Ihmetyttääkö ketään muuta nuo halvalla ruokaa -vinkit?
Minusta ovat kalliita. Meillä syödään mun mielestä aika halvalla. Esim. tänään paistoin pannulla porkkanapaloja (2 kpl porkkanaa), keräkaalia 1/4 pienestä kaalista, sipulin, sekaan kolme eilistä perunaa ja loput jauhelihasta (muutama ruokaluksikallinen).
Aivan terveellinen ja hyvä ruoka. Tuo sitten syötiin. Maitoa lasi per nenä ja itse otin vielä ruisleipäsiivun voilla.
Pejantaina makaronia ja kermaista kanajauhelihakastiketta ja salaattia. Lauantaina perunoita ja jauhelihaa ja puolukkahilloa. Sunnuntaina loput perjantyaisesta ruoasta ja lauantaisesta. Lisäksi molempina päivinä smoothiet: puoli purkkia maitorahkaa ja maustamatonta jukurttia + marjoja pakkasesta.
Viikonloppuna leipää ja omenat iltapalaksi.
Tänään syödään jukurttia ja mysliä ja hedelmiä
.
Huomenna ja ylihuomenna tofukuutioita riisin ja/tai perunan ja kasvisten kera.
Lapsewt syövät koulussa oikean ruoan. Kotona välipalalla ja aamulla joko banaanin ja/tai jukurttia tai leivän. Maitoa joka aterialla.
Ei mene arkena taatusti yhteenkään pääruokaan 5 euroa enempää.
Kommentit (185)
Proteiinit: rahkasta ja lihasta ja jukurtista ja pavuista ja linsseistä ja tofusta ja kananmunasta.
Mitä te sitten syötte? Me ei edes säästetä, että en sillä ottanut tätä keskusteluun. Mutta mitä ihmettä ihmiset syö???
Minä en osta yksittäispakattuja jukurtteja, koska niissä on sokeria yms. Syädään vain luonnon jukurttia ja marjoja. En osta makkaroita tai mitään valmisruokia, kun niissä on lisäaineita.
Minä olen tällä hetkellä liiankin painava, 60 kiloa, pitäisi olla 56. Lapste ovat ihan normaaleja koululaisia. Toinen meinaa jopa lihoa, mutta ovat kyllä hoikkia.
Joka päivä lapset liikkuvat. Minä käyn lenkillä ja salilla 3 x viikossa, mikä on liian vähän, mutta en just nyt ehdi enemmän.
Ei noita sinun kokkailuja paljon ruuanlaitoksi voi kutsua, perunoita ja jauhelihaa sellaisenaan. Itse voisin joskus kiireessä jotain vastaavia jämiä syödä, mutta en kyllä muille antaisi. Proteiinejä aivan olemattomasti, terveyden kustannuksella leikit.
Tuo AP:n esimerkki vastaa yhden (urheilevan) teinin annosta.
Ja porkkanoista sellainen hauska juttu, että itse syön joka päivä porkkanan töissä (on muutakin evästä) ja usein toisen vielä illalla ns. "tv-mässynä", joten pari porkkanaa riittäisi vain minulle :)
Siis mitä ihmettä??? Kertokaa nyt sitten, mitä pitäisi syödä??
Eikö perunoiden keittäminen ja kastikkeen teko ole ruoan tekemistä? + salaatin peseminen ja pilkkominen. Tänään pilkoin kasvikset ja paistoin niitä hellan ääressä puoli tuntia.
Eikö noista luettelemistani ruoista saa proteiinia??? Mistä sitten?
Viikonloppuna herätään joskus klo 8-9, mutta syödään joskus klo 10 hitaasti ja rauhassa aamupalaa. Oikea ruoka on sitten tuossa klo 15. Sitten iltapala. Eikö sitä pidä syödä noin 3-4 tunnin välein? Eihän me ehditä syödä enempää. Toki joskus viikonloppuna voidaan napostella vaikka karkkia ja popcorneja illalla.
Ihmettelen vain sitä miksi halpa ruoka on yhtä kuin jokin keitto ja puuro. Ohjeet ovat yleensä heti ihan äärilaidasta, eli halvalla mahdollisimman vähäkalorista, josta jää nälkä.
Pystyn tekemään ihan normaalia kotiruokaa edullisesti niin, että maha täytyy ja viikon varrelle mahtuu niin liha, kala, kana, makkara, muna kuin vihannesruokakin. Voin tehdä sämpylät itse, paistaa lettuja yms. Tärkeintä on tehdä ateriasuunnitelma ja tehdä mahdollisimman paljon itse.
Kykenen tekemään 9 hengelle ruokaa 50 eurolla viikossa, olen tiukimmillaan vetänyt sellaista 4 viikkoa. Toki kaapeissa on ollut valmiina kuivatavaraa.
Meillä meni tänään jo aamupalalla monta kokonaista sämpylää, aamupalajuustoa, kinkkua, paprikaa, tuoremehua, jugurttia,kahvia, maitoa, yks söi vielä riisi fruttia ja banaania. Ruuaks oli karjalanpaistia ja keitettyjä perunoita, vihersalaattia, ruisleipää. Välipalalla meni päärynöitä, mandariineja, leipää päällyksineen. Yks vee söi vielä iltaruuan valmista vauvanruokaa ja isosiskokin halus syödä vielä toisen ruuan. Nyt syötiin iltapala. Puuroa, tyttö syö vielä banaania, lisäks me syötiin maitoa, jugurttia, leipää, mehua.
Tuossa meidän perheen tämän päivän syömiset.
Siis kyllähän pitsakin on ruoka, vai mikä se on? Sinä aluksi sanoit että yksi ruoka päivässä ja aamu- ja iltapalat, mutta sitten yhtäkkiä siihen ilmestyi myös pitsaa ja välipaloja, jotka myös maksaa rahaa. Eli ei ihan niin halvalla syödäkään viikonloppuna?
Ja sinä sanoit että perunaa ja jauhelihaa, et sanonut että teet jauhelihasta kastiketta tai että sen kanssa teet salaattia.
Ja mitä se sinun miehesi syö? Ei kolme perunaa, kaksi porkkanaa, sipuli ja kaalenpala höystettynä pienellä määrällä jauhelihaa riitä millään kahdelle aikuiselle ja kahdelle kasvavalle lapselle ruuaksi, sitten jos kaikki syö todella tukevasti koulussa ja töissä. Mutta oikea ruoka tuo ei ole, vain pieni iltapala.
Ap:n esimerkkiruoka kuulostaa mitättömän pieneltä koko perheen ateriaksi ja tavattoman ankealta. Teen itsekin edullsesti ruokaa, mutta en näännyttämällä teini-ikäisiä poikiani ja fyysistä työtä tekevää miestäni.
Ei tuo pitsajuttu ole minun!
ap
Ja tuolle yhdelle tiedoksi, ettemme siis syö periaatteesta friisifrutteja sun muita. EI syödä lisäaineruokaa.
Outoa selittelyä nyt ap:ltä. Vastaus lienee selvä kysymykseesi. Ei, me muut emme ihmettele kyseistä ketjua. Ihmettelemme tuota sinun luettelemaasi listaa. Johan tuossa nälkiintyy. Rahkoja ja jugurttia reilusti lisää ruokavalioon, viljatuotteita, juustoa. Pastaa lihaa, kasviksia. Aika usein tunnutte syövän jämiä, edellisen päivän tähteitä. Pari ruokalusikkaa jauhelihaa koko perheelle ruuaksi on TODELLA vähän. ja lisäks muutama pottu ja porkkananpala. Oisit paistanut vaikka kananmunat ees lisäks tuohon ja jälkkäriks joku marjarahka, niin olisi voinut ollakin jo ihan täyttävä.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:14"]
Ihan kivoja vinkkejä mutta syöttekö oikeasi kerran päivässä viikonloppuisin? Siis koko päivän ruokailut myös niinä päivinä kun olette koko päivän kotona?
[/quote] Meillä syödään lauantaisin aamupala kymmeneltä, ruoka klo 15 ja pizzaa klo 19 jos olemme kotona. Tuohon muutama välipala, miksi tarvitsisi enempää? Sunnuntaisin sama ateriarytmi. Aamupala on viikonloppuisin toki isompi kuin arkiaamuisin, jolloin päivässä on yksi ateria lisää.
[/quote]
Meillä syödään viikonloppuisin vain 1 kunnon ruoka aamiaisen ja päiväkahvin lisäksi. Riittää hyvin mun 100kg+ miehellekin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:14"]
Ihan kivoja vinkkejä mutta syöttekö oikeasi kerran päivässä viikonloppuisin? Siis koko päivän ruokailut myös niinä päivinä kun olette koko päivän kotona?
[/quote] Meillä syödään lauantaisin aamupala kymmeneltä, ruoka klo 15 ja pizzaa klo 19 jos olemme kotona. Tuohon muutama välipala, miksi tarvitsisi enempää? Sunnuntaisin sama ateriarytmi. Aamupala on viikonloppuisin toki isompi kuin arkiaamuisin, jolloin päivässä on yksi ateria lisää.
[/quote]
Meillä syödään viikonloppuisin vain 1 kunnon ruoka aamiaisen ja päiväkahvin lisäksi. Riittää hyvin mun 100kg+ miehellekin.
[/quote]
Joo mutta anna mä arvaan , että tuo sun 100 kg + miehes syö varmasti muutakin kuin tuon yhden ruuan ja pienen aamu- ja iltapalan + jonkun omenan välipalaks. :D
Tuo ap:n kuvaama ruoka olisi voinut olla yhden ihmisen annos. Olisit nyt ostanut paketin jauhelihaa ja heittäny vaikka sen koko kaalin sinne!
Vai niin. Kyllä, syömme aina jämät, koska ruokahävikki ei ole järkevää. Paistan jämäperunat, panen sekaan vaikka kananmunaa ja tomaattimurskaa. Viljatuotteita? Syömme vain ruisleipää tai puuroa. Kyllä, rahkaa ja jukurttia syömme.
Lapset ovat hoikkia, eivät laihoja. Minä olen joka lihonut muutaman kilon tällä ruokavaliolla. EN juo alkoholia tms. Emme syö joka päivä lihaa, koska se ei ole eettisesti järkevää. Proteiinia saa muustakin kuin lihasta.
Tein eilen lähes ilmaista ruokaa. Jauhelihakeittoa.
Perunat ja jauheliha olivat ilmaisia, samoin vesi. Mukaan meni kaksi kuukautta sitten ostetusta porkkanapussista yksi jättikokoinen porkkana, kolme kuukautta sitten ostettuja nauriita pari kappaletta, yksi itse kasvatettu sipuli. Omasta maasta oli myös lipstikka ja persilja. Ostomausteita laakerinlehti, muutama pippuri sekä suolaa.
Tein myös kaapinperälle unohtuneesta riisijauhosta ja itse poimituista puolukoista vispipuuroa. Makeutukseksi meni vähän sokeria.
Kun oikein innostuin kaappeja perkaamaan, löytyi vanhaksi mennyt hiutalepaketti, vanhentunut kuivahiiva, sekä sämpyläjauhopussin jämät. Näistä reilu satsi sämpylöitä, hiivakin onneksi vielä toimi.
Tällä linjalla kun jatkan, ei tällä viikolla tarvitse välttämättä käydä kaupassa ollenkaan. Aion käyttää hyödyksi kaikki vanhentuvat elintarvikkeet.
Siis sitten se olisi jäänyt syömättä. Eihän nyt kukaan perhe syö koko kaalia, montaa prokkanaa ja paketillista jauhelihaa kerralla.
Niin tai sitten se yks ruoka on semmonen hevosen annos lihaa ja kermaa ja voita + pastaa?? Ei nokare jauhelihaa ja pari porkkananpalaa. Sairastatteko muuten paljon ap? Onko miehesi nälkiintyneen näköinen kukkakeppi? Voi raukkoja...
Mutta tossahan on 3 ruokaa (aamupala, lounas ja pizzaa) plus välipalat. Eli se "launtaina perunoita ja kastiketta" tarkoittaakin 3ateriaa ja välipalat. Mitä se pizza ja välipalat sitten maksaa?