Vuosaaren uimahallissa valvoja käski laittaa 3-vuotiaalle bikiniyläosan!
No jo on. Miten 3-vuotiaan tytön nännit eroaa 3-vuotiaan pojan nänneistä?
HS:
"Mellunmäessä Helsingissä asuva perheenisä Risto Tujula kävi muutama viikko sitten Vuosaaren uimahallissa 10- ja 3-vuotiaiden tyttäriensä kanssa.
Tullessaan altaille uimavalvoja huomautti, että kolmevuotiaalla tytöllä tulisi olla päällään myös bikinien yläosa.
"Kaikenlaisia ihmisiä on olemassa", hän selitti.
"Pidin käytöstä kummallisena ja mietin, että vähenevätkö ne perverssit sillä, että kolmevuotiaallakin on tissiliivit päällä", Tujula pohtii.
Oliko kyseessä uimahallin yleinen linjaus vai yksittäisen valvojan huomautus, Urheiluhallit Oy:n toimitusjohtaja Pekka Laitinen?
"Kyllä tämä on yksittäistapaus. Valvojan kanta on ollut turhankin jyrkkä. Ajatus on varmasti ollut hyvä. Asianahan tämä ei juurikaan tule esille, koska lähes kaikilla tyttölapsilla on uimapuku."
Onko olemassa ikärajaa, jonka jälkeen yläosa pitää kaivaa kaapista?
"Ehkä se on se seitsemän ikävuotta, mikä meillä muutenkin on ollut rajana. Silloin sääntöjemme mukaan lasten tulisi mennä oman sukupuolen pukuhuoneisiin. Se voisi olla hyvä ikäraja myös tässäkin kohtaa."
Onko tirkistelijöistä ollut havaintoja Vuosaaren uimahallissa viime aikoina?
"Eivät ole viime aikoina näyttäytyneet juurikaan ongelmana. Yksittäistapauksia tulee aina joskus. Halleissa on jatkuva ja hyvä valvoja. Valvojat kiertävät myös pesuhuoneissa."
Urheiluhallien pääomistaja on Helsingin kaupunki. Muina osakkaina ovat Urheiluopistosäätiö ja 13 lajiliittoa.
Yhtiön uimahalleja ovat Vuosaaren lisäksi Mäkelänrinne, Kallio, Kontula, Pasila, Siltamäki, Töölö ja Malmi.
Urheiluhallien verkkosivuilla on Tule uimahalliin! -opas, joka on julkaistu kymmenellä eri kielellä. Opas sisältää muun muassa uimahallien järjestyssäännöt."
Kommentit (85)
minä laittaisin kyllä tytölle kokouimapuvun, siksi että se sopii tytölle paremmin.
Itse uin lapsena pelkissä pöksyissä ja siitä sitten isommat pojat kiusasi minua, vaikka olin vasta 6v.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:42"]minä laittaisin kyllä tytölle kokouimapuvun, siksi että se sopii tytölle paremmin. Itse uin lapsena pelkissä pöksyissä ja siitä sitten isommat pojat kiusasi minua, vaikka olin vasta 6v.[/quote]
Sopii tyttö-nainen-assosiaatioon paremmin. Mutta kun kolmivuotiaiden tyttöjen ja poikien kropan mallissa ei ole mitään sellaisia eroja kuin miehen ja naisen vartaloissa, joiden perusteella voidaan arvioida että mekko korostaa kulttuurissamme toivotulla tavalla naisen tiettyjä ominaisuuksia. Tai että muotolaskoksellinen pusero sopii todennäköisesti paremmin naiselle kuin miehelle.
Tämä on varmaan se sama valvojhyypiö, joka itkettää päätyönään pikkupoikia. Pakottaa uimatestiin, istuttaa penkillä puhuttelussa, kuuluttaa. Hallissa käyvät tietävät kyllä tyypin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pikkutytöillä olisi kylläkin soveliaampaa olla kokouimapuku kuin että olisi yläosa paljaana. Eihän niissä nänneissä mitään eroa ole mutta jotenkin silti äitinä olen omalle tytölleni ostanut kokouimapuvun jo heti pienenä. Ehkä olen alitajuisesti kuitenkin pelännyt pervoja henkilöitä ja halunnut suojella tyttöäni.
Vähän yliampuva tämä pelkosi kyllä...
Tuskinpa kukaan uimahalliin tulee varta vasten katselemaan pieniä lapsia ”sillä silmällä”
Vieläkö sama pervovalvoja töissä siellä?
Vierailija kirjoitti:
vuosaaren uimahalli on muutenkin kumma paikka en kyllä lähde erittelemään koska sananvapauskin on rajoitettua somessa!
Vuokin uimahalli hyvä paikka vanha ja uusipuoli, lämminvesialtaat, lapsille myös, vesiliukumäli,
Aikaa on kulunut aloituksesta ja sanoisin, että nykypäivänä laittakaa kolmevuotiaille kokouimapuvut tai bikinin yläosat.
Niitä kaikenlaisia on yhä enemmän tirkistelemässä.
Kyllä pitää olla koko uimapuku tytöillä.
Kyllä pitää olla koko uimapuku tytöillä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä miksi ihmeessä noin pienellä pitäisi olla bikininyläosaa. Alastihan siellä saunaosastollakin ollaan?! Pikkasen menee pedofiilipelko pitkälle jos ei saa lapsen vanhemmat itse päättää millaiset uima-asut pienillä on. No mutta ihmisiähän ne uimavalvojatkin on, ehkä jollakin on mennyt vähän arviokyky sekaisin.
Miksi ei voisi suojella pientä lasta katseilta, kerro yksikin hyvä peruste.
Itse olen joutunut 3-4 -vuotiaana kähminnän kohteeksi, kyllä minä itse lapsia suojaisin.
Tuo mainittu 6-7 -vuoden ikäraja yläosaan on mielestäni liian korkea. Minä kävin uimakoulussa alle kouluikäisenä ja äitini oli näppäränä tehnyt sellaisin uimapuvun minulle jossa oli painijan selkä sekä edessä että takana, joten rinnat näkyivät. Kyllä hävetti.
Vierailija kirjoitti:
AkuA on aina ilman housuja. :)
Paitsi silloin kun se menee ja maan. Silloin Aku pukee kokovartalouikkarin😂😂
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pukeminen bikiniyläosaan on lapsen seksualisoimista. Aivan kuten pienten, alle kouluikäisten tyttöjen hunnuttaminen. Lasta peitellään vaattein, ettei sairaat ja kieroutuneet ajattelisi likaisia lapsista.
Taidat olla joku propedofiili. Lapsen suojeleminen ei ole lapsen seksualisoimista. Nyt vanhemmat haloo!
Itse kyllä käytän kokouimapukua tytöilläni, itse tosin muistan, että uin aika isoksi ihan vain pelkissä pikkareissa esim. meressä. Itsekään en näkisi mitään ongelmaa siinä, että 3v tyttö ui pelkissä uimahousuissa, koska ulkoisesti noin pieni tyttö ei eroa samanikäisestä pojasta mitenkään. Mutta sitten toisaalta, olisi todella ällöttävää, jos joku tuijottaisi lapsiani. Tähän on sitten tultu.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa on kulunut aloituksesta ja sanoisin, että nykypäivänä laittakaa kolmevuotiaille kokouimapuvut tai bikinin yläosat.
Niitä kaikenlaisia on yhä enemmän tirkistelemässä.
Pitääkö pojille laittaa myös? Samanlaiset nännit niillä on 🤦
Entä kun ne alle kouluikäiset tytöt on kokonaan alasti siellä suihkuhuoneessa ja saunassa isän ja kaikkien muiden miesten kanssa?
Järki hoi?
Pervompaahan se on laittaa lapselle tissiliivit kuin antaa olla yläosatta, herranan eika sentään.
Oon aina ihmetellyt pikkulasten bikinejä, kuka ihme pukee lapsen sellaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä miksi ihmeessä noin pienellä pitäisi olla bikininyläosaa. Alastihan siellä saunaosastollakin ollaan?! Pikkasen menee pedofiilipelko pitkälle jos ei saa lapsen vanhemmat itse päättää millaiset uima-asut pienillä on. No mutta ihmisiähän ne uimavalvojatkin on, ehkä jollakin on mennyt vähän arviokyky sekaisin.
Miksi ei voisi suojella pientä lasta katseilta, kerro yksikin hyvä peruste.
Itse olen joutunut 3-4 -vuotiaana kähminnän kohteeksi, kyllä minä itse lapsia suojaisin.
Tuo mainittu 6-7 -vuoden ikäraja yläosaan on mielestäni liian korkea. Minä kävin uimakoulussa alle kouluikäisenä ja äitini oli näppäränä tehnyt sellaisin uimapuvun minulle jossa oli painijan selkä sekä edessä että takana, joten rinnat näkyivät. Kyllä hävetti.
Mikä hävetti? Etkö ikinä käynyt isän kanssa uimahallissa ja miesten puolella?
Meidän uimahallissa 5-vuotiaiden ryhmä menee kokonaisuudessaan joko naisten tai miesten puolelle eli koko ryhmä näkee kuitenkin toisensa ilkosillaan.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:06"]
AkuA on aina ilman housuja. :)
[/quote]On sillä uimahousut silloin, kun se menee uimaan (ainakin välillä).