1980-luvulla oli elämä parempaa
Olin nuori, oli rahaa, oli työtä, maailma oli selvä peli. Ei ollut kaikenlaisia cancel-kulttuureja, Cis-naisia tai bossladyjä, oli oikeita naisia. Nyt en enää tunnista tätä Suomea omakseni, pitäneekö muuttaa espanjaan?
Kommentit (51)
Olen katkera etten ollut nuori kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Oon ite syntyny -98 ja olisin halunnut kanssa elämää kasari elämää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ite syntyny -98 ja olisin halunnut kanssa elämää kasari elämää!
-96 täällä. No ainakin meillä on elokuvat ja musiikki. ;(
Aika on aika monella kullannut muistot. Teille kun annetaan autonne tilalle sen ajan kulkupeli ja viedään elektroniikka pois ja katselette kahta valtion kanavaa, alatte pian kaivata 2020-luvulle.
Olin kasarilla nuori. Oltiin köyhiä. Molemmat vanhemmat kävi kyllä töissä, mutta isällä ei oikein palkka aina juossut, palkkaturvasta haettiin palkkoja jatkuvasti. Asuttiin vanhassa rintamamiestalossa pikkukaupungissa. Ei ollut edes suihkua, vaan saunan padassa lämmitettiin vettä, jolla pystyi peseytymään. Ei matkusteltu kuin Neuvostoliitossa, ei ollut varaa. 80 -luvulla oli käynnissä kylmä sota, moni aidosti pelkäsi ydinsotaa. Koulussa kiusattiin kuten nykyisinkin, lienee vakio, josta ei koskaan pääse eroon. Ei ollut nettiä, oli lankapuhelin olohuoneessa, joten vanhemmat kuulivat kaikki puhelut. Televisiosta tuli heikosti ohjelmaa, iltauutiset olivat samaan aikaan kaikilla kanavilla. Tuli sitten luettua paljon. Poikaystävää en saanut.
Kasari oli todellakin hienoa aikaa kaikilla oli töitä, ei pahoiteltu mieltä joka asiasta, ei ollut ruokavammaisia, sukupuolta ei tarvinnut rastittaa monivalintatehtävästä
kotimaisia laadukkaita vaatteita oli tarjolla, muotilehdissä poseerattiin kotimaisissa turkiksissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Kasari oli todellakin hienoa aikaa kaikilla oli töitä, ei pahoiteltu mieltä joka asiasta, ei ollut ruokavammaisia, sukupuolta ei tarvinnut rastittaa monivalintatehtävästä
kotimaisia laadukkaita vaatteita oli tarjolla, muotilehdissä poseerattiin kotimaisissa turkiksissa jne.
Koulussa kiusattiin, kirjeenvaihtoilmoituksissa luki: "Rillipäät älkööt vaikautuko", lapset saivat kaljaa kaupasta ja polttivat tupakkaa. Lisäksi tappelemista ei paheksuttu. Kyllä oli hienoa aikaa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Oli aidosti rehellistä suomalaista tuotantoa eikä mitään kiinap*skaa!! Oli Saloran televisiot ja jopa Suomalainen vaateteollisuus, vienti veti ja töitä oli! Ja ihmiset oli parempia kun nykyään!
Taloudellinen hyvinvointi oli kyllä ainakin omassa kotikaupungissa paremmalla tasolla 80-luvulla. Tehdaskaupungissa lähes kaikilla oli töitä ja vienti itään veti. Toisaalta taas oltiin melkoisen kapeakatseisia nykyiseen verrattuna. Varmaan tosi hyvä paikka elää jos tehdasduuni, itse rakennettu omakotitalo, puoliso ja kaksi lasta, miehillä miesten kotityöt (korjaamiset ja rakentamiset) ja naisilla naisten (siivoaminen, ruoanlaitto ja lastenhoito), lauantaisin lätkäpeliin jne jne. oli juuri sitä itselle sopivaa elämää. Jos taas tuo ei ollut sinua varten, niin aika ankeaahan se oli.
- Avioliitossa raiskaus oli lain mukaan täysin sallittua
- Vähemmistöjä, kuten homoseksuaaleja, saamelaisia, lihavia, likinäköisiä jne. pilkattiin täysin avoimesti myös valtion televisiokanavilla. Vain hetki sitten homoseksuaalisuutta oli vielä pidetty mielisairautena.
- Väkivaltarikoksiin kuoli vuosittain moninkertainen määrä suomalaisia nykyiseen verrattuna. Väkivaltaan suhtauduttiin hyväksyvästi; esim. perheväkivaltaan tai teinien tappeluihin ei poliisi käytännössä puuttunu lainkaan.
- Liikenneonnettomuuksissa kuoli moninkertainen määrä suomalaisia nykyiseen verrattuna. Matkustaminen on hidasta, hankalaa, turvatonta ja epämukavaa.
- Ei ollut internettiä, ei spotifyta, netflixiä eikä oikein mitään muuta viihdettä kuin radio ja pari televisiokanavaa, jotka näyttivät itäblokissa tuotettuja lasten (aivopesu)ohjelmia.
Good times.
Ihanat muistot kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kotimaisia laadukkaita vaatteita oli tarjolla, muotilehdissä poseerattiin kotimaisissa turkiksissa jne.Koulussa kiusattiin, kirjeenvaihtoilmoituksissa luki: "Rillipäät älkööt vaikautuko", lapset saivat kaljaa kaupasta ja polttivat tupakkaa. Lisäksi tappelemista ei paheksuttu. Kyllä oli hienoa aikaa. 😂
Niinpä. Ihanaa, että ulkonäköön perustuva ja koulukiusaaminen on saatu tyystin loppumaan. Olisi kamalaa jos vieläkin kiusattaisiin kun voisi kiusata myös somessa ja esim julkaista kiusaamisvideoita.
Hyvämuistinen kirjoitti:
Aika on aika monella kullannut muistot. Teille kun annetaan autonne tilalle sen ajan kulkupeli ja viedään elektroniikka pois ja katselette kahta valtion kanavaa, alatte pian kaivata 2020-luvulle.
Olen syntynyt 1970 eli elin nuoruusvuodet 80 luvulla ja onneksi ei ollut elektroniikka vallassa vielä ja autotkin oli sellaisia, että poikaystävä rassasi niitä tarvittaessa tien päällä ja matka jatkui.
Elämä silloin tuntui sille, että sitä elettiin täysillä ja nyt näyttää, että roikutaan pelaamassa kotona ja vähän vanhemmat selaa sohvalla tinderiä.
Minäkin haaveilen noita aikoja
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haaveilen noita aikoja
mies52v
Ei tainneet naisetkaan olla posliineja tuolloin.
No joo. Lastenhakkaaminen oli viimein kielletty, mutta ei missään nimessä loppunut. Olihan se vähän erilaista.
Se muuten oli aikaa milloin ei nettipor.no ollut sekoittanut nuorten maailmankuvaa.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Lastenhakkaaminen oli viimein kielletty, mutta ei missään nimessä loppunut. Olihan se vähän erilaista.
Kuvitteletko ettei sitä olisi enää 2020 luvulla?
Muuta, mieluiten todella kauas. Pakkaamaan siitä hopi hopi ei tule ikävä.
Hyvää musaa kasarilla ainakin tehtiin, pisteet siitä.