Mies kieltää sekoittamasta lautasella olevia aineksia keskenään
Olen aina (erästä kautta lukuunottamatta) syönyt ehkä jollain mittarilla hieman sotkuisesti, mutta minusta ruoka maistuu parhaalta, kun salaatti on ruuan seassa. Sekoitan siis keskenään pastan, kastikkeen, kasvikset ja salaatin, myös koska se on helpompaa ja nopeampaa kuin keräillä sipistellen kaikki haarukkaan.
Alussa mies ei todellakaan sanonut tästä mitään tai huomauttanut eleelläkään, mutta noin vuosi yhdessäelon jälkeen hän närkästyneesti töksäytti, että häneltä menee ruokahalu. Minun mielestäni aika hienostellen sanoi, että on ”epä-appetissant” syödä vieressä, kun toinen siinä vieressä sotkee kaiken lautasellaan.
Minulla on syömishäiriötaustani, ja minulle on ehdottoman tärkeää että voin syödä juuri sillä tavalla kuin haluan, siististi tai sotkien. Ravintolassa syön tietenkin sivistyneesti, mutta kotonani odotan, ettei minun tarvitse siellä pyydellä anteeksi ainesten sekoittamista keskenään.
Sekoittaako joku muu ruuan lautasellaan, ja onko siitä huomautettu? Pitäisikö minun mennä itseeni ja kunnioittaa toisen ruokahalua ja lopettaa ”sikailu”? Minun mielestäni teen niin kuin haluan, mutta kysyn viisaampien mielipidettä ennen kuin alan miehelle ämpyttää.
Kommentit (169)
Miten tää nyt on mitenkään epäkunnioittavaa? Omituisia tiukkapipoja täällä. Miksi ruoka saa sekoittua suussa mutta ei lautasella hetkeä aiemmin?
Otsikosta luulin ensin että mies haluaa omat ruokansa niin, että mikään aine ei kosketa toista (esim peruna ja salaatinlehti).
Meneehän ne nyt väkisinkin jonkin verran sekaisin lautasella, ellei syö todella pieniä annoksia ja/tai todella kuivaa ruokaa niin että kaikki voi olla omissa "nurkkauksissaan".
Ootte te ihmiset sekaisin.
Syökää sitä omaa ruokaanne ja antakaa toisten syödä omiaan vaikka päällään seisten.
Ihan pimeitä kommentteja täällä. Totta hitossa omassa kodissaan saa syödä kuten itse haluaa. Jos olet alusta asti syönyt miehen nähden noin ja hän on koko tämän ajan teeskennellyt, ettei asia ole hänelle ongelma, se on puhtaasti hänen oma mokansa. Jos hän ei pysty hyväksymään sinua sellaisena kuin olet, menkööt menojaan. Jos muutat itseäsi vain hänen mieliksi tässä asiassa, sinua todennäköisesti vaaditaan jatkossa muuttumaan muissakin asioissa.
Itse olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että ihmisen oikeus tehdä asia x tavalla joka hänestä itsestä tuntuu mukavalta ja oikealta ylittää ihmisen oikeuden vaatia muita ihmisiä tekemään oman tahtonsa mukaisesti. Eli tässä tapauksessa ap:n oikeus syödä miten haluaa ylittää kumppanin oikeuden määrätä ap:n syömisestä. Mutta on paljon asioita, kuten tämä, joissa monen ihmisen mielestä ei ole kahta saman arvoista ihmistä mielipiteineen, vaan toinen on hyvä ja oikeassa ja toinen huono ja väärässä. Ja silloin sen oikeassaolijan pitäisi saada jyrätä se väärässäolija. Tai ainakin lässytetään ettei kunnioita eikä rakasta ja on muutenkin kurja itsekäs ihminen jos ei tässä asiassa tottele. Itse en näiden tiukkapipoihmisten mölötyksille lotkauttaisi korvaakaan, mutta kukin toki tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Välillä voisitte syödä paremmin, että alkupalasalaatti erikseen ja pääruoka erikseen, niin ei aina häntä häiritsisi. Ja joskus sitten kaikki kerralla ja sinä sotket. Ja joskus joku pataruoka missä ne on reseptin puolesta jo kaikki sekaisin.
Tuskin nyt sentään noin pitkälle sen miehenkään mielestä tarvisi mennä että salaatit ihan erikseen. Ei arkena jjuuri kukaan sellaista viitsi. Varmaan riittäisi, että ei siinä yhdellä lautasella sötköttäisi niitä aineksia "vauvanmössöksi" sekaisin. Ja kuten joku sanoi, ne voi silti sekottaa suussa ihan hyvin. Minustakin joku makaronilaatikko esimerkiksi on mautonta ja otan raikasta salaattia samaan aikaan suuhun. Mutta ne on erikseen lautasella, enkä sotke niistä siinä sörsseliksi.
Siis tuijotatteko te syödessänne toisten syömistä? Minkä ihmeen takia? Mua ei vois vähempää kiinnostaa, mitä ja miten syö, kunhan ei mussuta liian kovaäänisesti eikä puhu ruoka suussa niin että mäiskeet lentelee.
Minulla menee myös helposti ainekset lautasella sekaisin, ellen vartavasten kiinnitä asiaan huomiota. Olen joskus huomannut mieheni katsovan ärtyneesti, mutten ole tajunnut että se johtuu ilmeisesti samasta syystä kuin ap:n!
Apua, miten voin olla näin juntti, koska mitä ilmeisimmin nyt siis sitä olen. :D Eih, en jaksa alkaa sievistelemään. Ravintolassa nyt yleensä kyllä katson muutenkin miten syön ja aineksetkin pysyvät paremmin erillään. Mutta normaalitilanteessa kotona en kiinnitä asiaan huomiota. Varmaan miestäni siis oikeasti ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä:
Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.
Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.
Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.
Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.
Ap
Aentakaa pönttö keittiöön, niin voit paskantaa ja piereskellä samalla, kun syöt sitä sekoittamaasi moskaa
Muuten en ruokia sotke mutta jauhelihakastike tekee poikkeuksen. Muussaan haarukalla perunat ja sekoitin siihen jauhelihakastikkeen. Myös mahdollisen raejuuston. Tämä on lapsuudesta jäänyt tapa - näin olen tehnyt aina.
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ruokia sotke mutta jauhelihakastike tekee poikkeuksen. Muussaan haarukalla perunat ja sekoitin siihen jauhelihakastikkeen. Myös mahdollisen raejuuston. Tämä on lapsuudesta jäänyt tapa - näin olen tehnyt aina.
Sama juttu! Lisäksi teen samaa lihapullien kanssa, jos ovat pehmeää laatua. Kieltämättä seos näyttää joskus omaankin silmään ällöltä, mutta minulta jäisi oikeasti iso osa ruokanautinnosta pois jos joutuisin syömään nämä erikseen. Mies ei onneksi ole katsonut asiakseen huomautella. Tosin olen muutenkin sellainen luonne, etten kovin herkästi päätyisi kimppaan sellaisen kanssa joka ylipäänsä katsoo asiakseen huomautella asioista.
Minulla taas ainekset eivät saa koskea toisiinsa.
No älä sitten sekoita.
Työnnä oma satsisi vaikka pesukoneen kautta.
Daa-aaa.
N26
Miksi et salaatin sijaan keitä vaikka vihanneksia? Minusta salaatti pitää syödä salaattina. vihannekset yms voi sitten muussata sinne muun lämpimän joukkoon.
Aivan merkillisiä kommentteja. Jokainen syököön miten parhaaksi näkee, eihän tuo sekoittaminen ole mitenkään erityisen hirveä asia. Ymmärtäisin kontrolloinnintarpeen, jos ap sulkisi ruokaa takaisin lautaselle ja söisi uudelleen. Joku muu rassaa miestäsi, kyllä tuollaiset pienet erikoiset tavat pitäisi kestää.
Vierailija kirjoitti:
Aivan merkillisiä kommentteja. Jokainen syököön miten parhaaksi näkee, eihän tuo sekoittaminen ole mitenkään erityisen hirveä asia. Ymmärtäisin kontrolloinnintarpeen, jos ap sulkisi ruokaa takaisin lautaselle ja söisi uudelleen. Joku muu rassaa miestäsi, kyllä tuollaiset pienet erikoiset tavat pitäisi kestää.
Sulkisi = sylkisi (autocorrect)
Vierailija kirjoitti:
Melko yksimielinen vastaanotto tähän mennessä.
Luulen, että on paras ehdottaa miehelle että syödään suosiolla eri paikoissa tai eri aikaan, koska edelleen olen sitä mieltä että syön niin kuin haluan.
Kiitos tuosta ehdotuksesta.
Ja lisään, että on ihan pelleilyä kehottaa ”kunnioittamaan ruokaa”. Ruoalla ei ole tunteita. Ruoka on paskanjatketta.
Ap
Eikö se ole osa sairaudenhoitoa että rakentaa tervettä suhtautumista syömiseen? Ruoka on ihmiselle nautinto. Jos joku sotkisi minun laittamani illallisen noin niinloukkaantuisin todella. Alkoholismiakin on hyvä ymmärtää mutta ei sitä dokaamista ikinä pidä hyväksyä.
Minua lähtökohtaisesti ällöttää katsella ja kuunnella toisten syömistä. Kiinnitän väkisinkin siihen huomiota, koska se on itselle epämieluisaa. Olen misofoonikko ja kaikki maiskutuset, mussutukset ja syljen sekoittuminen ruokaan suussa kuuluvat korviini kymmenkertaisella volyymilla normaaliin verrattuna. En myöskään kestä katsoa, kun lihava ihminen mättää itseensä lisää ruokaa. Syön mieluiten yksin ja onneksi se onnistuu nykyisessä työ- ja elämäntilanteessa hyvin.
En kyllä sotke salaattia lämpimän ruoan joukkoon. En osaa sanoa, onko ällöä katsottavaa, mutta ei se ainakaan pahempaa voi olla kuin suu auki mässyttäminen. Hirvee kattoo, kun appiukko mässyttää vielä hitaasti ja ruoka pyörii suussa. 🤢🤮