Miksi et imetä/imettänyt?
Mietin tätä koska mielestäni imetys on vaan niin paljon helpompaa kuin jos pullosta pitäis aina ruokkia. Minä en ainakaan jaksais millään lähteä yöllä maitoja lämmittelemään ellei olis pakko. Ymmärrän siis jos on jokin este esim. lääkitys jne. mutta jos siis vapaaehtoisesti valitsee että ei aiokaaan imettää niin miksi?
Kommentit (80)
Mä en ymmärrä miksi täällä syyllistetään ja tuomitaan. Eläkää ihmiset ja antakaa muidenkin elää!
En imettänyt, koska nännini ovat voimakkaasti kääntyneet sisäänpäin. Tämä ongelma ilmeni vasta synnytyksen jälkeen, kun kätilö koitti opettaa imuotetta.
En siis tiennyt, en tullut ajatelleeksi, ettei imetys tämmöisillä tisseillä oikein onnistuisi. Sitä kun itse on nähnyt tissinsä joka päivä niin pitää omia nännejä ihan normaaleina, olkootkin miten päin vaan :/
Pari viikkoa yritin tuhertaa rintakumin ja pumpun avulla. Maitoa tihkusi ylipäätänsä todella vähän.
Muistan kun pumpulla koitin nyhtää maitoa ja sain kahdessakymmenessä minuutissa huikeat 40ml maitoa, molemmista tisseistä.
Se oli paljon se. Ylpeänä esittelin miehellenikin :D
Kopioin viestini edellisestä imetysketjusta tänään. Seuraavien lasten kanssa meinaan tuumata, että "en ala". Senverta kamalaa hommaa se valuminen.
"Minä en "imettänyt" kuin kolme viikkoa päinvastaisen ongelman vuoksi. Se maito ei kertakaikkiaan suostunut loppumaan tai tasoittumaan. Elin maidonkerääjät liiveissä ja niitäkin sai tyhjentää alle ½ h välein. Tyhjentelin tuttipulloihin ja lavuaariin kerääjiä ja lapsi ei edes tissille kerennyt välissä, kun olin kahdessa tunnissa holissut tuttipullon täyteen ja pakastinkin ahtautui äärimmilleen. En ikinä ollut puhdas, kun maitoa alkoi suihkuamaan jo liivejä laittaessa suihkun jälkeen. Kumartuessa tippui n. desi maitoa kerääjistä lattialle ja hormoonitoiminta heitti häränpyllyä. Nukuin iso ikean pyyhe kiilattuna urheiluliiveihin ja siitäkin tuli läpi. Jouduimme vaihtamaan sängyn, koska kerran erehdyin luottamaan kosteussuojaan ja maito valui päiväunien aikana läpi jenkkisängystä siten, että lattialla oli lammikko odottamassa sängyn alla.Lopulta sain neuvolan lääkäriltä maidonlopetukseen lääkkeet, jotka hetkeksi tepsivät.
Kuulostaa ihan sairaalta ylisanoin varustellulta hullun houreelta tämä tarina ja varmaan vaikea uskoa, mutta valitettavan totta. Ei vaan oma mielenterveys kestänyt sitä lorinaa ja mädälle maidolle haisemista. Olin kroonisesti väsynyt ja lapsi ei edes käynyt rinnalla, vaan söi tyhjäksi niitä ohivuoto-pulloja. Tissillä rupesi itkemään ja maitoa oli silmissä ja nenässä."
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:55"]Kaveri lopetti imettämisen reilun kuukauden jälkeen, kun ei pystynyt olemaan polttamatta tupakkaa. En mä sille ääneen mitään sanonut, mut kyl mä mielessäni mietin et tajuaako hän mikä nyt oikeasti oli tärkeää ja mikä ei. Mutta niin kai se on, et äitiytyteen kasvetaan. Toisilla se tapahtuu nopeasti ja toisilla ei koskaan.
[/quote]Mitä tapahtuu jos ei imetä? Minua ei ole imetetty 60-luvulla ja viisikymmentä vuotta on mennyt terveenä ja hoikkana. Koulussakin olin priimus. Veriarvot loistavat ja hyvät välit sukulaisiin. On hyväpalkkainen vakityökin. Mikä olisi elämässäni paremmin jos minua olisi imetetty?
[/quote]
Tämän hetken suositukset ovat, että vauvoja täysimetettäisiin 6 kk. Ihan tutkittua siis on, että se rintamaito on vauvalle paras vaihtoehto. Mutta jos tupakka on tärkeämpää niin mikäs siinä. Toki nykyään korvikkeet ovat todella hyvälaatuisia, mutta eivät ne siltikään yllä rintamaidon tasolle.
Se että sinä olet saanut elää elämäsi terveenä vaikket ole rintamaitoa saanut, ei tarkoita että kyseessä olisi jokin absoluuttinen totuus. Vai kuulutko näihin ihmisiin, jotka muodostavat käsityksen asioista pelkästään omien kokemusten perusteella sivuttaen kaikki asiasta tehdyt tutkimukset. Että esimerkiksi jos sinä harrastaisit suojaamatonta seksiä etkä saisi sukupuolitautia niin eihän sitten kukaan muukaan voi saada?
Lapsi ei oppinut kunnon imutekniikkaa, tubulaariset tissit ja huono heruminen. Lapsi sai silti 6 kk äidinmaitoa pullosta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:15"]
Lapsi ei oppinut kunnon imutekniikkaa, tubulaariset tissit ja huono heruminen. Lapsi sai silti 6 kk äidinmaitoa pullosta.
[/quote] Hei, täällä toinen! Parin viikon kuluttua 6kk täynnä pullolla. Sujuu se näinkin, vaikka työtä se vaatii.
Imetin 2kk ikään asti. Sitten lopetin kun tuntui, että pää hajoaa. Mä en vain kestänyt sitä kokoaikaista tississä roikkumista ja olin aivan järjettömän ahdistunut koko ajan. Kun päätin siirtyä pulloruokintaan, mielialani kohosi ja ahdistus kaikkosi.
Aivan sama mitä kukakin on mieltä, vauva kasvaa ja voi hyvin. Mielestäni on tärkeää, että myös äiti voi hyvin. Imetys ei sopinut mulle ja koen, että saan olla itsekäs oman mielenterveyteni takia. Aion kuitenkin koittaa imettämistä uudelleen, jos toisen lapsen saamme. Jos silloin ei ahdista, jatkan imetystä, jos tulee samoja mustia ajatuksia, siirryn suosiolla korvikkeeseen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:00"]
Imetin ehdottomasti, vuoden kumpaakin lastani, sillä halusin lapselleni parasta. Molemmilla täysimetys 6kk ja hyvin maito riitti. Sössötykset oman maidon riittämättömyydestä ovat kaiketi keksittyjä. Kyllä se riittää, jos imetätte lapsentahtisesti, syötte/juotte kunnolla ja mahdollisuuksien mukaan lepäätte. Tiheänimun kausina imetys viimeistään pilataan lisämaidolla. Nyt vähän yritystä äidit!!
[/quote]
Oletko tullut ajatelleeksi, että juuri sinunkaltaistesi äitien takia on paljon helpompi sanoa, että maito ei riitä kuin tunnustaa, että ei jaksa eikä se tunnu hyvältä? Se, että sinä täysimetit puoli vuotta, ei tee sinusta parempaa äitiä eikä oikeuta sinua arvostelemaan imettämättömiä äitejä.
Ensimmäistä en imettänyt, koska en osannut ja vauva oli ensimmäisen viikon erossa minusta. Toista täysimetin 5kk, kolmatta 4kk, koska neuvolassa painostivat kiinteisiin vauvan kasvaessa liian hitaasti. Aloitin kiinteät, mutta ei se kasvu siitä kiihtynyt ja on pieni edelleen. Niin ja kiinteiden aloituksen jälkeen jatkoin imetystä.
Imetin ehdottomasti, vuoden kumpaakin lastani, sillä halusin lapselleni parasta. Molemmilla täysimetys 6kk ja hyvin maito riitti. Sössötykset oman maidon riittämättömyydestä ovat kaiketi keksittyjä. Kyllä se riittää, jos imetätte lapsentahtisesti, syötte/juotte kunnolla ja mahdollisuuksien mukaan lepäätte. Tiheänimun kausina imetys viimeistään pilataan lisämaidolla. Nyt vähän yritystä äidit!!
[/quote]
Sinusta voisi kirjoittaa kirjan "Kuinka katosin äitimaahan".
Tuolla sanottiin että isäkin voisi osallistua yhtä paljon vauvan hoitamiseen jos syttää korviketta pullosta. Meillä vauva täysimetyksellä ja kyllä isällekin riittää puuhaa vauvan kanssa. Meillä useimmiten isä kylvettää vauvan. Se on heille "se juttu" kun minulle on taas lapsen ruokkiminen. On tämä vaan niin paljon helpompaa kuin että pullosta aina antaisi. Aina saatavilla, sopivan lämpöistä jne. Imettäkää äidit jos suinkin mahdollista! :)
Meillä lapsi syntyi reilusti alle kolmikiloisena yliaikaisuudesta huolimatta ja sairaalassa alettiin heti antaa lisämaitoa, etteivät arvot romahda ja tätä piti jatkaa, kunnes oma maito kunnolla nousee. Yritin kyllä kovasti, mutta siinä meni kaksi viikkoa emmekä koskaan päässeet täysimetykseen. Osittaisimetin sitten neljä kuukautta, kunnes maidon tulo hiljalleen loppui.
Vaikka joskus kuinka yrittäisi, ei imetys kaikilta onnistu. Olisin tahtonut täysimettää, mutta lapsen terveys ja kasvu olivat tärkeämpiä kuin minun haluni. Ensi kerralla toivon, ettei lisämaitoa aloiteta "liian helposti" vaan annetaan omalle maidolle enemmän aikaa nousta, mutta katsotaan sitä sitten aikanaan. :)
En ymmärrä miksi joku ei vaan halua imettää. Minusta imettäminen on ihanaa
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:00"]
[/quote]
En mäkään ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä ihmisten olevan erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:00"]
[/quote]
En mäkään ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä ihmisten olevan erilaisia.
[/quote]
ymmärrän että ihmiset ovat erilaisia, en vain ymmärrä kaikkien ajatuksia/tekoja
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:00"]
[/quote]
Sinusta voisi kirjoittaa kirjan "Kuinka katosin äitimaahan".
[/quote]
Ja heistä, jotka eivät esim röökin takia halua lastaan ruokkia "Kuinka katosin wt-maahan"
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:00"]
[/quote]
Mikset sinä opiskellut aivokirurgiksi ja juokse maratonia kolmasti vuodessa? Kaikkien pitää kyetä, vähän yritystä vaan hei.
[/quote]
"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:00"]
[/quote]
Oletko tullut ajatelleeksi, että juuri sinunkaltaistesi äitien takia on paljon helpompi sanoa, että maito ei riitä kuin tunnustaa, että ei jaksa eikä se tunnu hyvältä? Se, että sinä täysimetit puoli vuotta, ei tee sinusta parempaa äitiä eikä oikeuta sinua arvostelemaan imettämättömiä äitejä.
[/quote]
Pitäisikö kaikessa aina heti luovuttaa, jos ei tunnu hyvältä!? Ääh, lopetan työt, ei jaksa :D
Ensimmäistä kertaa kuulen ihmisestä, jolta tulee maitoa niin paljon ettei halua imettää! :O minullakin oli aluksi paljon ylitarjontaa, mutta tasoittui sitten. Luovutus?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:21"]
[/quote]
Mikset sinä opiskellut aivokirurgiksi ja juokse maratonia kolmasti vuodessa? Kaikkien pitää kyetä, vähän yritystä vaan hei.
[/quote]
Heh. Imettämisestä selviää luku-ja kirjoitustaidoton nainen savannilla ja viidakossa, aivoleikkausta en näitä kouluja käymättömiä laittaisi tekemään. Maratonin juokseminen ei ole mikään elinehto omalle jälkeläiselle, kuten ravinnonsaanti. Vähän ontuvia nämä vertaukset.
Äidiksi tulemisessa on olennaista lapsen ruokkiminen, ja koska useimmille oma vartalo näppärästi lapselle ravinnon tuottaa, niin tokihan sitä pitää hyödyntää, jos mahdollista, koska se on tutkitusti parasta. Tähän ei oikein ole mitään järkevää argumenttia asiaa kiistämään.