Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkijat: aivot eivät voi synnyttää tietoisuutta, vaan tietoisuus on irrallaan fyysisestä aivoista

Kommentit (787)

Vierailija
681/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tämän ketjun materialistipouskarit selittävät kuolemanrajakokemukset?

Tietoisuuden asioita, kokemuksia.

Vierailija
682/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niissä juuri käy se että tietoisuus irtoaa aivoista ja kehosta ja eriytyy erilliseksi olennoksi. Ihmisen tietoisuus leijuu vaikka leikkaussalin katossa tai onnettomuuspaikalla ja näkee mitä hänen keholleen siinä tehdään ja mitä tapahtuu. Sitten joskus - elämänvoiman ollessa vahva ja elämän jatkuessa - tietoisuus imaistaan takaisin kehoon. Ja elämä jatkuu.

On jopa punnittu kuolleita juuri ennen kuolemaa ja pari minuuttia kuoleman jälkeen ja painoeroa on 3g. Tämän verran se tietoisuus - arkikielellä sielu - painaa kun se ottaa ja poistuu kuolleesta kehosta.

Ei se nyt noin mene vaikka kokemus sisältäisikin tuollaista tietoa.

Voimmehan me saada näkyjäkin asioista, myös ihan todellisista tapahtumista.

Voimme saada tietoakin asioista niin päivätietoisuudessa kuin unessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keho on samaa ainetta kuin muukin maapallolla.

Sielu on plasman kaltaista, ja lähtee kun keho lopettaa toiminnan.

Ne on aivan eri asia.

Ei se keho ole ihan samanlaista kuin kaikki muukin maapalolla.

Tuo sielun/hengen/tietoisuuden vertaaminen plasmaan oli erikoinen ja voisin soveltaa sitä ajatuksiini.

Olen ajatellut että tietoisuus olisi energiaa lähinnä mutta jokin olomuoto olisi oltava ja voisin kuvitella sen olevan hieman tuon kaltainen energiaolemus.

Vierailija
684/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se Teslakin sanoi. Aivot ovat pelkkä vastaanotin radion tai television tapaan ja sinun ajatuksia hallitsee sellaiset voimat, joista et ole edes tietoinen, toisin sanoen ne voimat jotka pitävät yllä tätä fyysisen maailman simulaatiota.

Sanassa sanotaan: Te ette taistele lihaa vastaan, vaan te taistelette henkivaltoja vastaan.

Asiayhteys?

Vierailija
685/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tietoisuus käskee minua menemään nyt pöntölle. Vai lähettääkö suoli impulsseja aivoihin, eikä minulle ole vapaata tahtoa? Päätän että minulla on vapaa tahto ja aion sen takia pidättää kakkaa ja tällä tavoin vastustaa tietoisuutta.

Olisi mielenkiintoista kuulla kauanko pystyit pidättelemään, en silti epäile ettetkö pystyisi mutta olen kuitenkin sitä mieltä että fysiologia ohjaa meitä sinne vessaan tarkoituksella. Emme ehkä voita fysiologiaamme.

Kuuntele kehoasi, se on viisas kapistus.

Ole itsesi paras ystävä.

Vierailija
686/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa sanotaan "tutkijat", mutta tekstissä on vaan tohtori peetteriä. Tylsää.

Luulisi uskisten pelkäävän että jumala rankaisee valehtelijoita ja vääristelijöitä.

Mutta eipä luuliskaan sen perusteella, kuinka paljon sellaisia on uskiksissa.

Ei ne kaikkea kerro.

Toisinaan on hyvä jatkaa jos kukaan ei muistuta. 

Vierailija
687/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen materialisti joskaan en puoskari, mutta vastaan kuitenkin: ihmisen keho (erityisesti aivot) joskus aiheuttaa tällaisia kokemuksia, tai muistoja tällaisista kokemuksista, mekanismilla jota ei tunneta. Oliko tämän tarkoitus olla vaikea kysymys?

Tietysti jos meinaat että meillä todellisuuden tunnustavilla pitäisi olla lopulliset vastaukset kaikkiin kysymyksiin, niin ikävä tuottaa pettymys. Jos tuo on se standardi, niin kertoisitko itse että miten kuolemanrajakokemukset selitetään. Siis ihan oikea tieteellinen tai vähintään kunnolla perusteltu selitys, vastaavantasoinen kuin olet itse peräänkuuluttamassa, ei mitään mielipiteitä kuolemanjälkeisesti elämästä tms. jos niitä ei voi osoittaa todeksi.

On kerrottu ketjussa. Ylimielisyys ei ole pidemmän päälle edullista. Aina joskus tulee vastaan joku joka tietääkin jotakin. Oletko silloin turvassa?

Vierailija
688/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuus on aivojen luoma " matrix". Aivojen paras arvaus todellisuudesta. Esim. silmä havaitsee vain kapean alan sähkömagneettista energiaa. Samoin korvat. Kukin data menee omaan osaan aivoja. Aivot suodattavat datan ja siitä syntyy tietoisuus. En usko että tietoisuus tulee ulkopuolelta tai on ulkopuolella, aivot suodattavat datan. Ja luovat todellisuuden. Kuitenkaan objektiivinen todellisuus on ulottumattomissa. Emme pääse aivojemme ulkopuolelle havaitsemaan aisteista riippumatonta todellisuutta. Aivot luovat tietoisuuden datan perusteella. Koko todellisuutta emme koskaan voi nähdä. En usko, että maailmankaikkeudella on mitään omaa tietoisuutta. Se on energiapuuroa, joka vaatii välikappaleen rietoisuuden syntymiseen.

No nyt oli erikoinen.

Vierailija
689/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoisuus on ääretön, rajaton, ajatukseton ykseyden tila.

Tietoisuus ei tuossa rajattomassa ykseyden tilassa tiedosta menttaalista kohdetta.

Tuosta rajattomasta tietoisuuden tilassa saa alkunsa menttaalinen kohde, Ajatus, 

Ajatuksen, ajan, syntymä ilmenee maailman, siinä olevien ilmiöiden ja egon olemassaolona.

Tietoisuus joka meissä kaikissa tiedostaa maailman siinä olevat ilmiöt ja egon on kaikille yhteinen.

Erikoinen tulkinta. Tarkoitat siis kaikkeutta tässä yhteydessä kun puhut tietoisuudesta. 

Meistä jokainen on kuitenkin yksilö ja kaikkeuden tietoisuus on se joka kauttaan meidät yhdistää. 

Emme kuitenkaan ole tietoisuuksiltamme kaikki täysin samanlaisia.

Vierailija
690/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut 16-vuotiaana ruumiistairtautumiskokemus. Olin kaverini kanssa leirillä ja sain kuumetta. Makoillessani yöllä sängynpohjalla halusin kovasti mennä kotiin. Yhtäkkiä olin leirikeskuksen katossa ja kohosin vielä ylemmäs taivaalle. Vatsastani meni hohtava johto alas sängyssä olevaan kehooni ja tiesin, että se on elämänlanka. Olin kuin leija.

Katselin maahan kuin lentokoneesta, alla levisi metsää ja järvi. Lensin tietä pitkin koko matkan kotiini. Kotona avasin oven ja kävelin ympäriinsä. Vanhemmat nukkuivat, oli yö. Lähdin samalla tavalla takaisin leirille enkä oikein tiedä, miten palasin kehooni.

Aamulla olin ihmeekseni aivan terve. Palattuani leiriltä kuulin kotona, että isä oli herännyt yöllä tuttuihin askeliini, herättänyt äidinkin ja ihmetellyt, että olinkin tullut jo kotiin. Kerroin tästä kokemuksestani heille ja ihmeteltiin yhdessä tapahtunutta.

Olen täysjärkinen ja realisti, enkä itsekää

Ihan hyvä tarina ja jos tämä on totta niin johdatus voi olla vahvaa. Paljon tämän selkeämmäksi asia ei voisi mennä.

Tuollaisia kokemuksia sanotaan myös joskus mielikuvamatkoiksi.

Kokemuksen kuvaaminen sanoin vaihtelee kokijankin mukaan, yksi kokee että kyseessä oli mielikuvamatka ja toinen kokee että vastaava hänellä tuntui esimerkiksi ruumiista irtautumisen kokemuksena. Koko tilannekin ratkaisee asioita.

Joka tapauksessa kaikki rehelliset kokemukset ovat aina hyvin mielenkiintoisia.

Elämänlanka kuvastaa sitä että olet vain kokemassa sitä tilannetta, näin oletan minäkin.

Unissakin näkyy symboleita joiden merkitystä on yritetty tutkia mutta harvemmin ne tarkoittavat samaa jokaisella. Tämän todentaa sekin että symbolien merkitys on lähes jokaisella tulkitsijalla erilainen.

Vierailija
691/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Itse ajattelen niin, että tietoisuus on se osa meistä, joka havainnoi todellisuutta. Kun kuolemme, todellisuus ei tietenkään katoa. Mutta kyllä se meidän oma tietoisuutemme lakkaa olemasta.

Ei se lakkaa olemasta mutta se todellisuutesi saattoikin lakata.

Vierailija
692/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietoisuus ei tuossa rajattomassa ykseyden tilassa tiedosta menttaalista kohdetta.

Tuosta rajattomasta tietoisuuden tilassa saa alkunsa menttaalinen kohde, Ajatus, 

Ajatuksen, ajan, syntymä ilmenee maailman, siinä olevien ilmiöiden ja egon olemassaolona.

Tietoisuus joka meissä kaikissa tiedostaa maailman siinä olevat ilmiöt ja egon on kaikille yhteinen.

Erikoinen tulkinta. Tarkoitat siis kaikkeutta tässä yhteydessä kun puhut tietoisuudesta. 

Meistä jokainen on kuitenkin yksilö ja kaikkeuden tietoisuus on se joka kauttaan meidät yhdistää. 

Emme kuitenkaan ole tietoisuuksiltamme kaikki täysin samanlaisia.

Kyllä, Kaikkeus ja Tietoisuus on sama.

Niin, eli Jumala.

Vierailija
693/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siinä kylläkin sanottiin täsmälleen päinvastoin:

"The prevailing consensus in neuroscience is that consciousness is an emergent property of the brain and its metabolism." 

Englantia osaavat, eli muut kuin ap, ymmärtävät tuosta että tutkijoiden keskuudessa on vahva yhteisymmärrys siitä, että tietoisuus on nimenomaan aivojen synnyttämä emergentti ominaisuus.

Mutta miksi puhua totta, kun voi vääristellä, ap.

Emergenssi on luonnontieteiden kannalta kiinnostava ja vähän pelottavakin ominaisuus. Kansanomaisesti se tarkoittaa sitä, että jokin on enemmän kuin osiensa summa. Kun jokin järjestelmä monimutkaistuu, siihen ilmestyy uusia ominaisuuksia, joita ei voida selittää sen osasilla.

Luonnontieteet perust

Sivu 3.

Kommentti kokonaisuudessaan tässä:

Emergenssi on luonnontieteiden kannalta kiinnostava ja vähän pelottavakin ominaisuus. Kansanomaisesti se tarkoittaa sitä, että jokin on enemmän kuin osiensa summa. Kun jokin järjestelmä monimutkaistuu, siihen ilmestyy uusia ominaisuuksia, joita ei voida selittää sen osasilla.

Luonnontieteet perustuvat reduktionismille, eli kun jokin ilmiö tai ongelma pilkotaan tarpeeksi pieniksi, simppeleiksi osasiksi, voidaan se ratkaista. Ongelma tietoisuuden kohdalla on se, että pikkuaivot, kurkiaiset ja hypotalamukset voidaan pilkkoa vaikka kuinka pieniin osasiin ja mallintaa yksittäisten hermojen toimintaa, mutta tuollainen (luonnontieteellinen) lähestymistapa ei tule koskaan ratkaisemaan tietoisuuden arvoitusta.

Vierailija
694/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on mahdolisimman yksinkertainen kuvaus miten maailma syntyy.

Ykseyden tila on se missä mitään luomista ei ole vielä tapahtunut, se on erergian liikettä.

Ajatus on energian liikettä mikä ilmenee fyysisenä aineena.

73.

Vierailija
695/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä pitkälti sitä mieltä, että kun on riittävästi tietynlaisia soluja kimpassa, niin niistä syntyy tietoisuus. Joskus tuntuu, että mekaanisilla laitteillakin olisi tietoisuus. Varsinkin henkilöautoilla.

Vierailija
696/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on mahdolisimman yksinkertainen kuvaus miten maailma syntyy.

Ykseyden tila on se missä mitään luomista ei ole vielä tapahtunut, se on erergian liikettä.

Ajatus on energian liikettä mikä ilmenee fyysisenä aineena.

73.

Kiinnostaisi lähinnä maapallon synty ja kehitys. Universumista ja avaruudesta on puhuttu jo niin paljon.

Vierailija
697/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä pitkälti sitä mieltä, että kun on riittävästi tietynlaisia soluja kimpassa, niin niistä syntyy tietoisuus. Joskus tuntuu, että mekaanisilla laitteillakin olisi tietoisuus. Varsinkin henkilöautoilla.

Kyllä, pikkasen erilainen kuin ihmisillä mutta kuitenkin. On kehitetty hämmentäviä laitteita, täytyy myöntää.

Vierailija
698/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä edes tietoisuus on? 

Jos ottaa LSD:tä niin koko tietoisuus muuttaa muotoaan. Ja tuohan on kuitenkin ihan vain molekyyli.

Niinpä.

Eiköhän suurin osa tutkijoista ole sitä mieltä, että nimenomaan aivotoiminta tekee tietoisuuden.

On yhtä järkevää ajatella aivotoiminnan tekevän tietoisuuden kuin olettaa radion tekevän itse sieltä kuuluvan äänen. Tai television itsenäisesti muodostavan ohjelmat. On itsestään selvyys, että ihmisaivot ovat vastaanotin.

Miten niin itsestään selvää?

Kyllä se niin on, että aivoni ovat Minä.

No, tästä ei taida hedelmällistä keskustelua tulla.

Mitenkäs se sinun persoonallisuutesi?

Koen että minä olen se joka olen. Se olen siis minä, kokonaisuus tässä kehossa. Tietoisuuteni on osa minua, se ikäänkuin sitoo minut minuksi.

Vierailija
699/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole ensimmäinen kerta kun tätä asiaa spekuloidaan. Vuosikymmeniä sitten monet tiedemiehet ovat esittäneet asian juuri siten, että aivot vain katalysoivat ja välittävät tietoisuutta. Tavallaan että tietoisuus on energiaa ja aivot ovat antenni.

Tavallaan tähän suuntaan. 

Aivot lähettävät signaaleja kehoon sekä mieleenkin ja toisinpäin, tiedostamme mitä tapahtuu ja mitä tulisi tehdä. Tietoisuus on hyvin tärkeä osa kokonaisuutta. Kaikki osat toimivat yhdessä. 

Vierailija
700/787 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan miettineet miksi saatte joskus oudossa paikassa outoja ajatuksia? Minä, maailman kiltein ja lempein ihminen esim yhden sillan yli ajaessa olen pari kertaa saanut ilkeän ja vihaa tihkuvan ajatuksen tästä sillalta olisi hyvä tiputtaa joku alas. Se ajatus ei ole omani! Vaan se voi olla juuri tällaista kollektiivitietoisuudesta, chittasta, tihkuvaa jonkun muun ajatusta.<

Olisiko vielä pelottavampaa tai kiinnostavampaa ajatella, että ilkeät ajatukset tihkuvat omasta tietoisuudestasi, siitä osasta jota piilotajunnaksi sanotaan  ja jonne kiltiksi kasvatetut lapset tunkevat tuon tyyppiset ajatukset ja tunteet?

Vaihtoehtojahan on, kaikki eivät ole aina rehellisiä tarinoidessaan.

Minulle on täysin normaalia saada ajatus esimerkiksi että tuostahan voisi pudota tai esimerkiksi että kamalaa jos joku tuuppaisi alas tuosta.

Mutta on tietenkin selvää että asiaan vaikuttaa se miten se ajatus tulee, millainen se on ja missä tilanteessa se tulee. Ei ole vain yhtä tai kahtakaan vaihtoehtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä