Estonian viimeinen hätäkutsu :'(
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/estonian_hatakutsu_1446.html#media=1454
Törmäsin Estonialta lähteneeseen viimeiseen hätäkutsuun. Laiva upposi ymmärtääkseni kolme minuuttia tuon jälkeen vieden yli 800 ihmistä mukanaan meren syvyyksiin. Tuliko teille, jotka ovat tämän kuulleet, kyyneleet silmiin? Vai olenko vain tavallista herkempi?
Laivan virolaiset perämiehet Tormi Ainsalu ja Andres Tammes lähettivät mayday-viestin kello 01.22 meri-VHF-kanavalla 16. Hätäkutsu lähetettiin aluksen hätävirralla, koska apu- ja pääkoneet olivat pysähtyneet noin klo 01.20 juuri ennen hätäkutsua[11]. Laivassa oli tällöin "Black-out" eli sähkökatko, ja kannella sijaitsevan hätägeneraattorin virtaa saivat vain tärkeimmät kohteet, kuten laitteisto komentosillalla sekä hätävalaistus.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:56"]
Selvisikö kumpikaan perämiehistä hengissä?
[/quote]
Koko kansipäällystö menehtyi.
Jostain syystä kuuntelin ja katselin viime viikolla useampia Estoniaa koskevia videoita, kyllä tuli surullinen mieli kun ajattelin miltä mahtoi tuntua kun huomasi lähes varmasti loppunsa koittaneen :( Kyyneleet silmissä kuuntelin ja mietin mitä olisi oikeasti voitu tehdä toisin, olisiko jotain mitä olisi voinut oppia tapauksen hoidosta.
Tämä tapaus oli muutenkin sillein läheinen, vaikkei kukaan tuttu ollut aluksella, mutta ex-miesystäväni oli yhdessä noista pelastushelikoptereista ja hän kertoi aikanaan omat kokemuksensa, kuinka ensimmäisillä lennoilla näki vielä liikettä pelastuslautoilla, mutta sitten myöhemmin vain ruumita.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 16:17"]
Alkuun siellä oli nuorempi ääni joka sanoi mayday, mayday. äänessä hätää. Sitten tuli suomenkielinen vanhempi ääni, joka selitti asian.
[/quote]
Ensimmäisenä puhunut Tormi Ainsalu oli vanhempi, 30-vuotias, suomea puhunut Andres Tammes oli 28-vuotias ja oli opiskellut Suomessa ja siksikin puhui suomea hyvin.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:56"]
Selvisikö kumpikaan perämiehistä hengissä?
[/quote]
Ei selvinnyt, pääsivät vielä komentosillalta kiipeämään kannelle 7 ja ehtivät vielä laskea pelastuslauttoja mereen. Andres Tammesin ruumis löytyi mutta Tormi Ainsalu katosi.
Miten aina näissä keskusteluissa joka toinen keskustelija kertoo tapauksen koskettaneen, koska siellä kuoli kummin kaiman veli.
Muutama viikko sitten hukkui satoja ihmisiä matkalla Syyriasta Italiaan. Sei ei taida koskettaa ketään.
Olin ekoja kertoja ryyppäämässä kuin tuo sattui... Estoniastahannon parikytä vuotta aikaa. Kuka sitä enää muistelee? Onko ap edes syntynyt kun tuo sattui? Minun ukkini veli kuoli Titanicin mukana, enemmän siinä kylmät veret tulee.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 19:53"]
Muutama viikko sitten hukkui satoja ihmisiä matkalla Syyriasta Italiaan. Sei ei taida koskettaa ketään.
[/quote]
No tuskinpa niitä syyrialaisiakaan kovasti heilautti Estonian uppoaminen.
Hmm... Vain siksi kun Estonian uppoamisesta on aikaa, niin ei saisi enää surra ja miettiä ja puhua asiasta? Naurettavaa. Vaikka siitä olisi 600 vuotta, niin siltikin siellä menehtyi lapsia, naisia, miehiä, äitejä, isejä, mummeja, vaareja ja kyllä he ovat muistelemisen ja suremisen arvoisia, vaikka ei heitä tuntisikaan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 19:55"]
Olin ekoja kertoja ryyppäämässä kuin tuo sattui... Estoniastahannon parikytä vuotta aikaa. Kuka sitä enää muistelee? Onko ap edes syntynyt kun tuo sattui? Minun ukkini veli kuoli Titanicin mukana, enemmän siinä kylmät veret tulee.
[/quote]
Niin että Estoniaa ei saisi surra kun on Titanic, vai mitä haet? Ensin sanot, että Estoniasta on niin paljon aikaa että kuka muistelee ja sitten sanot, että Titanicista tulee enemmän kylmät veret (? mitkä muuten on kylmät veret?). En nyt ihan ymmärrä. Se on kumma kun joidenkin pitää aina päästä dissaamaan muiden tunteet.
Ja sitten on aina ne huippuargumentoijat, jotka tulevat sanomaan "ai sä suret tätä juttua, oot näköjään sitten aivan kylmäsydäminen nälkää näkeviä lapsia kohtaan kun et niitä tässä sure ollenkaan!". Mitä v....?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 19:53"]
[/quote]
Mielestäni on ihan inhimillistä, että lähellä tapahtunut katastrofi tulee emotionaalisesti lähemmäs kuin tapahtuma jossain kaukana.
Olin tuolloin Turun yliopistolla luennolla, katseltiin ikkunasta kun helikoptereja lensi Tyksin kentälle ja taas lähtivät takaisin. Monihan kuoli kylmyyteen (varsinkin naiset ja lapset) sinne pelastuslautoille kun ei apua tullut riittävän nopeasti. Eivätkä lautoille pelastautuneet ymmärtäneet/osanneet sulkea niitä lauttojen suojia jolloin lämpö olisi pysynyt paremmin. :(
Onneksi nykyään on tekniikka kehittynyt pelastuslautoissa, veneissä ja miehistön koulutuksessa.
Ja Estonia koskettaa sillä, että muistan vieläkin aamun jolloin laiva oli uponnut. Olin silloin ala-asteella. Nyttemmin itse merellä työskentelevänä onnettomuus koskettaa eri tavalla, työskentelen henkilöiden kanssa jotka ovat olleet pelastamassa onnettomuuden uhreja.
Ps. En usko että laiva upposi keulaportin takia, vaikka tuona yönä merkittävän kova merenkäynti olikin. Oletan että Estonia upotettiin.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 21:07"]
Olin tuolloin Turun yliopistolla luennolla, katseltiin ikkunasta kun helikoptereja lensi Tyksin kentälle ja taas lähtivät takaisin. Monihan kuoli kylmyyteen (varsinkin naiset ja lapset) sinne pelastuslautoille kun ei apua tullut riittävän nopeasti. Eivätkä lautoille pelastautuneet ymmärtäneet/osanneet sulkea niitä lauttojen suojia jolloin lämpö olisi pysynyt paremmin. :(
[/quote]
Monet lautoista oli väärinpäin vedessä ja sellaista lauttaa ei ole kovin helppo kääntää, etenkään tuollaisissa oloissa ja jo kylmettyneenä.
Mutta en minäkään kyllä tällaista kollektiivista suremista tajua kun tapahtumasta on noinkin kauan. Sinänsä on ihan sama, kuoleeko jossain onnettomuudessa 8 vai 800 ihmistä, sillä on merkitystä vain omaisille ja läheisille. Ja heitä tässä ketjussa tuskin on.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 21:24"]
Onneksi nykyään on tekniikka kehittynyt pelastuslautoissa, veneissä ja miehistön koulutuksessa.
Ja Estonia koskettaa sillä, että muistan vieläkin aamun jolloin laiva oli uponnut. Olin silloin ala-asteella. Nyttemmin itse merellä työskentelevänä onnettomuus koskettaa eri tavalla, työskentelen henkilöiden kanssa jotka ovat olleet pelastamassa onnettomuuden uhreja.
Ps. En usko että laiva upposi keulaportin takia, vaikka tuona yönä merkittävän kova merenkäynti olikin. Oletan että Estonia upotettiin.
[/quote]
Miksi ihmeessä oletat, että se upotettiin?
Minä näen Estoniasta unia, ja pelkään joka ikisellä laivamatkallani. Muistan sen kauhean aamun kun kaikkialla oli liput puolitangossa. Juoksin kadulta piiloon itkemään.
Onhan niitä teorioita että Estonia upotettiin lastinsa takia.
T: virolaisen vaimo
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 14:18"]
Itselleni tuo on edelleen vaikuttava juttu, kun isäni oli juuri tuolloin risteilylle, ja alkuun ei vielä tiedetty mikä laiva siellä oli uponnut. Onneksi ei ollut isän laiva, mutta silti ymmärrän omaisten tuskan...
Isä ei koskaan pystynyt katsomaan esim. Titanicia, kun oli ollut risteilyaluksella joka oli vastannut hätäkutsuun. Ei ollut voinut tehdä muuta kuin katsoa ikkunoista ihmisten hukkuvan. Olivat ystävänsä kanssa käyneet tarjoamassa kyllä apuaan, mutta siviilejä ei haluttu ottaa sinne "sekoittamaan hommia".
[/quote]
Ai ei tiedetty, mikä laiva upposi, vaikka Estonia oli se, joka lähetti hätäkutsun? Uutisissa sanottiin, että laiva upposi Itämerellä, ei tiedetä mikä? Jo on taas jutut.