Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et imetä/imettänyt?

Vierailija
14.11.2013 |

Mietin tätä koska mielestäni imetys on vaan niin paljon helpompaa kuin jos pullosta pitäis aina ruokkia. Minä en ainakaan jaksais millään lähteä yöllä maitoja lämmittelemään ellei olis pakko. Ymmärrän siis jos on jokin este esim. lääkitys jne. mutta jos siis vapaaehtoisesti valitsee että ei aiokaaan imettää niin miksi?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:00"]

Imetin ehdottomasti, vuoden kumpaakin lastani, sillä halusin lapselleni parasta. Molemmilla täysimetys 6kk ja hyvin maito riitti. Sössötykset oman maidon riittämättömyydestä ovat kaiketi keksittyjä. Kyllä se riittää, jos imetätte lapsentahtisesti, syötte/juotte kunnolla ja mahdollisuuksien mukaan lepäätte. Tiheänimun kausina imetys viimeistään pilataan lisämaidolla. Nyt vähän yritystä äidit!!

[/quote]

Oletko tullut ajatelleeksi, että juuri sinunkaltaistesi äitien takia on paljon helpompi sanoa, että maito ei riitä kuin tunnustaa, että ei jaksa eikä se tunnu hyvältä? Se, että sinä täysimetit puoli vuotta, ei tee sinusta parempaa äitiä eikä oikeuta sinua arvostelemaan imettämättömiä äitejä.

[/quote]

Pitäisikö kaikessa aina heti luovuttaa, jos ei tunnu hyvältä!? Ääh, lopetan työt, ei jaksa :D

[/quote]

Hienoa, että sinä olet superäiti, kaikki eivät ole. :DDD

Vierailija
42/80 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:48"]

En kai osannut, vauvalla oli jatkuva nälkä, joten jouduin antaa lisämaitoa. Yllättäen 2,5kk iässä lapsi lopetti imemisen täysin, pari viikkoa takuttiin ja paruttiin molemmat, sitten tyydyttiin korvikelinjaan. En tiedä, saiko pullosta maidon vain paljon helpommin, muuttuiko maidon maku kun aloitin minipillerit ja kuukautiset alkoivat..

No miksi aloitit minipillerit kun vauva oli noin pieni? Kai se vauvakin ylimääräiset hormonit haistaa ja maistaa.

Olisin halunnut täysimettää ja pitkään, mutta ei taidot / pystyminen / joku asia onnannut. Toisaalta vauva oli helppo jättää isälle kauppareissun ym. ajaksi, kun ei ollut riippuvainen minun syöttämisestäni ym. Mutta yhä harmittaa.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 23:07"]

Ensimmäistä kertaa kuulen ihmisestä, jolta tulee maitoa niin paljon ettei halua imettää! :O minullakin oli aluksi paljon ylitarjontaa, mutta tasoittui sitten. Luovutus?

[/quote]

Ylitarjonta oli niin kaamea, ettei pystynyt elämään. Lapsen tarpeiden yli tuli litra herumalla ja pumppuun en koskenut. Kuvittele, että pitkin päivää päällesi kaadetaan kaksi maitopurkillista ja yhdistä se siihen maidonnousumasennukseen, joka ei vain lähde. - en viitsi tarkistaa numeroani. Maitokeittiön kriteereihin en paikkakunnallani soveltunut.

Vierailija
44/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten tää aihe jaksaa kiinnostaa näin paljon???

Vierailija
45/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa ei tullut kunnolla ja väsyttikin. Helpompi oli antaa korviketta ja hyvin on kasvanut n 185  ja ikää 17 vee. Ei ole räyhännyt koulussa, hyvä keskittymiskyky, rauhallinen, ei mopopoikia.

Vierailija
46/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin ensimmäiset 6 kk ja nyt imetän edelleen osittain. Lapsi on nyt vuoden ja kolme kuukautta. Maitoa on tullut hyvin, vaikka alussa tihrustin itkua kivun takia ja sen jälkeen kun vauva tuntui asuvan rinnalla. No, ne itkut ovat nyt takana päin, vaikka muistan edelleen verellä olevat nännit. :D 

Vierailija
47/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen oli tosi vaikeaa ja raskasta ensimmäiset 2 kk. Vauva on rinnalla tunnin kahden välein kaikenaikaa. Ja se on ihan normaalia, nyt sen tiedän. Ihmettelen suuresti, miksi imetyksestä ei saa ihan oikeaa tietoa neuvoloissa ja perhevalmennuksissa jo etukäteen. Jos kerta halutaan että imetetään...

Vierailija
48/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljestäni kasvoi täysin normaali, älykäs, reipas ja pitkä mies siitä huolimatta, että oli syntyessään niin allerginen, että ei voinut juoda äidinmaitoa eikä korvikkeita. Oli lasten osastolla pitkään allergian takia ja sai juoda ainoastaan sitä veteen sekoitettavaa apteekin korviketta, jotta saisi suurinpiirtein kaiken tarpeellisen. Kun kiinteitä sai aloittaa, löytyi hänelle vain kourallinen ruoka-aineita joita pieni kroppa kesti. Onko äitimme siis todella huono äiti kun ei vaan voinut lasta imettää??

Vierailija
49/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen täysimettänyt pitkään ja taaperoimettänyt kaikkia lapsia yhtä lukunottamatta. Täysimetys on onnistunut vaikka lapsilla oli vaan reilu vuosi ikäeroa. Mulle imetys oli luonnollinen, helppo ja kätevä vaihtoehto. Samoista syistä olen mm nukuttanut vauvoja perhepedissä, kantanut kantoliinassa, käyttänyt kestovaippoja, tehnyt itse ruuat jne. Silti en ole koskaan päässyt sisälle mihinkään kiintymysvanhemmuuteen. Jokaisen vauvan kohdalla olen noita juttuja lukenut mutta siltikään ne ei nappaa. 

Vaikka mulle imetys on ollut helppo ja kätevä valinta, mä ymmärrän ettei se ole kaikille sitä. Mä ymmärrän äitiä joka luovuttaa parin viikon jälkeen, vaikka uskonkin että usein taustalla on väärät tiedot ja paineet mitä ympäristö tarjoaa. Ei se silti sen äidin vika ole, hänen kokemus on ettei imetys onnistu. Joillain se kokemus voi olla ihan oikeakin, paha mun on siitä sanoa. 

Noiden lääkitysten ja joidenkin mainitsemien "oikeiden syiden" lisäksi mä ymmärrän niitäkin keitä imetys vaan ahdistaa tai se muuten tuntuu vastenmieliseltä. Vaikka mulle imetys on ollut mukavaa, on mulla muita asioita mitkä ovat tuntuneet ahdistavilta ja olisi kamalaa jos päivät vauvan kanssa täyttyisivät tuollaisesta tunteesta. 

Vierailija
50/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:07"]Kopioin viestini edellisestä imetysketjusta tänään. Seuraavien lasten kanssa meinaan tuumata, että "en ala". Senverta kamalaa hommaa se valuminen.

"Minä en "imettänyt" kuin kolme viikkoa päinvastaisen ongelman vuoksi. Se maito ei kertakaikkiaan suostunut loppumaan tai tasoittumaan. Elin maidonkerääjät liiveissä ja niitäkin sai tyhjentää alle ½ h välein. Tyhjentelin tuttipulloihin ja lavuaariin kerääjiä ja lapsi ei edes tissille kerennyt välissä, kun olin kahdessa tunnissa holissut tuttipullon täyteen ja pakastinkin ahtautui äärimmilleen. En ikinä ollut puhdas, kun maitoa alkoi suihkuamaan jo liivejä laittaessa suihkun jälkeen. Kumartuessa tippui n. desi maitoa kerääjistä lattialle ja hormoonitoiminta heitti häränpyllyä. Nukuin iso ikean pyyhe kiilattuna urheiluliiveihin ja siitäkin tuli läpi. Jouduimme vaihtamaan sängyn, koska kerran erehdyin luottamaan kosteussuojaan ja maito valui päiväunien aikana läpi jenkkisängystä siten, että lattialla oli lammikko odottamassa sängyn alla.Lopulta sain neuvolan lääkäriltä maidonlopetukseen lääkkeet, jotka hetkeksi tepsivät.

Kuulostaa ihan sairaalta ylisanoin varustellulta hullun houreelta tämä tarina ja varmaan vaikea uskoa, mutta valitettavan totta. Ei vaan oma mielenterveys kestänyt sitä lorinaa ja mädälle maidolle haisemista. Olin kroonisesti väsynyt ja lapsi ei edes käynyt rinnalla, vaan söi tyhjäksi niitä ohivuoto-pulloja. Tissillä rupesi itkemään ja maitoa oli silmissä ja nenässä."

[/quote]

Mulla meinas myös olla ongelmaa liian maidon kanssa. Ensimmäiset 6kk piti nukkua rintaliivit päällä jossa imetyssuojat. Jos nukkui pelkässä yöpaidassa niin aamuyöllä sai herätä siihen että yöpaita, sänky ja vauva olivat kaikki ihan märkänä maidosta. Ei nyt liity varsinaisesti aiheeseen mut oli ihan pakko kommentoida. :-)

Vierailija
51/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppous. Kaksi isompaa lasta, jotka valvovat päivisin. Yksi pieni valvoi öisin nälkäänsä, kunnes alettiin antamaan korviketta. Vesi illalla puhtaisiin pulloihin, yöllä korvikejauhe sekaan, ei tarvi lämmittää pulloja. Myös mies hoiti oman osansa yöheräämisistä.

Vierailija
52/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaveri(en jaksa enää olla tekemisissä), joka oli aika itsekeskeinen aina. Mutta en ymmärtänyt tilanteen vakavuutta ennen kuin hän tuli raskaaksi. Vahingossa. Jatkuva kitinä raskausarvista ja paksusta mahasta. Entäpä kun piti imettää? "En mä hei jaksa kun mun tissit voi lurpsahtaa" hohhoijjaa. Kun "hoiti" vauvaa varoi aina pitkiä pinkkejä kynsiään ja piteli lasta kuin likaista koria metrin päässä, ettei vaan kynnet katkea tai ettei dolcegabbanalle tule tahroja tai hellanlettas sentään, lapsi saattaisi kiskoa hiuslisäkkeet irti! Hieno äiti, te imettämisestä ilman järkevää kieltäytyvät taidatte olla just samanlaisia blondeja.

Vierailija
53/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 09:14"]

Veljestäni kasvoi täysin normaali, älykäs, reipas ja pitkä mies siitä huolimatta, että oli syntyessään niin allerginen, että ei voinut juoda äidinmaitoa eikä korvikkeita. Oli lasten osastolla pitkään allergian takia ja sai juoda ainoastaan sitä veteen sekoitettavaa apteekin korviketta, jotta saisi suurinpiirtein kaiken tarpeellisen. Kun kiinteitä sai aloittaa, löytyi hänelle vain kourallinen ruoka-aineita joita pieni kroppa kesti. Onko äitimme siis todella huono äiti kun ei vaan voinut lasta imettää??

[/quote]

Varmaan hän oli tuon yhden superäidin mielestä todella huono äiti, kun ei pumpannut jatkuvasti maitoa tulemaan ja lahjoittanut sitä pois, kun kerran maitoa olisi tullut...

Vierailija
54/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä eräs, jolla maito ei noussut rintoihin, oli edes kamala yrittää, 2kk koitin yrittää, mutta vauva ei saanut tarpeeksi maitoa vaan itki nälkäänsä. Toisella kerralla lähes suoraan pulloruokintaan. Syy ilmeisesti kilpirauhasen vajaatoiminta, että maito vaan ei noussut.

Ja todellakin on rasittavaa olla pesemässä ja keittämässä koko ajan tuttipulloja ja ostelemassa kalliita korvikkeita kaupasta ja huolehtia, että sitä on aina riittävästi. Ja aina meni jonkin verran hukkaan sitä, koira joi kallista maitoa :) Ja se, kun lähdet käymään jossain, että on pullot ja korvikkeet mukana, ja pitää aina olla paikka sille maidon lämmityksellekin. Todella rasittavaa.

Vierailija
55/80 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imetysmyönteinen äiti. Imetin ensimmäistä lastani yhteensä 8 kk, täysimetystä tästä 5 kk. Imetys ei ollut helppoa, olin tuollainen vuotava hana ja jouduin käyttämään rintakumeja.

Toisen lapsen kanssa imetys ei sitten onnistunutkaan. Syitä on useita, suurin tosin se, että lapsi ei oikeasti imenyt juuri mitään rinnoista vaan antoi vain maidon valua ja nukahti sitten. Käytännössä siis paino vain laski tai parhaimmillaan pysyi samana, lisämaitoa oli annettava koko ajan, ja pumppaamalla sain vain 10 ml/30 minuutin pumppaaminen, vaikka muuten rinnoista tipahteli sitä maitoa. Lapsi sai siis korviketta ihan ensi viikosta alkaen.

Yritin kyllä parhaani. Herättelin vauvan "imemään" ja yritin valuttaa maitoa ensin pumppaamalla, jotta saisi sitä helposti. Lapsi huusi ja minä itkin, pakotin hereille, kun yritti nukahtaa ja käytin tähän noin 45 min. Yritin pumpata maitoa kuusi kertaa vuorokaudessa noin 30 minuutin ajan. Maitoa tuli pumppaamisen johdosta noin 10-40 ml. Kerran sain jopa 60 ml! Painon takia piti antaa pullosta korviketta joka syötön jälkeen ja lopulta kun vauva alkoi olla niin väsynyt, ettei jaksanut pullostakaan syödä, piti lopettaa koko imetys lastenlääkärin tiukalla käskyllä. Jaksoin vielä pumpata tuon kuusi kertaa päivässä 2 kk:n ajan mutta kun tulos väheni lopulta niin, että suurimmalta osalta pumppaamiskerroista en saanut edes tuota 10 ml, niin luovutin kokonaan.

En tiedä, oliko syynä se, että minulta tuli yllättäen maitoa liian vähän vai se, että lapsi ei osannut sitä maitoa rinnasta imeä (oppi kyllä tuttipulloa imemään oikein tehokkaasti, kun sai voimia) mutta koko tuon monen kuukauden operaation ajan olin kiinni rintapumpussa tai imetyksessä, olin itkuinen ja vauva oli kiukkuinen ja esikoinen todella hylätty päivät pitkät. Vaikka kuinka moni äiti todistelee selviytyneensä hienosti monen  pienen lapsen ja imettämisen yhdistämisestä, niin meidän isompi lapsi (3v) kärsi todella paljon tilanteesta. Miten paljon on uhrattava toisen lapsen kustannuksella? Olisiko pitänyt jatkaa turhia pumppaamisia siinä toivossa, että maitoa yllättäen alkaisikin tulla lisää ja antaa sen esikoisen elää kukaudesta toiseen aika yksinäistä elämää?

Imettämisessä, sen onnistumisessa ja epäonnistumisessa, on kyse niin monista perheen jaksamiseen liittyvisstä asioista, että ulkopuolisen ei ole varaa sitä tulla arvostelemaan. Nimenomaan ärsyttää nuo kommentit "luovutit liian helpolla". Sain tämän kuulla monelta hyväksikin luullulta ystävältäni. Toki siinä ystävällisessä muodossa, että "minä en olisi luovuttanut noin helpolla". On se helppo huudella, kun on itse pitänyt isommat lapset päiväkodissa voidakseen pesiä vauvan kanssa kaksin ja kun mitään todellista imetysongelmaa ei edes ole ollut. Moni äiti luulee, että hänellä on ollut imetysongelmaa, kun on ollut kipeät nännit tai maitoa tullut nippanappa lapsen tarpeisiin. Jos ei ole pitänyt lastaan nälässä (ja tästä taas voidaan olla montaa mieltä), ei takuulla tiedä mitään liian vähästä maidosta tai imetysvaikeuksista, jotka liittyvät liian vähäiseen maidon saantiin. Ystäväni lapsen paino nousi aika maltilliseen tahtiin ja siksi hän kuvittelee, että voi toimia hyvänä esimerkkinä maidon riittämättömyydestä. "Kun vain imettää useammin, niin kyllä sitä maitoa tulee." Pöh! Kokeilepa imettää useammin ja lapsen paino vain tippuu! Ehkä sitten alkaisi jo miettiä, kannattaako näin jatkaa.

Vielä ketjussa piileville imetysterroristeille tiedoksi: olin yhteydessä imetystukeen, neuvolaan ja sairaalaan imetysongelmani kanssa, joten apua kyllä hankin ja aktiivisesti. Aina se imetys ei onnistu, vaikka tekisi mitä eikä aina ole järkevää tehdä ihan mitä tahansa sen onnistumiseksi. Halusin pitää vauvani elossa.

Vierailija
56/80 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on kyllä niin vieraantunu luonnosta kun olla ja voi, jos näin jatkuu ei pian kukaan imetä. Ihmiset luovuttaa liian helpolla!! Mun mielestä äiti vaikka seisoo päällään vauvavuoden se on lapsen etu. Imetys ja vauvan luona oleminen on pitkällä tähtäimellä tärkeää.

Vierailija
57/80 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:10"]

Ihmiset on kyllä niin vieraantunu luonnosta kun olla ja voi, jos näin jatkuu ei pian kukaan imetä. Ihmiset luovuttaa liian helpolla!! Mun mielestä äiti vaikka seisoo päällään vauvavuoden se on lapsen etu. Imetys ja vauvan luona oleminen on pitkällä tähtäimellä tärkeää.

[/quote]

No voi hyvä jumala taas näitä kommentteja, vanhan ketjun onnistuit nostamaan. Kommentoidaan silti.

Länsimaissa on lääkäreiden mielestä ihan sama imettääkö vai antaako korviketta. Se ei siitä mihinkään muutu, vaikka antaisitte miljoona alapeukkuja. Mitä helvetin väliä sillä on imettääkö vaiko ei, jos 

a) lapsi saa tarpeeksi ruokaa

b) lapsi kasvaa normaalisti?

Se tissi suussa ei tuo onnea, jos äiti on muuten täysin suvaitsematon nihilisti. Ensimmäisen vuoden aikana saatu korvike tai rintamaito ei ihmisessä näy loppuelämää, mutta se asennevamma, joka on saatu kotona ensimmäisen 20 vuoden aikana, näkyy ja kuuluu. Onko sinulla koskaan käynyt mielessä, miten rasistinen asenteesi on?

Vierailija
58/80 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun AA-kupin tubulaarisilla rinnoillani ei vain imetetty, yrityksestä huolimatta. Ilmeisest tisseissäni ei ole tarpeeksi maitorauhasia. Tätäkään edes terveydenhoidon ammattilaiset eivät osanneet sanoa, mutta vastaus löytyi muutaman viikon tuskaisen yrityksen jälkeen googlesta. Pullo oli meidän vauvan etu, muuten olisi varmaan kuollut nälkäänsä. Aluksi surin imetyksen lopetusta aika rankasti, mutta nykyään olen sitä mieltä että äidinmaito on marginaalisesti parempi vaihtoehto - minkä kertoo jo se, ettei mikään tutkimus käsittääkseni ole pyrsynyt yrityksistä huolimatta osoittamaan ceteris paribus että imetetyt lapset olisivat merkittävästi terveempiä tai älykkäämpiä kuin pullovauvat. Tärkeää on imetyksen lopettamisen jälkeen tarjota lapselle loppuelämän ajaksi hyvät eväät, niin ravinnollisesti kuin henkisesti.

Vierailija
59/80 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edes halunnut imettää,mutta tässä sitä ollaan ,imettämässä 1,2 v taaperoa ja toinen lapsi tulossa,niin tod.näk. päädytään tandemimetykseen.Vieläkin myönnän etten tykkää yhtään imettämisestä.Etenkin kun lapsi puree aika usein kun hampaita puhkee viikon välein.Et kyllä mä ainakin ymmärrän,miks joku äiti ei vain HALUA ryhtyä tähän,enkä todellakaan tuomitse.

Vierailija
60/80 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sille maidolle tapahtuu jos ei imetä? pitääkö se kuitenkin pumpata ulos / tuleeko väkisin rinnoista?

N29

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi