Miksi et imetä/imettänyt?
Mietin tätä koska mielestäni imetys on vaan niin paljon helpompaa kuin jos pullosta pitäis aina ruokkia. Minä en ainakaan jaksais millään lähteä yöllä maitoja lämmittelemään ellei olis pakko. Ymmärrän siis jos on jokin este esim. lääkitys jne. mutta jos siis vapaaehtoisesti valitsee että ei aiokaaan imettää niin miksi?
Kommentit (80)
Mutta mikä on se syy miksi ei halua, sitä kai tässä haettiin
En halunnut. Ja sai isäkin osallistua paljon enemmän vauvan hoitoon. Ei se pulloruokinta ole vaikeampaa. Ei sido ja antaa muuhunkin vapautta enemmän.
Kyllä minä aikanaan annoin miehen imeskellä. Kivalta tuntui.
En kai osannut, vauvalla oli jatkuva nälkä, joten jouduin antaa lisämaitoa. Yllättäen 2,5kk iässä lapsi lopetti imemisen täysin, pari viikkoa takuttiin ja paruttiin molemmat, sitten tyydyttiin korvikelinjaan. En tiedä, saiko pullosta maidon vain paljon helpommin, muuttuiko maidon maku kun aloitin minipillerit ja kuukautiset alkoivat..
Olisin halunnut täysimettää ja pitkään, mutta ei taidot / pystyminen / joku asia onnannut. Toisaalta vauva oli helppo jättää isälle kauppareissun ym. ajaksi, kun ei ollut riippuvainen minun syöttämisestäni ym. Mutta yhä harmittaa.
Mä olen myös ihmetellyt tuota. Senkin kerran kun olen jättänyt lapsen isänsä hoiviin ja pessyt jälkeenpäin tuttipulloja niin olen ajatellut miten helppoa imetys onkaan: ei tiskejä eikä venksaamista!
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:43"]
[/quote]
No juuri se, etten halunnut. Ei ole mitään muuta syytä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:48"]
En kai osannut, vauvalla oli jatkuva nälkä, joten jouduin antaa lisämaitoa. Yllättäen 2,5kk iässä lapsi lopetti imemisen täysin, pari viikkoa takuttiin ja paruttiin molemmat, sitten tyydyttiin korvikelinjaan. En tiedä, saiko pullosta maidon vain paljon helpommin, muuttuiko maidon maku kun aloitin minipillerit ja kuukautiset alkoivat..
Olisin halunnut täysimettää ja pitkään, mutta ei taidot / pystyminen / joku asia onnannut. Toisaalta vauva oli helppo jättää isälle kauppareissun ym. ajaksi, kun ei ollut riippuvainen minun syöttämisestäni ym. Mutta yhä harmittaa.
[/quote]
Mä kyllä pystyn ennakoimaan imetysvälit niin, että voin jättää lapsen isän hoiviin kauppareissun tai jumpan ajaksi. Parasta imetyksessä on laihtuminen. Ei näin saisi sanoa, mutta on se vaan kivaa!!
Minulla on hiv, ja tartuntavaaran vuoksi en saa imettää.
Tosi hankalaa, kun kaikki enemmän ja vähemmän tutut katsoivat asiakseen udella syytä ja syyllistää imettämättömyydestä.
Esikoisella oli kireä kielijänne, ei saanut hyvää otetta, teki todella kipeää. Sai kamalia rintaraivareita, koska ei yksinkertaisesti vain saanut kunnon otetta. Yritin pumpatakin ja antaa pullosta, koska pullosta sai paremman otteen. Kielijänne koitettiin poikkaista, ei onnistunut. Voi kuinka olisin halunnut imettää, mutta se ei onnistunut. Tunsin itseni epäonnistuneeksi äitinä, mutta onneksi minulle sanottiin, että imetys ei ole äidin mitta.
Nyt minulla on kaksoset, joiden kanssa imetys onneksi onnistuu! :)
Menin töihin, kun lapsi oli kahden kuukauden ikäinen. Isä jäi lapsen kanssa kotiin, joten emme antaneet edes mahdollisuutta totuttautua rintaan.
en imettänyt, koska mulla on silikonirinnat ja ne olisi mennyt pilalle imettämisestä.
Oma maito ei riittänyt, jolloin oli pakko antaa lisämaitoa, muuten lapsi olisi ollut nälässä ja alipainoinen. Tuttipullosta saatu lisämaito taas johti rintaraivareihin, kun lapsi sai helpommin ruokaa pullosta ja alkoi protestoida imetystä vastaan. Lisäksi imettäminen oli kivuliasta, ja rintoja särki aina osittaisimetyksen jälkeen niin, etten pystynyt nukkumaan. Osittaisimetin kuitenkin lapsiani noin 3 kk:n ikään asti lisämaidon antamisen ohella.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 23:13"]
en imettänyt, koska mulla on silikonirinnat ja ne olisi mennyt pilalle imettämisestä.
[/quote]
Minulla sama juttu. En ole kertonut todellista syytä kenellekään (paitsi mies tietää). Virallinen selitys on se, ettei imetys onnistunut.
niin ymmärrän kyllä lääketieteelliset syyt ja jos imetys ei jostain syystä onnistu, tekee kipeää, maito ei riitä jne. Mutta jos ei mitään varsinaista syytä ole että ei vaan halua niin sitä en tajua
Minulla syöpähoidot esti imetyksen.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:43"]
[/quote]
No juuri se, etten halunnut. Ei ole mitään muuta syytä.
[/quote]
Miksi et halunnut edes yrittää tarjota lapsellesi parasta?
Mun vauva oli niin "väsähtänyt",matala hemoglobiini ja korkeat bilirubiinit,että iu oli niin laiskaa,että roikkui rinnalla aamusta iltaan.Ei tullut siitä mitään,mulla esikoinenkin kotona, jonka kanssa piti puuhata.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:55"]Kaveri lopetti imettämisen reilun kuukauden jälkeen, kun ei pystynyt olemaan polttamatta tupakkaa. En mä sille ääneen mitään sanonut, mut kyl mä mielessäni mietin et tajuaako hän mikä nyt oikeasti oli tärkeää ja mikä ei. Mutta niin kai se on, et äitiytyteen kasvetaan. Toisilla se tapahtuu nopeasti ja toisilla ei koskaan.
[/quote]Mitä tapahtuu jos ei imetä? Minua ei ole imetetty 60-luvulla ja viisikymmentä vuotta on mennyt terveenä ja hoikkana. Koulussakin olin priimus. Veriarvot loistavat ja hyvät välit sukulaisiin. On hyväpalkkainen vakityökin. Mikä olisi elämässäni paremmin jos minua olisi imetetty?
Koska en vain halunnut.