Mies kieltää sekoittamasta lautasella olevia aineksia keskenään
Olen aina (erästä kautta lukuunottamatta) syönyt ehkä jollain mittarilla hieman sotkuisesti, mutta minusta ruoka maistuu parhaalta, kun salaatti on ruuan seassa. Sekoitan siis keskenään pastan, kastikkeen, kasvikset ja salaatin, myös koska se on helpompaa ja nopeampaa kuin keräillä sipistellen kaikki haarukkaan.
Alussa mies ei todellakaan sanonut tästä mitään tai huomauttanut eleelläkään, mutta noin vuosi yhdessäelon jälkeen hän närkästyneesti töksäytti, että häneltä menee ruokahalu. Minun mielestäni aika hienostellen sanoi, että on ”epä-appetissant” syödä vieressä, kun toinen siinä vieressä sotkee kaiken lautasellaan.
Minulla on syömishäiriötaustani, ja minulle on ehdottoman tärkeää että voin syödä juuri sillä tavalla kuin haluan, siististi tai sotkien. Ravintolassa syön tietenkin sivistyneesti, mutta kotonani odotan, ettei minun tarvitse siellä pyydellä anteeksi ainesten sekoittamista keskenään.
Sekoittaako joku muu ruuan lautasellaan, ja onko siitä huomautettu? Pitäisikö minun mennä itseeni ja kunnioittaa toisen ruokahalua ja lopettaa ”sikailu”? Minun mielestäni teen niin kuin haluan, mutta kysyn viisaampien mielipidettä ennen kuin alan miehelle ämpyttää.
Kommentit (169)
Minäkin ilmoittaudun possujen joukkoon. Olen vegaani enkä syö pihvi+peruna+kastike -tyyppisiä komboja ollenkaan, vaan nimenomaan kaikenlaisia mössöjä. Ja sekoitan jo valmistusvaiheessa vihanneksia tai suoraan pussista salaatinlehtiä esim. lämpimän kvinoan tai papujen joukkoon.
Tiedän neurootikkoja jotka eivät siedä sitä että peruna koskettaa kastikelänttiä lautasella, ja luulinkin otsikosta että se mies on teistä se härö. Tai itse asiassa hän juurikin taitaa olla se härö.
Ruoka ei ole leikkimistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle tämä ettei ruoka-ainekset saisi sekoittua lautasella, siis miksi ei? Ihan vilpittömästi kysyn kun suurin osa täällä taitaa olla sitä mieltä että ap (+ minä) on possu.
Koska se on kuvottavan näköistä kun lautasella on sössätty ja muussattu kaikki kuin kompostissa ja siitä ahdetaan haarukalla napaan kuin iso vauva. Yäk siis KUVOTTAVAA.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ilmoittaudun possujen joukkoon. Olen vegaani enkä syö pihvi+peruna+kastike -tyyppisiä komboja ollenkaan, vaan nimenomaan kaikenlaisia mössöjä. Ja sekoitan jo valmistusvaiheessa vihanneksia tai suoraan pussista salaatinlehtiä esim. lämpimän kvinoan tai papujen joukkoon.
Tiedän neurootikkoja jotka eivät siedä sitä että peruna koskettaa kastikelänttiä lautasella, ja luulinkin otsikosta että se mies on teistä se härö. Tai itse asiassa hän juurikin taitaa olla se härö.
Se onkin eri juttu jos ruoka on valmiiksi muhennos. Mutta se että sössätään joku salaatti ja perunamuusi lautasella harmaaksi tuhnuksi ihan kuin jonkun hampaattoman ruoaksi on yrjöttävää.
Vierailija kirjoitti:
Miten tää nyt on mitenkään epäkunnioittavaa? Omituisia tiukkapipoja täällä. Miksi ruoka saa sekoittua suussa mutta ei lautasella hetkeä aiemmin?
Otsikosta luulin ensin että mies haluaa omat ruokansa niin, että mikään aine ei kosketa toista (esim peruna ja salaatinlehti).
Koska se sotkeminen näyttää siltä kuin syöjä olisi luolamies, ja koska sotkettu ruoka on kuin jotain roskiksesta kaivettua ja vie normaalin ihmisen ruokahalun. Onko itsellesi vaikka liiskattu lenkkimakkara jotenkin houkutteleva näky?
Ne jotka ei ymmärrä että sotkettu lautanen on ällöttävän näköistä on sivistymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta tulee mieleen pastasalaatti, siinähän nuo on kaikki sekaisin. Vastaajat eivät vissiin syö kun on niin yököttävää?
Olitpa nokkela!
Pastasalaatissa ei ne ainekset sössäydy sikalan ruoaksi. On ihan eri juttu joku valmis salaatti tai keitto tai muu yhden astian ruoka, kuin se että suunnilleen leipäkin liotetaan perunamuhennoksessa.
Faith kirjoitti:
Minun ruokahaluni ei menisi moisesta, jos seuralainen kuitenkin syö siististi aterimilla. Jos miehesi on vuoden ajan sietänyt sitä, ehkä hän voi vastedeskin sietää, jos kerrot että se on sinulle tärkeää? Keskustelkaa, ehkä pääsette johonkin kompromissiin.
Mitä tässä on keskustelemista? Keskustelu ei auta lähes missään asiassa! Toinen on yrjöttynyt ja toinen tietää jo miksi. Mennäänkö ihan pariterapiaan tämän jutun kanssa?
Syökää eri aikaan tai eri paikassa kuten täällä on jo neuvottu. Tai sitten apn pitää totutella olemaan sotkematta.
Te ruokanne toisten seurassa sössäävät ja sotkevat olette ällöttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille että mahassahan sekoittuu ja pöntössä viimeistään.
Niin. Tämä on se ruokasössääjien ajatus. Miksi edes kypsentää lihaa? Peräsuolestahan sekin kohta tursuaa ulos.
Tää suomalainen ruokailu"kulttuuri" on aika shokki monille ulkomaalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos toista oikeasti inhottaa katsoa tuollaista ruokailua ja kykenet syömään siistimmin, niin kyllä minusta pitää kunnioittaa tämän toisen mielipidettä.
Miksi ap:n pitää kunnioittaa miehen mielipidettä, miksei päinvastoin?
Koska miehelle tulee yrjöt ap:n ruokailutavoista, mutta ap on ihan okei miehen ruokailua katsellessa.
Ihan sama kuin sanoisi "haluan kaivaa nenää ruokapöydässä ja sitä pitää toisten kunnioittaa".
Ruokasössääjät keksii ihme argumentteja miksi niitä pitäisi toisten ihmisten sietää.
Nam nam, fetasalaatti uitettuna jauhelihakeitossa.
Voisiko tämän hoitaa niin, että sotket yhteen vain pienen osan ruoasta kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Te ruokanne toisten seurassa sössäävät ja sotkevat olette ällöttäviä.
Näkökulmakysymys. Minusta sinun kaltaisesi ihmiset ovat paljon vastenmielisempiä.
Syö ensin salaatti, sitten vasta laitat lautasellesi pastan ja kastikkeen.
Voilà!
Vierailija kirjoitti:
Ihan pimeitä kommentteja täällä. Totta hitossa omassa kodissaan saa syödä kuten itse haluaa. Jos olet alusta asti syönyt miehen nähden noin ja hän on koko tämän ajan teeskennellyt, ettei asia ole hänelle ongelma, se on puhtaasti hänen oma mokansa. Jos hän ei pysty hyväksymään sinua sellaisena kuin olet, menkööt menojaan. Jos muutat itseäsi vain hänen mieliksi tässä asiassa, sinua todennäköisesti vaaditaan jatkossa muuttumaan muissakin asioissa.
Jos omassa kodissa saa syödä miten haluaa, missä vaiheessa opetatte lapselle käytöstapoja? Eli ei kyynärpäitä pöydälle, ei maiskuteta jne.?
Vai jäävätkö nekin opettajaraukkojen opetettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Tää suomalainen ruokailu"kulttuuri" on aika shokki monille ulkomaalaisille.
Totta, meillä ei kotona ollut tuollaista ja kun asuin ulkomailla nuorena, ei sielläkään.
Sitten aloitin Suomessa yliopisto-opinnot ja siellä ruokalassa näin ensi kertaa elämässäni noita suomalaisia miehiä, jotka runnoivat lautasen täyteen kaikkia eri ruokia mössöksi ja söivät sitten sillä lailla lautasen päällä maaten ja lapioiden mössöä leipälävestä sisään mahdollisimman nopeasti.
Aivan käsittämätöntä, hyi.
Selittäkää minulle tämä ettei ruoka-ainekset saisi sekoittua lautasella, siis miksi ei? Ihan vilpittömästi kysyn kun suurin osa täällä taitaa olla sitä mieltä että ap (+ minä) on possu.