Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kieltää sekoittamasta lautasella olevia aineksia keskenään

Vierailija
20.09.2020 |

Olen aina (erästä kautta lukuunottamatta) syönyt ehkä jollain mittarilla hieman sotkuisesti, mutta minusta ruoka maistuu parhaalta, kun salaatti on ruuan seassa. Sekoitan siis keskenään pastan, kastikkeen, kasvikset ja salaatin, myös koska se on helpompaa ja nopeampaa kuin keräillä sipistellen kaikki haarukkaan.

Alussa mies ei todellakaan sanonut tästä mitään tai huomauttanut eleelläkään, mutta noin vuosi yhdessäelon jälkeen hän närkästyneesti töksäytti, että häneltä menee ruokahalu. Minun mielestäni aika hienostellen sanoi, että on ”epä-appetissant” syödä vieressä, kun toinen siinä vieressä sotkee kaiken lautasellaan.

Minulla on syömishäiriötaustani, ja minulle on ehdottoman tärkeää että voin syödä juuri sillä tavalla kuin haluan, siististi tai sotkien. Ravintolassa syön tietenkin sivistyneesti, mutta kotonani odotan, ettei minun tarvitse siellä pyydellä anteeksi ainesten sekoittamista keskenään.

Sekoittaako joku muu ruuan lautasellaan, ja onko siitä huomautettu? Pitäisikö minun mennä itseeni ja kunnioittaa toisen ruokahalua ja lopettaa ”sikailu”? Minun mielestäni teen niin kuin haluan, mutta kysyn viisaampien mielipidettä ennen kuin alan miehelle ämpyttää.

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ikinä tullut vastaan, että joku tuttavani tai sukulaiseni sotkisi annoksensa ap:n tavoin.

En sietäisi lapsiltani moista niin kauan kuin luonani asuvat. Omillaan kun ovat, saavat sitten itse vastata itsestään, mutta haluan antaa heille eväät, jotta pärjäävät sivistyneessäkin maailmassa.

Pöytätavat eivät ole vain turhaa konstailua, vaan niiden tarkoitus on saada ihmiset viihtymään yhdessä.

Vierailija
102/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko yksimielinen vastaanotto tähän mennessä.

Luulen, että on paras ehdottaa miehelle että syödään suosiolla eri paikoissa tai eri aikaan, koska edelleen olen sitä mieltä että syön niin kuin haluan.

Kiitos tuosta ehdotuksesta.

Ja lisään, että on ihan pelleilyä kehottaa ”kunnioittamaan ruokaa”. Ruoalla ei ole tunteita. Ruoka on paskanjatketta.

Ap

Ruoka ei ole paskanjatketta, vaan paska on ruuan lopputuote.

Muuten oikea asenne sinulla, ihminen joka on niin paljon kiinnostunut toisen syömisestä että oikein huomauttaa siitä, on kyllä jotenkin sairas.

Mitenköhän nämä 'taidesyöjät' syövät makkaraperunat? tai hampurilaisen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olet juuri sinä, jonka pitää kunnioittaa toisen ruokailua?

Mieti tarkkaan, miksi miehen ei tarvitse kunnioittaa sinun ruokailua?

Vastaukseksi ei riitä "sivistyneet ruokailutavat", kun syöt kotonasi. Miehen pitäisi ottaa huomioon myös syömishäiriösi.

Tässä ketjussa onkin jo monta ratkaisuehdotusta. Auttaisiko se asiaa, että söisitte " hienommin eli ensin salaatti, sitten erikseen pääruoka ja vielä jotain "jälkiruokana".

Ei ole "epäkunnioittavaa" sanoa että toisen sotkuinen lautanen aiheuttaa huonon olon.

On todella epäkunnioittavaa sotkea lautanen toisten kanssa syödessä. Leikatkaa vielä varpaankynnet siinä samalla.

Vierailija
104/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysymys ap:lle:

Miten aiot opettaa pöytätapoja lapsillesi, jos itse syöt tuolla tavoin? Et voi vaatia sitä lapsilta, jos et itse piittaa käytöstavoista.

Vai eikö käytöstavoilla ole mitään väliä?

Vierailija
105/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että on paras ehdottaa miehelle että syödään suosiolla eri paikoissa tai eri aikaan, koska edelleen olen sitä mieltä että syön niin kuin haluan.

Ja lisään, että on ihan pelleilyä kehottaa ”kunnioittamaan ruokaa”. Ruoalla ei ole tunteita. Ruoka on paskanjatketta.

Ap

Muuten oikea asenne sinulla, ihminen joka on niin paljon kiinnostunut toisen syömisestä että oikein huomauttaa siitä, on kyllä jotenkin sairas.

"Taidesyöjät?" Voin kuvitella että sulle on okei käyttäytyä toisten seurassa miten huvittaa. Olet varmaan sama tyyppi joka autossa liikennevaloissa odotellessaan kaivaa samalla nenää. Kun "se on mun oikeus".

Vierailija
106/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ap voi käyttää syömishäiriötaipumusta syynä sille, että edes yrittäisit noudattaa normaaleja käytöstapoja. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa. Kunhan mies ei puutu ruokamääriisi, ymmärrän häntä täysin, ettei sietää tuollaista sikalaa keittiössään.

Kyllä minusta se olet sinä, jonka on sopeuduttava. Nämä ovat aivan normaaleja käytöstapoja, joihin jokaisella pitäisi olla oikeus.

Mikä ihmeen "oikeus"? Ei kenelläkään ole mitään subjektiivista oikeutta määrätä mitä joku toinen saa tehdä omassa kodissaan, ei edes käyttämällä taikasanoja "normaalit käytöstavat". Oikeus on ainoastaan valita sellainen kumppani jonka hyvien puolien katsoo ylittävän ne huonot. Jos vaaka on jo valmiiksi niin epätasapainossa, että ruokien sekoittaminen keikkaa ne miinukset suuremmiksi kuin plussat, niin sitten on oikeus laittaa tossua toisen eteen.

Vierailija
107/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aika samallalailla kuin sä. Yleensä on tosi kiire, enkä kerkiä kunnolla syömään joten sotken vain kaiken. Monesti säilytän edellisen päivän ruokaa jossain pakasterasiassa ja sörssään sinne sekään suoraan kurkkua, raejuustoa, hernemaissipaprikaa ja iloisesti syön suoraan sen sörsselin siitä purkista. Ei kaunista, mutta nälkä lähtee.

Vierailija
108/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pimeitä kommentteja täällä. Totta hitossa omassa kodissaan saa syödä kuten itse haluaa. Jos olet alusta asti syönyt miehen nähden noin ja hän on koko tämän ajan teeskennellyt, ettei asia ole hänelle ongelma, se on puhtaasti hänen oma mokansa. Jos hän ei pysty hyväksymään sinua sellaisena kuin olet, menkööt menojaan. Jos muutat itseäsi vain hänen mieliksi tässä asiassa, sinua todennäköisesti vaaditaan jatkossa muuttumaan muissakin asioissa.

Jos omassa kodissa saa syödä miten haluaa, missä vaiheessa opetatte lapselle käytöstapoja? Eli ei kyynärpäitä pöydälle, ei maiskuteta jne.?

Vai jäävätkö nekin opettajaraukkojen opetettavaksi?

Niitä hyviä tapoja pitäisi opetella joka aterialla. Muuten ne eivät tule luonnostaan.

Kyllä lapsille voi minusta vallan hyvin opettaa, että kylässä ja ravintolassa käyttäydytään eri tavalla kuin kotona.

Miksi kotonakaan pitäisi käyttäytyä niin hirveästi eri tavalla? Varsinkaan jos muita on samassa tilassa? Ei ole kyse hienostelusta vaan siitä että kunnioittaa sitä ruokaa ja toisia ihmisiä.

Kyllä ruoan voi jopa sotkea "siististi", jotkut tykkää vaikka dipata ranskalaiset pehmikseen, tämänkin voi tehdä siististi sörssäämättä niitä perunoita klimpeiksi niin että lattiallekin putoilee.

Vierailija
109/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön aika samallalailla kuin sä. Yleensä on tosi kiire, enkä kerkiä kunnolla syömään joten sotken vain kaiken. Monesti säilytän edellisen päivän ruokaa jossain pakasterasiassa ja sörssään sinne sekään suoraan kurkkua, raejuustoa, hernemaissipaprikaa ja iloisesti syön suoraan sen sörsselin siitä purkista. Ei kaunista, mutta nälkä lähtee.

Mutta tekisitkö tämän saman pöydässä toisen ihmisen edessä? Tai haluaisitko itse istua vaikka työpaikan ruokalassa katsomassa kuinka joku uittaa karjalanpiirakkaa nakkikastikkeessa?

Vierailija
110/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla taas aika läskissä kunnossa. Kymmenen kiloa pois niin loppuisi se mielisairas ruualla leikkiminen.

Vierailija
111/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ap voi käyttää syömishäiriötaipumusta syynä sille, että edes yrittäisit noudattaa normaaleja käytöstapoja. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa. Kunhan mies ei puutu ruokamääriisi, ymmärrän häntä täysin, ettei sietää tuollaista sikalaa keittiössään.

Kyllä minusta se olet sinä, jonka on sopeuduttava. Nämä ovat aivan normaaleja käytöstapoja, joihin jokaisella pitäisi olla oikeus.

Mikä ihmeen "oikeus"? Ei kenelläkään ole mitään subjektiivista oikeutta määrätä mitä joku toinen saa tehdä omassa kodissaan, ei edes käyttämällä taikasanoja "normaalit käytöstavat". Oikeus on ainoastaan valita sellainen kumppani jonka hyvien puolien katsoo ylittävän ne huonot. Jos vaaka on jo valmiiksi niin epätasapainossa, että ruokien sekoittaminen keikkaa ne miinukset suuremmiksi kuin plussat, niin sitten on oikeus laittaa tossua toisen eteen.

No jos se toisen huomioon ottaminen normaalien käytöstapojen puitteissa on niin vaikeaa, niin totta kai silloin on oikeus lähteä.

Vierailija
112/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Taidesyöjät?" Voin kuvitella että sulle on okei käyttäytyä toisten seurassa miten huvittaa. Olet varmaan sama tyyppi joka autossa liikennevaloissa odotellessaan kaivaa samalla nenää. Kun "se on mun oikeus".

En kaiva nenääni missään olosuhteissa.

Mutta kun nyt oikein mietin, en ole koskaan missään tilanteessa kiinnittänyt mitään huomiota samassa seurassa syövien tapoihin syödä. Ei vaan kiinnosta ja 'on mun oikeus' olla olematta typerys.

Vierailija
113/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä nyt varmaan kuitenkin ymmärsit mitä edellinen tarkoitti. Älä nyt viitti.

Vierailija
114/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tekisitkö tämän saman pöydässä toisen ihmisen edessä? Tai haluaisitko itse istua vaikka työpaikan ruokalassa katsomassa kuinka joku uittaa karjalanpiirakkaa nakkikastikkeessa?

Meillä täällä Lappeenrannassa uitetaan nakkia karjalanpiirakassa. Mitta ei sitä työpaikan ruokalassa tehdä vaan kuivavarastossa tai iltavuorossa pakkaamossa.

Vierailija
115/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin ok, silloin kun syö yksin. Mutta muiden kanssa ruokaillessa, erityisesti ei ihan lähipiiriä, menisin normaalien pöytätapojen mukaan.

Vierailija
116/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en syö ruokaloissa, enkä edes ruokapöydässä. Kukaan ei edes tajua, että mitä syön kun härpin siitä purkista niitä sörsseleitä. Monesti teen jotain muuta ja käyn välillä ottamassa lusikallisen siitä purkista. Ihan sama onko edes lämmintä enää. Mulle ruoka on vain jotain millä pysyy käynnissä. Syön siis vain elääkseni. Ja mulle on ihan sama miten muut syö.

Vierailija
117/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla taas aika läskissä kunnossa. Kymmenen kiloa pois niin loppuisi se mielisairas ruualla leikkiminen.

Tämä kommentti lienee näiden "syödä saa ainoastaan tavalla jonka minä henkilökohtaisesti hyväksyn" -ihmisten huipentuma. Syömishäiriöiselle tällaista kommenttia. Miten sairas voi ihminen olla.

Vierailija
118/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies sekoittaa kaiken ruuan kuin possu. Heittelee päälle sinapit ketsupit kurkkusalaatit muut mössöt. Olen kyllästynyt laittamaan ruokaa kun ihan sama mitä aina mies tursottaa sörsselit siihen päälle ja satobriäänit ja hernerokat maistuu sinappiketsupille. Ällöttää katsellakin. V*****aa suorastaan. Joskus pyysin maistamaan ennen omia mausteitaan kun tein erityishyvää ruokaa.En tee enää kun normi makaroonomössöä ja jotin perunaa ja kastiketta. Itselleni usein herkkuja.

Vierailija
119/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä myöskään suomalaista tapaa laittaa samalle lautaselle kylmiä ja lämpimiä ruokia sekaisin. Kaikki ruuat katetaan yhtäaikaa pöytään ja syödään yhdeltä lautaselta. Mikä makujen sekamelska.

Vierailija
120/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki, mitä lautasella on, on puhdasta hyvää ruokaa, niin mitä väliä sillä on, sekoittaako syödessä eri ainekset keskenään vai ei? Kyllähän ne kuitenkin sekoittuvat vatsassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän