Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kieltää sekoittamasta lautasella olevia aineksia keskenään

Vierailija
20.09.2020 |

Olen aina (erästä kautta lukuunottamatta) syönyt ehkä jollain mittarilla hieman sotkuisesti, mutta minusta ruoka maistuu parhaalta, kun salaatti on ruuan seassa. Sekoitan siis keskenään pastan, kastikkeen, kasvikset ja salaatin, myös koska se on helpompaa ja nopeampaa kuin keräillä sipistellen kaikki haarukkaan.

Alussa mies ei todellakaan sanonut tästä mitään tai huomauttanut eleelläkään, mutta noin vuosi yhdessäelon jälkeen hän närkästyneesti töksäytti, että häneltä menee ruokahalu. Minun mielestäni aika hienostellen sanoi, että on ”epä-appetissant” syödä vieressä, kun toinen siinä vieressä sotkee kaiken lautasellaan.

Minulla on syömishäiriötaustani, ja minulle on ehdottoman tärkeää että voin syödä juuri sillä tavalla kuin haluan, siististi tai sotkien. Ravintolassa syön tietenkin sivistyneesti, mutta kotonani odotan, ettei minun tarvitse siellä pyydellä anteeksi ainesten sekoittamista keskenään.

Sekoittaako joku muu ruuan lautasellaan, ja onko siitä huomautettu? Pitäisikö minun mennä itseeni ja kunnioittaa toisen ruokahalua ja lopettaa ”sikailu”? Minun mielestäni teen niin kuin haluan, mutta kysyn viisaampien mielipidettä ennen kuin alan miehelle ämpyttää.

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokaisella on oikeus syödä ruokansa omassa kodissaan siten miten haluaa. Siis kun kyse ei ole paikkojen sotkemisesta tms, vaan vain siitä, että ruuat menevät sinun omalla lautasellasi sekaisin.

Tietenkin jos se toista samassa taloudessa asuvaa kovasti häiritsee, niin on tietenkin häntä kunnioittavaa, ettei hänen tarvitse asiasta turhaan kärsiä. Siksi suosittelen, että syötte joko eri paikoissa tai eri aikaan.

Jos minun kumppanillani olisi jokin tosi ällöttävä ruokailutapa, josta hän ei yksinkertaisesti pystyisi luopumaan, niin joko yrittäisin vain kestää sen tai vaihtoehtoisesti luopuisin yhteisistä ruokailuhetkistä kokonaan.

Vierailija
22/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä:

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Ap

Kannattaa syödä enemmän sokeria ja vehnää niin ripulointi vähenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta tulee mieleen pastasalaatti, siinähän nuo on kaikki sekaisin. Vastaajat eivät vissiin syö kun on niin yököttävää?

Vierailija
24/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika ! 

Vierailija
25/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä:

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Ap

En edes lukenut tällaista höpöhöpöä. Keksi joku fiksumpi harrastus.

Ap

Luit kuitenkin ja taisit vieläpä tykätäkin...

26/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ruokahaluni ei menisi moisesta, jos seuralainen kuitenkin syö siististi aterimilla. Jos miehesi on vuoden ajan sietänyt sitä, ehkä hän voi vastedeskin sietää, jos kerrot että se on sinulle tärkeää? Keskustelkaa, ehkä pääsette johonkin kompromissiin.

Vierailija
27/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko yksimielinen vastaanotto tähän mennessä.

Luulen, että on paras ehdottaa miehelle että syödään suosiolla eri paikoissa tai eri aikaan, koska edelleen olen sitä mieltä että syön niin kuin haluan.

Kiitos tuosta ehdotuksesta.

Ja lisään, että on ihan pelleilyä kehottaa ”kunnioittamaan ruokaa”. Ruoalla ei ole tunteita. Ruoka on paskanjatketta.

Ap

Jaa. Vain Suomessa voi lukea jotain tuollaista.

Ruokaa kunnioittamalla kunnioitetaan sen viljelijää, kasvattajaa, maksajaa ja valmistajaa ja pöytäseuruetta. Yleensä ihminen kykenee arvostamaan myös hyviä raaka-aineita.

Jokaisessa, jopa kaikkein alkeellisimmissakin kulttuureissa on syömiseen liittyviä käytöstapoja, joiden noudattamatta jättämistä pidetään törkeänä ja epäkunnioittavana.

Ruoka on ihmiselle äärimmäisen tärkeä asia ja ruokakulttuuri keskeinen osa elämäntapaa. Ruokakulttuuri on yksi niistä asioista, jotka erottavat ihmisen eläimestä.

Suomessa on varsin vapaamieliset ja väljät käytösnormit, mutta sinä et kykene noudattamaan edes niitä. Toivottavasti et lähde syömään muiden kulttuurien edustajien kanssa. He voisivat todella pahoittaa mielensä.

Vierailija
28/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä ett äse joka ei halua toimia hyvien pöytätapojen mukaisesti, syö sitten yksikseen. Meillä tämä ei toimi, koska lapset eivät kuulemma osaa olla mässyttämättä ruokaansa suu auki namsMUMS!! ja kulauttelematta glonkglonkGLONK!!! ruokajuomaansa. Olen jättänyt opettamisen siperian tehtäväksi, kun lapset kuitenkin ovat jo 12 ja 15-vuotiaita. Syön mielelläni yksin. En todellakaan söisi yli 3-vuotiaan kanssa samassa pöydässä, mikäli hän sotikisi ruokansa lautaselle lässynlässynlää.

Vierailija
29/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika herkkää porukkaa näyttää täällä olevan. Mun mies laittaa jo valmiiksi eri ainekset sellaiseksi isoksi kasaksi lautaselle (siis päällekkäin ja sekaisin), ja taitaa jonkin verran sekoittaa vielä lautasellakin. Vaikka itse pidän kaikki erillään lautasella, en ole ajatellut siitä mitään sen kummempaa. Tekee siis ainoastaan kotona näin, ei muualla.

Ehkä tää on minusta vähän sama asia kuin se, että kotona voi syödä pelkällä haarukalla, mutta muualla sitten fiksummin veitsellä ja haarukalla. Ja meistä sitten molemmat osaa myös tehdä sen oikeaoppisesti. Suurelta osalta ei näytä nykyään luonnistuvan enää.

Vierailija
30/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta tulee mieleen pastasalaatti, siinähän nuo on kaikki sekaisin. Vastaajat eivät vissiin syö kun on niin yököttävää?

No ei tietenkään syödä. Makaronilaatikonkin syömme niin että erikseen on lautasella keitetty makaroni, jauheliha, ja munamaito vaikka siinä ruokajuomana lasissa. Myös mausteet on aina lautasen nurkassa erikseen. Vai miten se oli.

Vierailija
31/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl ne on mahassa sit viimeistään sekasin. Syöt niin kuin itse haluat.

Vierailija
32/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että mahassahan sekoittuu ja pöntössä viimeistään.

Vierailija
33/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko yksimielinen vastaanotto tähän mennessä.

Luulen, että on paras ehdottaa miehelle että syödään suosiolla eri paikoissa tai eri aikaan, koska edelleen olen sitä mieltä että syön niin kuin haluan.

Kiitos tuosta ehdotuksesta.

Ja lisään, että on ihan pelleilyä kehottaa ”kunnioittamaan ruokaa”. Ruoalla ei ole tunteita. Ruoka on paskanjatketta.

Ap

Voi kyllä myös miettiä, että kannattaako tuollaista suhdetta jatkaa. Teillä vaikuttaa olevan hyvin erilainen käsitys hyvistä käytöstavoista ja ruokatavoista. Sinun syömistapasi ovat eläimen tapoja. Sinua ei voi ottaa mukaan fine dining-ravintolaan. Jos olette nuoria, miten sitten, jos saatte lapsia? Perhe ei voi syödä koskaan yhdessä.

Vierailija
34/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä otti lautasen ja haarukan ja meni sänkyyn makaamaan ja syömään. Vuosia katselin saatanaa. Aivan terve oli muka muuten.

Vierailija
35/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelkaa. Kyllähän se salaatti sekoittuu mm muusiin helposti siinä lautasella ihan itsekseenkin. Ja jokainen syö ruokansa niin ku haluaa. Kunhan ei sikaile sitä ympäri pöytää ja seiniä.

Miten porukka voi syyä vaikka pastasalaattia ku siinä on kaikki jo valmiiksi sekaisin.

Vierailija
36/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ällöttää ruuan maiskutus. Jos mieheni olisi maiskuttaja, se olisi voinut jopa koitua koko suhteen kohtaloksi, niin ällöttävää se on. Alan yleensä suorastaan inhota maiskuttajaihmisiä, vaikka heissä ei olisi muuten mitään vikaa kuin tuo syömistapansa.

Sinun kumppanisi on kuitenkin sietänyt tuota vuoden verran, eli se ei ole hänelle aivan kynnyskysymys. Kysyisin häneltä vielä, onko se ruokien sekoittaminen hänestä niin hirveää, ettei voi syödä kanssasi lainkaan. Jos on, niin ehkä vaan syötte erillään jatkossa sitten? Jos kuitenkin ravintolassa et mössää ruokia, niin voitte joskus syödä ulkona yhdessä. Kotona vain erikseen.

Vierailija
37/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais kuitenkin olla vetoamatta tohon syömishäiriötaustaan, älä anna syömishäiriölle enää yhtään valtaa jos olet jo voitolla tai selättänyt sen kokonaan. Muutoin on kyllä vähän outoa, että miestäsi häiritsee niin suunnattomasti tapasi syödä, etenkin jos kerran osaan ravintolassa syödä siististi. Joko ruokailusi on todella sottaista tai miehesi liioittelee ja ongelma on hänellä. Veikkaan jälkimmäistä.

Ruokaa tulee kunnioittaa, se ei suinkaan ole paskanjatke vaan toisin päin.  Ja siinä välissä se ehtii ravita elimistöäsi.

Vierailija
38/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullut sotkee ruokansa, hullut maalaa p*skalla. Olet hyvässä alussa.

Vierailija
39/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos toista oikeasti inhottaa katsoa tuollaista ruokailua ja kykenet syömään siistimmin, niin kyllä minusta pitää kunnioittaa tämän toisen mielipidettä.

Miksi ap:n pitää kunnioittaa miehen mielipidettä, miksei päinvastoin?

Vierailija
40/169 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan itse olla sinun kaltainen.

En tykkää esim perunasta, niin lautasella on vaan salaatti ja kastike ja menee hän ne siinä väkisinkin sekaisin. Jotkut ei ymmärrä raejuuston sekoittamista puuroon ja vielä kananmunaa päälle.

Mies välillä ihmettelee mun pöperöitä mut keskittyy omaan annokseensa, en mä sitä pakota samoin syömään.

Eikö se mies voi katsella omaa lautastaan?

Ihan turhaa ja mitätöntä natinaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän