Esidiabetes kokemuksia?
Verikokeen tulokset tulivat. Paastoverensokeri oli koholla, tulos 6.5. Tämä ei ole ensimmäinen kerta vaan aiemmin tulos oli täsmälleen sama.
Lääkäri ei maininnut arvosta mitään, mutta luin tämän tarkoittavan esidiabetesta. Kaikkialla kehotetaan pudottamaan painoa, mutta painan 171-senttisenä 60 kiloa, eli pudotettavaa ei ole. Miten olette lähteneet tätä asiaa hoitamaan 🤔
Kommentit (121)
Ketjun lukeminen oli kyllä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on huono ja hyvä sokeri?
Tarkoittiko sittenkin kolesterolia?
Väitän että useilla ihmisillä saattaa olla sama "vika" tai "huono tapa" mitä itselläni. Päivän ateriat ovat ok. Niissä ei ole mitään moitteen sijaa vaan ovat tavallista normaalia perusruokaa mistä voi sanoa että terveellistä on. Mutta sitten tulee se iso mutta. Sinne päivään mahtuu terveellisen syömisen lisäksi huono tapa juoda päivittäin energiajuomia tai vetäistä pieni karkkipussi pari kertaa viikossa, ihan vain yleiseen ärsytykseen tai itsensä palkitsemiseen. Huono tapa, kun se jää päälle.
Syömisissä ei välttämättä ole suurta korjauksen tarvetta vaan niissä palkitsevissa herkuissa ja ylimääräisissä juomissa. Ja jos niiden tilalle miettii jotain, niin marjat ja hedelmät karkin tilalle kaikessa sokerisuudessaan ei ole huono. Vaan eivät ne välttämättä ole niin palkitseviakaan. Energiajuoman tilalle en keksi mitään, kun kahvia en ole juonut koskaan eikä teekään oikein maistu.
Ärsyttää tämä oma tilanne, koska sain juuri tietää että paastoverensokerini on 6,4. Olen nukkunut pitempään tosi huonosti tai liian vähän yössä. Nyt on viime aikoina ollut tarve käydä vessassa useammin kuin kerran yössä. Paino varmaan putoaisi kun jättäisin energiajuomat ja herkut, mutta mitä niiden tilalle?
Sinulla on maksa on rasvoittunut vaikka paino onkin normaali. Laihduttamalla saat rasvaa maksasta pois, jolloin verensokerisi paranee.
Syö lihaa ja eläinrasvaa niin saat sokerit kuriin. Paino laskee ja kun jättää HH-pitoiset ravintoaineet pois niin ei diabetes iske.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on maksa on rasvoittunut vaikka paino onkin normaali. Laihduttamalla saat rasvaa maksasta pois, jolloin verensokerisi paranee.
Rasvamaksanhan saa HH-mätöstä eli hiilihydraatit ja varsinkin hedelmäsokeri nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvamaksanhan saa HH-mätöstä eli hiilihydraatit ja varsinkin hedelmäsokeri nollaan.
Ei vaan liian suuresta kalorimäärästä kulutukseen nähden. On aivan sama mitä syöt, jos kaloreita on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan liian suuresta kalorimäärästä kulutukseen nähden. On aivan sama mitä syöt, jos kaloreita on liikaa.
Väärin; laihallakin voi olla rasvamaksa sillä hedelmäsokeri käsitellään vain ja ainoastaan maksassa. Pahempi kuin alkoholi ja kunnon juopothan eivät hekään yleensä ole läskejä.
Ei muuten nosta: täysjyvässä on kuitua, joka estää verensokerin nousua.
Fruktoosia eli hedelmäsokeria on puolet valkoisesta sokerista ja sitä on alkoholissa, tai se metabloituu maksassa kuten sokeri. Nykyisin on saatavilla kudosten glukoosipitoisuutta jatkuvasti mittaavia sensoreita: niiden avulla saa käsityksen, mikä nostaa verensokeria, mikä ei. Osalla esim. peruna nostaa, osalla ei. Stressi nostaa kaikilla. Kemian ja nimenomaan insuliinin asioita kannattaa opiskella, sitä mikä aiheuttaa insuliiniresistenssin ja mikä siihen auttaa. Olen itse keto-ruokavaliolla ja paastoilen (ikää jo yli 60v): kaikki arvot viitteiden sisällä, mutta en saarnaa ruokavaliotani muille. Glucosegoddesin eli Jessie Inchauspen kirja kannattaa lukea: siinä on vinkkejä aterioiden verensokeripiikkejä vastaan, kuten etikan käyttö ja aktiivisuus aterian jälkeen. Inchauspen firmalta voi tilata myös antispike-tabletteja, jotka on tehty luonnollisista aineksista. Pidän niitä itse mukanani, jos välillä joudun sosiaalisista syistä poikkeamaan keto-dieetistäni.
Vierailija kirjoitti:
Olen prediabeetikko myös. Erityisesti triglyt on koholla, mitä sitten tarkoittaakin. Lekuri käski vähentää sekä rasvaa että sokeria ruokavaliossa ja liikkua pitäisi. Etenkin koronan aikaan kaikki liikkuminen jäi. Verenpaineeni on aina ollut alhainen, vatsakas olen, mutta näin oli myös äitini ja hän eli lähes 80v. Kahviakin juon etenkin miehen ollessa kotona. Alkoholit jää juomatta, korkeintaan joskus viinilasillinen.
Vstsa tulee sokerista. Triglyt koholla kertoo samaa asiaa:pulla, kakku keksi, suklaa, jäätelö, makeinen - siellä se juurisyy.
Jutellaan lisää verensokerista, esidiabeteksesta, diabeteksesta, verensokeria alentavista elämäntavoista ja ruokavalioista, kakkostyypin lääkityksestä yms. Mulla on suvussa kakkostyypin diabetesta muutamalla. Ydinperheen jäsenillä ei kylläkään ole, mutta lähisukulaisilla on joillain. Sairastuneet ovat olleet normaalipainoisia /hoikkia. Olen itse hoikka ja harrastan runsaasti liikuntaa. Olin yllättynyt kun paastoverensokerini oli 5,9. Lääkäri ei reagoinut siihen mitenkään, sanoi vain että normaalihan tuo on. Itseä huolestuttaa. Syön monipuolisesti kalaa, lihaa, juustoa, jogurttia, marjoja, kaurapuuroa, kananmunia, pähkinöitä. En syö hirveästi hiilareita.
Sitä paitsi terveellä ihmisellä verensokeri ei nouse liian ylös vaikka söisi karkkeja joka päivä (itse en syö). Siskoni syö karkkeja joka päivä ja hänellä ei ole kohonnut verensokeri yhtään, on tosi hyvällä tasolla hänellä. Joten en osta tuota ajatusta että hiilareiden syöminen olisi syynä diabetekseen. Kyllä syynä on geenit ja /tai lihavuus. Meidän suvussa syy on geenit, kun lihavia ei olla.
Pyytäkää aikaa ravitsemusneuvojalle. Julkisella puolellakin heitä työskentelee. Jos noudatatte netissä randomien neuvoja, saatatte vielä saada kohonneet veren rasva-arvot riesaksenne ja siitä voi seurauksena olla aivoinfarkti.
Triglyseriini on rasva arvo . Joten hillot munkit jäätelöt pois. Herkut vähiin . Rasva kuluu kun liikkuu. Ja väsymys on aina puutos tai diapetes alkumerkki myös raudan puute. Jos tuntuu että ruuassa on liikaa sokeria kuin rasvaa pitää katsoa mikä siinä lautasella on se liika. Välipalat myös. Kahvissa on rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä siinä voi tehdä kuin syödä terveellisesti edelleen.
Ap ei kyllä syö terveellisesti, jos sillä on esidiabetes.
Mulla on ollut sokerit hieman koholla vuosikausia, syön terveellisesti, liikun paljon, olen normaalipainoinen. Ainoat syyt mitä on enää jäljellä on paskat geenit ja stressi. Jälkimmäiselle voi tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Pyytäkää aikaa ravitsemusneuvojalle. Julkisella puolellakin heitä työskentelee. Jos noudatatte netissä randomien neuvoja, saatatte vielä saada kohonneet veren rasva-arvot riesaksenne ja siitä voi seurauksena olla aivoinfarkti.
Nykyään tk-lääkäri voi kirjoittaa lähetteen netissä toimivalle ravitsemusterapeutille, jos paikan päällä tapaaminen ei sovi eri haasteiden vuoksi. Samoin lääkäri voi kirjoittaa lähetteen Terveyskylän Painonhallintatalon virtuaaliryhmään. Nuo ovat ainakin turvallisia virtuaalisia tapoja saada asiatietoa ja neuvontaa, jossa huomioidaan esidiabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tyydyttynyt rasva rasvoittaa maksan, moni- ja yksittäistyydyttymätön ei.
"with iso-caloric feeding, having a diet rich in fat, notably SFA, caused TG accumulation, whereas diets rich in MUFA or PUFA tended to decrease liver TG. "
En ole ap, mutta tätä ketjua lukiessa olen oppinut paljon.
Olin pari kuukautta sitten joutunut käymään verikokeissa ja jouduin soittamaan itselle niiden tulokset. Huono sokeri korkealla, mutta niin oli hyväkin. Ei vielä diabeettisella tasolla.
Syön samalla lailla kuin ap... :')