Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esidiabetes kokemuksia?

Vierailija
19.09.2020 |

Verikokeen tulokset tulivat. Paastoverensokeri oli koholla, tulos 6.5. Tämä ei ole ensimmäinen kerta vaan aiemmin tulos oli täsmälleen sama.

Lääkäri ei maininnut arvosta mitään, mutta luin tämän tarkoittavan esidiabetesta. Kaikkialla kehotetaan pudottamaan painoa, mutta painan 171-senttisenä 60 kiloa, eli pudotettavaa ei ole. Miten olette lähteneet tätä asiaa hoitamaan 🤔

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko karkkia tai sipsiä parempi välipala verensokeria ajatellen jos laittaa 2 dl rasvattomaan kreikkalaiseen jogurttiin 1/3 tl vaniljasokeria? 

Vierailija
102/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko karkkia tai sipsiä parempi välipala verensokeria ajatellen jos laittaa 2 dl rasvattomaan kreikkalaiseen jogurttiin 1/3 tl vaniljasokeria? 

Vanilja-aromi on parempi kuin vaniljasokeri verensokeria ajatellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto muuten nostaa paastoverensokeria, kun maksa alkaa tuottaa sokeria. Itsellä oli ennen aina normaali paastoverensokeri 4-5 välillä. Kuitenkin kun siirryin tähän 16:8 pätkäpaastotrendiin, niin paastoverensokeri olikin yhtäkkiä 6,3. Eli esidiabeteksen arvoissa. Johtuu ilmeisesti siitä että maksa alkaa tuottaa kuulemma itse sokeria pitkässä paastossa. Sen takia se 16 tunnin paastokin varmaan sujuu nykyään niin helposti. Aluksi se oli vaikeaa paastota yli 12 tuntia. Oli päänsärkyä ja aivosumua. Mutta sitten se pikkuhiljaa helpottui. Syy olikin se että maksa alkoi tuottaa sokeria itse.

Vierailija
104/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja minä olen nyt sitten itse lopettanut koko pätkäpaaston. Kannatti mun kohdalla. Paastoverensokeri oli sen jälkeen 5,5. Ei ihan entisissä arvoissa, mutta hyvä kuitenkin

-edellinen

Vierailija
105/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää aikaa ravitsemusneuvojalle. Julkisella puolellakin heitä työskentelee. Jos noudatatte netissä randomien neuvoja, saatatte vielä saada kohonneet veren rasva-arvot riesaksenne ja siitä voi seurauksena olla aivoinfarkti.

Jep. Vauvapalstalla vaikuttaa olevan muutama erittäin ahkerasti kirjoitteleva öyhöttäjä, jotka käskee syödä voita ja kermaa ja läskiä ja jättää kasviöljyt pois.  Siinä saattaa mennä useampikin lankaan.

Vierailija
106/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta tätä ketjua lukiessa olen oppinut paljon.

Olin pari kuukautta sitten joutunut käymään verikokeissa ja jouduin soittamaan itselle niiden tulokset. Huono sokeri korkealla, mutta niin oli hyväkin. Ei vielä diabeettisella tasolla.

Syön samalla lailla kuin ap... :')

Huono ja hyvä sokeri? Anteeksi mitä? Multa on mitattu pitkä sokeri, paastosokeri, sokerirasituskin tehty, mutta en ole ikinä kuullut mistään hyvästä ja huonosta sokerista. 

Vierailija
107/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIISI VUOTTA VANHA KETJU! Ap tuskin lukee enää. Haloo!

Vierailija
108/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VIISI VUOTTA VANHA KETJU! Ap tuskin lukee enää. Haloo!

No niinpäs oli näköjään joku nostanut vanhan ketjun. Enpä sitten saa vastausta että mikä huono ja hyvä sokeri. Mutta tais sekoittua huonoon ja hyvään kolesteroliin. 

Vierailija
109/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto muuten nostaa paastoverensokeria, kun maksa alkaa tuottaa sokeria. Itsellä oli ennen aina normaali paastoverensokeri 4-5 välillä. Kuitenkin kun siirryin tähän 16:8 pätkäpaastotrendiin, niin paastoverensokeri olikin yhtäkkiä 6,3. Eli esidiabeteksen arvoissa. Johtuu ilmeisesti siitä että maksa alkaa tuottaa kuulemma itse sokeria pitkässä paastossa. Sen takia se 16 tunnin paastokin varmaan sujuu nykyään niin helposti. Aluksi se oli vaikeaa paastota yli 12 tuntia. Oli päänsärkyä ja aivosumua. Mutta sitten se pikkuhiljaa helpottui. Syy olikin se että maksa alkoi tuottaa sokeria itse.

Voiko toi olla syynä kohonneeseen tulokseen paastoverensokerikokeessa? Onko maksan tuottama korkea verensokeri yhtä paha kuin koholla oleva verensokeri muuten?

Vierailija
110/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutellaan lisää verensokerista, esidiabeteksesta, diabeteksesta, verensokeria alentavista elämäntavoista ja ruokavalioista, kakkostyypin lääkityksestä yms. Mulla on suvussa kakkostyypin diabetesta muutamalla. Ydinperheen jäsenillä ei kylläkään ole, mutta lähisukulaisilla on joillain. Sairastuneet ovat olleet normaalipainoisia /hoikkia. Olen itse hoikka ja harrastan runsaasti liikuntaa. Olin yllättynyt kun paastoverensokerini oli 5,9. Lääkäri ei reagoinut siihen mitenkään, sanoi vain että normaalihan tuo on. Itseä huolestuttaa. Syön monipuolisesti kalaa, lihaa, juustoa, jogurttia, marjoja, kaurapuuroa, kananmunia, pähkinöitä. En syö hirveästi hiilareita.

Sitä paitsi terveellä ihmisellä verensokeri ei nouse liian ylös vaikka söisi karkkeja joka päivä (itse en syö). Siskoni syö karkkeja joka päivä ja hänellä ei ole kohonnut verensokeri yhtään, on tosi hyvällä tasolla hänellä. Joten en osta tuota ajatusta että hiilareiden syömine

Geeneillä on varmasti paljon merkitystä. Mun mummo oli kunnon sokerihiiri ja lihava. Söi joka päivä jotain karkkia ja pullaa ja kakkua.  Eli silti 101-vuotiaaksi ilman diabetestä. Kun ei ole diabetes-geeniä, niin ei sitä tule. Useampi lapsistaan tuntuu olevan samanlaisia lihavia sokerihiiriä ja kellään niistäkään ei ole diabetestä vielä 70+-80+ iässä.

Vierailija
111/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko toi olla syynä kohonneeseen tulokseen paastoverensokerikokeessa? Onko maksan tuottama korkea verensokeri yhtä paha kuin koholla oleva verensokeri muuten?

Voi varmasti olla syy. En tiedä onko yhtä paha. Kuvittelis että olisi ainakin sitten jos yli 7 menee. Ihan kai se sama mistä se korkea verensokeri johtuu, jos se itsessään aiheuttaa vaurioita. Kannattaa kokeilla pätkäpaaston lopettamista (edes joksikin viikoksi) ja käydä mittauttamassa sitten paastoverensokeri uudestaan. Ja vain 10-12 tuntia paastoa ennen verikoetta. Ei enempää. Itse kävin pätkäpaastonkin aikaan 11-12 tunnin kohdalla mittauttamassa paastoarvon , mutta pitkään jatkunut pätkäpaasto sai varmaan maksan tuottamaan sokeria silloin jo jossain 10 tunnin kohdalla.

Vierailija
112/121 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärölihavuus aiheuttaa sen rasvamaksan. Kun vyötäröllä on liikaa rasvaa niin se alkaa kertyä sisäelimien ympärille ja maksaan.

Vyötärölihavuutta aiheuttaa puolestaan liika energiansaanti. Sitten vähä geeneistä riippuu kertyykö rasvat vyötärölle vai vaikka peppuu. Liikaa energiaa voi saada yhtä hyvin karkista kuin vaikka pekonistakin. Eli ihan sama mitä syömällä sen rasvan on sinne vyötärölle saanut. Onko syönyt liikaa voita ja pekonii vai jätskii. Sama lopputulos. 

Vierailija
113/121 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta vaikuttaa sokeri-ja rasva-aineenvaihduntaa sekä vähentää oikein toteutettuna viskeraalirasvaa. 

Vierailija
114/121 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta +, kasvikset +, proteiini ja täysjyvä +, kaikki pikaruoka, leivokset,karkit ym -, samoin sokeriset juomat ja vaaleat hiilarit jne. Tupakka kaikist pahin yhdistelmä sokeriaineenvaihdunnan häiriön kanssa.

T. Terveydenhuoltoalalla työskentelevä

Täysjyvä nostaa verensokeria siinä kuin vaaleakin vilja. Terveydenhoitoalalla olevana sinun pitäisi tuon verran edes tietää.

Kaikilla nousee ruokailun jälkeen verensokeri. Diabeetikolla se ei vaan laske enää normaalille tasolle kahden tunnin kuluttua kuten terveillä. Keskivartalolihavilla tärkeintä on saada rasva vatsan (sisäelinten) ympäriltä pois. Monipuolinen ravinto on kaikille tärkeää, myös diabeetikoille, joten en kyllä kokonaan jättäisi hiilareita pois. Vähentää kyllä kannattaa, jos esim. on leivänpuputtaja. Nimenomaan täysjyvätuotteita vaaleiden viljojen sijaan.

Vierailija
115/121 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta +, kasvikset +, proteiini ja täysjyvä +, kaikki pikaruoka, leivokset,karkit ym -, samoin sokeriset juomat ja vaaleat hiilarit jne. Tupakka kaikist pahin yhdistelmä sokeriaineenvaihdunnan häiriön kanssa.

T. Terveydenhuoltoalalla työskentelevä

Täysjyvä nostaa verensokeria siinä kuin vaaleakin vilja. Terveydenhoitoalalla olevana sinun pitäisi tuon verran edes tietää.

Kaikilla nousee ruokailun jälkeen verensokeri. Diabeetikolla se ei vaan laske enää normaalille tasolle kahden tunnin kuluttua kuten terveillä. Keskivartalolihavilla tärkeintä on saada rasva vatsan (sisäelinten) ympäriltä pois. Monipuolinen ravinto on kaikille tärkeää, myös diabeetikoille, joten en kyllä kokonaan jättäisi hiilareita pois. Vähentää kyllä kannattaa, jos esim. on leivänpuputtaja. Nimenomaan

Ei se täysjyvä ole sen kummempaa kuin täysjyvätönkään verensokerin kannalta. Mittaamalla tuon näkee, ei tarvi mutuilla.

Vierailija
116/121 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypin 2 diabeteksen aiheuttaa jompi kumpi näistä: geeniperimä tai ylipaino. 

Vierailija
117/121 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanilja-aromi on parempi kuin vaniljasokeri verensokeria ajatellen.

Kannattaa tilata iHerb-kaupasta vaniljasteviaa. Stevia auttaa verensokerin säästelyssä. Tosin käytännössä sitä tarvii vain yhden pienen tipan.

Vierailija
118/121 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ylipaino, vaan liikkumattomuus ja huono ravinto. Sitten kun joku vielä oikeasti kertoisi, että mitä pitää syödä.

Vierailija
119/121 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä siinä voi tehdä kuin syödä terveellisesti edelleen. 

Ap ei kyllä syö terveellisesti, jos sillä on esidiabetes.

Voi olla myös perimän tekosia, pölkkypää.

Vierailija
120/121 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimaton ravinto sen aiheuttaa, ei ylipaino.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi