniten kauhistuttavat etukäteen..

Joku kysy tätä kun mä olin tekemässä koetta ja valvoja vastas (vähän epävarmasti kyllä), että saa käyttää, mutta ei siitä mitään hyötyä oo. Itellä ei ainakaan oo tullu mieleenkään käyttää, enkussa kysytyt sanat on jo valmiiks boldattuna ja en tiiä hyötyiskö siitä äikässäkään mitenkään.