Esidiabetes kokemuksia?
Verikokeen tulokset tulivat. Paastoverensokeri oli koholla, tulos 6.5. Tämä ei ole ensimmäinen kerta vaan aiemmin tulos oli täsmälleen sama.
Lääkäri ei maininnut arvosta mitään, mutta luin tämän tarkoittavan esidiabetesta. Kaikkialla kehotetaan pudottamaan painoa, mutta painan 171-senttisenä 60 kiloa, eli pudotettavaa ei ole. Miten olette lähteneet tätä asiaa hoitamaan 🤔
Kommentit (121)
Joskus epäilen että on esidiabetes. Hyppään kusella, mutta niin olen tehnyt läpi elämäni, hoikkanakin. Juon paljon vettä, mutta aina olen juonut. Jos pysähtyy niin väsyttää, samoin aterian jälkeen. Ylipainoa 40 kiloa noin, mutta liikun jatkuvasti. En tiedä. Sokeriarvot yleensä normaalit, joskus vähän koholla.
Ap:lla asiat hyvin kun normaali paino.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä siinä voi tehdä kuin syödä terveellisesti edelleen.
Ap ei kyllä syö terveellisesti, jos sillä on esidiabetes.
Vierailija kirjoitti:
Joskus epäilen että on esidiabetes. Hyppään kusella, mutta niin olen tehnyt läpi elämäni, hoikkanakin. Juon paljon vettä, mutta aina olen juonut. Jos pysähtyy niin väsyttää, samoin aterian jälkeen. Ylipainoa 40 kiloa noin, mutta liikun jatkuvasti. En tiedä. Sokeriarvot yleensä normaalit, joskus vähän koholla.
Miten niin hyvin, kun sokerit on koholla?
Ala perehtyä paastoon. Pätkäpaasto tehoaa tutkitusti esidiabetekseen. Lisäksi vähennä hiilareita. Jos olet tottunut syömään koko ajan ja käymään hiilareilla, paasto voi olla aluksi vaikea. Aloita esimerkiksi 12 tunnista ja pidennä vähitellen ainakin 16 tuntiin. Voin luvata, että pian se on helppoa.
Verensokeri ei pysy tasaisena syömällä jatkuvasti vaan päinvastoin. Verensokeri ei myöskään romahda paastolla. Se laskee viimeisen aterian jälkeen mutta pysyy vakaana sen jälkeen.
Jatkuva verensokerin nostaminen on alun perin aiheuttanut insuliiniresistenssin, joka johtaa kakkostyypin diabetekseen. Elimistö ikään kuin kyllästyy insuliinipommitukseen eikä enää reagoi siihen normaalisti. Paasto herkistää elimistön uudestaan insuliinille.
Tulet kyllä varmasti kohtaamaan jopa ns. asiantuntijoita, jotka käskevät syömään koko ajan. Mieti kuitenkin sitä, miten olet tähän päätynyt. Luultavasti syömällä koko ajan. Tee jotain toisin ja terveytesi omiin käsiisi.
Jos osaat englantia, luettavaa näistä aiheista löytyy paljon.
Ap, korjaa syömisiäsi nyt, ennen kuin saat sen diabeteksen.
2-tyypin diabetesta on useampaa alatyyppiä. Osa niistä tuppaa periytymään jälkeläisille, vaikka nämä eläisivät miten terveellisesti. Kai muuten nukut kunnon yöunia etkä elä stressikierteessä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, että väsyttää, kun pysähtyy. Myöskään väsymys aterian jälkeen ei ole tervettä, vaikka onkin niin yleistä, että sitä pidetään normaalina. Olet metabolisesti sairas, se on ihan selvä juttu.
Olen prediabeetikko myös. Erityisesti triglyt on koholla, mitä sitten tarkoittaakin. Lekuri käski vähentää sekä rasvaa että sokeria ruokavaliossa ja liikkua pitäisi. Etenkin koronan aikaan kaikki liikkuminen jäi. Verenpaineeni on aina ollut alhainen, vatsakas olen, mutta näin oli myös äitini ja hän eli lähes 80v. Kahviakin juon etenkin miehen ollessa kotona. Alkoholit jää juomatta, korkeintaan joskus viinilasillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vähennä sokerin mässäämistä.
Itse asiassa verensokeria nostaa eniten hiilarit, ei sokeri kuten yleensä kuullaan. Hampparit, ranskikset sun muut hiilari-rasvapommit on pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
2-tyypin diabetesta on useampaa alatyyppiä. Osa niistä tuppaa periytymään jälkeläisille, vaikka nämä eläisivät miten terveellisesti. Kai muuten nukut kunnon yöunia etkä elä stressikierteessä?
Mitä sitten tarkoitetaankaan sillä terveellisellä.
Ruokavaliossani on varmasti paljon pielessä, sillä syön paljon ulkona. Usein en syö, vaan ehkä kolmesti päivässä. Kaloreita tulee päivästä riippuen 1000-1500 eli aika vähän. Pidän kyllä pizzasta ja ranskalaisista, mutta ruokavaliooni kuuluu myös terveellisiä juttuja marjoista täysjyvätuotteisiin.
Ap
Voiko sekundaariseen diabetekseen liittyä esidiabetes?
Minulla on esitiabedes ja tulee semmoisia voimakkaita väsymyskohtauksia aika ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliossani on varmasti paljon pielessä, sillä syön paljon ulkona. Usein en syö, vaan ehkä kolmesti päivässä. Kaloreita tulee päivästä riippuen 1000-1500 eli aika vähän. Pidän kyllä pizzasta ja ranskalaisista, mutta ruokavaliooni kuuluu myös terveellisiä juttuja marjoista täysjyvätuotteisiin.
Ap
Syöt juurikin sellaista ruokaa, joka sitä verensokeria nostaa.
Liikunta +, kasvikset +, proteiini ja täysjyvä +, kaikki pikaruoka, leivokset,karkit ym -, samoin sokeriset juomat ja vaaleat hiilarit jne. Tupakka kaikist pahin yhdistelmä sokeriaineenvaihdunnan häiriön kanssa.
T. Terveydenhuoltoalalla työskentelevä
Minullakin on esidiabetes, paastoverensokeri on ollut jo useamman vuoden ajan 6 ja 7 välillä, kaikki muut arvot hyviä. Olen 41.v normaalipainoinen nainen, minulla oli raskausdiabetes 10 vuotta sitten ja sukurasitteeena on myös 2.tyypin diabetes. (Isällä) Syön terveellisesti ja liikun päivittäin, silti minulle voi puhjeta jossain vaiheessa diabetes. Aina ei johdu elintavoista.. Olen huomannut, että vhh ruokavaliolla verensokeri ei heittele niin paljon. Verensokerini laskee joskus nopeasti ruuan jälkeen, jos syön enemmän hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No nuo täysjyvät ja marjat ovat myös hiilareita. Ruokavaliosi ilmeisesti on erittäin hiilihydraattipainotteinen, mikä voi hyvinkin olla sairastumisen taustalla.
Sinuna jättäisin hiilarit nyt ihan minimiin. Syö proteiinia, vähähiilihydraattisia kasviksia, hyvää rasvaa. Lisäksi pätkäpaasto. Sitten uudet testit. Voit yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta +, kasvikset +, proteiini ja täysjyvä +, kaikki pikaruoka, leivokset,karkit ym -, samoin sokeriset juomat ja vaaleat hiilarit jne. Tupakka kaikist pahin yhdistelmä sokeriaineenvaihdunnan häiriön kanssa.
T. Terveydenhuoltoalalla työskentelevä
Täysjyvä nostaa verensokeria siinä kuin vaaleakin vilja. Terveydenhoitoalalla olevana sinun pitäisi tuon verran edes tietää.
Mitäpä siinä voi tehdä kuin syödä terveellisesti edelleen.