AMK VALINTAKOE SYKSY 2020
Kaikki, jotka ovat hakeneet AMK nyt sykyllä, tulkaa keskustelemaan kaikesta aiheeseen liittyvästä! Mihin aloille olette hakenu? :)
Kommentit (1351)
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, oikein muistan miten minuutikaupalla meni aikaa hiirellä leikkimiseen ja aineiston selaamiseen, todellakin epäreilu tilanne jos jotkut ovat sitä saaneet käyttää! Itse tein Metropolia Messukeskuksessa kokeeni. Eiköhän tuossa kokeessa juuri ole idea selvittää, miten nopeasti hakija osaa löytää olennaisen suuresta datasta aikarajatusti.
Mutta eihän Metropolian kokeita Messsukeskuksessa pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, joka ymmärsi ne englannin osion pidemmät tekstit?
Ei tekstien ymmärtämisessä ollut mitään vaikeuksia. Sen sijaan vastausvaihtoehdot oli ihan käsittämättömiä. Vaikka ymmärtäisi koko tekstin asiasisällön, sillä ei ole mitään väliä jos kysymyksessä kysytään yhtä yksittäistä sanaa, joka sattuu olemaan sellainen jota ei tunnista. Käsittämättömän huonosti muotoillut kysymykset ja vastausvaihtoehdot. Varsinaiset tekstit olisin osannut suomentaa merkityksineen, jos sellaista olisi edes kysytty. Sen sijaan kysyttiin tyyliin synonyymiä sanasta x, joka yksittäisenä sanana ei ollutkaan tuttu. En olisi uskonut että englannin kielen osio voi olla noin huonosti toteutettu.
Juurikin tämä. Muistan että yksi teksti koski twitteriä ja sen käyttäjiä. Mielestäni ymmärsin tekstin mutta vastausvaihtoehdoista ei kertakaikkiaan mikään tuntunut sopivan. Olin ti aamupäivänä kokeessa. Ja ne synonyymit... Sama kuin suomenkielen osiossa kysyttäisiin mikä seuraavista tarkoittaa samaa kuin "kaukana"?
a) ei lähellä
b) jossain muualla kuin lähellä
c) ei kovin lähellä
Oikeasti ne vaihtoehdot tarkoitti ihan samaa vähän eri tavalla muotoiltuna, koita niistä sitten tuurilla saada se oikea vastaus.
Muita jotka ovat päässeet todistusvalinnalla sisään toiseen kuin ensimmäiseen valintakohteeseensa? Olen varasijalla 1 ykkösvaihtoehtooni, hyväksytty toiseen. Valintakoe meni miten meni, sillä llä tuskin pääsen ykkösvaihtoehtooni. Pitääkö vaan luopua toivosta ykköseen..
Vierailija kirjoitti:
Muita jotka ovat päässeet todistusvalinnalla sisään toiseen kuin ensimmäiseen valintakohteeseensa? Olen varasijalla 1 ykkösvaihtoehtooni, hyväksytty toiseen. Valintakoe meni miten meni, sillä llä tuskin pääsen ykkösvaihtoehtooni. Pitääkö vaan luopua toivosta ykköseen..
Sun ykköskohde saattaa olla jonkun toisen vaikkapa kakkoskohde. Se voi yrittää siis kokeella omaan ykköseen ja sä voit vielä päästä todistusvarasijalta sun ykkösees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ykköskohde saattaa olla jonkun toisen vaikkapa kakkoskohde. Se voi yrittää siis kokeella omaan ykköseen ja sä voit vielä päästä todistusvarasijalta sun ykkösees.
Kiitos tästä! Olen niin pihalla kun voi olla 4-kymppinen ekaa kertaa AMK-hakeva, maisterintutkinto jo on mutta töitä ei vaan ole 😔
Onnea opiskelupaikasta maisteri! Täällä vielä odotellaan.
Eli pääsykokeen omia kokonaispisteitä ei näe ennen lopullista valintaa, näinkö pitäisi tämän keskustelun pohjalta ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Onnea opiskelupaikasta maisteri! Täällä vielä odotellaan.
Eli pääsykokeen omia kokonaispisteitä ei näe ennen lopullista valintaa, näinkö pitäisi tämän keskustelun pohjalta ymmärtää?
Kiitos, isona yllätyksenä tuli! Ei näe koepisteitä, vaan todistuspisteet näkyy Opintopolussa. Kunpa nyt vaan tulisi lopulliset tulokset pian 😊 Tsemppiä kaikille odottajille!
Olin itse valvojana ja meille annetussa materiaalissa sanottiin, että hakutoimintoa saa käyttää. Aamupäivän kokeessa siitä ei kukaan kysynyt, mutta iltapäivällä kysyttiin. Olisihan siitä ollut hyvä olla maininta vaikka kokeen alussa, jotta asia olisi tullut kaikille selväksi. Kannattaa antaa palautetta.
Varasijoilla olevien kannattaa myös tarkistaa, että onko varasijajonotus käytössä hakukohteessa. Opintopolku on siitä kenkku, että se antaa hakijalle varasijan, vaikka se ei olisi edes käytössä juuri siinä hakukohteessa! Todella tympeä tilanne, eli olet 1. varasijalla Opintopolun mukaan, mutta oikeasti et ole... Kysy suoraan hakemastasi oppilaitoksesta käytäntö. Typerä systeemi :(
Turhauttaa, kun en lähtenyt kikkailemaan noilla pisteillä enkussa ja tehnyt vaan niitä joita osasin. Nyt pelottaa, että en saa edes minimipistemäärää ja koko koe menee reisille sen vuoksi.
Haluais jo saada tietää noi pistemäärät, jotta pystyy seuraavaan yhteishakuun sitten alkaa valmistautumaan ja päntätä vaikka sitten sitä englantia tai muita kohtia joissa ei saanut tarpeeksi pisteitä. Olen malttamaton :D
Opiskelumotivaatio ois tapissa ja ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Turhauttaa, kun en lähtenyt kikkailemaan noilla pisteillä enkussa ja tehnyt vaan niitä joita osasin. Nyt pelottaa, että en saa edes minimipistemäärää ja koko koe menee reisille sen vuoksi.
Haluais jo saada tietää noi pistemäärät, jotta pystyy seuraavaan yhteishakuun sitten alkaa valmistautumaan ja päntätä vaikka sitten sitä englantia tai muita kohtia joissa ei saanut tarpeeksi pisteitä. Olen malttamaton :DOpiskelumotivaatio ois tapissa ja ylikin.
Samaa mietin. Toisaalta ajattelen että tiedänpä ensi kokeessa hioa strategiaa vastaamisen suhteen. Onneksi olen töissä, joten opiskelupaikan saamattajääminen ei jätä mua tyhjän päälle. Toisaalta töiden vuoksi ei ole samalla tavalla aikaa valmistautua kuin ehkä joillakin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä! Olen niin pihalla kun voi olla 4-kymppinen ekaa kertaa AMK-hakeva, maisterintutkinto jo on mutta töitä ei vaan ole 😔
On tosi hyvät mahikset kyllä sulla vielä päästä, kun yhdestä ainoasta sijan liikahduksesta kiinni :) Mihin hait?
Vierailija kirjoitti:
Lannistavaa tuuri peliä koko koe.. ei tarvitse eikä voi ennakko valmistautua mitenkään, sinne vain mennään katsomaan että josko onni suosii ja kysytään sitä mitä osaat vai meneekö päin *ersettä.
Vuosia menee helposti hukkaan tässä tuolileikissä.. kyllä ne ennakko materiaalit oli paljon paremmat olla.
JUURI NÄIN! Toisekseen ensikertalaiskiintiöt ovat oikeusmurha. Vaikuttaa siltä että ensikertalaiset eivät pääsisi pisteillään minnekään, koska ensikertalaisen ja ei-ensikertalaisen väliset piste-erot ovat V A L T A V I A.
Paljonko Matemaattiset taidot -osiossa sai pisteitä oikeasta vastauksesta? Paljonko meni miinusta väärästä?
Mitä ihmettä, minulla lukee 2.vaihtoehdossa "hyväksytty" (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)! Pääsinkö mä siis ainakin tonne?!
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, minulla lukee 2.vaihtoehdossa "hyväksytty" (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)! Pääsinkö mä siis ainakin tonne?!
Mikä koulu ja oliko todistusvalinta vai valintakoe? Mutta joo, periaatteessa pitäis päästä ainakin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsit. Onnea opiskelupaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulu ja oliko todistusvalinta vai valintakoe? Mutta joo, periaatteessa pitäis päästä ainakin sinne.
Turun AMK tradenomi. Minulla on liian vanhat todistukset todistusvalintaan eli pakko olla valintakokeen perusteella. Todistuspisteitä näkyi olevan 123 1.vaihtoehdon tiedoissa mainittu. Hyvin hämmentynyt olo, että tällainen keski-ikäinen tanttarainenkin kelpaa vielä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä varasijalta 1 ei kannata menettää toivoaan tässä vaiheessa. Etenkin jos sinut luetaan ensikertalaiseksi.
Tilanne alkaa elää kunnolla vasta sitten, kun valintakokeiden tuloksia alkaa tulla.
Ei tekstien ymmärtämisessä ollut mitään vaikeuksia. Sen sijaan vastausvaihtoehdot oli ihan käsittämättömiä. Vaikka ymmärtäisi koko tekstin asiasisällön, sillä ei ole mitään väliä jos kysymyksessä kysytään yhtä yksittäistä sanaa, joka sattuu olemaan sellainen jota ei tunnista. Käsittämättömän huonosti muotoillut kysymykset ja vastausvaihtoehdot. Varsinaiset tekstit olisin osannut suomentaa merkityksineen, jos sellaista olisi edes kysytty. Sen sijaan kysyttiin tyyliin synonyymiä sanasta x, joka yksittäisenä sanana ei ollutkaan tuttu. En olisi uskonut että englannin kielen osio voi olla noin huonosti toteutettu.