Mies kieltää sekoittamasta lautasella olevia aineksia keskenään
Olen aina (erästä kautta lukuunottamatta) syönyt ehkä jollain mittarilla hieman sotkuisesti, mutta minusta ruoka maistuu parhaalta, kun salaatti on ruuan seassa. Sekoitan siis keskenään pastan, kastikkeen, kasvikset ja salaatin, myös koska se on helpompaa ja nopeampaa kuin keräillä sipistellen kaikki haarukkaan.
Alussa mies ei todellakaan sanonut tästä mitään tai huomauttanut eleelläkään, mutta noin vuosi yhdessäelon jälkeen hän närkästyneesti töksäytti, että häneltä menee ruokahalu. Minun mielestäni aika hienostellen sanoi, että on ”epä-appetissant” syödä vieressä, kun toinen siinä vieressä sotkee kaiken lautasellaan.
Minulla on syömishäiriötaustani, ja minulle on ehdottoman tärkeää että voin syödä juuri sillä tavalla kuin haluan, siististi tai sotkien. Ravintolassa syön tietenkin sivistyneesti, mutta kotonani odotan, ettei minun tarvitse siellä pyydellä anteeksi ainesten sekoittamista keskenään.
Sekoittaako joku muu ruuan lautasellaan, ja onko siitä huomautettu? Pitäisikö minun mennä itseeni ja kunnioittaa toisen ruokahalua ja lopettaa ”sikailu”? Minun mielestäni teen niin kuin haluan, mutta kysyn viisaampien mielipidettä ennen kuin alan miehelle ämpyttää.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko yksimielinen vastaanotto tähän mennessä.
Luulen, että on paras ehdottaa miehelle että syödään suosiolla eri paikoissa tai eri aikaan, koska edelleen olen sitä mieltä että syön niin kuin haluan.
Kiitos tuosta ehdotuksesta.
Ja lisään, että on ihan pelleilyä kehottaa ”kunnioittamaan ruokaa”. Ruoalla ei ole tunteita. Ruoka on paskanjatketta.
Ap
Ruoka ei ole paskanjatketta, vaan paska on ruuan lopputuote.
Muuten oikea asenne sinulla, ihminen joka on niin paljon kiinnostunut toisen syömisestä että oikein huomauttaa siitä, on kyllä jotenkin sairas.
Mitenköhän nämä 'taidesyöjät' syövät makkaraperunat? tai hampurilaisen?
"Taidesyöjät?" Voin kuvitella että sulle on okei käyttäytyä toisten seurassa miten huvittaa. Olet varmaan sama tyyppi joka autossa liikennevaloissa odotellessaan kaivaa samalla nenää. Kun "se on mun oikeus".
Ai nytkö teidän pitäisi jo päästä määräämään siitäkin, mitä ventovieraat tekevät omissa autoissaan. Mahtaa teillä olla vaikea elämä.
-eri
Jos haluat tahallaan ymmärtää tämän kommentin väärin niin ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa typeriä vastauksia. Jokaisella on oikeus syödä niinkuin haluaa. Mies on idiootti!
Olen täysin eri mieltä. On junttia syödä sotkuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Käske miehen painua jonnekin muualle snobeilemaan pikkusormi koukussa. Itse en viitsisi tuollaista turhantärkeää hienostelijaa katsella yhtään.
Syöt juuri niin kuin haluat, vaikka pää- ja jälkiruoan sekaisin, jos siltä tuntuu, ja jollei pöytäseuralle sovi, hän voi mennä muualle.
Ei ole "snobeilua" syödä edes kohtuullisen siististi toisten ihmisten seurassa.
Todella sivistymätöntä porukkaa täällä.
Itse en tykkää ruokia sotkea ollenkaan, en tämän takia syö joitain ruokia ollenkaan, esim. kastikkeet jää multa lähes aina pois koska valuvat usein ympäriinsä esim. perunaan kiinni. *puistatus*. Ja joku lasagne on niin sotkuinen itsessään, että vie ruokahalun. Mutta niin neuroottinen en ole, että minua haittaisi jos joku muu sotkee sapuskansa. Go for it! Minä nyperrän, joten sallin muiden tehdä myös omia juttujaan.
Tietty odotan, että ravintolassa ja muussa fiinimmässä tilanteessa syödään normisti. En itsekään lähde ravintola-annoksia jakamaan eri puolilla lautasta (kovin suurieleisesti ainakaan) ja syön mitä voin tekemättä outouksistani numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käske miehen painua jonnekin muualle snobeilemaan pikkusormi koukussa. Itse en viitsisi tuollaista turhantärkeää hienostelijaa katsella yhtään.
Syöt juuri niin kuin haluat, vaikka pää- ja jälkiruoan sekaisin, jos siltä tuntuu, ja jollei pöytäseuralle sovi, hän voi mennä muualle.Ei ole "snobeilua" syödä edes kohtuullisen siististi toisten ihmisten seurassa.
Todellakin sivistymätöntä.
Onko näille, joiden mielestä on ok sörssätä ruoka hyvien käytöstapojen vastaisesti ja pilata sillä toisten aistinautinto (tässä tapauksessa visuaalinen) myös ok esim. ottaa hikiset kengät pois teatterissa ja pilata sillä vieressä istuvan ilmanlaatu. Tai tulla vaikka hieltä haisevassa puvussa konserttiin, koska ”on siihen oikeus”?
Ovatko nämä ihmiset kuulleet sellaisesta käsitteestä kuin toisten huomioon ottaminen?
Vierailija kirjoitti:
autistisia oireita.
Autismin kirjolla on monenlaisia juttuja ja yksi on mm. syömisen ongelmat, koska ruuan tekstuurit tuntuu ikäviltä.
Kyse on siis ihan aidosta tuntemuksesta, aistiyliherkkyydestä. Muistatko miltä tuntui kun lapsena joutui nielemään ison tabletin? Tai miten inhottavaa on jos ruuassa on hiekkaa? Autistista hiemankaan isommat kökkäreet tai tekstuuri ruuassa voi tuntua juuri siltä. Eikä se tunne mene pois opettelemalla. Se vaan ON epämiellyttävää joka ikinen kerta.
Yhtä lailla jotkin maut voi olla ihan liikaa. Ruoka voi olla myös todella yhdentekevää, pakollinen paha. Missä muut ihmiset saa yleensä syömisestä dopamiini-buustin, autistin amygdala on usein hiljaa.
Tunnen työn puolesta useita autismin kirjolla olevia ja huomattavan monilla on ollut anorektisia oireita ja monet ovat koko elämän jatkuneen ruokailuvaikeuden takia jääneet pienikokoisiksi.
Ruokailu ei ole kaikille helppoa! Antakaa ihmisten syödä niinkuin heistä hyvältä tuntuu, älkää entisestään lisätkö muutenkin vaikean ruokailutilanteen ahdistavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
autistisia oireita.
Autismin kirjolla on monenlaisia juttuja ja yksi on mm. syömisen ongelmat, koska ruuan tekstuurit tuntuu ikäviltä.
Kyse on siis ihan aidosta tuntemuksesta, aistiyliherkkyydestä. Muistatko miltä tuntui kun lapsena joutui nielemään ison tabletin? Tai miten inhottavaa on jos ruuassa on hiekkaa? Autistista hiemankaan isommat kökkäreet tai tekstuuri ruuassa voi tuntua juuri siltä. Eikä se tunne mene pois opettelemalla. Se vaan ON epämiellyttävää joka ikinen kerta.
Yhtä lailla jotkin maut voi olla ihan liikaa. Ruoka voi olla myös todella yhdentekevää, pakollinen paha. Missä muut ihmiset saa yleensä syömisestä dopamiini-buustin, autistin amygdala on usein hiljaa.
Tunnen työn puolesta useita autismin kirjolla olevia ja huomattavan monilla on ollut anorektisia oireita ja monet ovat koko elämän jatkuneen ruokailuvaikeuden takia jääneet pienikokoisiksi.
Ruokailu ei ole kaikille helppoa! Antakaa ihmisten syödä niinkuin heistä hyvältä tuntuu, älkää entisestään lisätkö muutenkin vaikean ruokailutilanteen ahdistavuutta.
Autismilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että ruokien muussaus ja sotku lautasella toisten seurassa on huono, epäkohtelias tapa.
Vierailija kirjoitti:
Melko yksimielinen vastaanotto tähän mennessä.
Luulen, että on paras ehdottaa miehelle että syödään suosiolla eri paikoissa tai eri aikaan, koska edelleen olen sitä mieltä että syön niin kuin haluan.
Kiitos tuosta ehdotuksesta.
Ja lisään, että on ihan pelleilyä kehottaa ”kunnioittamaan ruokaa”. Ruoalla ei ole tunteita. Ruoka on paskanjatketta.
Ap
0/5
Typerys
Provo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt juuri niin kuin haluat, vaikka pää- ja jälkiruoan sekaisin, jos siltä tuntuu, ja jollei pöytäseuralle sovi, hän voi mennä muualle.Ei ole "snobeilua" syödä edes kohtuullisen siististi toisten ihmisten seurassa.
Todellakin sivistymätöntä.
Onko näille, joiden mielestä on ok sörssätä ruoka hyvien käytöstapojen vastaisesti ja pilata sillä toisten aistinautinto (tässä tapauksessa visuaalinen) myös ok esim. ottaa hikiset kengät pois teatterissa ja pilata sillä vieressä istuvan ilmanlaatu. Tai tulla vaikka hieltä haisevassa puvussa konserttiin, koska ”on siihen oikeus”?
Ovatko nämä ihmiset kuulleet sellaisesta käsitteestä kuin toisten huomioon ottaminen?
Noita hikiset kengät argumentteja voi keksiä loputtamasti.
Otan toiset ihmiset huomioon siten että en noteeraa vaikka kaataisivat ruokansa lattialle ja söisivät sen sieltä hikisessä puvussaan hikisellä kengällä.
Vierailija kirjoitti:
Kata miehelle
pihalle
Parempi niin, mies saa syödä raittiissa ilmassa kun sika röhnöttää sisällä ruokaruuhensa ja suuruksensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pimeitä kommentteja täällä. Totta hitossa omassa kodissaan saa syödä kuten itse haluaa. Jos olet alusta asti syönyt miehen nähden noin ja hän on koko tämän ajan teeskennellyt, ettei asia ole hänelle ongelma, se on puhtaasti hänen oma mokansa. Jos hän ei pysty hyväksymään sinua sellaisena kuin olet, menkööt menojaan. Jos muutat itseäsi vain hänen mieliksi tässä asiassa, sinua todennäköisesti vaaditaan jatkossa muuttumaan muissakin asioissa.
Jos omassa kodissa saa syödä miten haluaa, missä vaiheessa opetatte lapselle käytöstapoja? Eli ei kyynärpäitä pöydälle, ei maiskuteta jne.?
Vai jäävätkö nekin opettajaraukkojen opetettavaksi?
Hohhoijaa. Ei tainnut olla mitään puhetta lapsista tässä. Mutta vaikka olisikin, niin kyllä, jokainen opettaa lapsensa sellaisille tavoille, kuin itse haluaa. Vaikka se kuinka kiristäisi sinun nutturaa.
No ei ihme, että opettajat uupuvat työnsä alle, kun juntit ja välinpitämättömät minäminä-vanhemmat hoitavat käytöstapojen opetuksen nollapanostuksella.
Voi please. Jos opettaja uupuu työnsä alle siksi, että lapsi sekoittaa kotona ruokansa lautasella, on opettajalla isoja henkilökohtaisia ongelmia ja täysin vääränlainen luonne sille alalle.
Meillä yhteinen päivällinen/illallinen on yksi päivän kohokohdista. Ehdotukset erillään syömisestä kuulostavat hyvin vierailta. Ei toimisi meillä.
Mielestäni on sivistymätöntä kommentoida toisen syömätapoja, olettaen että ruoka kuitenkin matkaa lautaselta suuhun ja astiat peseytyy.
Toisaalta ymmärrän että miestä voi oikeesti ällöttävä, mutta katsokoon muualle.
Mulla ruoka sotkeentuu myös lautasella ja aina ihmettelen miten muut syö niin siististi, vaikka en erikseen sotke. Mietin tuota salaatin ottamista sivuun lautaselle, mutta silloin vaarana on ottaa liikaa ruokaa kun lautasmalli häviää. Paras olisi varmaan sellainen eri lokeroihin jaettu lautanen jossa salaatti pysyy omassa lokerossaan ja julkisesti voisi sitten syödä eri lautasilta.
Suomessa yksi ongelma on myös ettei aikaa syödä oikein ole. Ruokatunti on se max 20 minuuttia kun kouluissa ja töissä osa ajasta menee jo ruokalaan kulkemiseen ja sieltä takaisin. Ei siinä kerkeä oikein syödä hitaasti ja rentoutua vaan ruoka on ahmittava nopeasti. Silloin se on sama vaikka tosiaan söisi sian syöttökaukalosta. Voi jos saisikin syödä kiireettömän japanilaisen aamiaisen ja kaikki lisukkeet omista astioistaan ja sulatella kunnolla olisihan sitä aikaa panostaakin käytöstapoihin.
Yksikään mies ei tämmöisiä miettisi vaan söisi kuten haluaa. Tee sinäkin niin ja sano miehelle että voi syödä muualla jos ei seura kelpaa.
Eli miehen on otettava ap:n tarve olla sikapossu huomioon, mutta ap:n ei ollenkaan tarvitse ottaa huomioon että mies tahtoisi syödä kuin normaali ihminen normaalissa seurassa. Kiinnostavaa.
Miksi sotkijan oikeudet ovat suuremmat kuin siististi käyttäytyvän?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ruoka sotkeentuu myös lautasella ja aina ihmettelen miten muut syö niin siististi, vaikka en erikseen sotke. Mietin tuota salaatin ottamista sivuun lautaselle, mutta silloin vaarana on ottaa liikaa ruokaa kun lautasmalli häviää. Paras olisi varmaan sellainen eri lokeroihin jaettu lautanen jossa salaatti pysyy omassa lokerossaan ja julkisesti voisi sitten syödä eri lautasilta.
Suomessa yksi ongelma on myös ettei aikaa syödä oikein ole. Ruokatunti on se max 20 minuuttia kun kouluissa ja töissä osa ajasta menee jo ruokalaan kulkemiseen ja sieltä takaisin. Ei siinä kerkeä oikein syödä hitaasti ja rentoutua vaan ruoka on ahmittava nopeasti. Silloin se on sama vaikka tosiaan söisi sian syöttökaukalosta. Voi jos saisikin syödä kiireettömän japanilaisen aamiaisen ja kaikki lisukkeet omista astioistaan ja sulatella kunnolla olisihan sitä aikaa panostaakin käytöstapoihin.
En usko, että ymmärrät mistä tässä on nyt kysymys.
Ei ole kyse siitä, että lounasruokalassa otetaan ensin siihen lautaselle salaattia, sitten vaikka perunaa ja sitten kastiketta ja vaikka ehkä suolakurkkua. Juu, ei ne nyt erillään pysy, vaan menee hiukan sekaisin ja siinä syödessä toki samalle haarukalliselle tulee ehkä noita kaikkia, eikä se annos nyt gourmet ravintolan estetiikkaan pysty eikä ole tarkoituskaan.
Nää ruoan sotkijat siis ottavat tuolla samalla tavalla ruokaa, mutta pöytään päästyään siis sekoittavat sen kaiken ihan määrätietoisesti pitkään ja hartaasti sellaiseksi vauvan ruoaksi, siis siihen lautaselle sörssätään sellainen sotku, jossa on salaatit, raasteet, kastikkeet, perunat haarukalla muussattuna sellaiseksi totaaliseksi sotkuksi, niin soseeksi kuin menee. Välillä on siinä samassa sotkussa kahta eri pääruokaa - vaikka karjalanpaistia ja kalapaistosta ja se kaikki söössätään soseeksi ja päälle vielä ketsuppia.
Moni tässä sanoo, että kotona ja ravintolassa on eri tavat. Mutta ei tollanen ole missään ihmisten ilmoilla alkeellisimpienkaan käytöstapojen mukaista, ei koulussa, ei lounasravintolassa tai vaikka opiskelijaruokalassa.
Olen siis se, jolla tällainen työkaveri ja ihan siinä vastapäätä syö samassa pöydässä ja jo se viiden minuutin sotkeminen on ällöttävää. Muut on puolivälissä ruokailua kun tämä saa sotkunsa valmiiksi ja alkaa lapata sitä haarukalla naamariin. Vaikea kuvitella häntä jonnekin ravintolaan syömään eri tavalla, haarukalla ja veitsellä vaikka pihviä ja valkosipuliperunoita ja vihanneksia. Uskon että ei osaa syödä muulla tavalla kuin sössäämällä.
Täällä on selitetty nyt aika monta kertaa miksi tämä ei ole fiksun ihmisen tapa YHDESSÄ syödessä.