Minkä ikäisiä ovat "vanhat äidit"?
Olen 36-vuotias ja esikoiseni aloitti juuri ekaluokan, eli on 7-vuotias. Tuntuu oudolta, että samalla luokalla on lapsia, joiden vanhemmat ovat minua n. 10-15 vuotta vanhempia. Minusta viisikymppinen ekaluokkalaisen vanhempi tuntuu oudolta, mutta mikäs siinä toisaalta, jos on saanut lapsensa vanhemmalla iällä. Itse olen tyytyväinen, että olen melko nuori (sain esikoisen 28-vuotiaana). Kuopuksen mennessä kouluun olen 39-vuotias.
Olen miettinyt, josko pitäisi yrittää vielä kolmatta lasta, esim parin vuoden päästä. Vieroksun kuitenkin ajatusta, että jos saisin lapsen esim kahden vuoden päästä, olisin jo 38-vuotias ja lapsen aloittaessa koulun 45! Eli kun lapsi muuttaisi vajaa parikymppisenä pois kotoa, olisi ikää jo melkein 60 vuotta... mitäs te muut olette mieltä, mikä on vanha äiti? Missä se raja menee?
Kommentit (31)
Ei sellaista rajaa voi sanoa. Joku on vanhempi kuin toinen, vaikka olisi samanikäinen. Itse olen 52-vuotias kun lapseni menee eka luokalle. En pidä itseäni vanhana äidiksikään.Toisaalta ollaanhan sitä äitejä vielä sittenkin, kun lapset ovat aikuisia. Oma äitin on yli 80-vuotias. Häntä voisi jo pitää vanhana äitinä. Mutta oikeastaan hän ei ole.
No oikeastaan aika absurdi kysymys. Äitini äiti on vanha äiti. Hän on 95-vuotias. Alakoululaisen äiti on mielestäni vanha, jos on 60-vuotias. Äidiksi tulo 45-vuotiaana tekee äidistä vanhan.
Sain esikoisen kun olin 35 v. Nuorimman 40v. Kun luen tätä palstaa tunnen itseni ikälopuksi, muualla ihan sopivan ikäiseksi.
Esikoiseni on ekalla ja olen 45v ja juniori 5 v. En koe itseäni lainkaan vanhaksi ja pystyn hyvin ja mielelläni olemaan lapsellinen:) Lösähtänyt ja pölsähtänyt en myöskään myönnä olevani farkkkukoko 27 ja tietysti matala vyötärö:))) Ikä on asenne ei muuta.
Mielestäni joku joka aloittaa lasten tekemisen 35 - 40-vuotiaana on "vanha". Omat lapseni olen saanut ollessani 28-, 30- ja 33-vuotias ja omasta mielestäni olin todella vanha odottaessa esikoistani...
minä kyllä aloitin huomattavastin ennemmin, mutta kun se eka syntyi va´sta kun olin jo 35.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:05"]
Mielestäni joku joka aloittaa lasten tekemisen 35 - 40-vuotiaana on "vanha". Omat lapseni olen saanut ollessani 28-, 30- ja 33-vuotias ja omasta mielestäni olin todella vanha odottaessa esikoistani...
[/quote]
Minä sain nuorimman ihan tekemättä. Kertoo se 52-vuotiaana ekaluokkalaistaan kouluun saattava ja ihmettelee miksi peukkuja alaspäin aiemmas kommentissani?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:13"]
Minä sain nuorimman ihan tekemättä. Kertoo se 52-vuotiaana ekaluokkalaistaan kouluun saattava ja ihmettelee miksi peukkuja alaspäin aiemmas kommentissani?
[/quote]
Koska sä olet juuri se mummoäiti.
Musta "vanha äiti" on aika vahva ilmaus. Noilla sanoilla se tulee ainakin mulle mieleen vasta, jos saa lapsen yli nelikymppisenä. 35-vuotiaana tai sitä vanhempana esikoisen saaneesta kyllä ajattelen jo, että on saanut lapsensa myöhäisellä iällä, mutta "vanha äiti" ei välttämättä vielä tule ihan tuollaisenaan mieleen.
(Ja kaikki varmasti ymmärsivät, mitä ap haki, ihan turha viisastella omasta eläkeikäisestä äidistä.)
Toisaalta muistan ihmetelleeni ala-asteella yhden kaverini äidistä, miten jonkun äiti voi olla noin vanha. Ko. äiti oli saanut kaverini 38-vuotiaana eli oli lähes viisikymmentä noihin aikoihin. Ja oli hänelläkin pieni farkkukoko, eikä mitenkään lösähtänyt tai mummoutunut muutenkaan.
Minusta nuori äiti on lapsen saadessaan alle 25- vuotias, keski-ikäinen äiti alle 30 ja jotenkin miellän yli kolmekymppisenä ekansa saaneen vanhahkoksi. Oon itse sen ikäinen eikä ole ensimmäistäkäänä lasta eli minusta tulee väistämättä vanha äiti.
Jokainen joka saa lapsen 35+ ikäisenä on vanha äiti.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:13"]
[/quote]
Koska sä olet juuri se mummoäiti.
[/quote]
Mitä sitten? En minä sitä asiaa näin ollut suunnitellut. Joskus vaan asioita tapahtuu.
Musta tuntuu että olen mummoäiti, kolme koululaista mulla ja nyt neljäs pulla uunissa, tulen olemaan melkein 30v. kun tämä "iltatähti" syntyy :)
jestas tätä kolotusten määrää ja voin jo kuvitella ne jälkisupistukset, aijai!
me kyllä asutaan alueella jos 50v. ekaluokkalaisen äiti on enempi sääntö kuin poikkeus, silti oloni tuntuu vanhalle.
ehkä mulla olisi nuori olo jos tämä olisi eka vauvani? Tiedä häntä...
Äitini jäi nuorena leskeksi ja sai minut toisesta avioliitostaan yli nelikymppisenä. Itse en osannut pitää äitini ikää kummallisena. En ikinä verrannut äitini ikää kenekään uun äidin ikään. Tätä taustaa vasten en mitenkään ymmärrä näitä keskusteluita.
Minun kaverini äiti sai lapsensa n. 37- vuotiaana ja oli siis ainakin tuolloin keskimääräistä vanhempi äiti, mutta olemukseltaan ja ulkonäöltään olisi voinut olla 10 vuotta nuorempi enkä osannut pitää häntä vanhana, vaikka olin lapsena todella konservatiivinen ja pidin omaa, tuota kaverin äitiä nuorempaa, äitiäni melko vanhana.
Minullapa on sitten onni olla sekä nuori, että vanha äiti. Esikoisen sain 19-vuotiaana, toisen saan 35-vuotiaana, ja toivon vielä hänen jälkeen yhtä lasta.
Yli 30-vuotias. 30-vuotias nainen on jo aika kuivahtanut lisääntymiskyvyiltään; yli 50% puhdista poissa.
Oma äitini sai ensimmäisen lapsen 17-vuotiaana.
-Mies 28v-
Minusta 45+ on selvästi "vanha äiti". Minä sain esikoiseni 26-vuotiaana. Nyt olen 36 ja mietin, että josko tässä vielä yhden tekisi... Koen olevani jo vähän vanha, mutten mitenkään "liian vanha". Siis en todellakaan koe olevani fyysisesti liian vanha lapsentekoon, eikä mua kolota eikä väsytä :D Mutta joskus mietin, että olenko kauhean vanha sitten, kun lapsi menee esim. kouluun.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:04"]
Esikoiseni on ekalla ja olen 45v ja juniori 5 v. En koe itseäni lainkaan vanhaksi ja pystyn hyvin ja mielelläni olemaan lapsellinen:) Lösähtänyt ja pölsähtänyt en myöskään myönnä olevani farkkkukoko 27 ja tietysti matala vyötärö:))) Ikä on asenne ei muuta.
[/quote]
Nuorekkaampaa olisi käyttää korkeavyötäröisiä farkkuja, matalalantioiset paljastavat heti ikäsi, eli olet jämähtänyt 90-luvulle. Sitäpaitsi korkeavyötäröisistä menee yleensä pienempi koko ja voisit brassailla että olet kokoa 26!
Mummoäiti on sellainen joka saa lapsen 40-vuotiaana tai sitä vanhempana. Ymmärrät kai kuitenkin, että myös 80-vuotias mummo voi olla jonkun äiti ja on silloin vanha äiti, tässä kait tarkoitetaan niitä jotka saavat lapsia "vanhoina"