Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estonian viimeinen hätäkutsu :'(

Vierailija
15.11.2013 |

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/estonian_hatakutsu_1446.html#media=1454

Törmäsin Estonialta lähteneeseen viimeiseen hätäkutsuun. Laiva upposi ymmärtääkseni kolme minuuttia tuon jälkeen vieden yli 800 ihmistä mukanaan meren syvyyksiin. Tuliko teille, jotka ovat tämän kuulleet, kyyneleet silmiin? Vai olenko vain tavallista herkempi?

Laivan virolaiset perämiehet Tormi Ainsalu ja Andres Tammes lähettivät mayday-viestin kello 01.22 meri-VHF-kanavalla 16. Hätäkutsu lähetettiin aluksen hätävirralla, koska apu- ja pääkoneet olivat pysähtyneet noin klo 01.20 juuri ennen hätäkutsua[11]. Laivassa oli tällöin "Black-out" eli sähkökatko, ja kannella sijaitsevan hätägeneraattorin virtaa saivat vain tärkeimmät kohteet, kuten laitteisto komentosillalla sekä hätävalaistus.

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon Wikipediasta lukenu Estoniasta ja netistä selannu jonnin verran muutenkin. Rankka juttu, en kestä kuunnella tota nauhaa kun muutenkin tällä hetkellä herkässä mielentilassa. Varmasti itkisin.

Vierailija
2/129 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kyllä tosi rauhallisia siihen nähden, että varmasti tietävät kuoleman olevan lähellä (noin paha kallistuminen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen estoniapuumi täällä on?

Vierailija
4/129 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli silloin, mutta nyt. Syömmesi lienee kylmennyt. Piste.

Vierailija
5/129 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuunnellu tuota joskus youtubesta,vaikka tapahtuma ei aikoinaan minua juurikaan koskettanut nuoren ikäni vuoksi.On kyllä surullinen nauha,ja itselläkin meinaa tulla tippa linssiin,vaikken mikään herkistelijä olekaan.

Vierailija
6/129 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko pelastanut mieluummin kapteenin keeshondin vai virolaisen muurarin viattomat kaksospojat?

Vierailija
7/129 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla menee aina kylmät väreet selässä kun ajattelen Estoniaa    ... hyi

Vierailija
8/129 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko mammat ajatteli siirtyä suremaan tsunamin uhreja? Vai onko vielä liian tuore tapaus?

Vierailija
9/129 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 01:23"]

Ovat kyllä tosi rauhallisia siihen nähden, että varmasti tietävät kuoleman olevan lähellä (noin paha kallistuminen).

[/quote]

Ei ne tienneet kuoleman olevan tulossa, olisivat häipyneet sieltä kiireen vilkkaa, jos olisivat tienneet että kalikka uppoaa noin nopeasti. Ei sinne komentosillalle kukaan varta vasten hukkumaan jää. Yotutubesta löytyy koko radioliikenne ja muutakin herkistelijöille ja mässäilijöille. Minua ei kiinnosta.

t. merimiehen vaimo

Vierailija
10/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 06:43"]

[/quote]

Ei ne tienneet kuoleman olevan tulossa, olisivat häipyneet sieltä kiireen vilkkaa, jos olisivat tienneet että kalikka uppoaa noin nopeasti. Ei sinne komentosillalle kukaan varta vasten hukkumaan jää. Yotutubesta löytyy koko radioliikenne ja muutakin herkistelijöille ja mässäilijöille. Minua ei kiinnosta.

t. merimiehen vaimo

[/quote]

Juuri näin. Ei ole ihan normaalia tuo ensimmäiseksi lainatun tyylinen suhtautuminen.

Vierailija
11/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuo on edelleen vaikuttava juttu, kun isäni oli juuri tuolloin risteilylle, ja alkuun ei vielä tiedetty mikä laiva siellä oli uponnut. Onneksi ei ollut isän laiva, mutta silti ymmärrän omaisten tuskan... 
Isä ei koskaan pystynyt katsomaan esim. Titanicia, kun oli ollut risteilyaluksella joka oli vastannut hätäkutsuun. Ei ollut voinut tehdä muuta kuin katsoa ikkunoista ihmisten hukkuvan. Olivat ystävänsä kanssa käyneet tarjoamassa kyllä apuaan, mutta siviilejä ei haluttu ottaa sinne "sekoittamaan hommia". 

Vierailija
12/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen peräti asunut Estonialla kuolleen ihmisen asunnossa vuokralaisena. Ei hetkauttanut minua mutta alensi asunnon vuokraa merkittävästi koska ihmiset eivät halua asua julkkiskuolleiden asunnoissa.

Vierailija
13/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 14:07"]

[/quote]

t. merimiehen vaimo

[/quote]

Juuri näin. Ei ole ihan normaalia tuo ensimmäiseksi lainatun tyylinen suhtautuminen.

[/quote]

Totta kai he siis ovat tienneet, että alus uppoaa, koska kallistunut risteilyalus ei enää pystyyn nouse. Mutta tapahtumat etenivätkin sitten todella nopeasti. Päällystö on kuitenkin koulutettu toimimaan hätätilanteessa ja radioliikenteessä pitää olla selkeä ja rauhallinen, että tarvittavat tiedot saadaan matkaan.

Evakuointi- ja pelastustoimet ovat vaativia ja myös vaarallisia myös miehistölle, joka siihen on koulutettu. Siksi siellä ei kaivata siviilejä. Tietenkin alan koulutuksen saanut voi tarjota apuaan, esimerkiksi Concordiassa eläkkeelle jäänyt merikapteenimatkustaja laukaisi lauttoja ja auttoi muita matkustajia, kun miehistö ei ollut tilanteen tasalla.

t. aiemmin vastaillut merimiehen muija

Vierailija
14/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 14:07"]

[/quote]

t. merimiehen vaimo

[/quote]

[/quote]

Kyllä kuulemma esim. lentokoneturmissa miehistö ohjaamossa pysyy useimmiten roolissaan viime sekuntteihin asti, sitten vasta "pokka pettää" ja tunteet saavat vallan. Näin luin jostain joskus, kun oli analysoitu mustien laatikoiden tietoja.

Vierailija
15/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 06:20"]

Joko mammat ajatteli siirtyä suremaan tsunamin uhreja? Vai onko vielä liian tuore tapaus?

[/quote] No minulla on kyllä vielä Titanic työn alla.

Vierailija
16/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun siellä oli nuorempi ääni joka sanoi mayday, mayday. äänessä hätää. Sitten tuli suomenkielinen vanhempi ääni, joka selitti asian.

Vierailija
17/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kyllä Estonia on säilynyt koskettavana kaikki nämä vuodet, johtuu varmaan osaltaan siitä että kun tieto tapauksesta tuli olin virolaisen seurassa, jolta kuoli ex-vaimo siellä (oli töissä) ja se luuli myös että siskonsa on perheineen laivalla, mutta ne olivatkin menneet lentäen. Monta tuttua meni, mutta tuo alkun paniikki on säilynyt mielessä.

Vierailija
18/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuulin sen ensimmäisen kerran, tuli jotenkin todella hyytävä olo. Kuin olisi ollut itse siellä kylmällä, myrskyävällä merellä, varsinkin se "näyttää todella pahalta ..."

Luultavasti siinä tilanteessa oli tarkkaan tiedossa, että tilanne on toivoton. Luulisi jokaisen merimiehen, autonkuljettajan, lentäjän ja monen muun, ainakin vähän varttuneempaan ikään ehtineen miettineen, että mitä sitten jos tapahtuu jotain kamalaa. Toiset toimivat viimeiseen saakka järkevästi, toiset joutuvat paniikkiin ja lamaantuvat tai toimivat muuten epätarkoituksenmukaisesti. Ensinmainitut ovat niitä, joilla on parhaat selviytymismahdollisuudet. Paitsi jos sattuvat olemaan niitä kapteeneja, jotka eivät voi paeta edes uppoavasta laivasta toiseksi viimeisenä leimautumatta pelkuriksi.

Vierailija
19/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisikö kumpikaan perämiehistä hengissä?

Vierailija
20/129 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 05:08"]

Minä olin juuri saanut esikoiseni ja olin kättärillä kun tuo sattui, muistan ikuisesti sen kun meidät tultiin aamulla herättämään katsomaan ruokailutilaan telkaria, ja kun tajusin mitä oli tapahtunut, mun tuli ihan hirveen kylmä, ihan siitä kun kuvittelin sitä kauhua ja kylmää vettä... Samassa huoneessa mun kanssa oli toinen juuri synnyttänyt äiti, joka oli itsekin laivalla töissä normaalisti, ja hän pelkäsi että siellä oli tuttuja, soitteli heti tutut läpi ja kyseli ketä siellä oli ollut työvuorossa :(

[/quote]Kuka tuli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä