Sinä joka olit koulukiusaaja, millä kiusaamisen olisi saanut loppumaan?
Nyt anonyymia avatumista. Ja kiusatut ei nyt tule sörkkimään. Tarkoitus on löytää uusia näkökulmia ja mahdollisesti keinoja puuttua kiusaamiseen. Kuka muu sen voisi paremmin kertoa kuin entinen kiusaaja. Teitä on täällä varmasti.
Kommentit (123)
Kiusaajat etsii helppoja uhreja. Jos vastustaa tarpeeksi vahvasti ja heti, loppuu siihen ja siirtyy uuteen, helpompaan kohteeseen. Väärin ja valitettavaa, mutta tosielämää. Voihan sitä elää unelmissa ja toivoo, että kaikki paha maailmasta loppuu, kun ne pahat yhtäkkiä valistuu. Jep.
Lukekaa tämä ajatuksella: https://blogit.iltalehti.fi/miika-pettersson/2014/09/08/ala-alistu-kius…
Opetelkaa puolustautumaan. Siinä paras vinkki. Kun koulu joskus loppuu, niin siitä vasta alkaakin se raaka elämä.
Buzz Aldrin kirjoitti:
Ei luontaiselle laumaeläinkäyttäytymiselle taikka "pecking order" hierarkialle oikein voi tehdä mitään. Joku valikoituu aina ulkopuolelle, eikä se ole aina se fyysisesti epäviehättävin esimerkiksi. Harmi se on että sama itsekkyys ja kilpailuvietti joka ajaa innovaatioita (esimerkiksi tieteessä ja teknologiassa vrt. NASA ja kuussa käynti) aiheuttaa myös negatiivisia lieveilmiöitä kuten kiusaamista. Evoluutio ajaa meitä eteenpäin kokoajan.
Täytyy myös muistaa että asiat eivät muutu aikuiselämässä - työpaikoilla on myös aina omat hierarkiaryhmänsä.
Innovaatioita ajaa uteliaisuus ja intohimo. Kiusaamista kykyjen puute.
"Eivät kiusaajat etsi haastetta vaan sadistista ajanvietettä. Minun ohjeeni kaikille kiusatuille on, ”puolusta itseäsi”. Mitkään kampanjat, koulujen toimintamallit tai muut hyvää tarkoittavat toimet eivät koskaan onnistu kitkemään kiusaamista. Kiusaamista on niin kauan kuin on kiusatuksi alistuvia.
Kiusaaminen syntyy minun kokemuksieni mukaan kiusaajan halusta tuntea itsensä ylivertaiseksi, tarpeesta peilata synnyttämäänsä kauhua toisen silmistä. Sitä tarvetta ei hyvällä tahdolla tukahduteta. Sadismiin taipuvainen osaa aina välttää valvovan silmän ruokkiakseen perversiotaan. Se loppuu vain, kun kiusattu kieltäytyy pelkäämästä, lakkaa alistumasta."
https://blogit.iltalehti.fi/miika-pettersson/2014/09/08/ala-alistu-kius…
Ja turhaa tulla mussuttaa, että nyt ollaan kiusaajan puolella, ei olla, vaan kerrankin puhutaan tosiasioista.
Henkilökohtaisella nolauksella loppuu. Ei kukaan kiusaaja halua tulla ketjuun muistelemaan näitä hetkiä. Usein kiusaaja vain pyyhkii huonon kokemuksen pois etsimällä aiempaa heikomman uhrin.
Minua on yläasteen jälkeen syytetty kiusaajaksi, itse en mielestäni ole kiusannut ketään eli tuli ihan puskista. Ts. kiusaamista ei olisi saanut loppumaan, koska en ole ketään kiusannut. "Kiusattu" ei vaan tykännyt siitä, että sanoin mielipiteeni suoraan ja joskus melko kärkkäästikin. On myös syyttänyt siitä, että hänet jätettiin esim. liikuntatunneilla yksin. Ei se muiden vika ole, jos hän ei halua pelata opettajan määräämää peliä, vaan menee sen sijaan kävelylle. Aina pyydettiin mukaan joka juttuun, mutta vastaus oli ei.
Vierailija kirjoitti:
"Eivät kiusaajat etsi haastetta vaan sadistista ajanvietettä. Minun ohjeeni kaikille kiusatuille on, ”puolusta itseäsi”. Mitkään kampanjat, koulujen toimintamallit tai muut hyvää tarkoittavat toimet eivät koskaan onnistu kitkemään kiusaamista. Kiusaamista on niin kauan kuin on kiusatuksi alistuvia.
Kiusaaminen syntyy minun kokemuksieni mukaan kiusaajan halusta tuntea itsensä ylivertaiseksi, tarpeesta peilata synnyttämäänsä kauhua toisen silmistä. Sitä tarvetta ei hyvällä tahdolla tukahduteta. Sadismiin taipuvainen osaa aina välttää valvovan silmän ruokkiakseen perversiotaan. Se loppuu vain, kun kiusattu kieltäytyy pelkäämästä, lakkaa alistumasta."
Ja turhaa tulla mussuttaa, että nyt ollaan kiusaajan puolella, ei olla, vaan kerrankin puhutaan tosiasioista.
Eikös kiusattujen pitänyt pysyä pois ketjusta. Tuollaiset muka hauskat kiusattujen setit ei mihinkään auta. Ei ne kiusaajat ole mitään sadisteja vaan ihan tavallisia nuoria kasvuvaiheessa. Minustakin ja kiusaaja kavereista tuli ihan tavallisia työtätekeviä miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Näin se minustakin on, ja näitä samoja ihmisiä vasta onkin aikuisessa elämässä. Usein johtavissa tehtävissä. Opiskelkaa, kouluttautukaa, sivistykää. Opetelkaa väittelemään. Jos osaat älyllisesti ja sanallisesti lyödä lahjattomamman kiusaajan, niin tuskin hän enää kiinnostuu sinusta niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Toisten nooppilaiden avoin paheksuminen! Lopultakin kiusaaja pyrkii olemaan jotenkin oudolla tavalla cool toisten silmissä, ja nostaa omaa statustaan muiden oppilaiden keskuudessa.
Kiusaamalla loppuu kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin aika sadistinen kiusaaja peruskoulussa. Lukiossa harrastin vain ostrakismia ja manipulaatiota. En oikein tiedä, mikä minut olisi saanut lopettamaan. Jos minut olisi hakattu rajusti, olisin jatkanut mechiavellistisimmillä keinoilla. Nykyään en enää työpaikalla kiusaa, koska saan purettua väkivaltaiset ajatukseni vässyköiden sijaan urheiluun. Ajatusmaailma on toki edelleen sama: vahvoilla on oikeus sorsia heikkoja.
Tässä asetelmassa ilmeisesti näet itsesi vahvana?
Kyllä. Objektiivisestikin tulen stratifikaatiota introspektioimalla samaan tulemaan. Robusti fenotyyppi sekä veitsenterävä kognitiivinen kyvykkyys apunani elämästä nauttiminen ja sekulaari menestyminen on ollut kieltämättä vaivatonta. Millään matematiikan yms. laudatureilla minun ei tarvitse päteä, koska loogis-matemaattista älykkyyttä enemmän minulla on sosiaalista älykkyyttä, joka mahdollistaa vuorovaikutusmanipulaation. Tästä olen kiitollinen. On helppoa luovia, kun näkee toisten motiivit, heikkoudet ja vahvuudet ennalta tai ainakin pikaisen tutustumisen jälkeen. Aggressiivisuus on ainut piirre, josta haluaisin eroon, mutta kuten mainitsin urheilu on siihen parasta lääkettä. T. Saatan olla sinunkin pomosi.
Joku on tainnut käydä isän ja äidin sanakirjalla ja töhertänyt vielä omia anglismeja sivuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kiusattujen pitänyt pysyä pois ketjusta. Tuollaiset muka hauskat kiusattujen setit ei mihinkään auta. Ei ne kiusaajat ole mitään sadisteja vaan ihan tavallisia nuoria kasvuvaiheessa. Minustakin ja kiusaaja kavereista tuli ihan tavallisia työtätekeviä miehiä.
En ole koskaan ollut kiusattu. Vedin turpaan heti, jos joku yritti, ja saman neuvon annan muillekin. Ei ollut mikään "hauska setti", taidat olla melko urpo, jos sen tuosta ymmärsit.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa puolustautumaan. Siinä paras vinkki. Kun koulu joskus loppuu, niin siitä vasta alkaakin se raaka elämä.
Muualla on mahdollista väistää kiusatuksi joutuessa. Työelämässä, hyvässä työpaikassa, myös pääsee 'suojeluun' kun tekee tarpeeksi hyvin oman ruutunsa. Koulussa ei auta mikään.
Ei ole mitään uusii näkökulmii kun yritetään saada koulukiusaajat kuriin, ei vihervasurit humanismillaan keksi mitään muuta kuin jonkin tason paapomista vaan.
Esim jos koulukiusaajille annettais tuntien jälkiistuntoja ja jos ei toimi niin erotetaan koulusta
Niin nukkuu ku petaa. mitä kylvää sitä niittää, eikä yhteiskuntaa pitäs rasittaa jos joku haluu tuhota toisten elämiä, tietty se joudutaan maksaan mitä rangasitukset tulee maksaan mut niin se vain on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt tajunnut tuon pointtia näköjään. Kysyttiin mikä saa kiusaajan lopettamaan ja tuossa se vastaus oli, jos osaat lukea. "Väkivalta lopettaa vittuilun". ;)
Yksi tapaus oli sellainen, että tutun poikaa kiusattiin ja tuttu oli erään moottoripyöräkerhon jäsen; siis paikallisen tavallisista veronmaksajista koostuvien harrastajien kerhon eikä poliisille tutun kerhon.
Joku koulupäivä nämä pyöräilijät karauttivat siihen koulun lähistölle niin, että kiusaaja tai kiusaajatkin näkivät heidät, osasivat yhdistää kerholaiset tähän kiusattuun ja sen jälkeen kiusaaminenkin loppui.
Koulukiusaajat ovat niin nyhveröitä että jos kiusattu kerrankin uskaltaisi nousta vastarintaan niin kiusaaminen loppuu siihen paikkaan.
Eräs poika yläasteella kiusasi, haukkui ja huuteli minulle välituntisin lähes joka päivä. Kerran näin kuinka hän oli pissannut housuihinsa. Keräsin rohkeutta monta kuukautta. Kun erään kerran kiusaaja taas poikajoukon kanssa huuteli minulle, huusin takaisin "pää kiinni kusihousu". Siihen loppui kiusaaminen.
Kiusaaminen loppuu tasan siihen että kiusaaja/kiusaaminen koetaan tyhmäksi tai kiusaaja jätetään yksin tai nolataan perinpohjaisesti. Kun kiusaajalta otetaan valta pois (opettajat/vanhemmat/kaverit) niin kiusaajan kiusaaminen ei enää onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Nössöt kirjoitti:
Sillä että ei olis ollu niin nyhverö ja antaa kävellä ylitseen. Aina jos joku anto vähänkin takas niin homma jäi siihen.
Tässä totuus useimmiten.
Jotenkin tuon ymmärtää (kun oikein väkisellä miettii) pieniltä lapsilta että eivät osaa itse laittaa itselleen rajoja (etteivät kiusaa) mutta miksi sitten kiusaavat aikuiset: työkaverit, opettajat ym hakevat koko ajan jotain ihmistä joka "laittaisi minulle ja typerälle käytökselleni rajat"?? Siitä kait tässä on kyse että kuka laittaa toiminnalle rajat? Suurin osa aikuisista osaa ihan itse järkeillä ettei kannata kiusata, ei ole moraalisesti oikein eikä siitä saa kukaan mitään hyötyä. Lapset eivät osaa, monet teinitkään eivät osaa ja siksi heille pitää olla rajojen asettaja. Nythän on tilanne se että vanhemmat ja koulun työntekijät eivät saa rajoja laittaa, osa ei osaakaan tai peräti uskalla. Sitten asiaan puuttuu lastensuojelu ja poliisi jotka viime kädessä lain turvin pistävät ne rajat näille kovapäisille jotka eivät puhetta usko.
Vierailija kirjoitti:
Eräs poika yläasteella kiusasi, haukkui ja huuteli minulle välituntisin lähes joka päivä. Kerran näin kuinka hän oli pissannut housuihinsa. Keräsin rohkeutta monta kuukautta. Kun erään kerran kiusaaja taas poikajoukon kanssa huuteli minulle, huusin takaisin "pää kiinni kusihousu". Siihen loppui kiusaaminen.
Kiusaaminen loppuu tasan siihen että kiusaaja/kiusaaminen koetaan tyhmäksi tai kiusaaja jätetään yksin tai nolataan perinpohjaisesti. Kun kiusaajalta otetaan valta pois (opettajat/vanhemmat/kaverit) niin kiusaajan kiusaaminen ei enää onnistu.
Eli joku uskaltaa laittaa rajat!
Meillä ainaki loppui kiusaaminen yleensä tappeluun. Sen tappelun jälkeen oltiin sitten kavereita. Aina oli pakko nähdä mikä oli kenenkin katkeemis piste. Tosin ongelmahan koulussa oli se ettei aiheet kiinnostanut ja se oli sellaista lusimista päivästä toiseen luokassa missä ei ollut mitään muuta kuin ne toiset ihmiset. Kuitenkin aina oli noita ketkä ei koskaan taistellut vastaan vaan oli kiusattuja vuodesta toiseen sen takia.
Toinen mikä olisi auttanut olisi ollut saada turpaan kerrankin niin olisi oppinut ettei kannata provosoida.
Jälkeenpäin miettinyt, että tavallaan olisi kiva pyytää anteeksi, mutta mahdotonta tietää paljonko hekään muistavat.
Huono yhdistelmähän koulu on kun olet siellä opettelemassa asioita jotka ei kiinnosta minkä takia on paha olla kun onhan se ihan tuskaa olla kymmenien ihmisten kanssa samassa tilassa päivästä toiseen lusimassa. Vanhempana taas miettii, että olisipa koulussa. Menee hieman tyhmästi, että siinä vaiheessa kun opiskelu alkaa kiinnostaa eli noin 20v on amis yms. takana ja niillä perseillyillä papereilla ei pääse mihinkään.