Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosielämän tilanteita, jolloin olet tarvinnut kouluruotsia?

Vierailija
21.09.2020 |

En itse heti keksi, mutta varmasti jotain löytyy? Tosielämän tilanteeksi ei lasketa virkamiesruotsin läpäisyä yliopistossa yms.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut koskaan enkä missään. Olen ollut ruotsalaisessa firmassa töissä, puhuimme englantia. Olen matkustanut Ruotsissa ja muissa pohjoismaissa, puhuin englantia. En ole koskaan, missään, tarvinnut ruotsia.

Tosin siitä on hyötyä että ymmärrän sitä jotenkuten. Olen voinut salakuunnella ruotsiksi puhuvia ihmisiä.

Vierailija
62/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätskikiskalla ja huoltoasemalla jossain Pohjanmaan rannikkoseudulla. Olisi ehkä hoitunut suomeksikin, mutta kun niin iloisesti ruotsilla aloittivat niin mikäs siinä! Oli itseasiassa ihan kivaakin ja tuli heti tuntu, että nyt ollaan kaukana kotoa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti toivottaa asiakkaalle hyvää ruokahalua ruotsiksi. Tuli tajuton black out. Piti googlettaa miten se sanotaan. NO V*TTU RANSKAKSI TIETYSTI.

Vierailija
64/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnostunut kielistä, aina ollut. Tykkään Ruotsista ja ruotsista. Mutta vain siitä oikeasta riikinruotsista.

Eräässä työpaikassa Suomessa tajusin, kuinka h...n tyhmän kuuloista on, kun suomalaiset vääntävät ruotsia. Sitä paitsi yksikään ruotsalainen ei edes ymmärtäisi sitä mongerrusta, jota ruotsiksi kutsutaan.

Vierailija
65/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tarvinnut ruotsia. Ihme juttu, mutta niin se vaan on. Olen 52-vuotias.

Vierailija
66/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin vuonna 2006 ruotsalaisten huutonetistä kaksi kirjaa ja kirjoitin myyjälle viestin niiden postituksesta ruotsiksi.

Vierailija
67/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ruottalaisten kollegojen kanssa, tosin puheesta saa välillä mitään selvää murteesta riippuen. Kauheesti mumisevat sanojen välissä umm juuu mmm aha mmm juuujuu. Onneksi puhelinpalaveri vaan kerran viikossa ja loput tekstinä koneen kautta niin minäkin pysyn kärryillä vaikka peruskoulun kävinkin ruotsiksi ei sitä käytetty kotona/kavereiden kanssa.

Vierailija
68/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun meille töihin saapuu Ruotsista joku asiantuntijavieras. On kohteliaampaa jutella sen kanssa edes hassulla suomenruotsilla kuin englanniksi.

Normaalisti tarvitsen siis noin kaksi tai kolme kertaa kuussa ruotsin kielen taitoa. Nyt tietysti näin koronan aikaan Ruotsin-vierailijat on olleet minimissä, kesällä oli kaksi ja tässä kuussa yksi. Kirjalliset työt ja videoyhteys hoidetaan kuitenkin ihan samalla lailla kuin ennenkin eli ruotsiksi.

Ruotsihan on helppo kieli. Saksa on ollut minulle aina vaikea, ne vieraat saa hoitaa kollega.

Vierailija
69/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sattuu nenän alle joku teksti (esim. käyttöohje), joka on useammalla eri kielellä, mutta ei suomeksi tai englanniksi. Silloin kouluruotsi auttaa, niin saa edes jonkinlaisen käsityksen tekstin sisällöstä.

Vierailija
70/70 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnostunut kielistä, aina ollut. Tykkään Ruotsista ja ruotsista. Mutta vain siitä oikeasta riikinruotsista.

Eräässä työpaikassa Suomessa tajusin, kuinka h...n tyhmän kuuloista on, kun suomalaiset vääntävät ruotsia. Sitä paitsi yksikään ruotsalainen ei edes ymmärtäisi sitä mongerrusta, jota ruotsiksi kutsutaan.

Mitä ihmettä? Kyllä minua ovat aina kaikki ruotsalaiset ymmärtäneet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi