Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välien katkaisu alkoholistia sairastavaan äitini. Surullinen olo mutta voinko muutakaan?

Vierailija
03.01.2023 |

Olen hänelle sekä vihainen, että surullinen samaan aikaan. Tavallaan myös välinpitämätön mutta silti syvällä jossain hiertää.

Hän on valitettavasti ollut se ihminen, jonka vuoksi elämä on ollut ihan pienestä lapsesta asti kamppailua. Tähän väliin ilmaisen, että ymmärrän, ettei hänellä ole voinut olla helppoa ja ymmärrän, että hän kantaa omia traumojaan ja siksi olenkin yrittänyt vain sopeutua tilanteeseen, jotenkin vain hyväksyä todellisuuden. Lapsena sitä kai enneminkin oli huolissaan ja ajatteli, että minun täytyy osoittaa rakkauteni häntä kohtaan ja olla tukena, ei saanut puhua asiasta vaan vain elää mukana.

Siellä oli kaikenlaisia tilanteita. Paljon eri miehiä (vanhemmat erosi jo kun oltiin todella pieniä) ja vaarallisia tilanteita. Joskus miehet olivat uhkaavia, joskus äiti tuli ruhjeilla kotiin kun oli taas kaatunut pyörällä tai sitten oli tavarat hävinneet. Joskus ajeli autolla päissään kunnes yksi kerta menetti korttinsa poliisien takaa-ajettuna onneksi, sillä me lapset olimme kyydissä.
Oli ihmissuhdedraamoja, kaikki sukujuhlat hävetti kun oli kännissä ja haastoi riitaa. Nautti draamasta ja itki kuitenkin itsesääliään. Pyhät myös yleensä pilalla.
Näitä tarinoita on niin valtavasti.

Myöhemmin teininä minullekin alkoi alkoholi maistumaan. Minusta on tullut miellyttäjä ja ihmissuhteet ovat sellaisia, joissa en osaa pitää rajoja ja yleensä annan kaiken mennä läpi ja pyydän anteeksi vaikka ei pitäisi. Töitä olen tehnyt niin, että olen uupunut. Olen elänyt muiden kautta, jotta kokisin oloni riittäväksi. Samalla hävettää omat riippuvuudet niin paljon. Olen jopa äitini kanssa juonut ja ollaan yhdessä parannettu maailmaa mukamas. Kai olen edes jonkun yhteyden halunnut häneen pitää, sellaisen jossa nauretaan ja ollaan yhdessä.
Kuitenkin nekin on mennyt siihen, että kuuntelen ja riitaakin tullut. Joskus on ollut väkivaltainen ja halveksuva persoona jos sille tuulelle sattuu juomaan.

Osaa olla erittäin myrkyllinen.
Nyt olin joulupyhät hänen ja sisarukseni kanssa. Meillä meni hyvin aikalailla mutta huomaan, että luota häneen lainkaan. Saattaa valehdella siis manipuloida ihan helposti jos on vailla jotain. Sukulaiselle (joka ei siedä häntä humalassa) valehteli, että ei ole juonut alkoholia mutta tarvitsee kyydin kun auto on rikki. Oikeasti oli juonut jo aamusta ja meille tuli riita tästä, ettei voi valehdella ihmisille, varsinkaan läheisilleen. Hän haukkui minua uhriksi ja selitti että haluanko minä sitten, että saa sakot ja menettää kortin? Sanoin, ettei kysymys ole nyt siitä vaan, että valehtelee vaikka tietää asioiden laidan oikein hyvin.
Käski olla hiljaa ja olla kertomatta totuutta. Samalla itki kun hänen miesystävät ovat jättäneet hänet ihan syyttä yksin. Myöhemmin kuulin, että äiti oli taas haukkunut ja sekoillut.

En oikein ymmärrä tätä juttua. Miksi olen katsellut aina tätä. Hän on niin erilainen selvinpäin ja humalassa mutta miksikään tämä ei tule muuttumaan. Aina tulee ahdistunut olo lopulta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele asiaa niin, että sun äiti on sairas. Alkoholismi ja muutkin päihderiippuvudet on sairauksia. Niillä alunperin lääkitty omia ahdistuksia ja lopulta jäänyt putki päälle. Siitä tilasta kovin harva enää omalla selkärangalla kömpii ylös. Älä ole yhtedessä kun hän on humalassa. Tee se selväksi. Älä muutoin hylkää kokonaan.

Vierailija
2/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjoitan niin se näyttää aika pahalta tekstissä.

Onhan tuo totta mutta hänessä on myös toinen puoli, joka on todella ahkera, iloinen ja auttavainen. Pahinta vain on, että en tiedä onko sekin vain joku rooli joka katoaa kun juo. En oikeastaan tiedä kuka hän on ja koko homma kaiken kaikkiaan lapsuudesta tähän päivään asti on sellaista epätodellista.

Ihan kuin en uskaltaisi edes myöntää, että asia on näin ja samalla olen todella surullinen sekä vihainen

On sellainen kahlitseva tunne, pitäisi saada ulos jotain mutta tuntuu epätoivoiselta puhua tästä.

Itsellä on syyllinen ja häpeällinen olo, usein inhoan elämääni. Etenkin sitä, että olen elänyt myös huonoja valintoja tehden. Tiedän, että potentiaalia olisi ollut ihan mihin vain mutta energiaa on kadonnut ihan turhiin asioihin.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele asiaa niin, että sun äiti on sairas. Alkoholismi ja muutkin päihderiippuvudet on sairauksia. Niillä alunperin lääkitty omia ahdistuksia ja lopulta jäänyt putki päälle. Siitä tilasta kovin harva enää omalla selkärangalla kömpii ylös. Älä ole yhtedessä kun hän on humalassa. Tee se selväksi. Älä muutoin hylkää kokonaan.

Tiedän tämän kyllä. Kuitenkin tuntuu, että en halua olla hänen kanssaan lainkaan tekemisissä. Välillämme on sellainen kuilu, että teennäisesti voidaan olla ja joskus aidosti nauraa mutta kun pitäisi keskustella vakavasti tai edes halata, niin ei se onnistu. En halua hänen koskevan minuun edes.

Tosi ristiriitaiset tunteet häntä kohtaan.

AP

Vierailija
4/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin joku ehtii ensin, niin "alkoholismia sairastavaan äitini"* otsikko.

Välillä kirjoitan niin ajatuksissani.

AP

Vierailija
5/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveätä jaarittelua, mikä kertoo siitä että mietit asioita ihan liikaa. Olet erillinen ihminen äidistäsi, joten katkaise napanuora ja kasva aikuiseksi. Äitisi alkoholismi ei määritä sinua ihmisenä. Se, että katkaisetko välit vai et, on oma valintasi, jonka kanssa joudut myös elämään. Oma äitini oli alkoholisti, johon olin katkaissut välit. Hänen kuolemansa jälkeen olen katunut päätöstäni, mutta myöhäistä se enää on. Jokainen toivoo hyviä vanhempia, kaikki ei niitä saa. Hän on silti ainoa äitisi. Ennen tunsin äitiäni kohtaan vain vihaa ja inhoa, nykyään sääliä ja myötätuntoa. Jos voisin palata ajassa taaksepäin, kertoisin hänelle että rakastan ja annan anteeksi.

Vierailija
6/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveätä jaarittelua, mikä kertoo siitä että mietit asioita ihan liikaa. Olet erillinen ihminen äidistäsi, joten katkaise napanuora ja kasva aikuiseksi. Äitisi alkoholismi ei määritä sinua ihmisenä. Se, että katkaisetko välit vai et, on oma valintasi, jonka kanssa joudut myös elämään. Oma äitini oli alkoholisti, johon olin katkaissut välit. Hänen kuolemansa jälkeen olen katunut päätöstäni, mutta myöhäistä se enää on. Jokainen toivoo hyviä vanhempia, kaikki ei niitä saa. Hän on silti ainoa äitisi. Ennen tunsin äitiäni kohtaan vain vihaa ja inhoa, nykyään sääliä ja myötätuntoa. Jos voisin palata ajassa taaksepäin, kertoisin hänelle että rakastan ja annan anteeksi.

Nyt se on helppoa, kun hän ei ole enää olemassa ja aiheuta sinulle haittaa. Elävänä ja ongelmaisena voisi olla ihan eri asia.

Ap:n kannattaa nyt ottaa aikalisä ja kunnon hajurako. Ole yhteydessä harvemmin ja vain, kun hän on täysin selvinpäin. Hakeudu AA:n omaisryhmään, muutakin apua voisit etsiä.

Tsemppiä, pidä itsestäsi huolta.

Vierailija
8/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt se on helppoa, kun hän ei ole enää olemassa ja aiheuta sinulle haittaa. Elävänä ja ongelmaisena voisi olla ihan eri asia.

Ap:n kannattaa nyt ottaa aikalisä ja kunnon hajurako. Ole yhteydessä harvemmin ja vain, kun hän on täysin selvinpäin. Hakeudu AA:n omaisryhmään, muutakin apua voisit etsiä.

Hän oli olemassa kauan ja aiheutti harmia. Aiheuttaa edelleen tekemiensä velkojen muodossa, muusta puhumattakaan. Silti ajattelen niin kuin ajattelen.

Vierailija
9/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän oli olemassa kauan ja aiheutti harmia. Aiheuttaa edelleen tekemiensä velkojen muodossa, muusta puhumattakaan. Silti ajattelen niin kuin ajattelen.

Sinulla on siihen oikeus. Hän ei kuitenkaan aiheuta enää uusia murheita ja vanhat voi käsitellä.

Pysyn oman (ei alkoholisti vaan nepsy-)äitini kanssa tasapainossa, kun emme asu lähekkäin ja pidämme yhteyttä niin että se on mukavaa. Lähikontaktia vain silloin tällöin.

Vierailija
10/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on siihen oikeus. Hän ei kuitenkaan aiheuta enää uusia murheita ja vanhat voi käsitellä.

Pysyn oman (ei alkoholisti vaan nepsy-)äitini kanssa tasapainossa, kun emme asu lähekkäin ja pidämme yhteyttä niin että se on mukavaa. Lähikontaktia vain silloin tällöin.

Ymmärräthän, että tuo on eri asia kuin välien katkaisu, josta ap puhui? Alkoholismi ei ole myöskään sama asia kuin nepsy. Ehkä kannattaa avata omat lähtökohdat, joista neuvoja antaa.

Vierailija
11/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, että tuo on eri asia kuin välien katkaisu, josta ap puhui? Alkoholismi ei ole myöskään sama asia kuin nepsy. Ehkä kannattaa avata omat lähtökohdat, joista neuvoja antaa.

Tietenkin ymmärrän. Olen ollut myös alkoholistin omainen. Hänellä oli myös mt-ongelmia.

Nepsy -äitini on sivuoireineen pahimmillaan yhtä raskas taakka, ellei raskaampi. Niistä kun ei parane edes teoriassa, kuten alkoholismista voi.

Aika monta kertaa on tehnyt mieli katkoa välit, mutten ole tehnyt sitä. Nykyään ei ole enää tarvetta.

Vierailija
12/12 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katkaisin välit äitiini, kun juominen paheni. Itseni oli helpompi olla.

Kun tuli kuolinviesti, niin totta kai järkytyin ja tuntui pahalta, mutta se oli odotettavissa, koska juominen oli niin rankkaa viimeiset vuodet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi