Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ankeita juttuja/rutiineja teillä oli lapsuuden kodissa mitä et ikinä toteuttaisi nyt?

Vierailija
20.09.2020 |

Meillä kirkossa käyminen oli jotenkin tosi ankea juttu kun piti pukea päälle tosi epämukavat vaatteet ja siellä kuunnella ikuisuuksia papin saarnoja. Enää en aikuisena ikinä mene kirkkoon.

Toinen ankea oli "kivat" perhematkat jonnekin tosi tylsään paikkaan jonne oli hirveän pitkä automatka ja lapset istuttiin autossa kuin sillit suolassa ja sit käytiin jossain lapsille äärimmäisen tylsissä paikoissa kuten museot.

Kommentit (1773)

Vierailija
961/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anti-Taistolainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainainen kotona olo ja yleinen elämän harmaus. Elettiin köyhempää elämää kuin mitä tulotaso oli. Ei käyty juuri koskaan missään ja isän inho "amerikkalaista elämäntapaa" kohtaan tarkoitti sitä, ettei ollut videoita, pelikonsolia tai hittileluja. Sittemmin olen ottanut takaisin matkustamalla ja käymällä paljon tapahtumissa. Säilynyt on kunnioitus kotia kohtaan ja hyvällä tavalla vähään tyytyminen ja materian välttäminen.

Tämän tapainen inho "amerikkalaista elämäntapaa" kohtaan kumpuaa kyllä 100% kateudesta. Ei ole varaa hienosteluun eli istutaan kotona katkerana ja valitetaan kuinka "pinnallisia" muut ihmiset ovat.

Tämä johtaa helposti siihen että lapset tuntevat vielä aikuisiässäkin huonoa omatuntoa jos ostavat vähän kalliimman auton itselleen, vaikka siihen olisi varaa siis. Isoisäni oli tällainen enkä pidä sitä mitenkään hienona ominaisuutena ihmisessä.

Pelkkää vasemmistolaista kyynisyyttä, negativisuutta, katkeruutta ja kateutta. Ei kiitos.

Olisi pelikonsolin videonauhurin tms. saanut ostettua pienituloinenkin työssä käyvä. Ei ne nyt maltaita maksanut. Olet ihan oikeassa tuosta vasemmistolaisesta kateudesta, katkeruudesta, kyynisyydestä ja kateudesta. Lisään siihen vielä henkisen köyhyyden ja tylsämielisen näköalattomuuden. Tällä sitten ylennwtään itseä "kerskakulutuksen" yläpuolelle. Toisinaan siihen yhdistyy vielä uskonnollisuus. Sellainen teko hurskaus.

Riippuu varmaan mistä ajasta puhutaan. 70-luvun lapsena muistan kuulleeni mystisistä ”TV-peleistä”, mutta eihän meillä sellaisia ollut. Televisiokin oli mustavalkoinen.

Joskus 70-80-luvun taitteessa videot maksoivat jotain 6000mk, mikä oli reilusti enemmän kuin keskivertoduunarin bruttotulot kuukaudessa. Nykyrahassa noin 3000€.

Pelikonsolien hintoja en muista, mutta muutama vuosi eteenpäin ja huippusuosittu Commodore 64 maksoi 2995mk. Siis pelkkä kone. Siihen tarvittiin lisäksi joko kasetti- tai levyasema (495,- tai 2995,-)

Peliohjain päälle 129,-

Koko setti kasettiasemalla 1387€ ja levyasemalla 2345€ nykyrahassa.

Vertailun vuoksi Playstation 5 maksaa 429-529€.

Eli nuo hupivehkeet olivat aikoinaan todella kalliita.

Kirjoitat kuin 80-luku olisi ollut vielä jotain 60-lukua. 80-luvun puolivälissä normiduunari sai jonkun 10 000-15000 Mk kk. Raksa duunari saattoi saada urakalla 200 000mk parhaimmillaan. Et taida tietää monen tehdas ja raksa duunarin saaneen tuolloin parempaa tai ainakin samaa reaalipalkkaa kuin nykyään.

Ei ollut kouluissa todellakaan vanhoja oppikirjoja, eikä laskettu montako kalapuikkoa ottaa, luokkaretket olivat huvipuistoihin joka vuotisia. Eikä se päivän lippu niihin maltaita maksanut.

Todellakin oli vanhoja oppikirjoja 80-luvun puolivälissä. Ekan kerran kummattiin bilsan kirjasta tehtävien vastaukset pois 1983 keväällä, ja kerättiin pois. Samoihin aikoihin tuli eräisiin ruokiin maksimimäärät.

"80-luvun puolivälissä normiduunari sai jonkun 10 000-15000 Mk kk." No, ei saanut... Olin töissä 1986 ja palkkani oli tasan 2002 markkaa/kk verot poistettuna. Jäänyt mieleen erään tapauksen seurauksena... On kaukana 10 tonnista... Saatikka 15 tonnista.... 4 vuotta myöhemminkään palkkani ei paremmalla työnantajalla ollut kuin 3750 markkaa kuussa... Edes NYT en saa markoiksi muutettuna 15000 markkaa kuussa vaikka mielestäni hyvällä palkalla olen... Hiukan jää alle.

Muistan kun löysin pari vuotta sitten isäni jäämistöstä (k 1986) veroilmoituksen (paperit olivat jääneet johonkin laatikkoon lojumaan) ja laskeskelin hänen kuukausitulojaan silloin. Määräksi jäi jotain 3300 markkaa, vaikka hän oli koulutettu sähköteknikko ja ollut talossa reilut 20 vuotta.

Palkat nousivat sitten nopeasti. Itse sain pakettiautonkuljettajana eräässä valtion laitoksessa kesätöissä vuonna 1984 noin 4000 mk/ kk - verot ja vuonna 1988 samassa firmassa reissutöissä ja samalla kesätöissä 4900 mk/kk - verot + veroton päiväraha satasen pintaan. Vuonna 1983 oli tuntipalkkani kesätöissä eräässä kiinteistönhuoltomonialakonernissa 15 mk/tunti.

Vierailija
962/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalainen kirjoitti:

Minun lapsuudessa ei ollut televisioita kuin hyvin harvoilla, jääkaappienkin kanssa oli niin ja näin. Se oli köyhää, ei vain meillä, ajat olivat ankeat. Myöhemmin muistan, kun olin vähän vanhempi lapsi, että jotkut, oikeastaan aika useat, ruokalajit, olisivatko olleet jotain paikallisia perinneruokia, olivat niin kauheita, ettei niitä oikeastaan millään pystynyt syömään. Kenties sen seurauksena nykyisinkään en saa mitenkään kurkusta alas esim kaurapuuroa, ymmärrän, että siitä jotkut pitävät, mutta en minä. Muutama vuosi sitten sairaalassa yritin, yritin tosissaan, jopa silmät kiinni, mutta yökkäyttämään alkoi, yritys oli pakko keskeyttää. Koita siinä tervehtyä, kun ei saa kunnolla syötyä, painohan siinä tippui, ja reilusti. Kokeilkaapa itse jotain talkkunaa, mielellään karkeista jauhoista, mutta ei se hienompi jauhatus juuri asiaa paranna. Sitten illalliseksi voitte syödä, jos pystytte, vaikkapa rössypottuja.

Talkkuna on hyvää.

Lapset olivat syöneet koulussa rössypottuja 2000-luvun alkupuolella ja sitä sitten piti tehdä kotonakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin sekä päiväkodissa että koulussa. Kun kerroin asiasta kotona, niin minulle sanottiin vain, että minun täytyy itse oppia puolustamaan itseäni ja tehtävä itse kiusaamisesta loppu. Heidän tehtävänsä heidän sanojensa mukaan ei ollut puuttua asiaan. Samoin sanoivat päiväkodissa hoitajat ja koulussa opettajat kun kerroin asiasta heille. Aikuiset siis vetäytyivät vastuustaan auttaa minua ja jättivät minut yksin kiusaajien uhriksi koska en minä pieni, hiljainen ja ujo lapsi pystynyt puolustautumaan kiusaajia vastaan koska heitä oli niin paljon ja he olivat minua isompia, vanhempia, ilkeitä ja sen luonteisia että ei siinä kiusaamisen uhri olisi yksin pärjännyt heitä vastaan. Olisi tartvittu ehdottomasti aikuisia puolustamaan minua, tekemään kiusaamisesta lopun ja myös vahtimaan, että se ei jatkuisi.

Jos oma lapseni tulisi sanomaan minulle, että häntä kiusataan niin en minä sanoisi hänelle vain, että hänen täytyy tehdä itse tehdä asiasta loppu vaan tekisin itse kaikkeni, että kiusaaminen loppuisi.

Vierailija
964/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut lapset lähtivät viideltä syömään, meillä ei ollut iltaruokaa, kun vanhemmat tekivät vuorotyötä. Osalla kavereista oli äidit kotona, kun he tulivat koulusta. Oli välipala valmiina ja heidän piti vaihtaa kouluvaatteet pihavaatteisiin. Näistä olin vähän katellinen ja omilla lapsillani onkin ollut iltaruoka, mutta nykyaikana lapset harrastavat niin paljon, ettei voi olla kiinteätä aikaa-

Nyt kyllä tuntuu siltä, että meillä on ollut aika mukava lapsuus. Isällä oli lyhyt pinna ja viikonloppuisin otti joskus alkoholia, mutta ei ollut humalahakuista juomista. Meillä kävi sukulaisia ja teimme vastavierailuja, kävimme Linnanmäellä, Korkeasaaressa ja telttailemassa kesäisin. 

Vierailija
965/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Lapsenne leikkii muiden lasten joukossa, puhuu heidän kanssaan ja juoksentelee heidän kanssaan heidän leikkiessään yhdessä mutta tuttavapariskunta näkee hänet jossain täysin tyhjässä paikassa istumassa pyörätuolissa täysin avuttomana kuola suusta valuen? Entä heidän oma lapsensa, miten he näkevät tämän? Heidän oma lapsensa oikeasti istuu avuttomana pyörätuolissa mutta he näkevät tämän leikkimässä, juoksemassa ja puhumassa muiden lasten kanssa?

Mihin kommenttiin tämä viittaa?

Vierailija
966/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnistan tuon loputtoman perunan syönnin ja valvomisesta/nukkumisesta mussuttamisen.

Alkoholista traumatisoitumisesta: On toki ihmisiä, joille se ei sovi ollenkaan, kun rupeavat rähjäämään. Omat vanhempani ottivat silloin tällöin (ehkä joka toinen/joka kolmas viikko) suurinpiirtein niin humalaan kunnes sammuivat, mutta eipä kyllä ikinä pelottanut. Ei siitä mitään tappeluita tai riitoja koskaan ollut. Enemmän ihmetyttää tämä nykymeininki että lapsilta jotenkin piilotellaan juomista ja se on joku ihme tabu.

Vierailija
967/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisesti saatiin koivuniemenherrasta.

Vierailija
968/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remmillä uhkailu ja muiden aikana esitettiin ihanaa äityliä

Vierailija
969/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevia lapsia ärsyttää vanhempana kun vanhemmat tuijottivat ja hiplasivat kännyköitään koko ajan jättäen kaiken muun huomaamatta.

Vierailija
970/1773 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ainakaan enää haluaisi mennä ulkohuussiin tarpeilleni enkä savusaunaan talvella kylpemään.(1/2km matkaa).542

Vierailija
971/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perjantai iltaisin saunominen. Pakko oli saunoa, halusi tai ei. Hyi että, inhoan vieläkin saunomista.

Jännä miten erilaisia kokemuksia ihmisillä on. Ehkä rakkain lapsuudenmuistoni on juuri perjantai-illan saunominen. Saunan jälkeen syötiin herkkuja ja katsottiin Dallasia. Minua ei kukaan pakottanut olemaan kuumassa saunassa yhtään enempää kuin halusin, joten ehkä se on se ero.

Vierailija
972/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko syödä perunaa: peruna o.n! oikeaa ruokaa.... no syökää itte perunanne! Ehkä paras esimerkki: Tein lasagnea ja vanhempani tulivat syömään - kysyivät ”Etkö ole keittänyt perunoita?”.... lasangen kanssa???? Juu en ole!!!

Tunnistan, peruna on jumala ja elämän lähde. Ainoa kilpailija on leipä ja etenkin ruisleipä, yök. Ja ne leivänpäälliset, ei liikaa juustoa, ei liikaa leikkelettä, eikä varsinkaan molempia yhtä aikaa! No okei, oltiin aika köyhiä, ja leipä oli halpaa. Nyt minä ja lapseni syödään kerralla vaikka kilo juustoa ja metri metvurstia kerralla, jos mieli tekee.

Vierailija
973/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei ollut mitään ruokaa. Jos tuli nälkä niin piti syödä leipää tai puoliksi homehtunutta omenaa. Sitten kun minä joskus alan lisääntymään niin tarjoan lapsille kunnon ruokaa, vaikka tätä voisi ajatella hienona sukuperinteenä :)

Vierailija
974/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti pelata aikuisten kanssa venttiä ja sököä, yleensä sinne meni aina viikkorahat. Omille lapsille en ole opettanut korttipelejä.

Vierailija
975/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei mikään ollut pysyvää. Muutettiin vähän väliä, äidillä miehet vaihtuivat vähän väliä, kaikki muukin muuttui vähän väliä ja mihinkään lupauksiin ei voinut luottaa. Jatkuvaa muutosta! Tuon takia minusta kasvoikin sellainen ihminen joka haluaa ja arvostaa PYSYVYYTTÄ ja vihaa muutosta. Joten oma parisuhde on kestänyt jo yli 30 vuotta - jos on vaikeaa niin asiat selvitetään, eikä heti rynnätä eroamaan kuten trendikäs nykyihminen tekee heti jos ei ole kivaa. Lupausten pitäminen on sellainen juttu mistä ei tingitä, toisaalta ei myöskään luvata jos ei olla varmoja että voiko pitää. Sama asuinpaikka on sekin ollut kymmeniä vuosia, muutenkin kun se on jo oma talo niin mihinkäs siitä lähdettäisiin.

Vierailija
976/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim Italianpadan kanssa tarjottiin perunaa. En edes tajunnut että siinä on mitään outoa... kai sitte oltiin köyhiä. Ranskanleipää sai muutaman kerran vuodessa, ranskiksia ja limua tyyliin kerran, uutenavuotena. Kaikkea herkkua ylipäätään oli harvoin ja hirveän vähän! Onneksi aikuisena voin syödä miten paljon vaan. Ja varmaan jäänyt tällainen herkkuhimo juuri siksi kunlapsena aina niin vähän.

Lauantait oli viikon kamalin päivä... vanhemmat tappeli aina. Vihasin sitä.

Meillä syötiin aina italianpadan kanssa perunoita eikä oltu köyhiä. Syön vieläkin jos sitä teen.

Ajattelisin, että oli vaan joku 80-luvun tapa että oli aina ns kastike ja potut.

Vierailija
977/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faijan alkoholismi

978/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini tarkkaili usein mun syömisiä ja liikkumisia. Koskaan ei olisi saanut syödä herkkuja, paitsi yhteisesti tarjottuja jälkiruokia (jotka nekin usein raivoterveellisiä, kuten kesäkurpitsakakkua vähärasvaisen rahkan kanssa). Liikunnan suhteen ainoa riittävä olisi varmaan ollut jokin tavoitteellinen liikuntaharrastus, mutta mua ei oikein ne kiinnostaneet, vaikka paria lajia harrastinkin. Äiti myös huomautti joskus suoraan, että nyt olet tainnut lihoa.

Ymmärrän, että äiti toimi rakkaudesta ja terveellisyys on oikeastikin tosi tärkeä asia. Mutta osittain hänen toimintansa seurauksena en vieläkään oikein hahmota, miten paljon herkkuja "saa" syödä ja miten paljon tulisi liikkua. Sama painoni kanssa. Se on aina ollut helposti normaalipainon rajoissa, mutta tuntuu että sitä on aina liikaa.

Toivottavasti en jatka samaa omille lapsilleni, vaan lempeästi kannustan kokeilemaan ja omalla esimerkillä pystyisin näyttämään terveellisiä elämäntapoja, joihin kuuluu myös ajoittainen herkuttelu. Onneksi vielä ei ole lapsia, koska omassa toiminnassa on vielä kehitettävää ja omissa tavoissa ja ajattelumalleissa muutettavaa.

Sivuhuomiona se, että musta on ollut hauskaa huomata miten monen lapsuuden kurjiin hetkiin kuului marjastus, ja että marjat saisi kaupastakin. Ymmärrän tavallaan, mutta miettikää nyt millaisia aarteita metsä on pullollaan täysin ilmaiseksi! Kaikilla ei tietenkään ole aikaa/terveyttä/kiinnostusta poimia omia marjojaan, mutta jos niitä kuitenkin tykkää syödä, niin kannattaisi mun mielestä edes harkita itse poimimista :) Parhaimmillaan siitä saa kivan koko perheen metsäretken, jos ei olla liian tavoitteellisia.

Tämä oli niin ihanasti kirjoitettu, että piti lukea monta kertaa uudelleen. Varsinkin sana raivoterveellinen on erittäin kiehtova.

Kiitos 🌸🌼⚘

Vierailija
979/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvyyttä kirjoitti:

Se, ettei mikään ollut pysyvää. Muutettiin vähän väliä, äidillä miehet vaihtuivat vähän väliä, kaikki muukin muuttui vähän väliä ja mihinkään lupauksiin ei voinut luottaa. Jatkuvaa muutosta! Tuon takia minusta kasvoikin sellainen ihminen joka haluaa ja arvostaa PYSYVYYTTÄ ja vihaa muutosta. Joten oma parisuhde on kestänyt jo yli 30 vuotta - jos on vaikeaa niin asiat selvitetään, eikä heti rynnätä eroamaan kuten trendikäs nykyihminen tekee heti jos ei ole kivaa. Lupausten pitäminen on sellainen juttu mistä ei tingitä, toisaalta ei myöskään luvata jos ei olla varmoja että voiko pitää. Sama asuinpaikka on sekin ollut kymmeniä vuosia, muutenkin kun se on jo oma talo niin mihinkäs siitä lähdettäisiin.

Hienoa että olet saanut parisuhteesi kestämään noin pitkään, se on arvokasta. Et kuitenkaan puhuisi noin ylimielisesti ihmisistä joilla ei ole ollut samanlaista onnea. Harva nykyäänkään eroaa kevyin perustein, avioero on aina iso kriisi ihmisille ja joillain vie elämän kovin pohjamutiin. Mitään trendikästä siinä ei ainakaan ole.

Vierailija
980/1773 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän tilipäivän humalajuominen