AMK VALINTAKOE SYKSY 2020
Kaikki, jotka ovat hakeneet AMK nyt sykyllä, tulkaa keskustelemaan kaikesta aiheeseen liittyvästä! Mihin aloille olette hakenu? :)
Kommentit (1351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi kyllä tosi epävarma fiilis kokeen jälkeen. Muita kompaten enkku oli tosi vaikee ja nyt mietityttää että se koituu täälläkin kohtaloksi - aine jota oon pitäny mun vahvuutena ja kieli jota oon puhunu 2 vuotta pääkielenäni Englannissa asuttuani.
Harmittaa kyllä super paljon kuinka vaikeaa kouluun pääsy nykyään on, varsinkin ”toissijaisena” hakijana. Kai se on näillä näkymin pakko lukea joku 2.asteen ammattitutkinto jolla sitten hakea kouluun uudestaan. :-D
Mitä ajattelet tuosta ammattitutkinnosta olevan itsellesi apua?
Logiikkasi ei oikein aukea.
Veikkaan, että alkuperäinen kommentoija tarkoitti opiskelevansa jonkun helpon amistutkinnon vetäen pelkkiä vitosia arvosanoiksi (vai onko amiksessa arviointi 1-3?), jonka jälkeen saa amm-todistusvalinnassa täydet pisteet. Mun kaveri opiskeli aikoinaan lukion jälkeen 1,5 vuodessa matkailualan perustutkinnon ja sai kaikista kursseista parhaan arvosanan. Nyt vuosia myöhemmin hän pääsi sillä todistuksella AMKiin.
Kokelas 2020 kirjoitti:
Ilmeisesti siis viestien perusteella tiistaina ollut sama koe sekä aamulla että illalla! Toivottavasti ei kukaan hyötynyt siitä, ois epäreilua.
Periaatteessa huijaus onnistuisi maskien kanssa. Jos siis olisi tarkoitus että fiksumpi tyyppi suostuisi tekemään kokeen hölmömmän puolesta niin molemmat ilmoittautuisi samaan kokeeseen, tunnistautuisivat ovella omilla papereillaan ja naamoillaan mutta kokeessa kirjautuisivat sitten toistensa sotulla. Että siitä vaan lahjomaan joku matikkanero...Paitsi että tuolla ilmeisesti tehtiin jotain pistokokeita tämän varalta, mun papereita kävi joku kesken koetta vilkaisemassa.
Ei se ole sama koe. Siellä järjestelmässä on iso määrä kysymyksiä, jotka arvotaan satunnaisesti hakijoille. Kysymyksissä voi myös olla eri nimiä (jollakulla on Mari ja Maija kun taas toisella Esko ja Seppo), eri määriä (toisella on 2 litraa ja toisella 6 litraa) jne. Vaikka kysymyksen perusidea on sama.
Vierailija kirjoitti:
Onko linkkejä toiseen vaiheeseen jo lähetetty?
Mihin ihmeen toiseen vaiheeseen? Kuinka pihalla oikein olet?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ikävä kun ei edes haastattelua ole tms. Näin sitä pääsee kaikenkarvaiset tyypit sotealoille ja se muuten näkyy..
On päässyt aiemminkin, koska ne kaikkein pahimmat ja vaarallisimmat tyypit pystyvät feikkaamaan haastattelussa oikein hyvin. Ihan on omaa kokemusta yhden samalla luokalla olleen tyypin takia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ensimmäinen AMK-valintakokeeni vahvisti, että jatkan keväällä toiselle yliopistoalalle hakemista ja jätän kokonaan sosionomiopinnot pois hakukohteista. Olen vielä kirjoilla luokanopettajan tutkinto-ohjelmassa, mutta tavoitteena vaihtaa alaa.
En pärjää tällaisissa sekakokeissa, jossa kysytään kaikkea matikasta kieliin lyhyellä aikarajalla. Jätin vastaamatta niin moneen kysymykseen, että mahdollisuus sisäänpääsyyn on olematon. 😅
Sosiaalityön pääsykoe on ollut paljon järkevämpi omasta mielestä, vaikka se tarkoittaakin n. kuukauden luku-urakkaa. Viimeksi jäin 1,5p päähän sisäänpääsystä. Siinä pääsykokeessa pääsee loistamaan, jos jaksaa päntätä valintakoemateriaalia ja näyttää motivaationsa sitä kautta. Alaan liittyvät tutkimusartikkelit antavat osviittaa siitä, mitä varsinaiset opinnot tulevat olemaan.
Paljon tsemppiä kaikille jatkoon! Toivottavasti moni täältä saa iloisia uutisia ensi kuun lopussa. ❤️
älä ole hölmö.miksi vaihtaisit opettajan opinnot amkiin?? tulet vielä katumaan päätöstäsi
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin niin kovasti jo tietää että sainko opiskelupaikan vai en. En yhtään tykkää tällaisesta odottelusta!
Joo minäkin oon sellainen lumihiutale että kaikki pitää saada heti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokelas 2020 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä muuten olitte mahdollisuudesta vilppiin?
Oliko huijareita??
Valvoja varoitti meitä ennen koetta laskimen käytöstä että joku oli sen takia hylättySiinä mun etuviistossa (mulla suora näköyhteys hänen läppäriinsä) istuva nainen käytti koneen laskinta. Ärsyttihän se, mutta en katsonut asiakseni siitä häntä narauttaa.
Siis mitä ihmettä, olisit narauttanut! Paikat on tosi tiukassa ja saattaa olla että hän vei juuri sinun paikkasi, tai jonkun joka on päntännyt sitä matikkaa yötolkulla pystyäkseen laskemaan ilman laskinta...tollanen on niin törkeää käytöstä että todellakin kannattaisi antaa opetus elämästä.
Eikös insinöörihaussa käytetä laskinta näytöllä. Ehkä kyseessä oli se?
KOEjärjestelmän laskinta, tuo puhui koneen laskimesta. Oletettavasti luvallisessa laskimessa rajattu toimintoja pois.. Eli kusetti jokatapauksessa. Kellään ei ole voinut mennä vahingossa ohi tuo ohjeistus, pitäisi kyllä ilmoittaa!
Mutta oliko sekään varmaa että oli koneen laskin eikä itse koejärjestelmän laskin? Esim. eri mäkkärin versioissa se koejärjestelmän laskin näytti erilaiselta. Laskin oli käytössä vain matemaattis-luonnontieteellisessä osiossa, ts. tekniikalle hakijat saivat sitä käyttää. Ja mikäli joku tuijotteli toisen näyttöä noin tiiviisti, niin sekin on hylkäyksen peruste, se siis katsotaan lunttaukseksi.
No en mä hänen näyttöään sen kummemmin tuijotellut, kunhan hetkeksi nostin katseeni ja huomio kiinnittyi siihen, että hän hiirellä näpytteli laskinta.
Olet oikeassa, voi toki olla myös koejärjestelmän oma laskin.
Koejärjestelmässä todellakin on oma laskin matemaattis-luonnontieteellistä osiota varten. Onneksi et "käräyttänyt" sitä toista hakijaa, olisit vaan tehnyt itsestäsi idiootin. Näistä kun kerrottiin siinä ennen koetta alkuinfossa.
Eiensikertalaiskiintiö kirjoitti:
Selventäisittekö mulle, että miksi siellä opintopolussa lukee lisätiedot avaamalla, että OAMK: Todistusvalinta YO ja *** ja sitte valinnantulos Varasijalla: 1.
LAMK: Varasijalla: 4.Tein valintakokeen, niin miksi siellä se todistusvalintakin on?
Olenko siis voinut hakee molemmilla tavoilla?
Vai kiusaako universumi mua ilmottamalla että olen muka varasijalla 1.?
Et ole tähän mennessä viitsinyt lukea mitään ohjeita, joten nyt ehkä jo kannattaisi: ammattikorkeakouluun.fi
Ihan itse voit sieltä lukea, miten opiskelijavalinnat menevät.
Äläkä vaan häpäise itseäsi kysymällä näitä sieltä, mihin olet hakenut. Pitävät sinua täysin ääliönä.
Miksi täällä on näin negatiivinen ilmapiiri? Toivon mukaan omalle luokalle ei osu näin pahansuopia ihmisiä kuin osa keskustelijoista....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi kyllä tosi epävarma fiilis kokeen jälkeen. Muita kompaten enkku oli tosi vaikee ja nyt mietityttää että se koituu täälläkin kohtaloksi - aine jota oon pitäny mun vahvuutena ja kieli jota oon puhunu 2 vuotta pääkielenäni Englannissa asuttuani.
Harmittaa kyllä super paljon kuinka vaikeaa kouluun pääsy nykyään on, varsinkin ”toissijaisena” hakijana. Kai se on näillä näkymin pakko lukea joku 2.asteen ammattitutkinto jolla sitten hakea kouluun uudestaan. :-D
Mitä ajattelet tuosta ammattitutkinnosta olevan itsellesi apua?
Logiikkasi ei oikein aukea.
Veikkaan, että alkuperäinen kommentoija tarkoitti opiskelevansa jonkun helpon amistutkinnon vetäen pelkkiä vitosia arvosanoiksi (vai onko amiksessa arviointi 1-3?), jonka jälkeen saa amm-todistusvalinnassa täydet pisteet. Mun kaveri opiskeli aikoinaan lukion jälkeen 1,5 vuodessa matkailualan perustutkinnon ja sai kaikista kursseista parhaan arvosanan. Nyt vuosia myöhemmin hän pääsi sillä todistuksella AMKiin.
Aa, mutta sitten sen pitää olla ammatillinen perustutkinto. (Ei ammattitutkinto, sitä ei huomioida todistusvalinnassa).
Tästä on tuolla ammattikorkeakouluun.fi -sivulla:
Vuodesta 2020 alkaen suurin osa opiskelijoista ammattikorkeakouluihin valitaan ylioppilastutkinnon ja ammatillisen perustutkinnon (1.8.2015 alkaen suoritetut ammatilliset perustutkinnot) perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on näin negatiivinen ilmapiiri? Toivon mukaan omalle luokalle ei osu näin pahansuopia ihmisiä kuin osa keskustelijoista....
Oot aika itsevarma jos luulet pääseväsi opiskelemaan, vaikka tulokset julkastaan vasta kuukauden päästä😂 toi luokasta puhuminen kuullostaa vaan ylimieliseltä
Vierailija kirjoitti:
Jos viittaat tuohon ylempään kommenttiin jossa kehoitettiin tutustumaan ohjeistuksiin niin asiaahan se on. Olisi se aika v*ttumaista saada omaan ryhmään myös sellaisia ihmisiä, jotka kokevat ettei itse tarvitse etsiä tietoa mistään vaan joku aina tarjoaa oikean vastauksen
Ohis
Ps. Olen tehnyt opparia tuollaisten kanssa ja todella raskasta kun kaikille on samat ohjeet näkyvillä, mutta toisilla on vaan se periaate, että oletetaan aina muiden kertovan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot aika itsevarma jos luulet pääseväsi opiskelemaan, vaikka tulokset julkastaan vasta kuukauden päästä😂 toi luokasta puhuminen kuullostaa vaan ylimieliseltä
No huh huh, juuri tätä tarkoitan. Olen päässyt todistusvalinnassa kolmanteen vaihtoehtooni, mutta odotan valintakoetuloksia ylempien kohteiden osalta. Tällä palstalla tehdään ihan ihmeellisiä johtopäätöksiä ihmisten persoonallisuuksista ja heti ollaan haukkumassa ylimieliseksi tai pahimmillaan ääliöksi/idiootiksi, kuten tuolla ylempänä. Ei kovin rakentavaa keskustelua. Vaikka ollaan anonyymejä, emmekö voisi säilyttää kunnioitusta toisiamme kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa?! Toivottavasti sinä et ainakaan pääse opiskelemaan kuin et näköjään osaa edes kirjoittaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko linkkejä toiseen vaiheeseen jo lähetetty?
Mihin ihmeen toiseen vaiheeseen? Kuinka pihalla oikein olet?
Hämmentävää miten aikuiset ihmiset kommentoivat näin ilkeästi toisilleen täällä. Kuinka pahasti oma elämä on potkinut sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokelas 2020 kirjoitti:
Tuohon korttitehtävään mun on pakko kysyä mielipidettä teiltä, onko se syrjivä heitä kohtaan joiden uskonto kieltää kortinpeluun ja täten heidän tietonsa on korttien arvoista olematon, vai voiko olettaa että korttien osaaminen kuuluu yleissivistykseen? Itse olen siis lapsuuden kärvistellyt helluntailaisena enkä silloin saanut kortteja räplätä eikä ne vanhemmitenkaan kiinnostaneet, mä jouduin skippaamaan tehtävän koska ihan oikeasti ei ole mitään käryä vaikuttaako kuviot ja numerot jotenkin korttien arvoihin.
En suostu tuntemaan itseäni tyhmäksi vaikka korteissa numeroita olikin, olisi mennyt arvailuksi ja joka piste on tärkeä. Kortteja pelanneille toi on itsestään selvää.
Ei kortteja peruskoulussa tai lukiossa käytetty opetuksessa eikä ollut mun oma päätös lapsena kieltää kortit itseltäni. Oli siellä myös huiveista päätellen muslimioletettujakin joilla varmaan sama homma.
Nyt, kun mainitsit, niin onhan tuo kieltämättä hiukan syrjivä.
No eikä ole! Muutenhan kaikki kysymykset on syrjiviä kun aina joku tietää ja joku ei tiedä.
Tietääkö kukaan näkeekö mistään kuinka paljon kullekin linjalle on hakijoita ja kuinka paljon otetaan sisään?
Suomalaisista suurin osa tuntee pelikortit, mutta jotkin uskonnot/lahkot kieltävät pelikorteilla pelaamisen eli korteista, niiden arvoista tms ei mitään tietoa ole.
Sinustako ei olisi epäreilua ja syrjivää, jos kokeessa kysyttäisiin jostain sellaisesta asiasta, jonka tuntemisen oma elämänkatsomuksesi kieltää?
No jotkut uskonnot kieltävät tietokoneiden käytön joten parasta lopettaa kokeet kokonaan. Entäs ylipäätään naisten kouluun pääseminen, ei ole mikään itsestäönselvyys maailman mittakaavassa. Se on harmi jos sulta meni nyt yksi tehtävä sivu suun. Mäkään en osannut yhtä tehtävää, jos jotain siitä täytyy syyttää niin itseäni. Ei pilata mielenkiintoista ketjua tällä jankkaamisella.
Toivottavasti et ainakaan sosiaalialalle hakenut...🙄
Vierailija kirjoitti:
Siksi negatiivinen ilmapiiri, että jotkut eivät uskalla itse edes yrittää. He pelkäävät, että heillä tulee seinä vastaan odotettua aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"...kuuLLostaa". :D :D
Vierailija kirjoitti:
Miten Maija olisi voinut voittaa korttipelin? Oli Maijan vuoro. Maijalla oli 3 ja 5 ja vastustajalla 5 ja 7. Jos Maija lyö 3:n, hän häviää, koska vastustaja lyö joko 5 tai 7, jonka jälkeen Maijalla on jäljellä enää 5. Sitä ei voi lyödä, koska se ei ole isompi kuin 5 tai 7.
Jos Maija lyö sen nro 5 ekaksi, lyö vastustaja seiskan. Sen jälkeen Maija ei voi enää lyödä mitään korttia.Miten Maija siis voisi voittaa?
Jos en ihan väärin muista, niin oli samat numerot -to ip. Ja vastasin myös häviää.
Tämä on ammattikorkeakouluun.fi -sivustolta:
AMK-valintakokeen tulosten julkistaminen
Syksyn 2020 yhteishaku
Näet saamasi pisteet Oma Opintopolku -palvelussa viimeistään tulosten julkaisuajankohtaan mennessä. AMK-valintakokeen perusteella valituksi tulleille tulee ilmoitus valinnasta sähköpostiin ja tieto näkyy myös Oma Opintopolku -palvelussa 27.11.2020 mennessä. Saatat tulla vielä varasijalta valituksi 15.12. klo 15.00 mennessä. AMK-valintakokeen pisteet ovat voimassa kyseisen haun ajan.
Syksyn 2020 AMK-valintakokeen tehtäviä ja oikeita vastauksia ei julkaista.