Tutkijat: aivot eivät voi synnyttää tietoisuutta, vaan tietoisuus on irrallaan fyysisestä aivoista
Kommentit (787)
Vierailija kirjoitti:
Mitä edes tietoisuus on?
Jos ottaa LSD:tä niin koko tietoisuus muuttaa muotoaan. Ja tuohan on kuitenkin ihan vain molekyyli.
Niinpä.
Eiköhän suurin osa tutkijoista ole sitä mieltä, että nimenomaan aivotoiminta tekee tietoisuuden.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä edes tietoisuus on?
Jos ottaa LSD:tä niin koko tietoisuus muuttaa muotoaan. Ja tuohan on kuitenkin ihan vain molekyyli.
Niinpä.
Eiköhän suurin osa tutkijoista ole sitä mieltä, että nimenomaan aivotoiminta tekee tietoisuuden.
On yhtä järkevää ajatella aivotoiminnan tekevän tietoisuuden kuin olettaa radion tekevän itse sieltä kuuluvan äänen. Tai television itsenäisesti muodostavan ohjelmat. On itsestään selvyys, että ihmisaivot ovat vastaanotin.
Kaffepulla kirjoitti:
Itse ajattelen niin, että tietoisuus on se osa meistä, joka havainnoi todellisuutta. Kun kuolemme, todellisuus ei tietenkään katoa. Mutta kyllä se meidän oma tietoisuutemme lakkaa olemasta.
Kiitos Kaffepulla. Näin ollen transihmiset ovat sitä mitä tietoisesti havainnoivat sillä se on osa tietoisuutta jota he havannoivat.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Itse ajattelen niin, että tietoisuus on se osa meistä, joka havainnoi todellisuutta. Kun kuolemme, todellisuus ei tietenkään katoa. Mutta kyllä se meidän oma tietoisuutemme lakkaa olemasta.
Kiitos Kaffepulla. Näin ollen transihmiset ovat sitä mitä tietoisesti havainnoivat sillä se on osa tietoisuutta jota he havannoivat.
Ja vielä todellisuudessa eli ympäröivässä tilassa jossa meistä jokainen havannoi tietoisuutta.
Corona-vouhotus on irti fyysisistä aivoista.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä edes tietoisuus on?
Niinpä.
On yhtä järkevää ajatella aivotoiminnan tekevän tietoisuuden kuin olettaa radion tekevän itse sieltä kuuluvan äänen. Tai television itsenäisesti muodostavan ohjelmat. On itsestään selvyys, että ihmisaivot ovat vastaanotin.
Miten niin itsestään selvää?
Kyllä se niin on, että aivoni ovat Minä.
No, tästä ei taida hedelmällistä keskustelua tulla.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni trans-ihmiset kyllä havainnoivat sen oikean, biologisen sukupuolensa ihan oikein. He vain eivät jostain syystä hyväksy sitä eivätkä tunne sitä omakseen.
Siihen havaittuun sukupuoleen haetaan sitten ”korjausta”.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Osittain semantiikkaa. Kaikki universumissa on jotain kvanttifysiikkaa loppujen lopuksi (ihminenkin). Ja kvanttifysiikassa voi olla kummallisia vuorovaikutuksia hiukkasten välillä joita ei täysin ymmärretä.
Olin sanomassa samaa. Esimerkiksi se ihmiskeho, joka juuri nyt olet tai joka koet olevasi, ei todellisuudessa edes koostu samoista atomeista kuin se koostui syntyessäsi. Emme ymmärrä kvanttimaailmaa suhteessa havaittuun mekaaniseen maailmaan (lopulta sama asia) vielä oikeastaan mitenkään, joten itse jätän suosiolla ns. isot kysymykset auki. Itse tosin uskon eräänlaiseen "sieluun".
Ei tämä ole ensimmäinen kerta kun tätä asiaa spekuloidaan. Vuosikymmeniä sitten monet tiedemiehet ovat esittäneet asian juuri siten, että aivot vain katalysoivat ja välittävät tietoisuutta. Tavallaan että tietoisuus on energiaa ja aivot ovat antenni.
Entä jos ihminen kuolee, niin jatkuuko tietoisuus?
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä edes tietoisuus on?
Niinpä.
Nimenomaan. Samaa, ja paljon muuta argumentoi mm. Stanislav Grof. Olikohan kirjassa The Cosmic Game...
Ilman aivoja ei ole tietoisuuttakaan. Simple as that. En jaksa pitemmälle pähkiä itsestään selviä jutskia.
Kvanttimystikko avannut uuden jankkausketjun.
Taas jotain humanististen "tieteiden" tutkijoita arvatenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten johtuu se, kun aivoni siirtyvät sohvalta keittiöön niin tietoisuutenikin siirtyy?
Tietoisuus ei siirry, se pysyy paikallaan. Vain kehosi siirtyy tietoisuuden sisäpuolella. Koko ilmenevä maailmankaikkeus on tietoisuuden sisäpuolella, tietoisuudessa. Itsetietoisuutesi on yhtä kuin tämä universaali (yksi) tietoisuus. Tämä kaikki perustuu omakohtaiseen havaintooni, enkä ole ainut joka tämän pystyy havaitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ihminen kuolee, niin jatkuuko tietoisuus?
Energian häviämättömyyden laki. Henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tutkijat tiedä oikeasti. Ei kukaan tiedä.
On ihmisiä, jotka tietävät. Tietoisuus ei rajoitu fyysiseen kehoon, tämä on omakohtainen selkeä havainto, eikä siitä ole epäilystäkään, etteikö niin olisi. Havainto on täysin ilmiselvä.
Vierailija kirjoitti:
Ilman aivoja ei ole tietoisuuttakaan. Simple as that. En jaksa pitemmälle pähkiä itsestään selviä jutskia.
Ei vastaanottimen puuttuminen lähetykseen vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko siis tietoisuus tipahtaa kyydistä, jos vaikkapa ajaa autolla tarpeeksi kovaa?
kysy Räikköseltä
🇺🇦🇮🇱