Tutkijat: aivot eivät voi synnyttää tietoisuutta, vaan tietoisuus on irrallaan fyysisestä aivoista
Kommentit (787)
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen Stanislaw Lemin kirjassa ollut alkumeri, joka puski esiin ihmisten ajatuksista löytämiään olentoja.
Mielenkiintoinen näkökulma.
Mistä tämä kirja siis kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse neurotieteiden tutkimusta ammatin puolesta seuranneena hämilläni myös siitä, mitä viisautta on ollut tuhansia vuosia ennen meitä. Esim jooginen perinne noin 4000 vuoden takaa tunnisti jo tietoisuuden mekanismin, josta osa oli aivojen ja arkitietoisuuden käyttöväline (kuten yllä joku referoi) MUTTA myös vastaanotin ihmisten jaetulle tietoisuudelle, eli kollektiivinen ajatuspooli on nimeltään chitta. Sieltä chittasta erilaisen suodattimen läpi (suodatin jokaisella erilainen) voi tietoisesti tai sitten tiedostamatta poimia ikäänkuin muiden ajattelemia ajatuksia.
Oletteko koskaan miettineet miksi saatte joskus oudossa paikassa outoja ajatuksia? Minä, maailman kiltein ja lempein ihminen esim yhden sillan yli ajaessa olen pari kertaa saanut ilkeän ja vihaa tihkuvan ajatuksen tästä sillalta olisi hyvä tiputtaa joku alas. Se ajatus ei ole omani! Vaan
Mistä tuossa mielen pysäyttämisessä on siis kysymys heidän kohdallaan?
Sinulla on mielenkiintoista tietoa jota yritän lukiessani ymmärtää parhaani mukaisesti.
Meditaatioon liittyen:
"Ajatustemme alkulähteellä olemme hyvin intiimissä yhteydessä kaikkiin ja kaikkeen ympärillämme, ja kun transsendoimme, saamme kokemuksen tästä yhteydestä."
Lähde: https://transsendenttinen-meditaatio.fi/the-highest-human-experience/
Tämähän on läsnäoloa.
Meditoimalla halutaan hiljentyä ja olla läsnä. Joskus meditoimisella tavoitellaan henkisiä kokemuksia ja halutaan myös nk. sulkeutua ympäristöltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse neurotieteiden tutkimusta ammatin puolesta seuranneena hämilläni myös siitä, mitä viisautta on ollut tuhansia vuosia ennen meitä. Esim jooginen perinne noin 4000 vuoden takaa tunnisti jo tietoisuuden mekanismin, josta osa oli aivojen ja arkitietoisuuden käyttöväline (kuten yllä joku referoi) MUTTA myös vastaanotin ihmisten jaetulle tietoisuudelle, eli kollektiivinen ajatuspooli on nimeltään chitta. Sieltä chittasta erilaisen suodattimen läpi (suodatin jokaisella erilainen) voi tietoisesti tai sitten tiedostamatta poimia ikäänkuin muiden ajattelemia ajatuksia.
Oletteko koskaan miettineet miksi saatte joskus oudossa paikassa outoja ajatuksia? Minä, maailman kiltein ja lempein ihminen esim yhden sillan yli ajaessa olen pari kertaa saanut ilkeän ja vihaa tihkuvan ajatuksen tästä sillalta olisi hyvä tiputtaa joku alas. Se ajatus ei ole omani! Vaan
Hakevatko he puhtaan tietoisuuden tilaa ihan arkeen, jokapäiväiseen elämäänsä pysyvästi?
"Tuo mielen aktiviteetin pysäyttäminen, transsendenttisen tietoisuuden "saavuttaminen", käy kenties helpoiten syvämeditaation avulla."
Monille tulee kausia jolloin on tietynlaisessa tilassa, olemuksessa, energiassa, ehkä selkeästi keskittyen johonkin tiettyyn asiaan tai tietyntyyppisiin tunteisiin sekä ajatuksiin.
Toisinaan ei olla lainkaan keskittyneitä esimerkiksi muihin ihmisiin tai ympäristöön.
Koitetaanko meditaatiolla pysäyttää jokin tällainen olotila tai menovaihe?
No , olipa "löytö", ei tietenkään, aivothan ovat vain kasa materiaa, tietoisuus on käyttämässämme kielessä, joka muuttuu
ajassa, ainakin suurin osa siitä, kielen kautta rakentuu se maailma jossa "elämämme", ja mistä rakentuu Se mieli. On totta ,että aivot reagoivat erilaisiin ärsykkeisiin, kuten esimerkiksi kipuun, aivan kuten muillakin eläimillä.
Vierailija kirjoitti:
Puijaamme itse itseämme. Asiat tapahtuvat mainiosti ilman kenenkään väliintulemista. Päätimme tehdä asian X. Ei vaan aivomme olivat jo tekemässä asiaa X ennenkuin edes tiesimme siitä. Ihmisaivoilla on taipumus kognitiivisiin vinoumiin. Yksi kognitiivinen vinouma voisi olla itsen johtaminen kielen rakenteesta. Täytyyhän valinnalla olla valitsija. Toinen kognitiivinen vinouma on kerätä onnistuneita valintoja ja raahata niitä mukana. Nämä ovat kuin todisteita että valitsija on olemassa. Nopeasti, minkä värinen on valkoinen seinä ennenkuin tiedät että se on valkoinen ja seinä?
Koitin ymmärtää tätä.
Tulin kahteen erilaiseen tilanteeseen.
Ensimmäisessä toimimme hyvin luonnollisesti sisäisen tiedon sanelemana ja saattamana. Tällöin emme tee varsinaisesti valintoja mutta mitä teemme ja miksi ja onko se meille mieluista?
Toisessa taas pohdimme tietoisesti erilaisten valintojen välillä ja teemme selkeästi valinnan ennen kuin aloitamme toiminnan tai valitsemme jotakin. Millä perusteella olemme joutuneet tähän tilanteeseen ja miksi teemme tietoista valintaa? Mikä johtaa meitä tässä toiminnassamme?
Muutoin kommentti sisälsi tietoa jota en täysin kyennyt ymmärtämään, jos joku osaa kertoa aiheesta selkeämmin, olisi mukavaa kuulla lisää.
Vierailija kirjoitti:
No , olipa "löytö", ei tietenkään, aivothan ovat vain kasa materiaa, tietoisuus on käyttämässämme kielessä, joka muuttuu
ajassa, ainakin suurin osa siitä, kielen kautta rakentuu se maailma jossa "elämämme", ja mistä rakentuu Se mieli. On totta ,että aivot reagoivat erilaisiin ärsykkeisiin, kuten esimerkiksi kipuun, aivan kuten muillakin eläimillä.
Kielessä , joka muuttuu siis ajassa, jäi vahingossa lause kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitatte monessa kohdassa niin hienosti että täytyy keskittyä ajattelemaan asioita.
Aina ei saa välttämättä kiinni kirjoittajan ajatuksista mutta aina voi kokeilla kertoa siitä mitä itse tulkitsi.
Meillä on tietoisuus jonka valossa me näemme, kuulemme, haistamme, maistamme, tunnemme ja tiedostamme sekä ymmärrämmekin asioita.
Kun kuljemme ajassa, elämässä, voimme nähdä asioita.
Kiinnitän huomioni puussa istuvaan eläimeen. Minun on vaikea kohdentaa katsettani niin että näkisin hänet selkeästi. Mieleeni muodostuvat sanat kysymysmuodossa, oravako se on? Saattaa olla, ajattelen. Katson vielä hieman tarkemmin ja huomaan että sehän se taitaa ollakin, en meinannut tunnistaa häntä.
Aina emme kuitenkaan saa tietoa mieleemme mutta saatamme saada hyviä ajatuksia siitä mistä voisimme sitä löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitatte monessa kohdassa niin hienosti että täytyy keskittyä ajattelemaan asioita.
Aina ei saa välttämättä kiinni kirjoittajan ajatuksista mutta aina voi kokeilla kertoa siitä mitä itse tulkitsi.
Meillä on tietoisuus jonka valossa me näemme, kuulemme, haistamme, maistamme, tunnemme ja tiedostamme sekä y
Et taida ihan olla perillä tästä kaikesta toimintamekaniikasta. Näin me vähän kaikki ymmärrämme omalla tavallamme asioita.
Vierailija kirjoitti:
En usko, kaiken maailman humpuukia, samaa osastoa kuin kuin kaikki uudelleen syntymis/simulaatio/matrix-teoriat. Kuolemaa nähneenä voi sanoa että kun liekki sammuu niin kaikki on ohitse universumin tappiin.
Sielu ei kuole koskaan, siis juuri tietoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puijaamme itse itseämme. Asiat tapahtuvat mainiosti ilman kenenkään väliintulemista. Päätimme tehdä asian X. Ei vaan aivomme olivat jo tekemässä asiaa X ennenkuin edes tiesimme siitä. Ihmisaivoilla on taipumus kognitiivisiin vinoumiin. Yksi kognitiivinen vinouma voisi olla itsen johtaminen kielen rakenteesta. Täytyyhän valinnalla olla valitsija. Toinen kognitiivinen vinouma on kerätä onnistuneita valintoja ja raahata niitä mukana. Nämä ovat kuin todisteita että valitsija on olemassa. Nopeasti, minkä värinen on valkoinen seinä ennenkuin tiedät että se on valkoinen ja seinä?
Koitin ymmärtää tätä.
Tulin kahteen erilaiseen tilanteeseen.
Ensimmäisessä toimimme hyvin luonnollisesti sisäisen tiedon sanelemana ja saattamana. Tällöin emme tee varsinaisesti valintoja mutta mitä teemme ja miksi ja onko se meille mieluista?
Toisessa taas pohdimme tietoise
Jos aihe kiinnostaa, ehdottaisin lukemaan Wittgesteinin teoksen Huomautuksia väreistä. Tuossa valkoinen seinä kommentissa oli juuri se mitä Wittgestein yritti selvittää, mistä otamme värien logiigan, eli juuri, näen edessäni valkoisen pöydän, mutta minulla pitää olla jo jonkinlainen esikäsitys siitä mitä näen, tai että Miksi voin sanoa pöytää juuri valkoiseksi? Ja onko olemassa jokin the valkoinen, mistä kaikki muuta vaalean sävyt ovat juonnettuja?
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne päätellyt, että avaruudessa leijailee partikkeleita, jotka sisältäisivät tietoisuutta. Eli tietoisuudella olisi fyysinen massa.
Mistä se tietoisuus olisi niihin tullut?
Musta se fyysisesti tuntuu siltä, että tieto, rationaalisuus ym. on pään sisällä ja luovuus, ym. ovat pään ulkopuolella :D
Vierailija kirjoitti:
Musta se fyysisesti tuntuu siltä, että tieto, rationaalisuus ym. on pään sisällä ja luovuus, ym. ovat pään ulkopuolella :D
No tässä ei nyt ollut mitään ajatusta mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä ei nyt ollut mitään ajatusta mukana.
Siinä on kyse siitä mikä on yksilön kokemusperäinen tuntemus asiasta. Onko liian haastavaa sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan miettineet miksi saatte joskus oudossa paikassa outoja ajatuksia? Minä, maailman kiltein ja lempein ihminen esim yhden sillan yli ajaessa olen pari kertaa saanut ilkeän ja vihaa tihkuvan ajatuksen tästä sillalta olisi hyvä tiputtaa joku alas. Se ajatus ei ole omani! Vaan se voi olla juuri tällaista kollektiivitietois
Voihan sen asian noinkin ilmaista mutta todellisuudessa tieto saavuttaa meidät ennen tapahtumaa, jos siis vain saamme mieleemme ajatuksen siitä että puhelin soi kohta emmekä itse luo tätä ajatusta.
Olennaisinta on se että mistä tämä tieto tulee mieleemme ja tietoisuuteemme?
Saammehan me paljon muunkinlaisia tietoja mieleemme ja tietoisuuteemme kuten esimerkiksi vaistot.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämäkin tutkimustulos puhu taas luomiskertomuksen puolesta. Olisiko jo aika avata silmät ja nähdä se, mikä on ilmiselvää.
Edelleen tätä mieltä v. 2025.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan miettineet miksi saatte joskus oudossa paikassa outoja ajatuksia? Minä, maailman kiltein ja lempein ihminen esim yhden sillan yli ajaessa olen pari kertaa saanut ilkeän ja vihaa tihkuvan ajatuksen tästä sillalta olisi hyvä tiputtaa joku alas. Se ajatus ei ole omani! V
Olisivatko enkelit/entiteetit näitä nk. välittäjähiukkasia tässä poolissa?
MaharSi Patañjalin (n. 200 eaa??) yoga-suutrain (jooga-aforismit, YS 1:2) mukaan Puhtaan (pelkän, ajatuksettoman) Tietoisuuden tila eli joogatila saavutetaan kun estetään cittan (ei-lingvisteille: chittan) aktiviteetti (vRtti; voi lausua 'vritti', ellei haltsaa vokaalista R-äännettä):
yogash citta-vRtti nirodhaH (joogash tshitta-vritti-niroodhahaa); jooa [on] cittan vrittien niroodha; voidaan kääntää esim (chatGPT): jooga on mielen aktiviteetin pysäyttäminen.
Puhtaan Tietoisuuden tilalla on useita nimiä: (asaMprajñaata-)samaadhi, turiiya (neljäs [tietoisuudentila]), draSTaa (näkijä; lemma eli sanakirjamuoto: draSTR), aatmaa (aatman), puruSa, transsendettinen tietoisuus, jne.
Noh, citta kuuluu prakRtiin eli relatiiviseen, materiaaliseen eksistenssiin. Sen vastakohdasta käytetään yoga-suutra -opuksessa eniten kai yllämainittua termiä puruSa; citta koostuu buddhista (älystä), ahaM-kaarasta (minän-tekemisestä, egosta) sekä manas'ista (alemmasta mielestä).
Tuo mielen aktiviteetin pysäyttäminen, transsendenttisen tietoisuuden "saavuttaminen", käy kenties helpoiten syvämeditaation avulla. <piip> voi olla ylivoimaisesti helpoin sekä oppia että harjoittaa. Valitettavasti <piip>:n oppiminen on sikakallista. Varakkaille sen hinta lienee useita satasia! Sillä tekee esimerkiksi jo monta matkaa Teneriffalle tai voi ostaa jopa vuoden tupakat tai istua monta iltaa kapakassa?