Onko järkevää jatkaa ylemmän amk-tutkinnon jälkeen maisteriopintoihin?
Mitä mieltä olet, olen siis tradenomi (yamk) ja kyseessä KTM-tutkintoon tähtäävät opinnot?
Osaako joku kertoa että minkälaisia hyväksilukuja tuo ylempi amk-tutkinto mahtaa tuoda. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 20:43"]
Onpas täällä syntynyt keskustelua, hyvä niin..
Olen itsekin ymmärtänyt, että tohtoriopintoihin pääseminen yamk-papruilla on ihan äärimmäisen haastavaa (en tiedä onko liiketalouden puolella kukaan onnistunut siinä). Toisaalta taas tohtoriopinnot eivät minulla tavoitteena olekaan..
Nyt mulle on kuitenkin tarjoutunut mahdollisuus jatkaa maisteriopintojen parissa ja olen itse taipuvainen ajattelemaan, että haasteeseen kannattaa tarttua. Sittenhän näen ihan käytännössä onko minusta siihen vai ei ;)
Sen verran tiedänkin, että pääsen aloittamaan maisteriopinnot (eli ei tarvitse opiskella kandiksi sentään). Pohdin vain sitä onko kenelläkään käytännön kokemusta tai tietoa siitä, että saako ylemmän amk:n papereilla hyväksilukuja yhtään enempää kuin normaalilla amk:n todistuksella.
On mielenkiitoista lukea tätä keskustelua ja kyllä tuo metodologia hivenen minuakin huolestuttaa. Mahdanko ymmärtää sitten kuitenkaan? Ilmeisesti yliopistolla on tähän jonkinlaista luottoa kun kerran opiskelupaikkaa tarjosivat :) Nyt vain mietin otanko sen vastaan..
Ihan tosi kiva olisi lukea siitä, jos jollakulla on kokemusta maisteriopinnoista nimenomaan tuon ylemmän amk-tutkinnon jälkeen. Kiitos!!
[/quote]
Niin olet lueskellut, mutta kai sinä nyt itsekin ymmärrät, että jos katsoisimme läpi 200 kandia niin ei sekään antaisi kovin mairittelevaa kuvaa töistä. Jos olisi tohtoriopintoihin pyrkimässä, niin varmasti on sieltä paremmasta päästä:) Tiedoksi, että amk:ssa voi opiskella vaikka olisi mahdollisuuksia yliopistoonkin, Se on ihan omasta tahdosta kiinni, mitä haluaa opiskella.
Yliopistossakin on niin erilaista kuppikuntaa, esim. luokanopettaja puolella eivät kyllä loista lopputöiden osalta oikeinkirjoituksessa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 20:18"]
Mielenkiintoista, meillä ainakin oli valittavana Kauppakorkean kursseja, jotka veti Kauppakorkean proffat. Proffat ihmettelivät yhtä asiaa: kun Kauppakorkeassa luentosarjasta sai 30 ov niin me ammattikorkeakoulun puolella saimmae SAMASTA luentosarja 16 ov.
Mitä tulee yamk lopputyöhön, omani oli 280 sivuinen, mikä sisälsi sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen sekä teoriaosiossa oli markkinointi, liiketoiminta ja psykologia pohjana (lähdekirjallisuutta noin 20 kirjaa). Arvioon vaikutti myös se, että suunniteltu aikataulu piti eli tekemistä ei voinit venyttää mielensä mukaisesti.
Samoin opiskeluaika on ammattikorkeassa sekä tradenomin että yamk:n puolelle rajoitettu eli siellä ei voi lorvia vuositolkulla vaan on opiskeltava.
Tosiaan yamk:n tutkinnolla voi hakea tohtoriohjelmaan.
[/quote]
20 lähdettä on hirveän vähän riippumatta siitä, onko kyseessä kirja vai artikkeli. Sitä paitsi jokainen akateeminen tietää, ettei lähteenä mainittua kirjaa tarvitse kokonaisuudessaan lukea vaan vain siltä osin kuin sillä on tutkimukselle merkitystä. 20 lähdettä on sopiva proseminaari-työlle.
Jos yliopistossa kirjoittaa 280-sivun gradun, sen on parasta olla niin hyvä että kelpaa lähes suoraan jatkotutkinnoksi. Muuten ei ole oikein mitään perustetta tehdä ylipitkää työtä. Se vaikuttaa paitsi arvosanaan, voi myös pahimmassa tapauksessa johtaa siihen, että työ hylätään.
Miksi alkaisit lukea toista saman tason tutkintoa samalta alalta? Hae suoraan tohtorikoulutusohjelmaan!
Mieheni on suorittanut yamk-tutkinnon insinöörinä. Kyllä vaan arvostetaan. Nykyisen päällikönpaikkansakin sai osaksi tuon koulutuksen turvin, osaksi aiemman teknisen työkokemuksen perusteella.
Ja kovasti hänen ammattikorkeakoulunsa houkuttelee häntä jatkamaan opiskelua tohtoriksi.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 21:07"]
Miksi alkaisit lukea toista saman tason tutkintoa samalta alalta? Hae suoraan tohtorikoulutusohjelmaan!
Mieheni on suorittanut yamk-tutkinnon insinöörinä. Kyllä vaan arvostetaan. Nykyisen päällikönpaikkansakin sai osaksi tuon koulutuksen turvin, osaksi aiemman teknisen työkokemuksen perusteella.
Ja kovasti hänen ammattikorkeakoulunsa houkuttelee häntä jatkamaan opiskelua tohtoriksi.
[/quote]
Vai että oikein ammattikorkea houkuttelee... Miksei yliopisto houkuttele jatkamaan tohtoriski ;) Niinpä niin.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 21:18"]
[/quote]
Vai että oikein ammattikorkea houkuttelee... Miksei yliopisto houkuttele jatkamaan tohtoriski ;) Niinpä niin.
[/quote]
Meilläkin muuten ylemmän amk:n opettajat kannustivat opiskelijoita hakeutumaan tohtoriopintoihin ja kertoivat kyllä miten vaikeaa se ainakin liiketalouden puolella on. Mulla on sellainen käsitys, että ainakaan pari vuotta sitten mikään amk ei ollut saanut opiskelijaansa tohtoriputkeen. Olisi hauska tietää mikä on tilanne tällä hetkellä..
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 20:58"]
Yliopistossakin on niin erilaista kuppikuntaa, esim. luokanopettaja puolella eivät kyllä loista lopputöiden osalta oikeinkirjoituksessa.
[/quote]Kuule, "luokanopettajapuolella" on yhdyssana...
Mielenkiintoinen aihe, olen itse tradenomi ja monesti miettinyt onko noista ylemmistä amk-opinnoista OIKEASTI hyötyä työnhaussa? Kovasti täällä tuntuu olevan ainakin tekniikan puolella... Itse päätin joka tapauksessa jatkaa, tosin tällä haavaa yliopistossa, hinku on eteenpäin..
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 21:18"]
[/quote]
[/quote]
Eihän ne tunne sitä miestä, kun se ei ole siellä opiskellut. Pahvi. Jos se esittelisi tutkimussuunnitelmansa, saattaisi hyvinkin alkaa kiinnostaa. Varsinkin, kun tutkimuksen rahoitus tulisi ainakin osittain miehen nykyiseltä työnantajalta.
Onkohan minunkin tuleva amk-opinnäytetyöni todellakin surkeaa akateemista tasoa siitä huolimatta, että olen yhden gradun ihan kelpo arvosanalla jo kirjoittanut (magna). Tässä keskustelussa tuntuu unohtuvan se seikka, että nykyään amk-opiskelijoissa on myös meitä aiemmin yliopistotutkinnon suorittaneita alanvaihtajia.
Lisäksi on todellakin olemassa yamk-opinnäytetöitä, jotka olisivat täysin hyväksyttävissä graduksi, jopa hyvällä arvosanalls. En toki väitä, että valtaosa sellaisia olisi, mutta kyllä niitäkin on.
Jos sulla on paikka tiedossa niin sinne vaan ehdottomasti. Vaikutat fiksulta tyypiltä, joka varmasti tulee pärjäämään. Sitä metodologiaakin voi opiskella, ei tarvi valmiiksi osata :)
Ylempi amk-tutkinto on kyllä turhin "kehitelmä" vähään aikaan. Kun amk-tutkintoa ei oikein tunnisteta akateemisissa piireissä, niin ei kyllä yamk-tutkintoakaan. Itse olen käynyt amk:n ja siitä jatkanut yliopistoon. Jonkin verran opintoja sai hyväksiluettua, mutta kyllä kandi piti tehdä. Tradenomeilla homma on eri, kun voitte hakea suoraan maisteriin. Ainut on, että siihen yleisesti vaaditaan amk-tutkinnon lisäksi yliopisto-opintoja 30-90 opintopisteen edestä. Eli avoimeen opiskelemaan vaan, mikäli mielii suoraan maisteriin hakea. Tohtorin putkeen ei kyllä amk:n papereilla ole mitään asiaa, vaikka kuinka ne siellä ammattikorkeassa sitä selittääkin. Akateemisissa piireissä amk ei ole mitään muuta kuin ammattiin suuntaava tutkinto.
Todellakin kannattaa ottaa opiskelupaikka vastaan! YAMK:ta ei tunnisteta työelämässä.
Suosittelen googlettamaan suomalainen koulutusjärjestelmä. Siitä näet polkusi jos mielit tutkinnollasi yliopisto-opintoja suorittamaan.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 23:58"]
Jos sulla on paikka tiedossa niin sinne vaan ehdottomasti. Vaikutat fiksulta tyypiltä, joka varmasti tulee pärjäämään. Sitä metodologiaakin voi opiskella, ei tarvi valmiiksi osata :)
[/quote]
Ihana viesti, kiitti :) Pianhan se selviää, että miten tässä pärjätään :)
Ap
kuinka helppo on päästä yamk-tutkinnon jälkeen maisteriopintoihin? entä normi amk?
Itse hain amk-tutkinnolla maisteriopintoihin ja olen nyt tohtoriputkessa.. Joten tuo, joka sanoi, että pitää olla englanninkielisiä artikkeleita kirjoitettuna jo tohtorikoulutukseen hakiassa, puhui kyllä bs:a. Tohtorikoulutus valmistaa tutkijaksi - ei siis todellakaan tarvitse olla julkaisuja jo etukäteen! Moni kirjoittaa väitöskirjansa monografiana eikä välttämättä tee julkaisuja lainkaan. Tälle ei ole mitään estettä.
Nuoret työnantajat ja ehkä valtiolla olevat sekä naiset tuijottavat tutkintoa, vanhemille lähinnä miehille on yksi lysti mikä koulutus on taustalla; osaaminen on tärkeämpää. Oma puolisoni on teknikko ja tekee DI-tason töitä, hänen luokkakaverillaan on kasvava ja menestyvä yritys eikä kumpikaan ole tarvinnut jatkokoulutusta arvostuksen saamiseen. Mieheni ei viitsi opiskella, koska hän on sitä mieltä, että se toisi ehkä muutaman satasen lisää kuukausipalkkaan ja senkin ajan voi tienata. Pari kertaa on kyllä hakenut aikuiskoulutukseen, mutta ryhmää ei tullut, joten se jäi, ei halunnut päiväopiskelijaksi. Etäopiskeluun olisi mahdollisuus, mutta tämän hetkinen työtilanne on niin reissuja täynnä, ettei ehdi.
Itse aion opiskella vielä yliopistotutkinnon, mutta en saadakseni parempia töitä/palkkaa, vaan huvikseni ja omaksi ilokseni sekä lisätäkseni osaamista omalla alallani. Aion tehdä sen avoimen kautta, joten kellään ei ole nokan koputtamista että veisin paikan nuoremmilta. Minusta on vaan kivaa opiskella aina jotain uutta ja kaikki muu on jo opiskeltu.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 18:46"]
Itse hain amk-tutkinnolla maisteriopintoihin ja olen nyt tohtoriputkessa.. Joten tuo, joka sanoi, että pitää olla englanninkielisiä artikkeleita kirjoitettuna jo tohtorikoulutukseen hakiassa, puhui kyllä bs:a. Tohtorikoulutus valmistaa tutkijaksi - ei siis todellakaan tarvitse olla julkaisuja jo etukäteen! Moni kirjoittaa väitöskirjansa monografiana eikä välttämättä tee julkaisuja lainkaan. Tälle ei ole mitään estettä.
[/quote]
Minkä alan tohtorikoulutettava olet?
Vaikka kirjoittaisi väitöskirjansa monografiana, suurin osa tohtoriopiskelijoista julkaisee koulutusaikana artikkeleja ihan siksi, että yliopisto saa rahaa siitä, paljonko ja miten arvostetuissa julkaisuissa sen edustajat julkaisevat tietoja tutkimuksestaan ts. miten hyvin he osallistuvat kansainväliseen tieteelliseen keskusteluun aiheesta.
Tohtoriohjelmaan / jatko-opintoihin valitaan vain parhaat ja jos ei ole mitään näyttöjä, jää aika lailla häntäpäähän valinnoissa sen YAMK-todistuksensa kanssa.
Eli mikä on se sinun alasi, jossa yliopiston rahoituspäätökset eivät merkitse mitään?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 20:51"]
Jos pääset nykyisellä koulutuksella töihin, niin kannattaa hankkia pari vuotta työkokemusta ja suorittaa post graduate MBA. Se on tutkintona arvostetumpi kuin KTM, ja sen suorittaa n. 1,5 vuodessa.
[/quote]
Olen työelämässä kyllä ja suoraan sanottuna en usko että työtehtäväni ja palkkaukseni ihan hirveästi muuttuisivat tuon maisteritutkinnon jälkeen. Totta kai mahdollisuuksia aukeisia enemmän. Tuo MBA on joskus käynyt mielessä; en tiedä olisiko siinä ajatusta ja ideaa sitten..
Ap