Lapsen valmentajan omituinen käytös. Mitä tekisitte?
Lapsella tuli syksyllä uusi valmentaja osaan treeneistä. Aluksi tämä vaikutti ihan kivalta ja hyvältä tyypiltä, mutta syksyn mittaan on alkanut epäilyttää. Ensinnäkin vaikuttaa siltä, että tämän valmentajan päätavoite on olla vaan hyvä tyyppi eikä valmentaa. Leikkivät leikkejä kaikki treenit ja tekevät ihan ihme juttuja, joista mikään ei liity itse lajiin. Välillä valmentaja tuo karkkia treeneihin jne. Omat vaistoni jotenkin huutavat groomaamista, vaikka mitään todisteita ei ole. Tätä tukee se, että lapseni oli hyvin peloissaan, että tämä valmentaja joutuu pulaan, kun soitin seuran päävalmentajalle asiasta. Lisäksi tuntuu, ettei tuolla valmentajalla ole sosiaalisesti mitään taitoja. Lapseni voitti yhdet kisat tässä syksyllä ja näytti iloisena mitalia seuraavissa treeneissä. Oli lapsen ensimmäinen voitto. Tämä valmentaja nauroi lapselle päin naamaa ja yllytti koko treeniryhmän ilkkumaan lapselle siltä, että toi mitalin näytille. Lapsi tuli itkien treeneistä kotiin.
Ylireagoinko, kun haluan vaihtaa lapsen toiseen ryhmään kevätkaudeksi? Tähän on syynä sekä tuon valmentajan omituinen käytös että se, että lajitreeniä ei ole siellä ollenkaan ja lapseni kuitenkin kilpailee.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
No mitä seuran päävalmentaja oli mieltä? Minkä ikäisistä lapsista on kyse?
Hän puhui tämän kyseisen valmentajan kanssa, jonka jälkeen alkoivat tekemään lajijuttuja vähän enemmän. Tämä kesti pari viikkoa.
Lapset ovat n. 10v.
Minulle jo kyseisessä tilanteessa nauraminen olisi liikaa, kaikesta muusta nyt puhumattakaan. Luota vaistoosi.
Lasten valmentajilla on kaikkein kovin työ lasten vanhempien kanssa. En itse jaksaisi. Vanhemmat näkemässä mörköjä ja vääryyksiä kaikkialla.
Nauraminen ja ilkkuminen olisi eka ja vika kerta siinä ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jo kyseisessä tilanteessa nauraminen olisi liikaa, kaikesta muusta nyt puhumattakaan. Luota vaistoosi.
Juuri tuo kohta paljastaa, että kyseessä on trolli. Kai ne muksut ovat nähneet ko. mitalin jo siellä kisoissa, ei sitä mitalia tarvitse enää tuoda seuraaviin treeneihin toisten naamaan hierottavaksi.
Ei ne muut lapset olleet siellä. Niin kuin ei valmentajakaan. Ei kaikki kilpaile. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo kohta paljastaa, että kyseessä on trolli. Kai ne muksut ovat nähneet ko. mitalin jo siellä kisoissa, ei sitä mitalia tarvitse enää tuoda seuraaviin treeneihin toisten naamaan hierottavaksi.
Ei ne muut lapset olleet siellä. Niin kuin ei valmentajakaan. Ei kaikki kilpaile. Ap.
Miksi arvelet, että ketään heistä sitten kiinnostaisi kyseinen mitali?
No, ei välttämättä kiinnosta. Mutta normaali aikuinen ihminen onnittelisi nätisti ja siirtyisi sitten toiseen aiheeseen. Ei nauraisi ja ilkkuisi ja yllättäisi koko ryhmää tällaiseen. Eiköhän sen valmentajankin tehtävä ole kannustaa ja onnitella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sen tarvitse kiinnostaa. Voi vastata, että "onnea" ja jatkaa treenejä. Nauraminen toisen saavutukselle on ihan suoranaista kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei välttämättä kiinnosta. Mutta normaali aikuinen ihminen onnittelisi nätisti ja siirtyisi sitten toiseen aiheeseen. Ei nauraisi ja ilkkuisi ja yllättäisi koko ryhmää tällaiseen. Eiköhän sen valmentajankin tehtävä ole kannustaa ja onnitella. Ap
Niin, olitko itse paikalla? Lapsilla tuppaa olemaan värikynä kovassa käytössä, joten vaikea sanoa, kuka siellä on ilkkunut ja kenelle. Mitalin tuominen paikalle ryhmään, joka ei kilpaile, on jo lähtökohtaisesti vähän tahditon teko, vaikka nykypäivän lapsilla tilannetaju tällaisten suhteen on usein hukassa.
Kirjoitit, että alussa vaikutti ihan kivalta ja hyvältä tyypiltä, mutta sitten ei kuitenkaan saisi olla hyvä tyyppi? Mitä ihmettä nyt ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olitko itse paikalla? Lapsilla tuppaa olemaan värikynä kovassa käytössä, joten vaikea sanoa, kuka siellä on ilkkunut ja kenelle. Mitalin tuominen paikalle ryhmään, joka ei kilpaile, on jo lähtökohtaisesti vähän tahditon teko, vaikka nykypäivän lapsilla tilannetaju tällaisten suhteen on usein hukassa.
En ollut, mutta lapsi on aiemmin tykännyt tuosta valmentajasta todella paljon ja tullut iloisena pois treeneistä. Vaikea uskoa, että keksi tätä juttua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin minullekin. Seuran vaihto. Tai toinen laji. Ei helppoa mutta tulevaisuudessa voi olla lisää nöyryytyksiä.
Alun "pelleily" oli varmasti suosion ja aseman saavuttaminen. Jatkossa voi tulla vaikeaa.
Kannattaa suojella lapsiaan sillä aikuisetkin varsinkin urheiluseuroissa eivät aina ole oikeita ihmisiä oikeilla paikoilla. Lähelläni on tapaus missä mies oli "huippu" lasten kanssa osasi vetää oikeista naruista, mutta osoittautui vuosien myötä hyväksikäyttäjäksi.
Lapsen kertoma tarina ei aina ole koko totuus.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit, että alussa vaikutti ihan kivalta ja hyvältä tyypiltä, mutta sitten ei kuitenkaan saisi olla hyvä tyyppi? Mitä ihmettä nyt ap?
Koen, että valmentajan pitäisi osata olla hyvä tyyppi, mutta samalla osata myös valmentaa ja tehdä lasten kanssa niitä juttuja, joita lajissa tehdään. Eikä vaan leikkiä ja riekkua, tarjota karkkia ja muuta, jolla ei ole mitään tekemistä lajin kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta, että mitallin tuominen näytille voi aiheuttaa harmia muissa lapsissa. Normaali aikuinen silti onnittelisi ja treenien jälkeen sanoisi lapselle tai vanhemmalle, että hieno saavutus, mutta mitalin näyttäminen voi tuntua muista kurjalta. Normaali aikuinen ei usuttaisi muita lapsia ilkkumaan.
Kyttäätkö koko ajan sitä valmentajaa vai mistä tiedät nämä asiat? Kumpi teistä treenaa, sinä vai lapsesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minullekin. Seuran vaihto. Tai toinen laji. Ei helppoa mutta tulevaisuudessa voi olla lisää nöyryytyksiä.
Alun "pelleily" oli varmasti suosion ja aseman saavuttaminen. Jatkossa voi tulla vaikeaa.
Kannattaa suojella lapsiaan sillä aikuisetkin varsinkin urheiluseuroissa eivät aina ole oikeita ihmisiä oikeilla paikoilla. Lähelläni on tapaus missä mies oli "huippu" lasten kanssa osasi vetää oikeista naruista, mutta osoittautui vuosien myötä hyväksikäyttäjäksi.
Yritän nyt alkuun saada lasta toiseen ryhmään. Jos ei onnistu, vaihdetaan seuraa. Lajia ei, koska on lapselle todella tärkeä harrastus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut, mutta lapsi on aiemmin tykännyt tuosta valmentajasta todella paljon ja tullut iloisena pois treeneistä. Vaikea uskoa, että keksi tätä juttua. Ap
Lapsen mollaaminen tai pilkkaaminen, jos sellaista on tapahtunut, ei tietenkään ole oikein. Mutta jos mietitään isoa kuvaa, niin vaikuttaa että ehkä ap odotuksineen on se, joka on väärässä paikassa.
Tästä ei käy ilmi asioiden aikajärjestys, mutta voisin olettaa että treenien sisältö on sovittu yhdessä päävalmentajan kanssa ryhmälle sopivaksi. Sitten yhden lapsen vanhempi alkaa soitella päävalmentajalle, vaatia tiukkapipoisempaa treenausta ja ehkä jopa heittelee ilmoille groomausepäilyjä, koska treeneissä on kivaa! Voisin kuvitella, että moiseen syytöksien jälkeen on vaikeaa pysyä lehmänhermona, kun kyseisen vanhemman lapsi alkaa esitellä mitaliaan muulle ryhmälle...
Siis tietenkään vanhemman hölmöilyjä ei saa kostaa lapselle, mutta uskon kyllä että rankinta alalla ovat nämä vanhemmat.
Ap:n lapsi tuli itkien kotiin. Eli lasta ei saisi itkettää mutta ei myöskään tarjota karkkia ja tehdä kivoja juttuja. Ap voisi alkaa itse valmentaa lapsia kun kerran haluaa koko ajan puuttua valmentajan työhön ja tietää itse miten asiat pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen, että valmentajan pitäisi osata olla hyvä tyyppi, mutta samalla osata myös valmentaa ja tehdä lasten kanssa niitä juttuja, joita lajissa tehdään. Eikä vaan leikkiä ja riekkua, tarjota karkkia ja muuta, jolla ei ole mitään tekemistä lajin kanssa. Ap
Jos ryhmän lapset eivät kilpaile, niin eikö tärkeintä olisi kehittää monipuolisesti liikunnallisia taitoja ja luoda hyvää mieltä?
No mitä seuran päävalmentaja oli mieltä? Minkä ikäisistä lapsista on kyse?