Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1980-luvulla oli elämä parempaa

Vierailija
20.09.2020 |

Olin nuori, oli rahaa, oli työtä, maailma oli selvä peli. Ei ollut kaikenlaisia cancel-kulttuureja, Cis-naisia tai bossladyjä, oli oikeita naisia. Nyt en enää tunnista tätä Suomea omakseni, pitäneekö muuttaa espanjaan?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta, mieluiten todella kauas. Pakkaamaan siitä hopi hopi ei tule ikävä.

Hyvää musaa kasarilla ainakin tehtiin, pisteet siitä.

Vierailija
2/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä.

M1962

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katkera etten ollut nuori kasarilla.

Vierailija
4/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ite syntyny -98 ja olisin halunnut kanssa elämää kasari elämää!

Vierailija
5/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ite syntyny -98 ja olisin halunnut kanssa elämää kasari elämää!

-96 täällä. No ainakin meillä on elokuvat ja musiikki. ;(

Vierailija
6/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut.

Vierailija
7/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on aika monella kullannut muistot. Teille kun annetaan autonne tilalle sen ajan kulkupeli ja viedään elektroniikka pois ja katselette kahta valtion kanavaa, alatte pian kaivata 2020-luvulle.

Vierailija
8/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kasarilla nuori. Oltiin köyhiä. Molemmat vanhemmat kävi kyllä töissä, mutta isällä ei oikein palkka aina juossut, palkkaturvasta haettiin palkkoja jatkuvasti. Asuttiin vanhassa rintamamiestalossa pikkukaupungissa. Ei ollut edes suihkua, vaan saunan padassa lämmitettiin vettä, jolla pystyi peseytymään. Ei matkusteltu kuin Neuvostoliitossa, ei ollut varaa. 80 -luvulla oli käynnissä kylmä sota, moni aidosti pelkäsi ydinsotaa. Koulussa kiusattiin kuten nykyisinkin, lienee vakio, josta ei koskaan pääse eroon. Ei ollut nettiä, oli lankapuhelin olohuoneessa, joten vanhemmat kuulivat kaikki puhelut. Televisiosta tuli heikosti ohjelmaa, iltauutiset olivat samaan aikaan kaikilla kanavilla. Tuli sitten luettua paljon. Poikaystävää en saanut.

Vierailija
9/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasari oli todellakin hienoa aikaa kaikilla oli töitä, ei pahoiteltu mieltä joka asiasta, ei ollut ruokavammaisia, sukupuolta ei tarvinnut rastittaa monivalintatehtävästä

kotimaisia laadukkaita vaatteita oli tarjolla, muotilehdissä poseerattiin kotimaisissa turkiksissa jne.

Vierailija
10/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasari oli todellakin hienoa aikaa kaikilla oli töitä, ei pahoiteltu mieltä joka asiasta, ei ollut ruokavammaisia, sukupuolta ei tarvinnut rastittaa monivalintatehtävästä

kotimaisia laadukkaita vaatteita oli tarjolla, muotilehdissä poseerattiin kotimaisissa turkiksissa jne.

Koulussa kiusattiin, kirjeenvaihtoilmoituksissa luki: "Rillipäät älkööt vaikautuko", lapset saivat kaljaa kaupasta ja polttivat tupakkaa. Lisäksi tappelemista ei paheksuttu. Kyllä oli hienoa aikaa. 😂

Vierailija
11/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli aidosti rehellistä suomalaista tuotantoa eikä mitään kiinap*skaa!! Oli Saloran televisiot ja jopa Suomalainen vaateteollisuus, vienti veti ja töitä oli! Ja ihmiset oli parempia kun nykyään!

Vierailija
12/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen hyvinvointi oli kyllä ainakin omassa kotikaupungissa paremmalla tasolla 80-luvulla. Tehdaskaupungissa lähes kaikilla oli töitä ja vienti itään veti. Toisaalta taas oltiin melkoisen kapeakatseisia nykyiseen verrattuna. Varmaan tosi hyvä paikka elää jos tehdasduuni, itse rakennettu omakotitalo, puoliso ja kaksi lasta, miehillä miesten kotityöt (korjaamiset ja rakentamiset) ja naisilla naisten (siivoaminen, ruoanlaitto ja lastenhoito), lauantaisin lätkäpeliin jne jne. oli juuri sitä itselle sopivaa elämää. Jos taas tuo ei ollut sinua varten, niin aika ankeaahan se oli. 

Vierailija
13/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Avioliitossa raiskaus oli lain mukaan täysin sallittua

- Vähemmistöjä, kuten homoseksuaaleja, saamelaisia, lihavia, likinäköisiä jne. pilkattiin täysin avoimesti myös valtion televisiokanavilla. Vain hetki sitten homoseksuaalisuutta oli vielä pidetty mielisairautena.

- Väkivaltarikoksiin kuoli vuosittain moninkertainen määrä suomalaisia nykyiseen verrattuna. Väkivaltaan suhtauduttiin hyväksyvästi; esim. perheväkivaltaan tai teinien tappeluihin ei poliisi käytännössä puuttunu lainkaan.

- Liikenneonnettomuuksissa kuoli moninkertainen määrä suomalaisia nykyiseen verrattuna. Matkustaminen on hidasta, hankalaa, turvatonta ja epämukavaa.

- Ei ollut internettiä, ei spotifyta, netflixiä eikä oikein mitään muuta viihdettä kuin radio ja pari televisiokanavaa, jotka näyttivät itäblokissa tuotettuja lasten (aivopesu)ohjelmia.

Good times.

Vierailija
14/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat muistot kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa kiusattiin, kirjeenvaihtoilmoituksissa luki: "Rillipäät älkööt vaikautuko", lapset saivat kaljaa kaupasta ja polttivat tupakkaa. Lisäksi tappelemista ei paheksuttu. Kyllä oli hienoa aikaa. 😂

Niinpä. Ihanaa, että ulkonäköön perustuva ja koulukiusaaminen on saatu tyystin loppumaan. Olisi kamalaa jos vieläkin kiusattaisiin kun voisi kiusata myös somessa ja esim julkaista kiusaamisvideoita.

Vierailija
15/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvämuistinen kirjoitti:

Aika on aika monella kullannut muistot. Teille kun annetaan autonne tilalle sen ajan kulkupeli ja viedään elektroniikka pois ja katselette kahta valtion kanavaa, alatte pian kaivata 2020-luvulle.

Olen syntynyt 1970 eli elin nuoruusvuodet 80 luvulla ja onneksi ei ollut elektroniikka vallassa vielä ja autotkin oli sellaisia, että poikaystävä rassasi niitä tarvittaessa tien päällä ja matka jatkui.

Elämä silloin tuntui sille, että sitä elettiin täysillä ja nyt näyttää, että roikutaan pelaamassa kotona ja vähän vanhemmat selaa sohvalla tinderiä.

Vierailija
16/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haaveilen noita aikoja

mies52v

Vierailija
17/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haaveilen noita aikoja

mies52v

Ei tainneet naisetkaan olla posliineja tuolloin.

Vierailija
18/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Lastenhakkaaminen oli viimein kielletty, mutta ei missään nimessä loppunut. Olihan se vähän erilaista.

Vierailija
19/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muuten oli aikaa milloin ei nettipor.no ollut sekoittanut nuorten maailmankuvaa.

Vierailija
20/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo. Lastenhakkaaminen oli viimein kielletty, mutta ei missään nimessä loppunut. Olihan se vähän erilaista.

Kuvitteletko ettei sitä olisi enää 2020 luvulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi