Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kieltää sekoittamasta lautasella olevia aineksia keskenään

Vierailija
20.09.2020 |

Olen aina (erästä kautta lukuunottamatta) syönyt ehkä jollain mittarilla hieman sotkuisesti, mutta minusta ruoka maistuu parhaalta, kun salaatti on ruuan seassa. Sekoitan siis keskenään pastan, kastikkeen, kasvikset ja salaatin, myös koska se on helpompaa ja nopeampaa kuin keräillä sipistellen kaikki haarukkaan.

Alussa mies ei todellakaan sanonut tästä mitään tai huomauttanut eleelläkään, mutta noin vuosi yhdessäelon jälkeen hän närkästyneesti töksäytti, että häneltä menee ruokahalu. Minun mielestäni aika hienostellen sanoi, että on ”epä-appetissant” syödä vieressä, kun toinen siinä vieressä sotkee kaiken lautasellaan.

Minulla on syömishäiriötaustani, ja minulle on ehdottoman tärkeää että voin syödä juuri sillä tavalla kuin haluan, siististi tai sotkien. Ravintolassa syön tietenkin sivistyneesti, mutta kotonani odotan, ettei minun tarvitse siellä pyydellä anteeksi ainesten sekoittamista keskenään.

Sekoittaako joku muu ruuan lautasellaan, ja onko siitä huomautettu? Pitäisikö minun mennä itseeni ja kunnioittaa toisen ruokahalua ja lopettaa ”sikailu”? Minun mielestäni teen niin kuin haluan, mutta kysyn viisaampien mielipidettä ennen kuin alan miehelle ämpyttää.

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ja miehensä ongelma on helposti ratkaistavissa. Ap ostaa keittiöön possun ruokintakaukalon ja syö siitä ja mies syö ruokapöydän ääressä istuen. Ja jos tilaa on riittävästi, kaukalo sijoitetaan niin, ettei ole näköyhteyttä ruokapöytään. Jos ruokapöytä sijaitsee erillisessä ruokasalissa niin vielä parempi. Asia ratkaistu.

Vierailija
82/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tavaton. Jokainen syö miten haluaa. Miten tästäkin jollekkin voi tulla ongelma, nyt kumppanille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työkaveri joka söi kuten ap. Kyllä se oli jotenkin ällöttävän näköistä kun lounasruokalassa otti ensin ihan normaalisti ruoan lautaselle ja sitten pöydässä aloitti se sörssäämisen, muussasi perunat, sotki sinne puolukkahillot ja pilkotut jauhelihapihvit, salaatin ja raasteen, jolloin se oli semmoinen kuvottavan näköinen sössö. Sitten hyvällä halulla lapioi sen pelkällä haarukalla suuhun ja joi lopuksi kaksi lasia maitoa.

Vierailija
84/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ja miehensä ongelma on helposti ratkaistavissa. Ap ostaa keittiöön possun ruokintakaukalon ja syö siitä ja mies syö ruokapöydän ääressä istuen. Ja jos tilaa on riittävästi, kaukalo sijoitetaan niin, ettei ole näköyhteyttä ruokapöytään. Jos ruokapöytä sijaitsee erillisessä ruokasalissa niin vielä parempi. Asia ratkaistu.

Kasvaisit sinäkin aikuiseksi.

Vierailija
85/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ei ymmärrä että sotkettu lautanen on ällöttävän näköistä on sivistymättömiä.

Siis onko tällaista sotkijaporukkaa oikeasti vielä Suomessa?

Asun Ranskassa, eikä todellakaan tuollainen tulisi missään tapauksessa kuuloonkaan.

Olen suht innoissani tulossa takaisin, mutta tämä keskustelu palautti mieleeni ruokakulttuurin tason osalla ihmisistä. Ja sitten se katsotaan omaksi oikeudeksi.

Jos on laadukkaita raaka-aineita, en näe järkeväksi sotkea niitä yhteen, vaan antaa jokaiselle raaka-aineelle oikeus tulla esiin.

Sille on syynsä, että on yleisesti hyväksytyt käytöstavat. Neuvottelu- ja sopeutumistaakka on mielestäni sillä, joka poikkeaa niistä.

Vierailija
86/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tavaton. Jokainen syö miten haluaa. Miten tästäkin jollekkin voi tulla ongelma, nyt kumppanille?

Nimenomaan. Ja vielä vähemmän ymmärrän kyllä tämän ketjun ihmisten tarvetta olla suorastaan vastenmielisen ilkeitä täysin tuntemattomalle ihmiselle. Esim. tuo "hanki sian syöttökaukalo" -teksti, mutta aika monissa on sama sävy. Mikä ihmisiä vaivaa? Pöytätapojen puute on ainakin tämän ketjun perusteella suomalaisten ongelmista pienin. Tämä pohjaton pahansuopuus on paljon suurempi.

Vierailija
87/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pimeitä kommentteja täällä. Totta hitossa omassa kodissaan saa syödä kuten itse haluaa. Jos olet alusta asti syönyt miehen nähden noin ja hän on koko tämän ajan teeskennellyt, ettei asia ole hänelle ongelma, se on puhtaasti hänen oma mokansa. Jos hän ei pysty hyväksymään sinua sellaisena kuin olet, menkööt menojaan. Jos muutat itseäsi vain hänen mieliksi tässä asiassa, sinua todennäköisesti vaaditaan jatkossa muuttumaan muissakin asioissa.

Jos omassa kodissa saa syödä miten haluaa, missä vaiheessa opetatte lapselle käytöstapoja? Eli ei kyynärpäitä pöydälle, ei maiskuteta jne.?

Vai jäävätkö nekin opettajaraukkojen opetettavaksi?

Niitä hyviä tapoja pitäisi opetella joka aterialla. Muuten ne eivät tule luonnostaan.

Vierailija
88/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ei ymmärrä että sotkettu lautanen on ällöttävän näköistä on sivistymättömiä.

Asun Ranskassa, eikä todellakaan tuollainen tulisi missään tapauksessa kuuloonkaan.

Olen suht innoissani tulossa takaisin, mutta tämä keskustelu palautti mieleeni ruokakulttuurin tason osalla ihmisistä. Ja sitten se katsotaan omaksi oikeudeksi.

Jos on laadukkaita raaka-aineita, en näe järkeväksi sotkea niitä yhteen, vaan antaa jokaiselle raaka-aineelle oikeus tulla esiin.

Sille on syynsä, että on yleisesti hyväksytyt käytöstavat. Neuvottelu- ja sopeutumistaakka on mielestäni sillä, joka poikkeaa niistä.

Pöytätavat ovat sitä varten, että kaikilla olisi mukava olla. Tuollainen porsastelu on sama kuin rapsuttaisi hilsettä pöydässä, kunhan se ei kosketa muita.

Vierailija
89/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vielä ymmärrän, että perunat ja soossit sekoitetaan, mutta että salaatti? Yäääk...

Vierailija
90/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on. Etelä-eurooppalainen tuttavani kävelisi pöydästä, jos rupeaisin porsastelemaan ap:n tavoin. Eikä hän ole edes mitenkään fiini, vaan ihan normaalit käytöstavat omaava.

Vierailija
91/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty edes antaa eri ruokien koskea toisiaan vaan jätän sellaiset tyhjät tilat eri ruokien väliin. xD

Vierailija
92/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin jokainen syö miten haluaa? Tällaistako esimerkkiä haluat näyttää lapsille?

Kyllä suomalaiset ovat juntteja metsäläisiä, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
93/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ymmärrän ihan hyvin miten tämä on ongelmallista. Kuten suu auki maiskuttelu, kovaääninen ryystäminen, tai hammastikuilla pöydässä hampaiden kaivelu ja sen "löytyneen" ruoanjämän imeskely.

Vierailija
94/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ruokanne toisten seurassa sössäävät ja sotkevat olette ällöttäviä.

Näkökulmakysymys. Minusta sinun kaltaisesi ihmiset ovat paljon vastenmielisempiä.

Ei ole näkökulmakysymys ollenkaan. Opettele pöytätavat.

Vierailija
95/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Jos joku tekisi noin laittamalleni ruoalle, kokisin sen loukkaukseni, enkä varmasti pyytäisi enää syömään. Haluan tarjota vierailleni hyvää ruokaa, esim. paistettua ahventa, eikä sitä voi millään sekoittaa esim perunasoseeseen, vaikka olisikin siinä vieressä.

Järkyttävä ja primitiivinen asenne, että mahassa ne kuitenkin sotkeutuu. Kyllä ihmisten kuuluu myös nauttia ruoan estetiikasta.

Ei ihme, että lihavuus lisääntyy, jos ihmiset vain ahmivat erilaisia mössöjä, eivätkä arvosta hyviä raaka-aineita.

Vierailija
96/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ruokanne toisten seurassa sössäävät ja sotkevat olette ällöttäviä.

Näkökulmakysymys. Minusta sinun kaltaisesi ihmiset ovat paljon vastenmielisempiä.

Ei ole näkökulmakysymys ollenkaan. Opettele pöytätavat.

Opettele sinä lukemaan. En minä sanonut sotkevani ruokaa lautasella. Minulle vaan tämän ketjun jeestustelijoiden kaltaisten ihmisten pahanilkisyys on isompi ongelma kuin muiden pöytätavat tai niiden puute. Mutta teille näemmä etiketti on ihmisyyttä tärkeämpää, niin turha näitä on selittää.

Vierailija
97/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se olet juuri sinä, jonka pitää kunnioittaa toisen ruokailua?

Mieti tarkkaan, miksi miehen ei tarvitse kunnioittaa sinun ruokailua?

Vastaukseksi ei riitä "sivistyneet ruokailutavat", kun syöt kotonasi. Miehen pitäisi ottaa huomioon myös syömishäiriösi.

Tässä ketjussa onkin jo monta ratkaisuehdotusta. Auttaisiko se asiaa, että söisitte " hienommin eli ensin salaatti, sitten erikseen pääruoka ja vielä jotain "jälkiruokana".

Vierailija
98/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää minulle tämä ettei ruoka-ainekset saisi sekoittua lautasella, siis miksi ei?  Ihan vilpittömästi kysyn kun suurin osa täällä taitaa olla sitä mieltä että ap  (+ minä) on possu.

Omalla kohdallani kyse on visuaalisuudesta. 'Syön silmilläni', eli jos ruoka näyttää epämiellyttävältä niin en sitä myöskään syö. En tiedä onko kyse jostain herkkyydestä, mutta myös koostumuksella on väliä: paakut ja klimpit ällöttävät (esim. jogurtissa tai lihapullissa) sekä lihojen rasva ja jänteet.

Laatikoita en syö juuri ollenkaan, hernekeitto on myös poissuljettu. Kotona teen ruokia jotka on selkeästi jaoteltu (pääraaka-aine, lisuke, kastike, mutta saavat koskea toisiinsa) tai sitten selkeitä sekoituksia (pastasalaatti, risotto tms.).

Ajatuksena ap:n ruokailutapa on epämiellyttävä, mutta en ole tällaiseen vielä törmännyt joten paha sanoa vaikuttaisiko se oikeasti omaan ruokahaluun.

Vierailija
99/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ap voi käyttää syömishäiriötaipumusta syynä sille, että edes yrittäisit noudattaa normaaleja käytöstapoja. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa. Kunhan mies ei puutu ruokamääriisi, ymmärrän häntä täysin, ettei sietää tuollaista sikalaa keittiössään.

Kyllä minusta se olet sinä, jonka on sopeuduttava. Nämä ovat aivan normaaleja käytöstapoja, joihin jokaisella pitäisi olla oikeus.

Vierailija
100/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pimeitä kommentteja täällä. Totta hitossa omassa kodissaan saa syödä kuten itse haluaa. Jos olet alusta asti syönyt miehen nähden noin ja hän on koko tämän ajan teeskennellyt, ettei asia ole hänelle ongelma, se on puhtaasti hänen oma mokansa. Jos hän ei pysty hyväksymään sinua sellaisena kuin olet, menkööt menojaan. Jos muutat itseäsi vain hänen mieliksi tässä asiassa, sinua todennäköisesti vaaditaan jatkossa muuttumaan muissakin asioissa.

Jos omassa kodissa saa syödä miten haluaa, missä vaiheessa opetatte lapselle käytöstapoja? Eli ei kyynärpäitä pöydälle, ei maiskuteta jne.?

Vai jäävätkö nekin opettajaraukkojen opetettavaksi?

Niitä hyviä tapoja pitäisi opetella joka aterialla. Muuten ne eivät tule luonnostaan.

Kyllä lapsille voi minusta vallan hyvin opettaa, että kylässä ja ravintolassa käyttäydytään eri tavalla kuin kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi