Omatoiminen vauvauinti?
Onko kellään kokemusta ei-ohjatusta uinnista 5-6kk vauvan kanssa? Ohjattuun ryhmään emme voi osallistua miehen työaikataulun epäsäännöllisyyden vuoksi ja yksin en vauvan kanssa viitsisi lähteä hankaluuden vuoksi.
Kuulisin myös mielelläni, mikä Helsingin uimahalleista olisi paras vauvan kanssa polskimiseen (siisteys, rauhallisuus, pukuhuoneet yms.). Tarkoitus olisi käydä ruuhka-ajan ulkopuolella eli viikolla ja keskellä päivää.
Tietenkin jos joku osaa myös kertoa, että vauvauinti ei ole kansalaisvelvollisuus ja hyvän vanhemmuuden mittari ja että uimaan oppii ilman vauvauintiakin, voi jakaa kokemuksiaan. Tällä hetkellä tällainen hieman epävarma tuote äiti tuntee itsensä ihan epäkelvoksi, kun tuntuu että kaikkien muiden mukelot jo suunnilleen kroolailevat ja sukeltelavat minkä ehtivät, ja oma saa tyytyä vain pikkuiseen kylpyammeeseensa :(
Kommentit (13)
Ei hätää, meidän 1v ei ole koskaan käynyt uimahallissa ja normaali on. Kai :D. Olen kyllä aatellut mennä hänen kanssaan uimahalliin siitä lähtien kun oli n.10kk, mutta en ole saanut aikaiseksi :)
Vauvauinneissa tosiaan vesi on lämpimämpää kuin normaalisti ja lisäksi vauvauinnit järjestetään normaalisti ekana aamulla, jotta vesi on juuri puhdistettua. (Tai jos muuten altaan vesi voidaan puhdistaa paremmin välissä, normaaleissa uimahalleissa ei onnistu.)
Vauvauinnissa idea on viedä vauva uimaan niin pienenä, että synnynnäinen sukellusrefleksi vielä toimii. Muistaakseni se alkaa katoamaan puolen vuoden tienoilla, jonka jälkeen ei ole enää vastaavaa hyötyä aloittaa, jolloin voi hyvin odottaa, kunnes lapsi on vaikka 1-vuotias eikä niin herkkä bakteereille eikä varsinkaan kylmälle ja helpompi käsitelläkin uimahallissa.
Jos kuitenkin haluatte mennä, suosittelisin menemään pian uimahallin aukeamisen jälkeen ja sellaiseen halliin, jossa on lastenallas mahdollisimman lämmin. (En tiedä onko näissä eroja.) Toinen vaihtoehto on kysyä yksityisiä vauvauinteja pitäviltä firmoilta: Yksityisopetus on kallista, mutta voi olla, että sopisi epäsäännöllisiin aikatauluihin ja saisi hyviä vinkkejä omaakin uiskentelua varten.
Vauvan synnynnäinen sukellusrefleksi alkaa heikkenemään n 6kk:n iässä, mutta häviää kokonaan vasta n vuoden iässä. Siihen asti vauvan voi siis "opettaa" sukeltamaan ehdollistamalla. Sen jälkeen on muita keinoja sen opettamiseen.
Itsekeseen ei kannata lähteä sukelluttamaan vauvaa, koulutettu ohjaaja osaa katsoa refleksin voimakkuuden, ja lähteä tekemään vauvalle sopivia sukelluksia.
Itsenäinen käyminen uimahallissa on loistava idea, ja varmasti lapsi nauttii vedessä peuhaamisesta ja olemisesta. Mutta alle 1-vuotiasta ei vielä kannata viedä yleiseen halliin.
Ja ei, et ole luuseriäiti vaikka et vie vauvaanne vauvauintiin. Polskuttelu omassa ammeessa ja suihkun alla käynti totuttaa vauvan myös veteen; ja kylpyhetki voi olla aivan ykkösjuttu vaikka joka ilta.
t. vauvauinnin ohjaaja
siis vauvauinnissa pärjää erittäin hyvin yksi aikuinen vauvan kanssa ellei siis sulla ole itsellä jotain liikuntavammaa tai pelkäät oman uimataitosi vuoksi.
käytännössä kaikki leikit voi tehdä yksin, siis yksi sitä vauvaa kuitenkin kerrallaan sylissä pitää. Se toinen aikuinen joko odottaa altaan reunalla tai leikkii "jos sulla on lysti on" ilman lasta. Mä en tavalliseen altaaseen veisi alle vuoden vanhaa.
Mä aloitin 4kk vauvan kanssa ohjatun vauvauinnin ihan tavallisen uimahallin lastenaltaassa. Tämä Briteissä... Suomessa ei ilmeisesti uimahalleissa vauvauintia järjestetä vai?
Allas oli täynnä kaikenlaista uimaria ja varmasti bakteereja. Vauvat polskivat toisessa päässä ja isommat lapset toisessa. Eipä sieltä koskaan mitään tartuntoja tullut :)
Ihan mielenkiinnosta - mitä bakteereja te pelkäätte vauvojen saavan yleisestä hallista? Mitä kauhuskenaarioita siellä voisi muhia? Jos allas on kylmä, niin sitten ei tietenkään pienen vauvan ole kiva siellä palella.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:24"]
siis vauvauinnissa pärjää erittäin hyvin yksi aikuinen vauvan kanssa ellei siis sulla ole itsellä jotain liikuntavammaa tai pelkäät oman uimataitosi vuoksi.
käytännössä kaikki leikit voi tehdä yksin, siis yksi sitä vauvaa kuitenkin kerrallaan sylissä pitää. Se toinen aikuinen joko odottaa altaan reunalla tai leikkii "jos sulla on lysti on" ilman lasta. Mä en tavalliseen altaaseen veisi alle vuoden vanhaa.
[/quote] Lähinnä mietin, mikä show on kulkea ensin julkisilla uimahalliin vauvan kanssa (autolla en voi mennä, mies käyttää autoamme töissä ollessaan) ja sitten yksin sumplia vaatteidenvaihdot ja pesut vauvan kanssa. Tiedän, että monelle tämä ei olisi mikään este, mutta itse olen sellainen sählääjä ja stressipesäke, että ajatuskin kauhistuttaa.
Kiitos hyvistä vastauksista kaikille. Älkää pelätkö, en ole sukelluttamassa vauvaamme ilman ohjausta :) Mietin ohjattuun ryhmään ilmoittautumista vaikka sitten ilman miestä, mutta voin olla kyllä liian myöhään liikkeellä. Sitten tyydytään polskimaan kylpyammeessa, jos muu ei käy.
t. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:35"]
Mä aloitin 4kk vauvan kanssa ohjatun vauvauinnin ihan tavallisen uimahallin lastenaltaassa. Tämä Briteissä... Suomessa ei ilmeisesti uimahalleissa vauvauintia järjestetä vai?
Allas oli täynnä kaikenlaista uimaria ja varmasti bakteereja. Vauvat polskivat toisessa päässä ja isommat lapset toisessa. Eipä sieltä koskaan mitään tartuntoja tullut :)
Ihan mielenkiinnosta - mitä bakteereja te pelkäätte vauvojen saavan yleisestä hallista? Mitä kauhuskenaarioita siellä voisi muhia? Jos allas on kylmä, niin sitten ei tietenkään pienen vauvan ole kiva siellä palella.
[/quote]
Suomessa järjestetään vauvauintia uimahalleissa, mutta ensimmäisenä aamulla ennen muiden tuloa, jolloin vesi on puhtainta, kun se on ehtinyt yön puhdistumaan.
Tässä mahdollisia riskejä mitä voi tarttua uimahalleista, suurin vauvan kannalta on ripuli, mutta aika monta muutakin tartuntaa on mahdollista : http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk00852&p_teos=dlk&p_osio=100&p_selaus=
Täällä vielä lisätietoa asiasta
http://www.suh.fi/toiminta/vauva-ja_perheuinti/lisainfoa_allasveden_laadusta
"Allasvedessä oleva vapaa kloori on voimakas hapetin ja reagoi herkästi urean ja muun orgaanisen lika-aineen kanssa. Näin kloori toisaalta menettää desinfiointikykyään ja toisaalta tuottaa haitallisia yhdisteitä."
Vauvauintialtaille on asetettu edellä mainittujen laatuvaatimusten lisäksi kaksi erityisvaatimusta.
Vauvauintialtaan veden lämpötilan tulee olla vähintään +32°C. Riittävän lämpimässä vedessä ei vauvan ruumiinlämpö pääse laskemaan vauvauinnin aikana.
Vauvauintialtaan vedessä ei saa olla nitraattia (NO3) haitallista määrää (raja-arvo ≤ 50 mg/litra). Vauva voi juoda omaan painoonsa nähden suuria määriä allasvettä, jolloin nitraattia joutuu ruoansulatusjärjestelmän kautta verenkiertoon. Jos osa nitraatista muuttuu nitriitiksi (NO2), vaikeutuu veren hapenkuljetus. Aikuiselle ei nitraatista ole haittaa.
Me käytiin esikoisen kanssa vauvauinnissa, kahden seuraavan kanssa ollaan käyty ihan omatoimisesti vaan ja myös sukelletettu (toki opit esikoisen aikaisesta vauvauinnista muistissa).
Mä olen varmaan aika tavalla kaltaisesi. Stressasin kans aikani sitä, että kyllä se tenava nyt on vietävä vauvauintiin, muuten menetetään kerrassaan mahtava tilaisuus ja voi ei, mut miten, oi miten sen sit muka sais järjestettyä ja talvella vielä ja hoh hoijaa ja ei siitä mitään tule mut kyllä se vain pitää jne. jne. jne.
Lopputulos: ei siitä lähtemisestä minulla mitään tullut, sen sijaan alettiin ehkä nelivuotiaan kanssa käydä äärimmäisen epäsäännöllisesti uimahallissa. Nyt on 9-vuotias uimataitoinen yksilö, ei tosin osaa hypätä pitämättä nenästä kiinni, mut enpä osaa minäkään.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:24"]
[/quote] Lähinnä mietin, mikä show on kulkea ensin julkisilla uimahalliin vauvan kanssa (autolla en voi mennä, mies käyttää autoamme töissä ollessaan) ja sitten yksin sumplia vaatteidenvaihdot ja pesut vauvan kanssa. Tiedän, että monelle tämä ei olisi mikään este, mutta itse olen sellainen sählääjä ja stressipesäke, että ajatuskin kauhistuttaa.
Kiitos hyvistä vastauksista kaikille. Älkää pelätkö, en ole sukelluttamassa vauvaamme ilman ohjausta :) Mietin ohjattuun ryhmään ilmoittautumista vaikka sitten ilman miestä, mutta voin olla kyllä liian myöhään liikkeellä. Sitten tyydytään polskimaan kylpyammeessa, jos muu ei käy.
t. Ap
[/quote]
Meillä mies sumplii vaatteidenvaihdot ja pesut vauvan kanssa (kun minä en kuitenkaan sinne miesten puolelle voi mennä, eikä hän naisten puolelle - edes vauvauinneissa) ja ihan hyvin on sujunut. Välillä tuo käy jopa kahdestaan pojan kanssa, ja minä saan vapaaillan. Ei sitä kannata stressata, kyllä kanssavauvauimarit ymmärtävät itkut, kiukut ja lattialle pissimiset.
No mä en ole asiantuntija kun omat lapset ei ole olleet vauvauinnissa vaikka vallankin esikoisen kanssa harrastettiin paljon kaikkea muuta (värikylpyä, vauvahierontaa, muskaria) vauvana ja kai tuo kuopuskin jonnekin pääsee ainakin esikoisen joukossa kaikenlaisiin kulttuuririentoihin.
Mutta en siis harrastaisi vauvauintia itsenäisesti kun ei ole mitään käsitystä mitä siinä tehdään ja eikö vesi uimahallissa ole lämpimämpää vauvauintia varten kuin tavallisesti. En mä alle 1-vuotiasta veisi kuin viralliseen vauvauintiin.
Mielenkiintoista olisi kyllä kuulla onko moni harrastanut vauvauintia itsenäisesti.