Minkä ikäisiä ovat "vanhat äidit"?
Olen 36-vuotias ja esikoiseni aloitti juuri ekaluokan, eli on 7-vuotias. Tuntuu oudolta, että samalla luokalla on lapsia, joiden vanhemmat ovat minua n. 10-15 vuotta vanhempia. Minusta viisikymppinen ekaluokkalaisen vanhempi tuntuu oudolta, mutta mikäs siinä toisaalta, jos on saanut lapsensa vanhemmalla iällä. Itse olen tyytyväinen, että olen melko nuori (sain esikoisen 28-vuotiaana). Kuopuksen mennessä kouluun olen 39-vuotias.
Olen miettinyt, josko pitäisi yrittää vielä kolmatta lasta, esim parin vuoden päästä. Vieroksun kuitenkin ajatusta, että jos saisin lapsen esim kahden vuoden päästä, olisin jo 38-vuotias ja lapsen aloittaessa koulun 45! Eli kun lapsi muuttaisi vajaa parikymppisenä pois kotoa, olisi ikää jo melkein 60 vuotta... mitäs te muut olette mieltä, mikä on vanha äiti? Missä se raja menee?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:05"]
Mielestäni joku joka aloittaa lasten tekemisen 35 - 40-vuotiaana on "vanha". Omat lapseni olen saanut ollessani 28-, 30- ja 33-vuotias ja omasta mielestäni olin todella vanha odottaessa esikoistani...
[/quote]
hmm... eli kun minä olen aloittanut lasten teon 18-vuotiaana ja kun nyt yli nelikymppisenä odotan kuopustani, en ole logiikallasi vanha koska aloitettu on nuorena ;D?
Mitä tarkoittaa "äitiydelle omistautuminen"? Onko se tavoiteltavaa?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 21:19"]
Mielestäni joku joka aloittaa lasten tekemisen 35 - 40-vuotiaana on "vanha". Omat lapseni olen saanut ollessani 28-, 30- ja 33-vuotias ja omasta mielestäni olin todella vanha odottaessa esikoistani...
[/quote]
hmm... eli kun minä olen aloittanut lasten teon 18-vuotiaana ja kun nyt yli nelikymppisenä odotan kuopustani, en ole logiikallasi vanha koska aloitettu on nuorena ;D?
[/quote]
Mustakin tuo on vähän hassusti sanottu. Ei kai se ketään nuorenna, että hän on tehnyt myös nuorena lapsia? T: 20
Te jotka kuvittelette olevanne nuoria äippiä, teistä huokuu semmonen mummous, ett' nuori ikäkään ei auta tässä asiassa.
ikä on asenne ja te opetatte huonoa asennetta olemalla noin lapsellisia.
Mikä hirveä mainos tuolla tv-ssäkin pyörii taas niistä teiniääideista,jossa se yks reppana mietti muka coolina, että isäehdokkaita on kolme, kyllä tv-väki sais ottaa vastuuta, kun päästävät noin ajattelettoman ja vastuuttoman pikku pissiksen itsensä nolaamaan. Eli tässä tapauksessa vois sanoa, että tämä teiniäitireppana on aivan liian nuori äidiksi.
Sain esikoiseni ollesani 24- vuotias. Koin olevani ihan normaalin ikäinen, en ainakaan liian nuori! Kaikki lapseni syntyvät ollessani alle 30v ja hyvin olen jaksanut yövalvomiset ja nyt lisäksi 3- vuorotyön sairaanhoitajana. No olisin varmasti yhtä pirteä jos nyt alkaisi lisääntymään (olen 37v). Ei kaikki väsy vanhentuessaan jos on terve, ei lihota itseään jne.
Voi hyvät? ihmiset! En ole koskaan ymmärtänyt miksi kysytään mikä on oikea ikä tulla äidiksi tai kuten aloitus kysymys!!! Asia ei ole niin yksinkertainen!!! On ihmisiä, joille lapsen/lasten saaminen ei ole helppoa, uraputkessa olevat huomaavat jossain vaiheessa haluavansa lapsen ja ikä voi olla reilusti 30+, sama pätee potentiaalisen kumppanin löytämiseen, sekin voi kestää aikansa. Jokatapauksessa äidit/ naiset aina löytävät aiheen, jossa yrittää päteä ja luulla olevansa astetta parempi, kuin joku toinen äiti/nainen!
Ja kuten minulla. Äitiys tuli yllättäen. En ollut raskaana, en synnyttänyt, mutta tulin äidiksi. Se 52-vuotiaana aikanaan lastaan kouluun vievä äiti.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 21:19"]
[/quote]
[/quote]
Mustakin tuo on vähän hassusti sanottu. Ei kai se ketään nuorenna, että hän on tehnyt myös nuorena lapsia? T: 20
[/quote]
Ei kai kukaan ole puhunutkaan mistään "nuorentamisesta"? Mulle on ihan sama koska ihmiset lapsensa tekee, se on jokaisen oma asia. Lähinnä ajattelin tilannetta kuten ystävälläni: hän on saanut esikoisensa 24-vuotiaana, kova halu saada toinen lapsi mutta lasta ei kuulu. Vain keskenmenoja toisensa jälkeen. Jos heillä menisi nyt raskaus loppuun asti, niin ystäväni olisi 35 v. lapsen syntyessä. Tällainen "vanha äiti" keskustelu on siksi mielestäni hankala, koska joku on voinut haluta lapsen vuosia mutta ei ole onnistunut. Lähinnä siis ihmettelen näitä, jotka odottavat että kaikki on viimeisen päälle kunnossa, matkusteltu jokaisella mantereella, asuntolainat maksettu ja sitten kovalla kiireellä 42 v. yritetään tehdä lapsi. Mutta jokainen tyylillään.
Ilmeisesti 34-vuotias.... Ainakin minulle on naapurit kovasti kommentoineet iltatähdestä ja että vielä vanhoilla päivillä tehdystä yhdestä, joka sitten kuulemma pitää olemuksen pitkään nuorekkaana. Syy kommentointiin on ehkä se, että meillä on ennestään 12- ja 14-vuotiaat lapset, joten ihmiset eivät aina ehkä tajua, että en ole silti vielä mikään ikäloppu, koska sain vanhimman lapseni 19-vuotiaana... Meinaavat vaan, että ei tuo mikään nuori voi olla kun noin isoja lapsia jo.
Ekan sain 25-vuotiaana ja koin olevani sopivan ikäinen.
Näillä näkymin viimeisen saan 40-vuotiaana ja koen olevani sopivan ikäinen.
Muutenkin olen elämässä sitä mieltä, että kovin ahdasmieliset ja mustavalkoiset asenteet aiheuttavat stressiä ja turhaa mielipahaa. Vähän kun löysää ruuviaan niin helpottaa oma ja toisten elämä.
Minä olen 36v kolmen lapsen äiti, vanhin 7v ja nuorin 3kk. On tullut tehtyä useampia tutkintoja ja uraa ensin, matkusteltua ja kokeiltua kaikkea. Jälkikäteen ajateltuna olin 7v sitten liian nuori äidiksi. Vasta nyt näiden kahden nuoremman kanssa osaan
omistautua äitiydelle ja tarjota heille paremmat eväät elämään.
Toivon neljännen lapsen, koen että biologinen kello on ainoa raja. Miksi teiniäitiyttä ihannoidaan??