Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulussa on yhä enemmän oppilaita, jotka eivät pysty keskittymään edes puolen sivun tekstin lukemiseen

Vierailija
22.09.2020 |

Muotakin ongelmia on pilvin pimein.Kyse on alunperin Suomesta kotoisin olevista. Tilanne huononee vuosi vuodelta ja yhä useammalle peruskoulun opetussuunnitelman mukaan opiskeleminen on täysin ylivoimaista. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (223)

Vierailija
41/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkouluikäiset oppilaat eivät enää tunnista ihan tavallisia sanoja tai käsitteitä.

Tehkääpä testi ja kysykää lapseltanne

- kuukaudet

- ilmansuunnat

- mitä tarkoittaa ilmenee

- mitä tarkoittaa karu

Yllättävän moni ei tiedä.

Matematiikan tunneilla joutuu usein selittämään sanallisten tehtävien (mielestäni aivan tavallisia) sanoja ihan kantasuomalaisille lapsillekin. Esimerkiksi eräs 7. luokan oppilas kysyi, mitä "suurempi" tarkoittaa, kontekstina oli kysymys, kumman alueen pinta-ala on suurempi. Lisäksi on kysytty mitä tarkoittaa sammio, purje, kanisteri, aitaus ja kuluttua ("neljän päivän kuluttua"), noin muutaman esimerkin nimetäkseni. 

Vierailija
42/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some ja digi aiheuttaa keskittymiskyvyn puutetta. En yhtään ihmettele, että lapsilla on vaikeaa keskittyä kirjojen tekstiin kun se on nykyisin vaikeaa aikuisellakin. Luin lapsena ja nuorena tuhansia kirjoja, mutta digiaika ja nopeasti saatavat ärsykkeet on aiheuttaneet sen, että myös minulla on vaikeuksia lukea kirjaa paria sivua pidemmälle. En pidä tästä.

Tämä! Pelit ym nopeita palkkioita tarjoavat digiapit vaikuttavat keskittymiseen ja keskittymisen puute lukemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuvittelitteko kommunikaation tason kasvavan kun kaikki siirtyvät viestimään muutamilla lyhenteillä ja pictogrammeilla? LOL 🤔

Vierailija
44/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiinnostuin lukemisesta kun eno tuli linnasta. Oli istunut pari vuotta. Hän toimi esimerkkinä meille lapsille. Antautui lukemaan ja antoi muiden tehdä kaikki työt.

Kertoi lukeneensa koko ajan linnassa ja oli täysin koukussa lukemiseen. Linnassa ei ollut muuta tekemistä kuin lukea ja tupakoida ketjussa.

Ei sitten loppuelämässä tehnytkään muuta kuin luki ja vietti aikaansa kirjastossa.

Samasta syystä minäkin kiinnostuin lukemisesta, kun olin aina ihaillut enoa. Hän oli niin miehekäs mies ja kova sälli. Ajattelin että miksi käydä kouluja, kun voi vain lukea. Sillä tiellä ollaan edelleen, vaikka enoa ei enää ole maisemissa, niin muistelen lämmöllä rakkainta nahkaliivistä nallekarhua, joka toimi minulle isänmallina tarjoamalla täysin vapaan kasvatuksen mitä saattoi isätön poika koskaan saada.

Eno oli kova lyömään turpaan ja vielä lukemaankin. Hän oli kuin laulujen miestenmies.

Kuin ITse David Crockett.

Kun muistelen enoani, niin taustalla liehuu etelävaltioiden lippu.

Ideana vapaa maailma ja keep on rocking in da free wörld.

Vierailija
45/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ismolla on hyvää läppää lukemisesta youtubesta.

Kannattaa kuunnella.

Tehdään lukemisesta kiellettyä :D

Vierailija
46/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisetkaan lue. Todella harvojen kanssa pystyy keskustelemaan mistään kirjasta.

Vierailija
47/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuisetkaan lue. Todella harvojen kanssa pystyy keskustelemaan mistään kirjasta.

Joku tässä ketjussa kuvaili hyvin sitä miten lukemisesta on tullut kuin tupakointia. Menneen talven lumia.

Ei kukaan enää tässä ajassa lue, ellei halua korostaa sillä omaa egoaan.

Naurettavimpia ovat ne jotka kantavat jotain kirjaa näyttävästi julkisissa ja lukevat muka kirjaa.

Jokainen aito lukija tietää ettei julkisissa kulkuyhteyksissä kykene kukaan keskittymään lukemiseen. On niin rauhatonta menoa. Lukuelämys on rauhallinen paikka kuten kirjasto. Sen tietää jokainen linnakundikin.

Turha esittää lukijaa. Todelliset lukijat viettää sisätiloissa eristyksessä suurimman osan ajasta.

Työssäkäyvää ei lukeminen käytännön syistä onnista.

Korkeintaan työttömänä sitten.

Vierailija
48/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun kirjoittamaan lapselleni (abi) ja miehelleni helpotettua kieltä, jos teen jotain ohjeita. Molemmilla lukihäiriö. Eivät jaksa tarkasti lukea monimutkaista ja pitkää tekstiä.

Lapseni on kirjoittanut jo äikän. Sai a:n.

Vierailija
49/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valitettavan totta. Taidan tosin itse elää jonkinlaisessa lukutoukkakuplassa, sillä kaveri- ja perhepiireissäni luetaan paljon ja kirjoista myös keskustellaan. 

On todella surullista huomata, kuinka rappeutunutta joidenkin ihmisten lukutaito, kielenkäyttö ja myös ajattelu ovat. 

Vierailija
50/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nuoruudessa paheksuttiin kirjojen lukemista. Se pitkä aika (jopa kuusikin tuntia lukemista) oli pois työnteosta ja työntekoa arvostettiin ennen paljon enemmän. Nykyään valitetaan jos työpäivä on lähemmäs 12h, ennen se oli ihan normi.

Työtä tehtiin kotonakin eikä pelkästään töissä.

Kirjat olivat laiskureille ja työn välttelijöille.

Kirjojen lukemiseen liitettiin piilojuopottelu, itsensä saastuttaminen yms. paheet joita tehdään piilossa muilta.

Elit nuoruutesi 1920-luvun Koilismaalla? Siellä missä Kalle Päätalokin? Kirjat olivat joutavia mölläreitä.

Vierailija
51/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun nuoruudessa paheksuttiin kirjojen lukemista. Se pitkä aika (jopa kuusikin tuntia lukemista) oli pois työnteosta ja työntekoa arvostettiin ennen paljon enemmän. Nykyään valitetaan jos työpäivä on lähemmäs 12h, ennen se oli ihan normi.

Kirjojen lukemiseen liitettiin piilojuopottelu, itsensä saastuttaminen yms. paheet joita tehdään piilossa muilta.

Elit nuoruutesi 1920-luvun Koilismaalla? Siellä missä Kalle Päätalokin? Kirjat olivat joutavia mölläreitä.

Mun sukulaisen kirjaston kirjojen. lukemista paheksuttiin ihan Tampereella 1920-luvulla.

Paheksuja oli opettaja. Sukulainen oli työläisperheestä.

Vierailija
52/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulaisen kirjaston kirjojen. lukemista paheksuttiin ihan Tampereella 1920-luvulla.

Lisään: olen eri kirjoittaja kuin tuo aiempi.

Vierailija
53/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti nämä huonosti lukevat yläkoululaiset eivät myöskään ymmärrä kuvia tai videoita hyvin. Heidän ajattelunsa on liian yksinkertaista ja köyhää. Heillä ei ole sanoja tai käsitteitä, joilla he voisivat jäsentää tai kuvata näkemäänsä.

Tässä keskustelussa puhutaan yläkouluikäisistä, jotka kyllä osaavat kirjaimet ja periaatteessa lukea (hitaasti). He eivät kuitenkaan ymmärrä tekstin sisältöä. Näin heikko lukutaito syrjäyttää.

Kyllä. Myöskin mielikuvitus on köyhtynyt. Ei pystytä suunnittelmaan ja keksimään itse enää mitään. Kaikki pitäisi olla valmiiksi pureksittua. Tämä luovuuden puute on vakava sen vuoksi, ettei innovaatioita ja keksintöjä synny jo valmiiksi tyhjässä päässä työelämässäkään.

Vierailija
54/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on menty tuosta asennekieroutumasta eroon, toivottavasti! Halpatyöt ja alhaista koulutusta vaativat työt katoavat nopeasti laman tai taantuman aikana. Joka ei kannusta ja auta lastaan hyvään lukutaitoon, vihaa lastaan.

Vierailija
55/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä heikon sanallisen viestinnän osaajat viestivät syvällisemmissä ihmissuhteissa? 

Hymyilemällä, irvistämällä, halaamalla, panemalla, karjumalla, kuiskaamalla jotain sekavaa, joka ei ole sanoja?

Vierailija
56/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä heikon sanallisen viestinnän osaajat viestivät syvällisemmissä ihmissuhteissa? 

Hymyilemällä, irvistämällä, halaamalla, panemalla, karjumalla, kuiskaamalla jotain sekavaa, joka ei ole sanoja?

Takaisin kivikauteen? Seinämaalaukset on korvattu dickpickeillä.

Vierailija
57/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pitäisi myös tiukentaa otettaan ja arvosteluaan suomen kielen suhteen. Parikymppinen veljeni pääsi koko peruskoulun ja lukion äidinkielentunnit läpi lukematta yhtään kaunokirjallista teosta, uskokaa tai älkää. Hän vain luki perustiedot ja synopsikset tärkeistä teoksista netissä, kirjoitti pari sivua ympäripyöreää esseetekstiä ja pääsi läpi. Nykyään äidinkielen heikkous näkyy mm. huonossa sanavarastossa ja sisälukutaidottomuudessa. Esimerkkinä tästä mm. se miten veljeni uskoo jokaista valemediaa lähes kritiikittä, ennenkuin hänelle osoittaa asiavirheet ja ristiriidat. Eikä kyseessä ole se etteikö kotonamme olisi kannustettu lukemaan, minä opin lukemaan ennen kouluikää ja vanhemmat aina lainasivat kirjastosta meille uusia kirjoja kannustimeksi.

Vierailija
58/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He kokevat lukemisen olevan akkojen juttu, koska he eivät näe miesten koskaan lukevan tai tekevän mitään kirjallisia juttuja. 

Kuinka mustavalkoisesti lapset oikein kasvatetaan nykypäivänä ja kuinka mustavalkoisen kuvan he saavat itse näitä eri somekanavia ja medioita seuraamalla? Ei kyllä hyvältä näytä..

Varmaan kuvitellaan että ei futiksen pelaajan, tubettajan tai somevaikuttajan tarvitse osata kummemmin lukea ja rahaa tulee enemmän kuin toimitusjohtajalle..

Vierailija
59/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania nää väitteet siitä, että ei ehdi lukea jne.

Minä luen kirjoja, liian vähän, mutta luen. Valitettavasti itsekin valitsen sen helppoon muotoon pureksitun netflix-sarjan kirjan sijaan aivan liian usein. Ero on vain se, että kun oikeasti luen kirjaa niin koen tekeväni jotain tärkeää ja hyödyllistä ja netflixin tuijottaminen on vain ajanhukkaa.

Oikeasti se, että lapset eivät ymmärrä yksinkertaisiakaan lauseita on huolestuttavaa ja hankaloittaa elämää suuresti. Oma lapseni muutti omilleen ja yksinkertaisetkin asiat on hankalia, kun ei ole lukemista ikinä kunnolla harjoittanut. Siinä, missä minä osaan etsiä tärkeät asiat teksteistä nopealla vilkaisulla aikuistunut nuori ei lukemallakaan löydä niitä asioita.

Lukeminen on huomattavan paljon nopeampaa kuin typerien videoiden katseleminen. Itse osaan löytää nopeasti oleellisen tekstistä, mutta videoissa joudut odottamaan, että joku toinen sen kertoo ja palaaminen edelliseen on hankalaa ja hidasta.

Vierailija
60/223 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ongelmahan ratkeaisi sillä, että vaaditaan sitä lukutaitoa. Valitettavasti monet opettajat siirtyvät vain tunneillaan pelien pelaamiseen ja keskitytään vain oppilaiden viihdyttämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme