Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosi moni lopettaa imettämisen kesken

Vierailija
15.11.2013 |

Mistä oikein johtuu, että niin moni lopettaa imettämisen muutaman kuukauden jälkeen. Kun "maitoa ei vain tule". Eri asia on, jos äiti ei halua imettää, mutta on kumallista, että imettäminen ei onnistu, kun biologisesti sen pitäisi onnistua. Kertokaapa ajatuksianne, mistä imetyksen loppuminen johtuu?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten?

Vierailija
22/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No  kun se ei vaan onnistu. Mä oon itse imettänyt kolmasti vain toisesta rinnasta, kun toisesta ei vaan tullut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitekänkähän tämä asia nyt aloittajalle edes kuuluu? Eikö sun kavereilla ole kuitenkin terveet ja hyvinvoivat lapset? 

Vierailija
24/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ekalle annoin korviketta ja silti imetin vuoden. Toinen olikin sitten täysimetyksellä. Imetys vaatii tietyn asenteen. Se on sitovaa ja välillä kivuliastakin, kun tulee pakkaumia. Ja asiat koetaan eri tavoilla. Ketä hyödyttää analysointi siitä, kuka sen imetyksen lopetti kesken ja kuka suoritti "loppuun" asti?

Vierailija
25/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytiin neuvolan ja lääkärin kanssa kysymässä neuvoa sen 2,5 kk kohdalla, kun vauva lakkasi syömästä rintaa. Alkoi siis aina huutamaan jo rinnan nähdessään, ei mitkään keinot saaneet takaisin rinnalle mitä yritimme. Näitä neuvola ehdotti:

1. maitoa ei tule

2. maidon maku on muuttunut (kuukautiset alkaneet)

3. vauva ei halua tehdä "töitä" maidon eteen, kun on saanut korviketta, kun ei kerran ole suostunut syömään

En muista oliko vielä muuta, nuo jäi eniten mieleen.

Vierailija
26/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai ehkäpä luonto pitää huolen siitä, että lapsi vieroitetaan rinnasta ja lapsi alkaa syömään ruokaa!?

Imetystä ei ole tarvetta jatkaa 6 kk jälkeen. Taaperoiden imettäminen on sairasta ja oksettavaa katseltavaa.

Vierailija
27/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja korvikettahan oli pakko antaa jo silloin, kun vauva ei ole koko päivänä syönyt rintaa, ei tätä voi alkaa nälässä ja janossa pitämään. Joku tuossa oli ehdottanut, että henkilö ei itse oikeasti halua imettää ja lopettaa siksi kesken.. Osa ehkä, mutta kyllä meillä ainakin minä itkin yhdessä vauvan kanssa sen 2 viikkoa ennenkuin luovutin, kun rinta ei kelvannut lainkaan ja olisin halunnut imettää ainakin sen 6kk. -11

Vierailija
28/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä suomalaisten loputonta kiinnostusta toistensa ilmettämistä kohtaan. Mistä se johtuu? En ole missään muualla törmännyt samaan ja olen kuitenkin kahdessa eri maassa elänyt vauva-arkea ja tuntenut valtavan määrän äitejä. Kukaan ei ole koskasn tiedustellut toisten imettämisiä tai analysoinut niitä.

Vierailija
29/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu ap. Äläkä ainakaan ryhdy muita syyttelemään, tai esittämään omaa erinomaisuuttasi.

Vierailija
30/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 18:17"]

Oma näkemykseni on, että nämä äidit eivät haluakaan imettää. He kokevat imettämisen raskaaksi tai jostain muusta syystä eivät halua imettää. Joko tietoisesti tai tiedostamatta.

AP

[/quote]

Kerro tarkemmin - millä lailla tiedostamatta?

Onko kyseessä fakta, vai oma av-mammapäätelmäsi?

Vierailija
31/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:08"]

Niin tai ehkäpä luonto pitää huolen siitä, että lapsi vieroitetaan rinnasta ja lapsi alkaa syömään ruokaa!?

Imetystä ei ole tarvetta jatkaa 6 kk jälkeen. Taaperoiden imettäminen on sairasta ja oksettavaa katseltavaa.

[/quote]

Niin että luonto on tarkoittanut että ihmisvauva juo lehmänmaidosta tehtyä korviketta eikä oman lajin maitoa? Mielenkiintoinen tämä luonto. :)

Vierailija
32/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Ärsyttää ne kaikki selitykset, miksi muka "parempi" vaan luovuttaa. Se, ettei voida myöntää että lopetus tehdään itsekkäistä syistä. Arvostaisin niitä jotka rehellisesti myöntäisivät! Mutta ei...

Vierailija
33/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä jätetään kesken? Esikoisen vieroitin 9kk iässä, toinen jätti itse 6kk iässä....

Vierailija
34/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin suututti suuresti, kun ihmiset kommentoi vaikka mitä pöljää siihen, etten imettänyt ensimmäistä ladtani kuin 2 viikkoa... Imetys ei vaan yksinkertaisesti onnistunut mitenkään, vaikka omasta mielestäni koitin kokeilla kaikkea. Lasta olisi pitänyt imettää "kainalosta", koska hänellä oli lonkkalastat... En tiedä johtuiko se sitten siitä, mutta imettäminen ei sujunut. Ja kovasti siinä sitten auttoi se "et yritä tarpeeksi" kommentit... Lopulta turhaannuin itsekin koko hommaan :) toista lasta imetin 8kk, kunnes lähdin töihin...

Vierailija
35/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:48"]Samaa mieltä. Ärsyttää ne kaikki selitykset, miksi muka "parempi" vaan luovuttaa. Se, ettei voida myöntää että lopetus tehdään itsekkäistä syistä. Arvostaisin niitä jotka rehellisesti myöntäisivät! Mutta ei...

[/quote]

Miks sä siitä ärsyynnyt? Miten joku edes olisi sulle selityksen velkaa omasta imetyksestään?

Vierailija
36/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:06"]Meillä käytiin neuvolan ja lääkärin kanssa kysymässä neuvoa sen 2,5 kk kohdalla, kun vauva lakkasi syömästä rintaa. Alkoi siis aina huutamaan jo rinnan nähdessään, ei mitkään keinot saaneet takaisin rinnalle mitä yritimme. Näitä neuvola ehdotti:

1. maitoa ei tule

2. maidon maku on muuttunut (kuukautiset alkaneet)

3. vauva ei halua tehdä "töitä" maidon eteen, kun on saanut korviketta, kun ei kerran ole suostunut syömään

En muista oliko vielä muuta, nuo jäi eniten mieleen.

[/quote]

Tähänkin löytyy keinot ihan pienelläkin tiedonetsimisellä imetystukiryhmistä tai muilta imettäjiltä. Itse en usko, että mikään "imetysongelma" ei ole ratkaisematon. Se vaatii vaan edes vähän yrittämistä ja viitseliäisyyttä äidiltä. Äidit on liian laiskoja nykyään ja haluaa päästä liian helpolla.

Minun molemmat lapset lopetti imemisen jossain vaiheessa. Mutta on muistettava, että lapsi kyllä syö, jos on nälkäinen. Ei vaan saa tarjota sitä pulloa, vaan aina rintaa. Kyllä vauva siitä imee, kun on tarpeeksi nälkä.

Itse imetin esikoistani monta kuukautta kyläillessä yksin vessassa ja kotona hämärässä makuuhuoneessa. Hän häiriintyi melusta ja liiasta valosta. Oli myös aika, jolloin hän söi vaan öisin. Myös puoliunisena häntä sai "huijattua" rinnalle. Vähän viitseliäisyyttä äidit. Eikö teillä ole luontausta äidinvaistoa? Ihminen on nisäkäs ja nisäkäs imettää poikasiaan. Itse imetin esikoistani 1 vuotta 4 kuukautta, 5 kuukautta täysimetyksellä. Vaati viitseliäisyyttä ja vauvaan tutustumista. Mutta imetys on kuitenkin loppujen lopuksi helpompaa. Ei tarvi lämmitellä maitoja ja pestä pulloja... Aina on ruokaa ja oikean lämpöistä.

Kuopukseni lopetti myös imemisen jossain vaiheessa. Hänet sain takaisin imemään laittamalla muutaman kerran rintaan sokerivettä. Joo, haukkukaa vaan. Mutta imetin 7 kuukautta täysimetyksellä.

Vierailija
37/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sitä imetystä pitäisi jatkaa, jos se takkuaa? Lapsi saa todella hyvää ruokaa muillakin keinoin. Ihan järjen köyhyyttä väkisin yrittää, stressata ja suorittaa. Hölmön hommaa. Olennaisempaa on katsoa, mitä sille lapselle syöttää seuraavat 18 vuotta. 

Vierailija
38/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan tajua tällaisia keskusteluja. Vauvahan on luotu imetykseen, kukaan terve vauva ei tapa itseään nälkään. Kyse on vain jostakin hetkellisestä tauosta, jonka syy on aikuiselle mystinen.

22

Vierailija
39/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on oikeasti ongelmia imetyksen kanssa, vaikka luulevatkin sen sujuvan. Kun imuote on väärä, vauva ei saa tarpeeksi maitoa, ja imetys sattuu etc. Parin kuukauden iässä vauva nostattaa maitomääriä, osa saa rintaraivareita ja lakkoilee rinnalla. Se on hankalaa hommaa ja vaatii viitseliäisyyttä (poislukien ne, jotka eivät saa maitoa nousemaan yms.). Opastusta ei osata välttämättä pyytää, eikä sitä viitsi tyrkyttääkään, sillä asia on herkkä.

Imetyksen sujuminen tuntuu kuuluvan kaikille , vaikka se onkin vain äidin ja vauvan välinen asia. Luulenpa siis, että tuo "kun maitoa ei tule" kommentti on helppo tapa välttää aiheesta puhuminen. Sillä saa kysyjän nopeasti hiljaiseksi ja aihe on loppuunkäsitelty.

Vierailija
40/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla molemmat lapset aina oksensivat ekan rinnan tyhjentymisen jälkeen, sitte vaikka oli röyhtäytetty ja pidetty taukoja, sama tapahtui toisen rinnan jälkeen.

Minkäs teit?

Pakko oli ruveta antamaan korviketta, ei kai tyhjistä rinnoista saanut ruokittua?

Kun vaihdoin soijapohjaiseen korvikkeeseen, oksentaminen lakkasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi