Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et imetä/imettänyt?

Vierailija
14.11.2013 |

Mietin tätä koska mielestäni imetys on vaan niin paljon helpompaa kuin jos pullosta pitäis aina ruokkia. Minä en ainakaan jaksais millään lähteä yöllä maitoja lämmittelemään ellei olis pakko. Ymmärrän siis jos on jokin este esim. lääkitys jne. mutta jos siis vapaaehtoisesti valitsee että ei aiokaaan imettää niin miksi?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole lääketieteellistä syytä olla imettämättä tai mitään ns. pätevää syytä, niin se on kyllä sitten itsekkään ihmisen merkki! Se, ettei vaan haluta tai huvita imettää omaa lastaan on luonnotonta. Olette kyllä menettäneet paljon! Myöskään esikoisen syyksi ei kannata laittaa. Itsehän olette pienellä ikäerolla tehneet lapsenne tähän maailmaan. Kuvittelitko, että perhe-elämä ja vauva-arki on samanlaista kuin ekalla kerralla??  Sääliks käy teidän mukuloita...

Vierailija
62/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin valmistunut imettämään, ostanut hienon 150 euroa maksaneen sähköisen rintapumpun, imetystyynyn, nänninsuojia jne. Maitoa ei vaan tullut. Sairastin vakavan rintatulehduksen, jonka vuoksi olin sairaalassa. Vauva oli 2-4 viikkoa kun neuvolasta sanoivat, että paino ei nouse tarpeeksi ja olisi hyvä antaa korviketta imetyksen jälkeen. Vauva joi jokaisen imetyksen jälkeen melkein pullollisen korviketta. Minä epätoivoissani yritin pumpata, mitään ei tullut, kuten ei ilmeisesti rinnastakaan. Näin jatkui pari viikkoa-kuukauden ja sitten lopetin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys meni pieleen ja jouduin olemaan useita päiviä teholla. Vauvalle aloitettiin pullomaito heti syntymästä, koska minua pidettiin taju kankaalla. Kun lopulta pääsin kotiin vauvan ja miehen luo, maito ei enää noussut, ja muutenkin minulla oli niin rankka kipulääkitys, etten halunnut imettää, vaikka lääkäri sanoi, ettei lääkeainepitoisuus ollut niin korkea, että se olisi ollut vauvalle liikaa. Vauva oli siis oppinut juomaan pullosta, ja se oli sitten helppo jatkaa sitä. Mieskin sai hoidettua helposti vauvaa, kun minä olin vielä pitkään niin toipilaana, ettei ollut voimia edes nostaa vauvaa rinnalle, saati hoitopöydälle. En siis halunnut edes yrittää imettämistä enää kotona.

Vierailija
64/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 lasta ja yhtäkään en ole imettänyt. Tietoinen päätös. Lapset on nukkuneet paremmin kylläisinä. Kaikki on saaneet paremmin nukutuksi. Isäkin voi ruokkia ja ei ole sidoksissa.

On ollut helppoa, kun kumpi tahansa vanhemmista on voinut herätä ja mennä hoitaa sen ruokinnan.

Vierailija
65/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen joutui teholle, tottui pulloon eikä huolinut tissiä. Kaksi viikkoa yritin ennenkin annoin periksi. Kuopusta täysimetin kaksi kuukautta ja osittaisimetin vielä perään kaksi kuukautta.

Vierailija
66/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:00"]

Imetin ehdottomasti, vuoden kumpaakin lastani, sillä halusin lapselleni parasta. Molemmilla täysimetys 6kk ja hyvin maito riitti. Sössötykset oman maidon riittämättömyydestä ovat kaiketi keksittyjä. Kyllä se riittää, jos imetätte lapsentahtisesti, syötte/juotte kunnolla ja mahdollisuuksien mukaan lepäätte. Tiheänimun kausina imetys viimeistään pilataan lisämaidolla. Nyt vähän yritystä äidit!!

[/quote]

Mikset sinä opiskellut aivokirurgiksi ja juokse maratonia kolmasti vuodessa? Kaikkien pitää kyetä, vähän yritystä vaan hei.

Vierailija
67/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:38"]Mietin tätä koska mielestäni imetys on vaan niin paljon helpompaa kuin jos pullosta pitäis aina ruokkia. Minä en ainakaan jaksais millään lähteä yöllä maitoja lämmittelemään ellei olis pakko. Ymmärrän siis jos on jokin este esim. lääkitys jne. mutta jos siis vapaaehtoisesti valitsee että ei aiokaaan imettää niin miksi?

[/quote]Nuorin on jo yksitoista, siksi en imetä.

Vierailija
68/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut. Ei sen kummempaa syytä.

Vierailija
69/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin ehdottomasti, vuoden kumpaakin lastani, sillä halusin lapselleni parasta. Molemmilla täysimetys 6kk ja hyvin maito riitti. Sössötykset oman maidon riittämättömyydestä ovat kaiketi keksittyjä. Kyllä se riittää, jos imetätte lapsentahtisesti, syötte/juotte kunnolla ja mahdollisuuksien mukaan lepäätte. Tiheänimun kausina imetys viimeistään pilataan lisämaidolla. Nyt vähän yritystä äidit!!

Vierailija
70/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:00"]

[/quote]

haha, good one!!

Vierailija
71/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä: kolmea lasta olen yrittänyt imettää, lääkitystä on vaihdettu, jos se auttaisi maidon tuloon, olen pumpannut, imettänyt, juonut vettä ja kokeillut vaikka mitä, mutta sitä maitoa ei vain tullut niin paljoa, että vauva olisi kasvanut. Joten päädyin pulloruokintaan, koska vauvan kasvu ja terveys on mulle tärkeämpää kuin imetys.

Vierailija
72/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä se kelleen kuuluu. En imettänyt ja sillä selvä.

Vierailija
73/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:00"]

[/quote]

haha, good one!!

[/quote]

mikä sinun tekosyysi on? ;)

Vierailija
74/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En imetä, sillä se ei tunnu luonnolliselta. 

Vierailija
75/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:43"]

Mutta mikä on se syy miksi ei halua, sitä kai tässä haettiin

[/quote]

No juuri se, etten halunnut. Ei ole mitään muuta syytä.

[/quote]

Miksi et halunnut edes yrittää tarjota lapsellesi parasta?

[/quote]

Mikset osaa keskustella puolueettomasti? Mikset itse anna lapsen isälle mahdollisuutta osallistua syöttöihin tasapuolisesti? Mikset itse halua nukkua kertaakaan kunnon yöunia? Mikset voi uskoa että imettäminen ei ole kaikille luontevaa, vaikka vauva rakas onkin? Joko tajuat itse oman tyhmyytesi?

Vierailija
76/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puutu ihmisten valintaan olla imettämättä, oli se syy lääketieteellinen tai turhamaisuus tai jotain siltä väliltä. Mutta haluaisin kyllä pariin myyttiin puuttua.

Ensinnäkin meidän esikoiselle jouduttiin alkuun juottamaan lisämaitoa. Pumppasin kaiken itseltäni, ja se oli rankkaa joten ymmärrän että kaikki eivät siihen lähde. Melko pian imetyskin rupes riittämään. Tästä päästään siihen että vaikka lapsi oli täysimetyksellä, en tuntenut olevani sidottu lapseen 24/7 koska lapsi osasi myös juoda pullosta kun se oli heti alussa siihen totutettu. Äidinmaitoa oli pakkanen pullollaan ja näin ollen myös isä sai hoitaa ja ruokkia lastaan mielin määrin ja pystyin poistumaan pidemmäksikin aikaa. Molemmat lapsistamme ovat olleet täysimetyksessäkin hyviä nukkujia, luulen että kyse on ennemminkin tuurista kuin syömistavasta.

Lisään vielä että ei ole mikään oletusarvo että pieni ikäero vaikuttaisi imetykseen. Imetin vuoden ikään, pidin 10 viikon tauon ja sitten aloinkin imettää seuraavaa tulokasta. Ja vaikka oli kaksi pientä niin ehdin jopa luovuttamaan maitoa. Toista ei olla muistettu opettaa pullolle mutta eipä se haittaa.

Kuten sanoin, en tuomitse ketään, kaikilla on varmasti omat syynsä eikä se automaattisesti tee heistä sen huonompia tai parempia. Kaikilla ei myöskään heru pumpulle jne jne. Mutta noihin yleistyksiin korvike ei ole Ainoa ratkaisu, toki yksi sellainen.

Vierailija
77/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa ei tule tarpeeksi, jotta voisin imettää niin että lapsi kasvaa. Syynä rintojen muoto. Kaikkea olen kokeillut, mutta pakko antaa vastiketta. Harmittaa todella paljon, itkettää on paljon, koska halusin ehdottomasti täysimettää, mutta lapsi on tärkeämpi. Imetän joka syötöllä ja pullosta päälle. Vika ei aina ole omassa viitseliäisyydessä.

Vierailija
78/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:38"]En imetä, sillä se ei tunnu luonnolliselta. 

[/quote]

Miten imetys voi tuntua keinotekoiselta?

Vierailija
79/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri lopetti imettämisen reilun kuukauden jälkeen, kun ei pystynyt olemaan polttamatta tupakkaa. En mä sille ääneen mitään sanonut, mut kyl mä mielessäni mietin et tajuaako hän mikä nyt oikeasti oli tärkeää ja mikä ei. Mutta niin kai se on, et äitiytyteen kasvetaan. Toisilla se tapahtuu nopeasti ja toisilla ei koskaan.

Vierailija
80/80 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sille maidolle tapahtuu jos ei imetä? pitääkö se kuitenkin pumpata ulos / tuleeko väkisin rinnoista?

N29

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän