Ensin valitetaan että mies ei tee kotitöitä, sitten kun tekee niin tekee väärin ja valitetaan siitäkin
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei se riitä, että sä siitä keskeltä lattiaa imuroit. Anna sen naisen opettaa sua siivoamaan, niin sitten ei tarvitse kuunnella sitä valitusta.
Ihan pipiä, että tällainen kommentti saa näin paljon kannatusta. Jos naisia ruvettaisiin täällä mittaamaan että missä asioissa ovat ihan surkeita miehiin verrattuna, ei ne sitä kestäisi. Naiset ei kestä reilua peliä.
Ps. Reilu peli ei tarkoita sitä, että nainen itse subjektiivisesti mittaa oman suorituksensa peilaten sitä omaan "kasvutarinaansa" ja rupatellen sympaattiselle naistenlehden toimittajalle, vaan sitä, että koko muu maailma lyttää huonot suoritukset feissiin ihan yhtä pahasti kuin miehillekin. Sitä on tasa-arvo. Naiset ei kestä tasa-arvoa. Naiset haluaa tasa-arvoa sellaisena kuin se heidän fantasioissaan naisia kohtaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidithän niistä pojista aikuisen kasvattaa. Kierre on valmis kun pirttihirmu kasvattaa.
Ja mikä estää miestä osallistumasta siihen kasvatustyöhön?
Koska on vain sen pirttihirmun oikea tapa kasvattaa lapsia. Siksi siitä se kierre syntyykin.
I rest my case.
Ei näissä ketjuissa ole paljon ideaa eikä koko palstassa kun tätä häirikköä ei saada kuriin.
Joo.
Ja ihmisillä on vielä toisistaan poikkeavia mielipiteitä, sekin haittaa. Aattele jos kaikki vaan huutaisi ja haukkuisi toisiaan asseiksi ja ties miksi, mitä keskustelusta sitten tulisi?
Sinulla on asperger ja uhmakkuushäiriö ja sinä olet palstan häirikkö.
Sä oot vähän tylsä trolliksi. Vielä vaatii hieman hiomista, ei se onnistu jos vaan nimittelee jne. Pitäis osata ajatella hei kanssa!
Siksi kun en ole.
Muista nyt vielä haukkua tuikkukipot ja kausiverhot ja kerro miten vartissa tehdään perheelle kahden kuukauden ruuat.
Että varmasti jankkaat kaikki typerimmät provosi samaan ketjuun.
Metsätorpan emäntä kirjoitti:
Tämä ketju on hyvä todiste siitä, miten sukupuoliroolien vääristyminen pilaa asioita. Meillä minä hoidan ruuat, pyykit, siivoukset ym. naisten työt, mies pilkkoo puut, korjaa koneet ja tekee maatyöt. Raja vastuualueissa kulkee keittiöpuutarhan portilla. Navetalla minä lypsän, mies tekee raskaammat työt. Kaikki toimii ja kumpikin arvostaa toistaan. Olisi häpeä laittaa mies vaikka tiskaamaan.
Joo, kiva näin kerrostalokämpässä, kun kaikki kotihommat olis sit sun kontolla. Sen päivätyösi lisäksi.
Miksi muuten siivous tai ruuanlaitto olisi pelkästään naisten työ? Ei mulla ole ainakaan mitään sukupuolen tuomia erityistaitoja sen suhteen. Imuri pysyy miehenkin kädessä ja jos vain haluaa, saa kyllä siistiä jälkeäkin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on hyvä todiste siitä, miten sukupuoliroolien vääristyminen pilaa asioita. Meillä minä hoidan ruuat, pyykit, siivoukset ym. naisten työt, mies pilkkoo puut, korjaa koneet ja tekee maatyöt. Raja vastuualueissa kulkee keittiöpuutarhan portilla. Navetalla minä lypsän, mies tekee raskaammat työt. Kaikki toimii ja kumpikin arvostaa toistaan. Olisi häpeä laittaa mies vaikka tiskaamaan.
Joo, kiva näin kerrostalokämpässä, kun kaikki kotihommat olis sit sun kontolla. Sen päivätyösi lisäksi.
Miksi muuten siivous tai ruuanlaitto olisi pelkästään naisten työ? Ei mulla ole ainakaan mitään sukupuolen tuomia erityistaitoja sen suhteen. Imuri pysyy miehenkin kädessä ja jos vain haluaa, saa kyllä siistiä jälkeäkin aikaan.
No puhutaanko siitä sinun päivätyöstä ja paljon se tuo pöytään verrattuna sinun miehesi päivätyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki samassa taloudessa asuvat osallistuvat omalla panoksellaan siivoukseen. Se kait pitäisi olla itsestään selvyys. Kaikkien pitää tehdä asian hyväksi jotain.
Mutta koska me ihmiset olemme erilaisia, ei koskaan voi vaatia toiselta täysin samanlaista omistautumista, taitoa, tarkkuutta tai ehdottomuutta kuin ehkä itsellä on. Kun kaikki aidosti tekevät parhaansa, pitää sen riittää. Ja jos tämän jälkeenkin vielä jälki ei jollekin kelpaa, se siivoaa sitten ketä se eniten häiritsee.
Sama juttu on vaikkapa ruuan laitossa tai ylipäätään kotitöissä.
Tämä ohje on kopsattu suoraan tutulta parisuhdeterapeutilta.
Ylipäätään puolisoilla on erilaisia asioita, joissa ovat toisiaan tarkempia ja vaativampia. Täydellistä 50/50 jakoa ei ole olemassakaan sillä tavalla, että molemmat olisivat täysin tyytyväisiä lopputulokseen. Sen asian kanssa on elettävä ja sopeuduttava parisuhteessa.
Jos ei pysty hyväksymään kultaista keskitietä, suhde kaatuu enemmin tai myöhemmin väistämättä.
Niin. Ongelmaa ei ole, kun kaikki tekevät aidosti parhaansa. Jos mennään siihen, että ei tehdä lainkaan tai tehdään laiskuutta tai periaatteesta vain roiskaisten vähän sinnepäin, on ajan kanssa hemmetinmoinen ongelma, nimittäin se, että puoliso kypsyy toisen vapaamatkusteluun oman aikansa, voimiensa ja työpanoksensa kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No puhutaanko siitä sinun päivätyöstä ja paljon se tuo pöytään verrattuna sinun miehesi päivätyöhön?
Olen sinkku. Teen täyttä työpäivää, siinä missä moni mieskin. Olen ollut avoin omasta tulotasostani ja tulevaisuuden mahdollisuuksistani ja uratoiveistani ja oletan, että mikäli mies suhteeseen lähtee, hän on sinut sen kanssa.. En ymmärrä, miksi mun pitäisi tehdä täyden päivätyön lisäksi vielä kaikki kotihommat. En näe sitä kovin reiluna diilinä, myös minä haluan esimerkiksi harrastaa omia juttujani, enkä näe sitä parisuhteenkaan kannalta hyvänä asiana, että minä väsyn kaiken taakan alle.
Tosin, olen DI, että tienaan noin yleisesti keskivertoa enemmän. Saman tulotason ihmisen kanssa voitaisiin varmaan palkata ihan siivoja. Ruuanlaitosta pidän, mutta esimerkiksi pyykkivuori ehtii ajanpuutteen vuoksi kasvaa aika korkeaksi ihan yksinasuessakin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki samassa taloudessa asuvat osallistuvat omalla panoksellaan siivoukseen. Se kait pitäisi olla itsestään selvyys. Kaikkien pitää tehdä asian hyväksi jotain.
Mutta koska me ihmiset olemme erilaisia, ei koskaan voi vaatia toiselta täysin samanlaista omistautumista, taitoa, tarkkuutta tai ehdottomuutta kuin ehkä itsellä on. Kun kaikki aidosti tekevät parhaansa, pitää sen riittää. Ja jos tämän jälkeenkin vielä jälki ei jollekin kelpaa, se siivoaa sitten ketä se eniten häiritsee.
Ylipäätään puolisoilla on erilaisia asioita, joissa ovat toisiaan tarkempia ja vaativampia. Täydellistä 50/50 jakoa ei ole olemassakaan sillä tavalla, että molemmat olisivat täysin tyytyväisiä lopputulokseen. Sen asian kanssa on elettävä ja sopeuduttava parisuhteessa.
Jos ei pysty hyväksymään kultaista keskitietä, suhde kaatuu enemmin tai myöhemmin väistämättä.
No kyllä mä lähden siitä, että on olemassa sellainen perussiisteystaso, josta en tingi. Etenkin, kun se rima ei mun kohdalla ole edes kovin korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kulut laitetaan tasan, niin kuin ne yleensä laitetaan, on ihan turha ruveta tivaamaan toisen paikkatietoja. Harmi vaan, että kotitöiden osalta miehet mieluusti loisivat naisten ajalla. Eri
Vierailija kirjoitti:
Se perustaso löytyy tuolta Marttojen sivuilta. Katso sieltä.
Ja lastenhoidon kriteeristö tulee neuvolasta, päivähoidosta ja koulusta.
Mitään ei sun tarvitse itse keksiä.
Monessa perheessä nainen määrittelee sen siisteystason ja sillä nalkuttamisella vie viimeisetkin innot mieheltä osallistua siivoukseen ja ruoanlaittoon. Löysätkää pipoa sen siivouksen suhteen. Etsikää se kultainen keskitie kotitöissä. Tärkeintä että molemmat tekevät, omalla tyylillä. Se nalkuttaminen ja kuittailu "väärin" tehdystä työstä on ihan hirveää. En tajua miksi miehet katselevat sellaisia pirttihirmuja.
Kyvyttömyys sietää asiallista kritiikkiä on miestyypillisen narsismin ja persuuden oire.
Vierailija kirjoitti:
Monessa perheessä nainen määrittelee sen siisteystason ja sillä nalkuttamisella vie viimeisetkin innot mieheltä osallistua siivoukseen ja ruoanlaittoon. Löysätkää pipoa sen siivouksen suhteen. Etsikää se kultainen keskitie kotitöissä. Tärkeintä että molemmat tekevät, omalla tyylillä. Se nalkuttaminen ja kuittailu "väärin" tehdystä työstä on ihan hirveää. En tajua miksi miehet katselevat sellaisia pirttihirmuja.
Provo.
Vierailija kirjoitti:
Naisia on syytetty nalkuttamisesta aina.
Se kolahtaa miesten nilkkaan. Nainen sanoo yhden kerran ja jos se ei mene perille, tilaisuus korjata pielessä oleva asua on menetetty.
Ja kun näitä pielessä olevia asioita kertyy tarpeeksi, nainen lähtee.
Ja siinä jää sitten ukko ihmettelemään, mitä tapahtui, kun "Kaikki oli ihan hyvin". Paitsi ettei ollut. Miehellä ehkä oli, kun taas naisella ei. Haistakaa itsekkäät äijät pitkä paska.
Vierailija kirjoitti:
Aika on ajamassa ydinperheiden ohi.
Perinteinen malli juontaa juurensa ajalta, jolloin kaikkien kynnelle kykenevien piti tehdä työtä, jotta pysyttiin hengissä. Kun työt siirtyivät kotipiiristä muualle, tavallisilla työläisillä se tarkoitti sitä, että nainen edelleen hoiti kodin ja lapset palkkatyönsä lisäksi - koska ne kotityöt olivat agraariaikanakin olleet naisen tonttia eikä mies suostunut sille astumaan. Ei, vaikka nainen oli siirtynyt kodin ulkopuolelle töihin ja vaikka miehen oma tontti (metsätyöt ja pellonraivuu) olivat jo kaukaista historiaa.
Ja yhä edelleen, 2020-luvulla, jotkut miehet kuvittelevat, että tämä malli toimii. Ei toimi. Näkyy siinä, että jos mies olettaa naisen hoitavan puolet perheen kuluista ja kaikki kotiin liittyvät työt, naiset äänestävät jaloillaan ja kieltäytyvät alistumasta ilmaisiksi piioiksi ja elävät mieluummin yksin. Tästä tässä on pohjimmiltaan kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mies se pikkutarkka perfektionisti, joka joskus innostuu jopa nupisemaan, kun on pyykit hänen mielestään väärin telineessä. Toki hänen toimintatapansa on loistavaa ja hän ajattelee asioita pidemmälle, kuin tähän hetkeen, esim. nuo pyykit tietyssä järjestyksessä telineessä, niin on helpompi laskostaa kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Näin se onkin kaikissa normaaleissa suhteissa. Oma lukunsa on sitten nämä nalkuttaja&nössö-pariskunnat.
Kuinkahan moni näistä valittajanaisista on itse kuoppansa kaivanut? Jäänyt kotiin vuosikausiksi, ajatus vanhempaisloman tai sen jälkeisen kotihoidon jakamisesta miehen kanssa aivan mahdoton? On rakennettu se oma valtakunta, omat säännöt, miehellä vain rooli lompakkona ja käskyjen toteuttajana? Aika onnettomalta kuulostaa tuo perheonni. Entä jos suostuisi kompromisseihin, hoitaisi lapset vauvasta asti yhdessä miehen kanssa, antaisi miehenkin päättää kodin säännöistä, keskittyisi enemmän kodin henkiseen viihtyisyyteen kuin ulkoiseen siisteyteen? Koska perhe-elämä voi olla tasa-arvoista ja onnellista kun molemmat tulevat toisiansa vastaan. Mutta ehkä tuo riitely kivempaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä valitettavasti on todellisuutta monissa perheissä. En minäkään tiskikonetta täytä. Ei siinä mitään järkeä ole, että vaimo katsoo vieressä, ja siirtelee astioita sitä mukaa kun niitä laittaa. Meillä kuitenkin lievää tämä homma. Ei minun niitä tarvitse sitten tehdä. Vaimo tekee. Vuorostani sitten teen "miesten"hommia, joita vaimo ei osaa. Meillä toimii tämä jako miesten, ja naisten hommiin. Toki on yhteisiäkin hommia.
Koittakaa pariskunnat ratkaista tällaiset ongelmat rauhassa puhumalla. Valittaminen ei johda mihinkään hyvään kummallekaan koskaan. Älkää nyöskään ruvetko laskemaan, kumpi tekee enemmän. Se ei kuulu parisuhteeseen, kuten ei seksillä kiristäminenkään. T:Mies 21v. Yhdessä
Mitä teillä ovat nuo miesten työt?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni näistä valittajanaisista on itse kuoppansa kaivanut? Jäänyt kotiin vuosikausiksi, ajatus vanhempaisloman tai sen jälkeisen kotihoidon jakamisesta miehen kanssa aivan mahdoton? On rakennettu se oma valtakunta, omat säännöt, miehellä vain rooli lompakkona ja käskyjen toteuttajana? Aika onnettomalta kuulostaa tuo perheonni. Entä jos suostuisi kompromisseihin, hoitaisi lapset vauvasta asti yhdessä miehen kanssa, antaisi miehenkin päättää kodin säännöistä, keskittyisi enemmän kodin henkiseen viihtyisyyteen kuin ulkoiseen siisteyteen? Koska perhe-elämä voi olla tasa-arvoista ja onnellista kun molemmat tulevat toisiansa vastaan. Mutta ehkä tuo riitely kivempaa?
Olisikin näin. Lapsen syntymää asti asiat jakautuikin suunnilleen tasan. Kotona olin vain sen äitiysloman, en jäänyt kolmeksi vuodeksi kotiin. Tuohonkin olin säästänyt etukäteen, että oli varaa maksaa oma osuus lainanlyhennyksistä. En siis missään vaiheessa ole ollut toisen elätettävänä, mutta kummasti se oletus on että nainen huolehtii lapsen kuluista ja kodin siivouksesta. Tämä kuvio ei lukuisista tappeluista huolimatta muuttunut mihinkään.
Kun tein äitiysloman jälkeen palkkatöitäni etänä kotona, mies alkoi olettaa saavansa lounaan joka päivä myös palveluna, ja suorastaan närkästyi jos en TÖIDEN vuoksi ollut sitä ehtinyt laittaa.
Ymmärtäisin tän jotenkin jo olisin ollut miehen rahoilla kotona, mutta tienasin tuossa kohdalla enemmän kuin hän. Maksoin omat kuluni, ja jopa kuukausittain autosta jolla en käytännössä lainkaan ajanut, vaan jolla mies kävi päivittäin töissä.
Jälkikäteen olen tätä ihmetellyt että miten h*tissä annoin asioiden mennä tuohon pisteeseen, että mun oletettiin hoitavan ruoanlaitto, siivous ja lasten vahtiminen. Jos kämppään piti tehdä jotain remonttia niin niissä halusi aina että olen mukana. Kummasti nää naisten työt unohtui että jonkun pitää pestä pyykkiä, laittaa ruoka, korjata ne astiat pöydästä, tyhjentää astianpesukone ja siivota.
Miksi naisen pitäisi automaattisesti tehdä enemmän? Perustelut tälle? Se että ansaitsee vähemmän palkkatuloa ei tässä nyt kelpaa vastaukseksi.
En todellakaan enää koskaan aio alkaa parisuhteeseen jossa kotityöt jakautuisivat näin epätasaisesti kuin tuossa suhteessa.