Outo tilanne töissä: kiusaaja väittää olevansa kiusattu
Onko kellään ollut vastaavaa? Työyhteisössämme on yksi henkilö, joka valittaa esimiehelle, että hänestä juoruillaan selän takana ja muut yrittävät pomottaa häntä ja on hän suoraan väittänytkin, että häntä kiusataan. Viimeisin esimerkki on, että eräs tiimiläinen laittoi teamsissä kaikille yhteisesti tarkoitetun viestin, että muistakaa hoitaa vanhimmat ja hankalimmat keissit alta pois, ettei ne jää roikkumaan. Ei ole reilua, että valitaan helpoimmat duunit ja jätetään hankalat muiden hoidettavaksi. No tämä yksi koki kyseisen viestin henkilökohtaisena loukkauksena ja samaan ketjuun laittoi hirveän haukkumisviestin, jossa syytetään tätä alkuperäisen kommentin kirjoittajaa kiusaajaksi. Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta vaan näitä purkauksia tulee säännöllisesti parin viikon välein. Voiko tämmöisestä antaa varoituksen tai jopa irtisanoa? Tämä alkaa vaikuttaa negatiivisesti meidän muiden fiilikseen ja yleiseen ilmapiiriin...
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika yleistä itseasiassa. Varsinkin nuorilla. Yksi kiusaamisen muoto on tehdä jostakin muiden silmissä kiusaaja ja paha. Näin tekevät varsinkin suositut tyypit, joiden on helppo saada muut uskomaan mitä vain. Saavat näin käännettyä muut yhtä vastaan. Muut sitten uskovat ja pitävät tätä yhtä kiusaajana, näkemättä, että heidän ihannoimansa henkilö on itseasiassa sitä itse.
Tämä! Lapseni jäi tällaisen kiusaajan uhriksi. Opettaja onneksi näki kuvion läpi, mutta kaikki aikuiset eivät näe. Kiusaaja oli ns. hyvästä perheestä, oli ilmetty vanhempansa, joten sukuvika.
Joo ja ap porukoineen tekee yhdestä kiusaajaa ja yrittää savustaa ulos työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkki persoonallisuushäiriöstä, tosi hankala tilanne yhteisön kannalta.
Jotain tämmöistä olen miettinyt.. Vaikuttaa ihan vainoharhaiselta. Esimies aina juttelee kyseiselle henkilölle näiden purkausten jälkeen ja käytös paranee taas hetkeksi. Me muut joudutaan aina olemaan varpaillamme eikä mitään uskalla sanoa, ettei tämä yksi taas flippaa. AP
Millä tavalla hän sitten kiusaa teitä? Kun otsikkoon kirjoitit ”kiusaaja väittää olevansa kiusattu” en jotenkin usko, että yksi ihminen voi kiusata isompaa porukkaa. Jotenkin tuli fiilis että jospa te kuitenkin jollain tapaa kiusaatte häntä. syrjitte, vieroksutte, käyttäydytte erilailla häntä kohtaan tms.
Hän kokee kiusaamiseksi esimerkiksi sen kun, häntä pyydettiin hakemaan kirjekuoria kun oli menossa hakemaan itselleen kahvia koneelta, joka on kirjekuorien vieressä. Hän sai raivarin ja syytti tätä kysyjää pomottavaksi kiusaajaksi. Minua hän oli syyttänyt, kun en ollut ruokakaupassa morjestanut. En ollut edes nähnyt häntä, mutta silti muka yritän syrjiä. Näitä esimerkkejä on kymmeniä. Minusta se on hänen puoleltaan meidän muiden kiusaamista, että hän ottaa aina jonkun kerralla silmätikukseen ja syyttä suotta väittää kiusaajaksi. Tämän hän tekee julkisesti, joka on ikävää ja väsyttävää.
Ja tietenkin käyttäydymme erilailla häntä kohtaan. Koskaan kun ei voi tietää, mikä häntä seuraavaksi triggeröi. Itse en uskalla pyytää häneltä apua mihinkään, koska en jaksa sitä draamaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta. Yleensä kiusaajat ylpeilevät sillä kiusaamisellaan. Ovat siis hyvinkin tietoisia siitä, kummassa roolissa ovat.
Ei todellakaan mene noin vaan ihan päin vastoin. Kiusaajat eivät pidä toimintaansa kiusaamisena, vaan ajattelevat että se kiusattu on hankala tyyppi, herkkänahkainen, tyhmä, outo, hullu, mitä milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kehittynyt tosi tarkka silmä näissä kiusaamisjupakoissa ja näen ettei ap:lla ole puhtaat jauhot pussissa tässä. Se henkilö saattaa olla jo niin lopussa teidän kiusaamiseen että on tullut vainoharhaiseksi ja flippailee koska on niin totaalisen kyllästynyt kiusaamiseen. Yksi ihminen ei pysty kiusaamaan porukkaa, vaan porukka kiusaa yhtä ihmistä. Noin se vaan menee. Eli ei ihan mene läpi.
Tämä on niin totta. Yksin on mahdoton olla kiusaaja. Jos et kuulu porukkaan, on ulkopuolisena helppo saada se negatiivinen stigma itseensä. Kiusaaja ottaa sen porukan haltuunsa aika herkästi.
Ihmiset ei oikein ymmärrä ja osaa suhtautua erilaisuuteen. Saat herkästi huonon maineen ja ne pienet negatiiviset suhtautumuset ja sarkastiset heitot kehittyy nopeasti kiusaamuseksi kun koko tiimi alkaa heittää niitä yhdelle ja eristää häntä.
Kiusaaminen on vaikea asia, koska yleensä kiusaajat eivät ymmärrä olevansa kiusaajia.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain tämmöistä olen miettinyt.. Vaikuttaa ihan vainoharhaiselta. Esimies aina juttelee kyseiselle henkilölle näiden purkausten jälkeen ja käytös paranee taas hetkeksi. Me muut joudutaan aina olemaan varpaillamme eikä mitään uskalla sanoa, ettei tämä yksi taas flippaa. AP
Millä tavalla hän sitten kiusaa teitä? Kun otsikkoon kirjoitit ”kiusaaja väittää olevansa kiusattu” en jotenkin usko, että yksi ihminen voi kiusata isompaa porukkaa. Jotenkin tuli fiilis että jospa te kuitenkin jollain tapaa kiusaatte häntä. syrjitte, vieroksutte, käyttäydytte erilailla häntä kohtaan tms.
Hän kokee kiusaamiseksi esimerkiksi sen kun, häntä pyydettiin hakemaan kirjekuoria kun oli menossa hakemaan itselleen kahvia koneelta, joka on kirjekuorien vieressä. Hän sai raivarin ja syytti tätä kysyjää pomottavaksi kiusaajaksi. Minua hän oli syyttänyt, kun en ollut ruokakaupassa morjestanut. En ollut edes nähnyt häntä, mutta silti muka yritän syrjiä. Näitä esimerkkejä on kymmeniä. Minusta se on hänen puoleltaan meidän muiden kiusaamista, että hän ottaa aina jonkun kerralla silmätikukseen ja syyttä suotta väittää kiusaajaksi. Tämän hän tekee julkisesti, joka on ikävää ja väsyttävää.
Ja tietenkin käyttäydymme erilailla häntä kohtaan. Koskaan kun ei voi tietää, mikä häntä seuraavaksi triggeröi. Itse en uskalla pyytää häneltä apua mihinkään, koska en jaksa sitä draamaa. Ap
Ei se silti ole kiusaamista teitä kohtaan vaan jos se tosiaan on noin miten kuvasit niin hän on selvästi mt-ongelmainen. Silloin se ei ole tahallista. Kiusaaminen on aina tahallista. Mutta älkää nyt alkako juoruamaan siellä työpaikalla että hän olisi ongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kehittynyt tosi tarkka silmä näissä kiusaamisjupakoissa ja näen ettei ap:lla ole puhtaat jauhot pussissa tässä. Se henkilö saattaa olla jo niin lopussa teidän kiusaamiseen että on tullut vainoharhaiseksi ja flippailee koska on niin totaalisen kyllästynyt kiusaamiseen. Yksi ihminen ei pysty kiusaamaan porukkaa, vaan porukka kiusaa yhtä ihmistä. Noin se vaan menee. Eli ei ihan mene läpi.
Tämä on niin totta. Yksin on mahdoton olla kiusaaja. Jos et kuulu porukkaan, on ulkopuolisena helppo saada se negatiivinen stigma itseensä. Kiusaaja ottaa sen porukan haltuunsa aika herkästi.
Ihmiset ei oikein ymmärrä ja osaa suhtautua erilaisuuteen. Saat herkästi huonon maineen ja ne pienet negatiiviset suhtautumuset ja sarkastiset heitot kehittyy nopeasti kiusaamuseksi kun koko tiimi alkaa heittää niitä yhdelle ja eristää häntä.
Kiusaaminen on vaikea asia, koska yleensä kiusaajat eivät ymmärrä olevansa kiusaajia.
Kyllä he ymmärtävät. Esittävät vain etteivät ymmärrä.
Mt-ongelmat johtavat ylilyönteihin.
Hänellä voi olla ihan mitä vain, tarjotkaa apua!
Meillä oli aikoinaan työt jaettu alueittain, mutta koska olin uusin niin minun ja parin muun alueet olikin yhteisiä, kaikkien meidän kolmen piti hoitaa kaikkia. No hoidettiin sitten näiden kahden aluetta ja se minulle oikeasti nimetty jäi hoitamatta, koska olivat kaikkein eniten työllistäviä. Mun oli vaan pakko ottaa yksistään ne minulle alunperin nimetyt hoitoono, koska kyse oli myöskin tärkeimmistä eli suurasiakkuuksia, joissa tulausmäärät oli isoja. No loppujen lopuksi nuo isot oli helpompi hoitaa, kun ei ollut pientä silppua.
on täysin typerää, että kaikki tekee kaikkea. Siitä tulee just toi epätasajako, kun kenelläkään ei ole mitään erityistä vastuualuetta. Hyvät ohjeet, niin kuka tahansa osaa perustiedoilla tuurata muita.
Mutta eniten tuolla henkilöllä arvelen olevan kyse uupumuksesta ja siitä, että hän oikeesti vaan ottaa ne haastellisimmat hoidettavakseen, koska tuntee enemmän kuin muut vastuuta siitä, että nekin tulee hoidettua
Toivoisin kyllä tuolle selvästi työporukkansa kiusaamalle ihmiselle, jota ap kuvasi, että tajuaisi lähteä pois työpaikasta.
Työttömyyskin on parempaa kuin menettää mielenterveytensä tuollaisessa paikassa, jossa on taas selvästi liikaa ihmisiä, joilla ei ole elämässä sisältöä ja ilot pitää hakea siitä, että saa nälviä ja syrjiä jonkun työpaikalla lyttyyn.
Tuo selän takana jauhaminen sitten sen kiusatuksi valitun mielenterveysongelmista on kuvottavaa ja ihmeen yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.......te kuitenkin jollain tapaa kiusaatte häntä. syrjitte, vieroksutte, käyttäydytte erilailla häntä kohtaan tms.
Jos porukassa on joku erilailla käyttäytyvä, se vääjäämättä muuttaa myös muiden käytöstä. Kiusaaminen ei tietenkään ole koskaan hyväksyttävää, mutta on kohtuuton vaatimus muille, että kaikkien pitää huomioida porukan "outo tyyppi" siten, ettei tähän kohdistettu käytös ole mitenkään poikkeavaa.
Muistan itse kouluajaltani, kun luokassa oli tyttö, joka ei koskaan sanonut oma-aloitteisesti sanaakaan, ja jos häneltä jotain kysyi, vastaus oli joo/ei/nii. Jostain kumman syystä kaikki lopettivat vähitellen hänelle puhumisen, mutta aktiivisesti häntä ei kukaan ivannut tai syrjinyt.
Puhutaan vuorovaikutuksesta. Siihen tarvitaan kaksi tai useampi, ja se muotoutuu aina osallistujiensa näköiseksi.
On ollut vastaavaa. Meillä oli vielä niin mukava pomo että hänen mielestään vika oli kaikissa muissa paitsi tässä yhdessä "kiusatussa". Asioita ei myöskään saatu käydä läpi vaan "kiusattu" valitti vuorotellen työkavereista ja pomo sätti "kiusaajia" eikä antanut puolustautua. Jos erehthi kysymään "kiusatulta" että mikä sanominen/tekeminen on tuntunut ikävältä jotta jatkossa voisi välttyä tekemästä niin, niin hän sulkeutui täysin ja valitti pomolle lisää.
Onneksi vaihtoi lopulta työpaikkaa (ja sai koeajalla lähtöpassit).
Vierailija kirjoitti:
On ollut vastaavaa. Meillä oli vielä niin mukava pomo että hänen mielestään vika oli kaikissa muissa paitsi tässä yhdessä "kiusatussa". Asioita ei myöskään saatu käydä läpi vaan "kiusattu" valitti vuorotellen työkavereista ja pomo sätti "kiusaajia" eikä antanut puolustautua. Jos erehthi kysymään "kiusatulta" että mikä sanominen/tekeminen on tuntunut ikävältä jotta jatkossa voisi välttyä tekemästä niin, niin hän sulkeutui täysin ja valitti pomolle lisää.
Onneksi vaihtoi lopulta työpaikkaa (ja sai koeajalla lähtöpassit).
Meillä oli just toisin päin, pomolla ei ollut mitään halua puuttua epäkohtiin, koska piti pitää hyvät välit porukan päsmäreihin. Niin monta pomoa oli vaihtunut tietyn porukan takia, jos pomo ei ollut miellyttänyt heitä. Siinä on todella vaikeaa pitää puolensa.
Työmyyrä kirjoitti:
Minulla on yksi samanlainen työkaveri. Tekee tai jättää tekemättä kaikkea, mistä syyttää muita. Onneksi pomomme on aikoinaan tehnyt sen kanssa vuosikymmenen töitä yhdessä, joten tietää, millainen tuo työkaverimme on.
Samanlainen työkaveri meilläkin. Epäsäännöllisen säännöllisesti on puhuttelussa tai keskustelussa toiminnastaan, jonka jälkeen hetkeksi on käyttäytyvinään ihmismäisesti. Toki esimies voi puuttua asioihin vain ja ainoastaan silloin, kun joku työntekijä valittaa asiasta perustellusti ja seikkaperäisesti. Koska luonnollisesti hankala työntekijä on syyttänyt myös esimiestä kiusaamisesta. On ihan tunnetusti hankalan työkaverin maineessa ja ujoimmat jopa vähän pelkäävät sanoa mitään hänelle.
On meillä muitakin suoranaisia selkäänpuukottajia, mutta useimmat ovat sen verran kierompia, ettei ole oikein todisteita huonosta käytöksestä. Piilov*a tyylillä, jonka voi aina kääntää uhrin syyksi, uhri on vain yliherkkä eikä ole tajunnut oikein mitään. Nämä ovat oikeastaan pahempia ja vaikeampia tapauksia: meneppä valittamaan ihmisestä, joka 80% mielestä on hyvä tyyppi ja vain ne muutamat sivusta seuraajat tai uhrit tajuavat missä mennään.
Meillä on juuri tuo kuvatun kaltainen tilanne, että esimiehet ovat vaihtuneet tiuhaan, koska tämä ydinporukka joka pyörittää koko karusellia, ovat ottaneet myös esimiehen kiusatukseen jos ei ole tanssinut heidän pillinsä mukaan. Itse pysyttelen vapaaehtoisesti ulkokehällä, mutta siksi olen tavallaan itsekin hylkiöporukkaa. Ties vaikka minuakin solvataan ja ivataan, kun en ole paikalla. Joo ja olen vaihtamassa alaa. Työpaikan ilmapiiri on jotain niin myrkyllistä, että en voi sanoin kuvailla.
Miten vaikuttaa taas, että aika moni työpaikka on läpimätä. En taidakaan haluta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Minulla on yksi samanlainen työkaveri. Tekee tai jättää tekemättä kaikkea, mistä syyttää muita. Onneksi pomomme on aikoinaan tehnyt sen kanssa vuosikymmenen töitä yhdessä, joten tietää, millainen tuo työkaverimme on.
Samanlainen työkaveri meilläkin. Epäsäännöllisen säännöllisesti on puhuttelussa tai keskustelussa toiminnastaan, jonka jälkeen hetkeksi on käyttäytyvinään ihmismäisesti. Toki esimies voi puuttua asioihin vain ja ainoastaan silloin, kun joku työntekijä valittaa asiasta perustellusti ja seikkaperäisesti. Koska luonnollisesti hankala työntekijä on syyttänyt myös esimiestä kiusaamisesta. On ihan tunnetusti hankalan työkaverin maineessa ja ujoimmat jopa vähän pelkäävät sanoa mitään hänelle.
On meillä muitakin suoranaisia selkäänpuukottajia, mutta useimmat ovat sen verran kierompia, ettei ole oikein todisteita huonosta käytöksestä. Piilov*a tyylillä, jonka voi aina kääntää uhrin syyksi, uhri on vain yliherkkä eikä ole tajunnut oikein mitään. Nämä ovat oikeastaan pahempia ja vaikeampia tapauksia: meneppä valittamaan ihmisestä, joka 80% mielestä on hyvä tyyppi ja vain ne muutamat sivusta seuraajat tai uhrit tajuavat missä mennään.
Jatkan vielä, että missään muussa työpaikassa tai koulussa en ole kokenut olevani se kiusattu tai syrjitty. Nykyisessä työssäni olen siinä tilanteessa ensimmäisen kerran ja silti mietin vähän väliä onko vika sittenkin minussa itsessäni? Enkö vain osaa olla kiva ja sosiaalinen, olenko liian herkkä, ylireagoinko? Mutta pinnalle taas palauttaa se kun vertaa kokemuksia edellisiin paikkoihin tai kun saa vertaistukea niiltä parilta muulta työkaverilta, jotka eivät dissaa. Olen päättänyt nyt vaihtaa alaa ja haen opiskelemaan, sillä tällä paikkakunnalla ei samalla alalla kovin montaa vaihtoehtoa ole ja enää en haluaisi muuttaa.
Mun kiusaaja heittäytyikin uhriksi kun en suostunut uhrin asemaan vaan uskalsinkin laittaa hänelle hanttiin uutena työntekijänä. Pyöritti vanhoja työkavereita täysin pillinsä mukaan mutta minäpä en siihen suostunut. Pidin kiinni työvuoroistani, tauoistani ja lomistani ja työtehtävistäni. No kappas, sitten olinkin kiusaaja. No en hermostunut siitäkään ja kun kilahti todella pahasti minulle asiakkaan kuullen ja nähden otin esimieheen yhteyttä. Ensin juttelin kiusaajan kanssa ja sanoin että otan myös esimieheen yhteyttä. Siihen loppui, etsi uuden uhrin.
Järkyttävää oli havaita miten esimies oli sallinut sen muiden pyörittämisen ja pomottelun vaikka ei ollut minkäänlaista esimiesasemaa. Muut pelkäsivät ja suostuivat koska tiesivät kilahtelunsa. Mutta ei siinä tarvittu kuin yksi soitto esimiehelle.
No se on kiva, että teillä on ollut esimiehellä munaa. Meillä kaikki on luikkineet karkuun, ja uusi lammas saatu aina tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee yleistä narsisteilla, että tekeytyvät uhreiksi ja ovat myös vainoharhaisia.
En tunne yhtään narsistia, joka ei kokisi olevansa itse se kaltoinkohdeltu ja pitäisi muita siihen syypäänä. Voivat myös kokea loukkauksiksi ihan olemattomia asioita.Aina tuo narsismi. 🙄
Mitähän vikaa mussa on kun en ole 56 ikävuoteen tunnistanut yhtään narsistia missään?
Ihan tavallinen tarina. Hyökkäys on paras puolustus. Yleensä se työpaikan narsisti yrittää esiintyä Itse uhrina.