Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esidiabetes kokemuksia?

Vierailija
19.09.2020 |

Verikokeen tulokset tulivat. Paastoverensokeri oli koholla, tulos 6.5. Tämä ei ole ensimmäinen kerta vaan aiemmin tulos oli täsmälleen sama.

Lääkäri ei maininnut arvosta mitään, mutta luin tämän tarkoittavan esidiabetesta. Kaikkialla kehotetaan pudottamaan painoa, mutta painan 171-senttisenä 60 kiloa, eli pudotettavaa ei ole. Miten olette lähteneet tätä asiaa hoitamaan 🤔

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Ap, on harmillista että ruokavaliokeskustelu aina kiihtyy ja käsitetään väärin, tahallaan tai tahattomasti. Koeta seuloa jyvät akanoista täältäkin. Itse kannatan hiilarien vähentämistä aterioilla koska se on tehnyt minut vireämmäksi ja väsymys helpottanut. Jos sinusta tuntuu että jäät nälkäiseksi niin ota hyvin pieni annos riisiä tai mitä lisuke onkin.

Olen opetellut valmistamaan kasviksia monella tapaa, esim uunikasvikset lohkottuina ja oliiviöljyssä & mausteissa pyöritettynä uunipellillä valmistuvat nopeasti, niissä on myös kylläisyyttä tuova rasvalisä. Lautaselle proteiini, näitä lämpimiä kasviksia ja salaattia. Välipalana esim. marjoja ja turkkilaista jogurttia. Minun kokemukseni mukaan osa hiilareista ja niiden energiasta kannattaa korvata hyvällä rasvalla, kroppa tottuu nikoteltuaan pari päivää ja muuten tykkää muutoksesta.

Vierailija
62/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysjyvätuotteet eivät ole vaarallisia ja joo, voidaan sanoa, että ne kuuluvat ns. normaaliin ruokavalioon. Kuitenkin on niin, että jos ihminen on jo sairastunut ja hänellä on epäterve sokeriaineenvaihdunta, tilanteen korjaaminen voi vaatia rajumpia muutoksia ruokavalioon, koska hänen elimistönsä ei enää pysty käsittelemään hiilihydraatteja normaalisti.

Kaikki vilja on lähinnä hiilihydraattia, joka nostaa verensokeria. Ja kakkostyypin diabetekseen sairastuneelle tai riskiryhmässä olevalle se ei ole hyvä juttu ollenkaan.

Ihminen lajina on elänyt suurimman osan historiastaan ilman viljoja. Ne eivät ole mikään pakollinen osa ruokavaliota.

Suomessa viljoja tuputetaan erityisen paljon, koska täällä ei juuri muuta kasva. Syynä on mm. kotimaisen maatalouden tukeminen. Sama syy on rypsiöljyn suosittelun taustalla. Kaikki tietävät esimerkiksi oliiviöljyn tai avokadoöljyn ylivertaisuudeen rypsiin verrattuna, mutta kun rypsi kasvaa täällä toisin kuin oliivi.

Viralliset suositukset ovat kompromisseja, joiden taustalla on aina paljon muutakin kuin tieto siitä, mikä oikeasti on terveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto saattaa olla ihan paikallaan tai sitten ei. Tunnen itseni sen verran hyvin että en edes harkitse. Veikkaan että kun on kulunut noin 9:30 tuntia, repesin ja hajottaisin tavaraa sekä söisin jääkaapin tyhjäksi hyllylevyjä myöten.

Jollekin jolla on oikea diabetes, paasto ei käsittääkseni sovi. Verensokeri laskee liian alas?

En ole AP.

Älä hoe itsellesi tuollaista potaskaa.

Olin itse yksi teistä koko ajan nälkäisistä. Kuvittelin, että minun on saatava ruokaa muutaman tunnin välein. Olin kiukkuinen jne. Sitten hiilareita koneeseen ja siitä väsymys. Ihan kohta taasen nälkä.

Kaikki nämä oireet ovat merkkejä siitä, että elimistö voi huonosti. Jos aineenvaihdunta on terve, paasto ei ole ongelma.

Olen nyt ollut pätkäpaastolla puolitoista vuotta. Se on nykyään toinen luonto ja superhelppoa. Olen vähintään 16 t syömättä. Aluksi odottelin, milloin pääsen syömään taas. Mutta nykyään paasto venyy pidemmäksikin ilman mitään kauheaa nälkää.

Vatsa on rauhoittunut, elämä helpottunut, samoin painonhallinta. En enää ole niin nälkäinen enkä myöskään väsynyt aterian jälkeen.

Nyt kun olen lisäksi vähentänyt hiilareita, paasto on edelleen helpottunut. Olen ryhtynyt kokeilemaan pidempiä paastoja, esim. 24, 36 tai 48 tuntia. On sujunut ihan helposti. Pidemmillä paastoilla on paljon terveyshyötyjä.

Mikä on oikea diabetes? Ykköstyypin diabeetikon ei toki sovi paastota.

Vierailija
64/121 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sitä hiilaria sitten saisi tulla? Kysyn, koska itsellä todettiin nyt sama ja ylipainoakin on. En tupakoi.

Vierailija
65/121 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro nostaa minulla verensokerin pitkäksi aikaa. Pitäisikö sekoittaa joukkoon leseitä, auttaisikohan se? Tai sitten vaihdan aamupalan ruisleipään ja kinkkuun sen päällä. Aamupalan jälkeen vielä 4-6 tunnin päästä sokeri koholla, vaikka pitäisi olla jo 2 tunnissa normaali. Kaurapuuro on ollut jo kauan vakioaamupala, eikä ole tullut ennen mieleenkään, että ei ehkä ole kovin hyvä sokerin kannalta. Ja minä kun luulin, että riittää, että jättää pullan ja suklaan syömisen. Alkaa tuntua, että kaikki ruoka on myrkkyä. Neuvotaan vähän sinnepäin, eikä oikeesti saa ohjeita, joilla taudin saisi pysäytettyä, tai vaan toivotaan, että kyllä se siitä kun syö terveellisesti, siis miten?

Vierailija
66/121 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän muuten paastonnut liian pitkään ennen verikokeita? Itsellä on yleensä ollut aina tosi hyvä pastoverensokeri, vaikka en ois paastonnut ollenkaan. On siis mitattu joskus päivystyksessäkin tietämättäni, kun olen litkinyt puoli litraa sokerilimsaa odotusaulassa ja silti alle 5. No viimeksi sitten päätin ottaa vakavasti ja paastota ihan kunnolla. Reilu 12 tuntia. Arvoksi tuli yllättäen 5.8 ja vähän hämmennyin vaikka lääkärin mukaan se oli täysin normaali eikä edes esidiabetes. Sitten luin että jos paastoaa liian pitkään, niin maksa alkaa muodostaa sokeria ja verensokeri onkin korkeampi kuin lyhyemmällä paastoajalla. 

Vierailija
67/121 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa että jos käyttää nesteenpoistolääkitystä verenpaineen hoitoon,niin kusella saa juosta. Ja nestettä käsketään juoda. Aina ei kusella käymiset ole diabetesta.

Vierailija
68/121 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi kokemukset esidiabeteksesta. Jos jollain todettu,

-millaisia elämäntapamuutoksia teit

-paljonko tiputit painoa

-missä ajassa verensokerit korjaantuivat normaalille tasolle

-tai vastavuoroisesti missä ajassa diabetes puhkesi

Lisäksi kiinnostaa, että jos on todettu esidiabetes, korjannut elintapojaan ja sokerit normalisoituneet, ja sitten repsahtanut, onko peli menetetty vai vieläkö pystyy korjaamaan tilanteen uudellleen?

Vierailija
69/121 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
70/121 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuro nostaa minulla verensokerin pitkäksi aikaa. Pitäisikö sekoittaa joukkoon leseitä, auttaisikohan se? Tai sitten vaihdan aamupalan ruisleipään ja kinkkuun sen päällä. Aamupalan jälkeen vielä 4-6 tunnin päästä sokeri koholla, vaikka pitäisi olla jo 2 tunnissa normaali. Kaurapuuro on ollut jo kauan vakioaamupala, eikä ole tullut ennen mieleenkään, että ei ehkä ole kovin hyvä sokerin kannalta. Ja minä kun luulin, että riittää, että jättää pullan ja suklaan syömisen. Alkaa tuntua, että kaikki ruoka on myrkkyä. Neuvotaan vähän sinnepäin, eikä oikeesti saa ohjeita, joilla taudin saisi pysäytettyä, tai vaan toivotaan, että kyllä se siitä kun syö terveellisesti, siis miten?

Lisää rasvaa (voisilmä), proteiinia (raejuustoa) ja ylimääräisiä kuituja puuroon, niin se auttaa.

Vierailija
71/121 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista up

Vierailija
72/121 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epäillyt pitkään, että verensokerin kanssa on ongelmia. Nyt sitten paastoverensokeri oli 6,2. Pitkäaikainen sokeri sentään viiterajoissa. 

Painan 80 kiloa (pari kiloa tippunut) ja pituus on 171, eli ylipainoa on. Toinen ongelma on se, että ruokajärjestykseni on surkea, kärsin masennuksesta ja olen kehittänyt hyvin ongelmallisen suhteen ruokaan. Mutta ei auta muu kuin yrittää korjata. Kaikki on niin pielessä että itseni tuntien on pakko aloittaa pienin muutoksin. Ennen tein ylipitkiä kävelylenkkejä ja pyöräilin, nyt selkä ja jalat prakaavat.

Ruokailuvälejä täytyy yrittää pidentää ja se on kohtalaisen hyvin onnistunut. Makeansyöntiä olen saanut vähennettyä. Pätkäpaastossa olen päässyt enimmillään vasta yhteentoista tuntiin... ei ole paljon mutta minulle iso edistys.

Vierailija
73/121 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen epäillyt pitkään, että verensokerin kanssa on ongelmia. Nyt sitten paastoverensokeri oli 6,2. Pitkäaikainen sokeri sentään viiterajoissa. 

Painan 80 kiloa (pari kiloa tippunut) ja pituus on 171, eli ylipainoa on. Toinen ongelma on se, että ruokajärjestykseni on surkea, kärsin masennuksesta ja olen kehittänyt hyvin ongelmallisen suhteen ruokaan. Mutta ei auta muu kuin yrittää korjata. Kaikki on niin pielessä että itseni tuntien on pakko aloittaa pienin muutoksin. Ennen tein ylipitkiä kävelylenkkejä ja pyöräilin, nyt selkä ja jalat prakaavat.

Ruokailuvälejä täytyy yrittää pidentää ja se on kohtalaisen hyvin onnistunut. Makeansyöntiä olen saanut vähennettyä. Pätkäpaastossa olen päässyt enimmillään vasta yhteentoista tuntiin... ei ole paljon mutta minulle iso edistys.

Millaisia arvoja olet saanut ruoan jälkeen? Tsemppiä sinulle sokereitten nujertamiseksi!

Mulla paastot hyvät mutta ruokailun jälkeen tullut korkeampia arvoja, ovat vielä normaalin rajoissa mutta omaan aikaisempaan tasoon verrattuna korkeampia. Mittailen aina välillä kun sukurasitetta ym. Nyt kyllä taustalla pitempään jo kauhea stressi, huonoa syömistä ja nukkumista, nyt tehnyt korjausliikkeitä siihen.

Vierailija
74/121 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä, että millaisella aikataululla labrakontrolleja tms sovittu? Saitko terveydenhuollosta jotain evästystä?

Vierailija
75/121 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliossani on varmasti paljon pielessä, sillä syön paljon ulkona. Usein en syö, vaan ehkä kolmesti päivässä. Kaloreita tulee päivästä riippuen 1000-1500 eli aika vähän. Pidän kyllä pizzasta ja ranskalaisista, mutta ruokavaliooni kuuluu myös terveellisiä juttuja marjoista täysjyvätuotteisiin.

Ap

No nuo täysjyvät ja marjat ovat myös hiilareita. Ruokavaliosi ilmeisesti on erittäin hiilihydraattipainotteinen, mikä voi hyvinkin olla sairastumisen taustalla.

Sinuna jättäisin hiilarit nyt ihan minimiin. Syö proteiinia, vähähiilihydraattisia kasviksia, hyvää rasvaa. Lisäksi pätkäpaasto. Sitten uudet testit. Voit yllättyä.

Diabeteksen riskitestissä kysytään marjoista, joten oletettavasti ne eivät mikään pahin vihollinen ole. Marjoja nyt aion syödä jatkossakin, mutta ehkä ranskisten ja muiden epäterveellisten juttujen mättöämistä pitää vähentää. Mitä syödä sitten esimerkiksi kanan kanssa? Pastaa vai riisiä? En ala syömään mitään kana+kasvikset juttua ainakaan säännöllisesti. Jää muuten aina nälkä.

Ap

Ok, sua ei siis kiinnosta pätkääkään muuttaa syömisiäsi. Aloititko ketjun saadaksesi jonkun taikakeinon verensokerin korjaamiseksi siten, ettei sun itse tarvitse tehdä asian hyväksi mitään. Onnea jatkoon!

Ymmärsit nyt väärin. Marjat eivät varmasti ole syynä verensokerini nousuun. Marjat kuuluvat normaaliin terveelliseen ruokavalioon. Jos laitan aamupuurooni pienen kourallisen marjoja, siitä ei tule minulle esidiabetesta.

Sen sijaan syömäni hampparit, ranskikset, sipsit ynnä muut vaikuttavat varmasti enemmän terveyteeni. Näitä olen valmis vähentämään.

Ap

Et nyt selvästi ymmärrä tilannettasi. Joo, kukaan ei sairastu marjoista. Mutta sinä olet kuitenkin jo sairastunut ja ainakaan runsas marjojen syönti ei sovi vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, joka on paaston ohella paras hoito kakkostyypin diabetekseen. Myöskään täysjyvät eivät sinua enää auta, koska niissä on erittäin paljon hiilihydraatteja.

Nimenomaan tuo kana ja kasviksia on se tapa, jolla ihmisen ja erityisesti sinun pitäisi pääsääntöisesti syödä.

Näinhän se menee. Onneksi lääkäri antaa sinulle lääkettä ja insuliinia sitten, kun siihen tullaan. Ei tarvitse itse ottaa vastuuta ja syödä "huonosti".

Kuten sanottu, onnea valitsemallasi tiellä.

Tarkoitin että kana+kasvikset joka aterialla on sekin lopulta kovin yksipuolinen. Tuo kombo kuuluu ruokavaliooni jo nyt - joskin harvemmin. Kysyinkin, mitä näiden lisäksi voisi ateriaansa laittaa, jotta yksipuolisuutta ei syntyisi. Esim. Pieni määrä riisiä? Netistä löytyvä tieto on jokseenkin ristiriitaista. Lääkäri kuittasi asian sanomalla "ehkä söit edellisenä päivänä jotain sokeria nostattavaa".

Eli en saanut apua lääkäristä.

Ap

Heh. Jos syöt kanan kanssa kasviksia, siitä saa aika erilaisia komboja :) Jos syöt kanan kanssa riisiä tai pastaa, se on aina samaa. (No joo,  pastaa on erimuotoisia, mutta samaahan se on.) En tarkoita v*ttuilla, mutta kehottaisin kokeilemaan pikku hiljaa erilaisia kasviksia ja eri valmistustapoja. Ei hirveällä kiireellä ja stressillä, mutta pikku hiljaa.

Vierailija
76/121 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeesti paranee kun ottaa päivittäin kävely lenkin ja vaihtaa ruuan kasviksiin tekee itse kasviskeittoja soseuttaa ne ja ei yhtään rasvaa sokeria kuukauteen ainoa makea on omena tai ananas.Kasviskeittoon ei yhtään maustetta missä sokeria. Hitto kun hyvä olo.

Vierailija
77/121 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on kevyt kirjoitti:

Aika nopeesti paranee kun ottaa päivittäin kävely lenkin ja vaihtaa ruuan kasviksiin tekee itse kasviskeittoja soseuttaa ne ja ei yhtään rasvaa sokeria kuukauteen ainoa makea on omena tai ananas.Kasviskeittoon ei yhtään maustetta missä sokeria. Hitto kun hyvä olo.

Älä nyt tuollaista neuvo, että rasvat pois! Ei sulla järki paljon päätä pakota!!  Sokeri joutaakin pois.

Vierailija
78/121 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä, että millaisella aikataululla labrakontrolleja tms sovittu? Saitko terveydenhuollosta jotain evästystä?

Kävin labrassa niin sanotusti omin päin, en ole ollut lääkäriin yhteydessä eikä ole kontrolleja sovittu. Myöskään mittauksia ruoan jälkeen tms. en ole tehnyt, olen lähtenyt siitä että yritän saada painoa alas, liikkua ja järkeistää syömistä, ja menen sitten labraan uudestaan. 

Ehkä olen vähän liikaakin hippimeiningillä liikkeellä ja pitäisi olla jokin kontakti asiantuntijaan. Itseni tuntien ajattelisin että tämä tapa sopii minulle paremmin, ainakin näin alkuun. Jos labrat näyttävät edelleen huonoja lukemia, senkin jälkeen kun kiloja on pudonnut ja napostelusta päästy eroon, täytyy varmaan mennä lääkärille. Diabetesta en suurin surminkaan haluaisi, elämässä on tarpeeksi hankaluuksia ilmankin. 

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
79/121 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin labrassa niin sanotusti omin päin, en ole ollut lääkäriin yhteydessä eikä ole kontrolleja sovittu. Myöskään mittauksia ruoan jälkeen tms. en ole tehnyt, olen lähtenyt siitä että yritän saada painoa alas, liikkua ja järkeistää syömistä, ja menen sitten labraan uudestaan. 

Ehkä olen vähän liikaakin hippimeiningillä liikkeellä ja pitäisi olla jokin kontakti asiantuntijaan. Itseni tuntien ajattelisin että tämä tapa sopii minulle paremmin, ainakin näin alkuun. Jos labrat näyttävät edelleen huonoja lukemia, senkin jälkeen kun kiloja on pudonnut ja napostelusta päästy eroon, täytyy varmaan mennä lääkärille. Diabetesta en suurin surminkaan haluaisi, elämässä on tarpeeksi hankaluuksia ilmankin. 

Tsemppiä sinulle!

Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta ja sillä varmaan voi muutaman kuukauden katsoa tuleeko jo parannusta. Toivottavasti onnistut!

Vierailija
80/121 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pudottaa painoa, mutta ruokailutottumuksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Huonoilla elintavoilla voi hoikallakin olla verensokeri koholla. Vähemmän hiilareita ja sokeri minimiin, lisäksi mielellään säännölliset ruokailuvälit, jottei insuliinintuotanto "rasitu" jatkuvasta napostelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän