Siis onko Suomessa vieläkin ihmisiä, jotka
...eivät ole koskaan käyneet missään ulkomailla? Esim. julkisuudessa viime aikoina olleen uutisen yhteydessä on moneen kertaan mainittu, että henkilö oli "elämänsä ensimmäistä kertaa ulkomailla", vaikka oli jo täysi-ikäinen. Miten tämä voi olla nykyaikana enää mahdollistakaan?
Itse olen käynyt ulkomailla jo pienestä pitäen vähintään joka toinen vuosi, vaikkemme mitään pohattoja olleetkaan. Sen toki ymmärtää, jos reissailu ei niin usein ole mahdollista, mutta että ei koskaan? Jotenkin aivan käsittämätön ajatus.
Kyllä tällaisilla ihmisillä mahtaa olla rajoittunut maailmankuva - olla nyt ummikkona ja kaikesta "ihan pihalla" kun nykyaikana kuitenkin tuntuu, että kansainvälistä kokemusta ihannoidaan ja arvostetaan esim. työmarkkinoilla todella paljon.
Kommentit (51)
Porvoo on kyllä hieno paikka, varsinkin kesällä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:46"]
Tälläkin palstalla tulee törmättyä silloin tällöin sellaisiin tapauksiin, jotka eivät sanojensa mukaan periaattesta matkusta ikinä. Joku on jopa sanonut, että ihan saman näkee televisioista tai kirjoista, ei tarvitse mennä mihinkään paikan päälle kokemaan. Sitten on niitä ekohörhöjä, jotka eivät matkusta kun eivät halua saastuttaa.
Jotenkin tuntuu siltä, että se pohjimmainen syy on kuitenkin aina raha. Kun ei haluta myöntää, että ei ole varaa matkustella, niin silloin keksitään mitä ihmeellisempiä periaatteita miksei voi matkustaa. Näin oli ainakin omalla kohdallani, köyhänä opiskelijana olin eko, mutta kun sain hyvän työpaikan ja varallisuutta rupesi kertymään, aloin matkustella.
[/quote]
Mulle tulee muuten tästä puheenvuorosta mieleen se, että monellahan on hyvin erilaiset kriteerit matkustelulle.Toisten mielestä esim. kotimaanmatkailu ei ole matkustelemista ollenkaan. Sanoisin, että nykyään "matkustelua" on se, että lennetään lentokoneella kaukomaille tai kaupunkilomalle Keski-Eurooppaan.
Mä haluaisin matkustella hieman enemmän, mutta syynä on aika ja raha: mua ei kiinnosta matkustaa niin, että suihkautetaan lentokoneella johonkin ja yövytään hotellista. Tykkään matkustaa enemmän junalla ja prätkällä, mutta niillä siirtyminen on sen verran hidasta, että harvoin on tilaisuutta lähteä.
[/quote]
Siinä tapauksessa ollaan samanlaisia matkustajia. Tosin minä lennän kohdemaahan, josta vuokraan moottoripyörän ja liikun sillä kaupungeista toiseen. Tai sitten käytän sitä junaa. Moottoripyörällä olen esim. ajanut Vietnämin päästä päähän ja junalla olen kulkenut Afrikassa maasta toiseen. Rantalomat eivät kiinnosta, en usko että niistä saa mitään suuria kulttuurielämyksiä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:04"]
Tälläkin palstalla tulee törmättyä silloin tällöin sellaisiin tapauksiin, jotka eivät sanojensa mukaan periaattesta matkusta ikinä. Joku on jopa sanonut, että ihan saman näkee televisioista tai kirjoista, ei tarvitse mennä mihinkään paikan päälle kokemaan. Sitten on niitä ekohörhöjä, jotka eivät matkusta kun eivät halua saastuttaa.
Jotenkin tuntuu siltä, että se pohjimmainen syy on kuitenkin aina raha. Kun ei haluta myöntää, että ei ole varaa matkustella, niin silloin keksitään mitä ihmeellisempiä periaatteita miksei voi matkustaa. Näin oli ainakin omalla kohdallani, köyhänä opiskelijana olin eko, mutta kun sain hyvän työpaikan ja varallisuutta rupesi kertymään, aloin matkustella.
[/quote]
Mulle tulee muuten tästä puheenvuorosta mieleen se, että monellahan on hyvin erilaiset kriteerit matkustelulle.Toisten mielestä esim. kotimaanmatkailu ei ole matkustelemista ollenkaan. Sanoisin, että nykyään "matkustelua" on se, että lennetään lentokoneella kaukomaille tai kaupunkilomalle Keski-Eurooppaan.
Mä haluaisin matkustella hieman enemmän, mutta syynä on aika ja raha: mua ei kiinnosta matkustaa niin, että suihkautetaan lentokoneella johonkin ja yövytään hotellista. Tykkään matkustaa enemmän junalla ja prätkällä, mutta niillä siirtyminen on sen verran hidasta, että harvoin on tilaisuutta lähteä.
[/quote]
Siinä tapauksessa ollaan samanlaisia matkustajia. Tosin minä lennän kohdemaahan, josta vuokraan moottoripyörän ja liikun sillä kaupungeista toiseen. Tai sitten käytän sitä junaa. Moottoripyörällä olen esim. ajanut Vietnämin päästä päähän ja junalla olen kulkenut Afrikassa maasta toiseen. Rantalomat eivät kiinnosta, en usko että niistä saa mitään suuria kulttuurielämyksiä.
[/quote]
Mutta se ero on, että välttelen lentämistä viimeiseen asti.
Siism mitä helvettiä - todellako kaikki AV-mammat käy ulkomailla vain halvoilla pakettimatkoilla makaamassa rannalla ja dokaamassa lähibaarissa?
en yhkä nyt yksinomaan tarkoittanut ihan sellaista "matkailua", vaan sivistävissä kulttuurikohteissa käyntiä, interrailausta, vaihto-opiskelua, au pairina oloa, autolla ulkomailla kiertelyä, monipuolista retkeilyä, maahan ja sen kulttuuriin ja kieleen tutustumista, ihmisten keskelle menemistä...
näköjään väittämä av:lla pyörivistä wt:istä todellakin pitää paikkansa. ap
Huomauttaisin etteivät kaikki ole yhtä keskiluokkaisesta perheestä kuin sinä. Lisäksi joitain ihmisiä ei vaan nappaa. Itse olen matkustellut paljon ja pienestä asti, välillä asunut vanhempien työn takia ulkomailla, enkä koe että se minua olisi mitenkään kauheasti avartanut. Näkeehän sitä vähän erilaisia kulttuureja, tutustuu erimaalaisiin ja erikielisiin ihmisiin, mutta nyt kun olen aikuinen ja voin valita, en mielelläni lähde ulkomaille.
Töissä minun on pakko joskus astua mukavuusalueiltani pois, mutta vapaa-ajalla minun ei tarvitse sitä tehdä. Kotimaassa on helppoa, asiat sujuu, aikataulut pitää (jos ei kulje junalla), ihmiset on yhtä juntteja kuin minäkin, ja aika vähällä smalltalkilla pärjää.
Minä ainakin ymmärrän ettei kaikkien perheissä ole varaa lähteä matkustelemaan, joten kyllä, lapsi voi hyvinkin selvitä täysi-ikäiseksi matkustamatta ulkomaille kertaakaan.
Ap:lle kysymys: Jos olet niin matkailun avartama ja nähnyt erilaisten ihmisten elämää, niin miten helvetissä pystyt olettamaan että kaikilla on varaa matkustaa perheineen tai että matkustelu kiinnostaa joka ikistä ihmistä?
Kyllä nyt näyttää siltä, että ap on rajoittuneempi kuin monet koskaan ulkomailla käyneet. Ei matkailu mitään takaa. Monet pyörivät koko matkan ajan pelkästään suomalaisten porukoissa, käy syömässä lihapullia ja hernerokkaa suomalaisessa baarissa, vie näkkärit ja Juhlamokat Suomesta mukanaan. Tämä on ehkä vähän rumasti sanottu, mutta valitettavan totta monen kohdalla.
Vieraasta maasta ja sen kulttuurista on vaikea nauttia, jos / kun ei osaa mitään vierasta kieltä. Auringosta, lämmöstä ja kauniista maisemista voi toki nauttia ilman kielitaitoakin. Matkailu avartaa, jos suhtautuu avoimin mielin uusiin kokemuksiin.
En kuulu siihen joukkoon, joka ei ole koskaan käynyt ulkomailla. Olen sen sijaan jopa asunut kahdessa eri maassa muutaman vuoden. Olen myös käynyt ulkomailla joitakin kertoja työn takia. Pelkkää aurinkolomaa en ole koskaan kokeillut enkä kokeile. En kestä kuumuutta, palan herkästi auringossa, en siedä möykkääviä ja juopottelevia matkakumppaneita ja / tai seinänaapureita.
Lapsuudenkodissani ei ollut matkustelukulttuuria, vaikka siihen ehkä olisi ollut varaakin. Vanhemmat olivat kielitaidottomia, mikä ehkä osaltaan rajoitti. Ehkä se vaikutti minuunkin, vaikka kielitaitoa kyllä on riittämiin. En tunne itseäni millään tavoin rajoittuneeksi, vaikka viimeisestä matkasta on jo parikymmentä vuotta.
Mitä ap tarkoitat muuten "ummikkona olemisella"? Tai että on "ihan pihalla"? Ummikko kokisin olevani sellaisessa maassa, jonka kieltä ja kulttuuria en tunne lainkaan. Ei ulkomaille tarvitse matkustaa saadakseen selvää ajankohtaisista asioista. Kas kun suomalaiset ovat lukutaitoisia ja tunnetusti hyvin innokkaita seuraamaan aikaansa ja maailman tapahtumia.
Olen käynyt aika erikoisissa maissa, joihin ei turisti yleensä eksy. Olenko siis tavallista ulkomaanmatkailijaa avarakatseisempi:-) ? Kaikki eivät vain ole kinnostuneita ulkomaanmatkailusta. Ulkomailla ollaan kuitenkin aina vähän ulkopuolisia. Siihen se viehätys perustuukin. Mökillä olet osa luontoa ja varmasti et ole ulkopuolinen. Suomen lappi on yksi eksoottisimmista paikoista joissa olen käynyt. Joten eksotiikkaa ei tarvitse ulkomailta hakea. Oma lapseni nauttii ajasta mummolassa serkkujen kanssa paljon enemän kuin ulkomailla olosta. Matkustan omaksi huvikseni ja pakotan perheeni mukaani. Jos perheeni saisi päättää, niin kukaan ei astuisi Suomenrajojen ulkopuolelle. Enää en jaksa edes kaukomatkoja ja elämysmatkat ovat vaihtuneet täysihoitoon. En ymmärrä miksi ulkomaille matkustaminen olisi jotenkin erityisen suotavaa tai toivottavaa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:07"]
Siism mitä helvettiä - todellako kaikki AV-mammat käy ulkomailla vain halvoilla pakettimatkoilla makaamassa rannalla ja dokaamassa lähibaarissa?
en yhkä nyt yksinomaan tarkoittanut ihan sellaista "matkailua", vaan sivistävissä kulttuurikohteissa käyntiä, interrailausta, vaihto-opiskelua, au pairina oloa, autolla ulkomailla kiertelyä, monipuolista retkeilyä, maahan ja sen kulttuuriin ja kieleen tutustumista, ihmisten keskelle menemistä...
näköjään väittämä av:lla pyörivistä wt:istä todellakin pitää paikkansa. ap
[/quote]
Ainut oikea yleisesti hyväksytty tapa matkustaa av-palstan mukaan on käyminen kerran vuodessa pakettimatkalla Kanarialla. Kaikenlainen muu matkustelu on turhaa, epäekologista ja silkkaa pröystäilyä. Kaukomailla käyminen reppureissulla on pahin mahdollinen teko, se on itsekästä ja suorastaan haitallista kohdemaalle.
Minä olen ollut ulkomailla, mutta vain Ruotsissa ja Virossa, niitähän ei lasketa. Lentokoneessa en ole ollut koskaan, vanhempani ovat käyneet kanarialla pari kertaa sen jälkeen kun minä olin muuttanut kotoa, eli nuoremmat sisarukset on kaikki kolme olleet lentokoneessa. Mun tytär on ollut kolmessa eri maassa työharjoittelussa, viimeksi Intiassa. Mulla vaan ei ole ollut koskaan varaa matkustella ulkomailla, olen ollut aina köyhä, ja minulla on aina ollut jonkinlainen perhe, avomies, lapsi... ei sitä niin vaan säästellä työkkärin rahoista ja lähdetä mihin mieli tekee. Kahden tai useamman ihmisen matka on jo todella kallis. Jos me lähdettäisiin nyt ulkomaille, pitäisi maksaa ensin neljälle ihmiselle passit, sitten matkat jopa Helsinkiin, lähimmällä lentokentällä on aika rajalliset valikoimat mihin on suoria lentoja, meillä menisi jo matkalle lähdön valmisteluun niin paljon rahaa että matkaan ei olisi enää varaa. Minä olen työtön ja mies töissä, rahat menee talon lainaan ja lämmitykseen ym. mitään ei jää koskaan säästöön, miehen kesälomarahoilla matkustetaan omalla autolla Suomessa.
En käsitä millä rahalla kaikki ihmiset nykyään matkustelee joka vuosi ulkomailla, ainoa sellainen ihminen on pikkuveli joka alkoi sinkkuaikoina matkustella kavereiden kanssa, ottivat jonkun halvan lennon jonnekin eurooppaan, nyt hänellä on avovaimo ja ovat matkustaneet hänenkin kanssaan, luulen että aina on jotkut halvat äkkilähtömatkat kyseessä. Veljellä ei paljon rahaa mene muuten kuin autoon ja asuntolainaan, en usko että kauheasti ostelee mitään, korkeintaan jotain tietokonejuttuja joskus, ja vaatteita ja kenkiäkin hyvin harkitusti. Lomamatkalla veli ei varmaankaan mitään shoppaile, ei osta matkamuistoja eikä tuliaisia kenellekään, ei lähetä edes postikortteja. Kyllä se olisi ihan eri lähteä lasten kanssa ulkomaille, rahaa palaisi siellä kohdemaassa ihan eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta se ero on, että välttelen lentämistä viimeiseen asti.
[/quote]
Joo, niinhän mä tossa toisessa lauseessa totesin. Harmi sinällään, että periaattesi ovat noin tiukassa.
Mullakin olisi haaveena mennä junalla siperian rataa pitkin Mongoliaan ja vuokrata sieltä moottoripyörä, mutta luultavimmin kuitenkin tulen lentämään Ulan Batoriin, koska silloin jää enemmän aikaa perilläoloon. Pisin yhtäjaksoinen junassaoloaikani on tähän mennessä ollu 3 vuorokautta, eikä se ollut mitään herkkua...
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:48"]
En käsitä millä rahalla kaikki ihmiset nykyään matkustelee joka vuosi ulkomailla, ainoa sellainen ihminen on pikkuveli joka alkoi sinkkuaikoina matkustella kavereiden kanssa, ottivat jonkun halvan lennon jonnekin eurooppaan, nyt hänellä on avovaimo ja ovat matkustaneet hänenkin kanssaan, luulen että aina on jotkut halvat äkkilähtömatkat kyseessä. Veljellä ei paljon rahaa mene muuten kuin autoon ja asuntolainaan, en usko että kauheasti ostelee mitään, korkeintaan jotain tietokonejuttuja joskus, ja vaatteita ja kenkiäkin hyvin harkitusti. Lomamatkalla veli ei varmaankaan mitään shoppaile, ei osta matkamuistoja eikä tuliaisia kenellekään, ei lähetä edes postikortteja. Kyllä se olisi ihan eri lähteä lasten kanssa ulkomaille, rahaa palaisi siellä kohdemaassa ihan eri tavalla.
[/quote]
Tuossahan sinä vastaat itse itsellesi. Paitsi että AV:n mukaan lasten hankkiminen ei millään tavalla rajoita matkustelua tai muuta elämää.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:48"]
[/quote]
Tuossahan sinä vastaat itse itsellesi. Paitsi että AV:n mukaan lasten hankkiminen ei millään tavalla rajoita matkustelua tai muuta elämää.
[/quote]
Niin, no suurimmalla osalla ihmisiä on perhe, ja kyllä se on iso raha jos joku viikon loma maksaa 400-600€ per nokka, se on keskituloisen ihmisen kuukauden palkka.
No kaikilla ei ole rahaa matkustaa kuten sulla. :D pässi
Eikö tämä nyt ole jo aika kulunut provo ap...
No eipä ole matkustelu ainakaan ap:n mieliä avartanut...
Kun sinä, niin kaikki muutkin. Kaikilla nyt vaan ei ole mahdollisuutta lähteä ulkomaille. Itse olin ensimmäistä kertaa laivalla 15 vuotiaana, kun mentiin leirikouluun Ahvenanmaalle. Ruotsissa kävin ekan kerran 20 vuotiaana, opintoretkellä. Ensimmäisen passin hankin 34 vuotiaana, jolloin kävin Tallinnassa. Ensimmäisen kerran olin lentokoneessa 40 vuotiaana.
Kamalaa, eikö olekin? Tein kaiken eri tavalla kuin sinä. Ai juu, meillä ei mun nuoruudessa ollut nuoruudessa varaa eikä mahdollisuutta lähteä ulkomaille. Eikä nyt vanhempanakaan.
Tuttuni on vähän yli 30-v eikä ole käynyt ikinä ulkomailla. He ovat aina viettäneet kaikki lomansa mökillään.
Minulle ei tule ketään tuttavapiiristä mieleen näin äkkiä, joka ei olisi käynyt joskus edes Ruotsissa. 90v mummonikin on käynyt, mutta en silti epäile yhtään etteikö olisi paljonkin ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet ulkomailla ja osa ei varmaan edes halua.
Mieheni ei ole ollut koskaan ulkomailla. Hän on 24-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:44"]
Siis onko Suomessa vielä ihmisiä, jotka eivät ole käyneet Porvoossa?
[/quote]
mä en ole oikeasti käynyt siellä koskaan, kannattaako? :D
[/quote]Moon käynyt! Kolmesti ainakin. Käy vaan säkin, siellä on ihan kivoja nähtävyyksiä ja pikkuputiikkeja jos sellaisesta museotouhusta tykkää.