AMK VALINTAKOE SYKSY 2020
Kaikki, jotka ovat hakeneet AMK nyt sykyllä, tulkaa keskustelemaan kaikesta aiheeseen liittyvästä! Mihin aloille olette hakenu? :)
Kommentit (1351)
Käyttäjä36420 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin varmaan hätiköidysti Maija-tehtävän tehtävänannon, kun en muista, että siinä olisi lukenut että Maijan vuoro on ensimmäisenä? Siksi laitoin, että Maija voi voittaa tai hävitä, riippuen kumman vuoro on.. Olin ma aamun kokeessa.
Mun mielestä ma aamuna luki, että Maijan vuoro on ensin. Tosin vastasin itekin, että voi voittaa tai hävitä. Korttien numerot oli mun mielestä eri, mutta en muista mitkä ne oli.
Minäkin tein ma aamuna kokeen, numerot oli erit kuin täällä kerrotut. Vastasin voi voittaa tai hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koetta ei voi tehdä kotona, kuten kesällä? Tuntuu älyttömältä raahautua varta vasten jonnekin koetta suorittamaan, kun se kuitenkin tehdään sillä omalla läppärillä joka toimii ihan hyvin siellä omassa himassa.
Hienoa, sulla onkin motivaatio tapissa. Älä ihmeessä viitsi.
Kokelas 2020 kirjoitti:
Tuohon korttitehtävään mun on pakko kysyä mielipidettä teiltä, onko se syrjivä heitä kohtaan joiden uskonto kieltää kortinpeluun ja täten heidän tietonsa on korttien arvoista olematon, vai voiko olettaa että korttien osaaminen kuuluu yleissivistykseen? Itse olen siis lapsuuden kärvistellyt helluntailaisena enkä silloin saanut kortteja räplätä eikä ne vanhemmitenkaan kiinnostaneet, mä jouduin skippaamaan tehtävän koska ihan oikeasti ei ole mitään käryä vaikuttaako kuviot ja numerot jotenkin korttien arvoihin.
En suostu tuntemaan itseäni tyhmäksi vaikka korteissa numeroita olikin, olisi mennyt arvailuksi ja joka piste on tärkeä. Kortteja pelanneille toi on itsestään selvää.
Ei kortteja peruskoulussa tai lukiossa käytetty opetuksessa eikä ollut mun oma päätös lapsena kieltää kortit itseltäni. Oli siellä myös huiveista päätellen muslimioletettujakin joilla varmaan sama homma.
Nyt, kun mainitsit, niin onhan tuo kieltämättä hiukan syrjivä.
No eihän siinä korttitehtävässä tarvinnut mitään tietää korttipeleistä kun siinä oli säännöt kerrottu. Oli Maijan vuoro ja säännöt olivat, että se voittaa jolta loppuu kortit ensimmäisenä. Pitää aina lyödä isompi kortti pöytään kuin mitä pöydässä jo on. Jos ei voi lyödä mitään korttia, vastustaja saa lyödä minkä kortin vaan, ei tarvitse olla isompi numero.
Vierailija kirjoitti:
Kokelas 2020 kirjoitti:
Tuohon korttitehtävään mun on pakko kysyä mielipidettä teiltä, onko se syrjivä heitä kohtaan joiden uskonto kieltää kortinpeluun ja täten heidän tietonsa on korttien arvoista olematon, vai voiko olettaa että korttien osaaminen kuuluu yleissivistykseen? Itse olen siis lapsuuden kärvistellyt helluntailaisena enkä silloin saanut kortteja räplätä eikä ne vanhemmitenkaan kiinnostaneet, mä jouduin skippaamaan tehtävän koska ihan oikeasti ei ole mitään käryä vaikuttaako kuviot ja numerot jotenkin korttien arvoihin.
En suostu tuntemaan itseäni tyhmäksi vaikka korteissa numeroita olikin, olisi mennyt arvailuksi ja joka piste on tärkeä. Kortteja pelanneille toi on itsestään selvää.
Ei kortteja peruskoulussa tai lukiossa käytetty opetuksessa eikä ollut mun oma päätös lapsena kieltää kortit itseltäni. Oli siellä myös huiveista päätellen muslimioletettujakin joilla varmaan sama homma.
No eikä ole! Muutenhan kaikki kysymykset on syrjiviä kun aina joku tietää ja joku ei tiedä.
Tietääkö kukaan näkeekö mistään kuinka paljon kullekin linjalle on hakijoita ja kuinka paljon otetaan sisään?
Logiikkatehtäviä:
- Lelu ja ikävuosi
- Leivänpaahdin/kahvinkeitin/vedenkeitin
- Kaverusten iät ja minkä niminen on nuorin
- mikä asunto sopii parhaiten neljälle kämppikselle
- kuinka moni ilmoittautuneista osallistui saappaanheittoon
Sitten oli se yksi tehtävä mikä oli täyttä hepreaa ainakin mulle. Se missä bussissa puhkesi rengas, opas menetti tajuntansa ja kukaan ei puhunut samaa kieltä kuskin kanssa. Yksi matkustajista sanoo että parempi jatkaa matkaa kävellen. Sitten kysyttiin miksi hän sanoi niin, ja vastausvaihtoehdot tuntuivat aivan järjettömiltä. Tyyliin ”villipetoja ei näy pimeässä kuin vasta silloin kun ne ovat lähellä” tai ”matkustajissa oli mukana sekä vanhuksia että lapsia”.
?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokelas 2020 kirjoitti:
No eikä ole! Muutenhan kaikki kysymykset on syrjiviä kun aina joku tietää ja joku ei tiedä.
Tietääkö kukaan näkeekö mistään kuinka paljon kullekin linjalle on hakijoita ja kuinka paljon otetaan sisään?
Suomalaisista suurin osa tuntee pelikortit, mutta jotkin uskonnot/lahkot kieltävät pelikorteilla pelaamisen eli korteista, niiden arvoista tms ei mitään tietoa ole.
Sinustako ei olisi epäreilua ja syrjivää, jos kokeessa kysyttäisiin jostain sellaisesta asiasta, jonka tuntemisen oma elämänkatsomuksesi kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokelas 2020 kirjoitti:
Suomalaisista suurin osa tuntee pelikortit, mutta jotkin uskonnot/lahkot kieltävät pelikorteilla pelaamisen eli korteista, niiden arvoista tms ei mitään tietoa ole.
Sinustako ei olisi epäreilua ja syrjivää, jos kokeessa kysyttäisiin jostain sellaisesta asiasta, jonka tuntemisen oma elämänkatsomuksesi kieltää?
No jotkut uskonnot kieltävät tietokoneiden käytön joten parasta lopettaa kokeet kokonaan. Entäs ylipäätään naisten kouluun pääseminen, ei ole mikään itsestäönselvyys maailman mittakaavassa. Se on harmi jos sulta meni nyt yksi tehtävä sivu suun. Mäkään en osannut yhtä tehtävää, jos jotain siitä täytyy syyttää niin itseäni. Ei pilata mielenkiintoista ketjua tällä jankkaamisella.
Vierailija kirjoitti:
Logiikkatehtäviä:
- Lelu ja ikävuosi
- kuinka moni ilmoittautuneista osallistui saappaanheittoonSitten oli se yksi tehtävä mikä oli täyttä hepreaa ainakin mulle. Se missä bussissa puhkesi rengas, opas menetti tajuntansa ja kukaan ei puhunut samaa kieltä kuskin kanssa. Yksi matkustajista sanoo että parempi jatkaa matkaa kävellen. Sitten kysyttiin miksi hän sanoi niin, ja vastausvaihtoehdot tuntuivat aivan järjettömiltä. Tyyliin ”villipetoja ei näy pimeässä kuin vasta silloin kun ne ovat lähellä” tai ”matkustajissa oli mukana sekä vanhuksia että lapsia”.
?!?
Eikö yksi bussitehtävän vastauksista ollut että bensa on lopussa?
En muista leivänpaahtimia ja saappanheittoa. Toivottavasti et ollut ti, muuten oon hypännyt joitain tehtäviä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikkatehtäviä:
- Lelu ja ikävuosi
- kuinka moni ilmoittautuneista osallistui saappaanheittoonSitten oli se yksi tehtävä mikä oli täyttä hepreaa ainakin mulle. Se missä bussissa puhkesi rengas, opas menetti tajuntansa ja kukaan ei puhunut samaa kieltä kuskin kanssa. Yksi matkustajista sanoo että parempi jatkaa matkaa kävellen. Sitten kysyttiin miksi hän sanoi niin, ja vastausvaihtoehdot tuntuivat aivan järjettömiltä. Tyyliin ”villipetoja ei näy pimeässä kuin vasta silloin kun ne ovat lähellä” tai ”matkustajissa oli mukana sekä vanhuksia että lapsia”.
?!?
Eikö yksi bussitehtävän vastauksista ollut että bensa on lopussa?
En muista leivänpaahtimia ja saappanheittoa. Toivottavasti et ollut ti, muuten oon hypännyt joitain tehtäviä :D
Sen päivän kokeessa missä olin ei ainakaan ollut vaihtoehtona, että bussista oli bensa loppu.
Selventäisittekö mulle, että miksi siellä opintopolussa lukee lisätiedot avaamalla, että OAMK: Todistusvalinta YO ja *** ja sitte valinnantulos Varasijalla: 1.
LAMK: Varasijalla: 4.
Tein valintakokeen, niin miksi siellä se todistusvalintakin on?
Olenko siis voinut hakee molemmilla tavoilla?
Vai kiusaako universumi mua ilmottamalla että olen muka varasijalla 1.?
Tämä ensimmäinen AMK-valintakokeeni vahvisti, että jatkan keväällä toiselle yliopistoalalle hakemista ja jätän kokonaan sosionomiopinnot pois hakukohteista. Olen vielä kirjoilla luokanopettajan tutkinto-ohjelmassa, mutta tavoitteena vaihtaa alaa.
En pärjää tällaisissa sekakokeissa, jossa kysytään kaikkea matikasta kieliin lyhyellä aikarajalla. Jätin vastaamatta niin moneen kysymykseen, että mahdollisuus sisäänpääsyyn on olematon. 😅
Sosiaalityön pääsykoe on ollut paljon järkevämpi omasta mielestä, vaikka se tarkoittaakin n. kuukauden luku-urakkaa. Viimeksi jäin 1,5p päähän sisäänpääsystä. Siinä pääsykokeessa pääsee loistamaan, jos jaksaa päntätä valintakoemateriaalia ja näyttää motivaationsa sitä kautta. Alaan liittyvät tutkimusartikkelit antavat osviittaa siitä, mitä varsinaiset opinnot tulevat olemaan.
Paljon tsemppiä kaikille jatkoon! Toivottavasti moni täältä saa iloisia uutisia ensi kuun lopussa. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä nuorta ja vuokra-asunto -kysymyksen lukeminen vei paljon aikaa! Piti vaan kiireellä koittaa eliminoida epäsopivia pois, mm. hissittömät, liian kalliit ja liian myöhään vapautuvat kämpät.
Todella vaikea koe noin tiukalla aikataululla.
Vaikea? Suoritin koko pas*an 1h 40min ajassa ja lähtiessä mietin, että olikohan tämä sittenkin esikoulun pääsykoe.
Ja muuten, ihan hyvä alkaa treenata ongelmanratkaisua ja päätöksentekoa, ilman täyttä kokonaiskuvaa, sitä se on nimittäin oikeasti töissä.
Muutenkin, mitä ihmeen hiljaisuus-nillitystä noissa kokeissa on? Jos haluttaisiin hieman kattoa, että opiskelemaan pääsee ne, jotka pärjäis työelämässä, niin kokeen aikana pitäisi olla jatkuva hälinä ympärillä ja käytäväpalaverit korvan juuressa.
Tämä on täysin totta. Hakijat pitäis laittaa aivan liian pieneen ja kaikuvaan tilaan, jossa joku pölöttää koko ajan jotain. Eikä tietoakaan ilmastoinnista.
Vierailija kirjoitti:
tää koe suosii kyllä niin täysillä lukion käyneitä, millään ei millään amis-alalla matikan tunneilla noita juttuja mitä tossa kokeessa kysytään
No sitten ilmeisesti amiksesta ei saa riittävää tieto-taitoa korkeakoulua varten, ei edes AMKia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistunut 2003 sairaanhoitajaksi ja toiminut akuuttihoitotyössä siitä lähtien. Haluaisin terveydenhoitajaksi ja minulla vähän opintoja siitäkin jo takana ja haluaisin suorittaa ne loppuun. Järkyttävän haastava koe näin parikymmentä vuotta hoitotyötä tehneelle. Että oliko Leenalle yksi lelu ja oliko traktori punainen ja myytiinkin taulukon mukaan volvoa enemmän kuin opelia... unohtamatta niitä murtolukuladkuja ja aivan todella vaikeaa englannin osiota. Jatkan tyytymättömänä omassa työssäni ja odottelen josko joskus pääsykoevaatkmuksissa huomioitaisiin jälleen työkokemus, motivaatio ja alakohtaiset taidot...
Mitenkä sit jos alakohtaiset taidot ja työkokemus näyttelis suurimmas roolissa täs kokeessa, niin olisko se reilua heitä kohtaan ku on just valmistunu lukiosta, pitäny välivuoden tai ollut vaikka armeijassa? Sun kaltaisille iäkkäämmille, jotka ei oo ees vaivautunu panostaa siihen et osais taas noi helpot murtolukulaskut, niin onko sun morivaatio ollu kauheen korkealla?
Tai voisko sun paikka olla sit avoimen-amk:n puolella, jossa tehdään motivaatio lomake? Tai vaihtoehtoisesti monimuoto opinnot, sinne kun tarvitaan vähintään 5v:n työkokemus ollakseen hakukelpoinen...
No ei kyllä ole mitään työkokemusvaatimusta monimuotoihin.
No itseasiassa konetekniikkaan just keväällä vaadittiin vähintään 5v:n kokemus...
Tällaisia erityisiä vaatimuksia voi monimuotoihin joissakin amkeissa olla, mutta ne eivät ole mikään yleinen sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Jäi kyllä tosi epävarma fiilis kokeen jälkeen. Muita kompaten enkku oli tosi vaikee ja nyt mietityttää että se koituu täälläkin kohtaloksi - aine jota oon pitäny mun vahvuutena ja kieli jota oon puhunu 2 vuotta pääkielenäni Englannissa asuttuani.
Harmittaa kyllä super paljon kuinka vaikeaa kouluun pääsy nykyään on, varsinkin ”toissijaisena” hakijana. Kai se on näillä näkymin pakko lukea joku 2.asteen ammattitutkinto jolla sitten hakea kouluun uudestaan. :-D
Mitä ajattelet tuosta ammattitutkinnosta olevan itsellesi apua?
Logiikkasi ei oikein aukea.
Vierailija kirjoitti:
Varasijaliikehdintää kellään?!
Eipä ne juuri vielä liiku, kun niin monia nyt heti alkuun todistuksella valittuja ei oikeasti kiinnosta yhtään.
Eivät ota paikkaa vastaan mutta eivät myöskään viitsi käydä Opintopolussa hylkäämässä sitä.
Sama juttu oli kevään haussa, joutui pitkään odottelemaan ennenkuin mitään alkoi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan kysynyt pisteitään? Uskaltaako 🤦♀️
Kannattais ehkä nyt viimeistään edes vilkaista sitä ammattikorkeakouluun.fi -sivustoa.
Siellä kerrotaan näin:
AMK-valintakokeen tulosten julkistaminen
Syksyn 2020 yhteishaku
Näet saamasi pisteet Oma Opintopolku -palvelussa viimeistään tulosten julkaisuajankohtaan mennessä. AMK-valintakokeen perusteella valituksi tulleille tulee ilmoitus valinnasta sähköpostiin ja tieto näkyy myös Oma Opintopolku -palvelussa 27.11.2020 mennessä. Saatat tulla vielä varasijalta valituksi 15.12. klo 15.00 mennessä. AMK-valintakokeen pisteet ovat voimassa kyseisen haun ajan.
Syksyn 2020 AMK-valintakokeen tehtäviä ja oikeita vastauksia ei julkaista.
Käyttäjä36420 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan kysynyt pisteitään? Uskaltaako 🤦♀️
Joko niitä voi kysyä? En ollu ees ajatellu. 😀
Ei varmaan ihan just vielä kannata kun koe loppui eilen.
Ammattikorkeakouluun.fi -sivulla kerrotaan näin:
AMK-valintakokeen tulosten julkistaminen
Syksyn 2020 yhteishaku
Näet saamasi pisteet Oma Opintopolku -palvelussa viimeistään tulosten julkaisuajankohtaan mennessä. AMK-valintakokeen perusteella valituksi tulleille tulee ilmoitus valinnasta sähköpostiin ja tieto näkyy myös Oma Opintopolku -palvelussa 27.11.2020 mennessä. Saatat tulla vielä varasijalta valituksi 15.12. klo 15.00 mennessä. AMK-valintakokeen pisteet ovat voimassa kyseisen haun ajan.
Syksyn 2020 AMK-valintakokeen tehtäviä ja oikeita vastauksia ei julkaista.
Mun mielestä ma aamuna luki, että Maijan vuoro on ensin. Tosin vastasin itekin, että voi voittaa tai hävitä. Korttien numerot oli mun mielestä eri, mutta en muista mitkä ne oli.