Kuinka paljon kuuntelette lastenne joululahjatoiveita?
Kommentit (27)
Riippuu toiveista. Esikoinen on pyytänyt nyt tiettyä hupparia, levyä ja peliä. Jos ei muita toiveita tule, saa ne kaikki ja jotain pientä päälle. Jos tulee vielä kovasti lisää toiveita, sitten aletaan rajoittamaan.
Totta kai toiveita kuunnellaan. Kaikkia ei ole järkevää toteuttaa (esim. 9-vuotias ei saa omaa tablettia, sillä pystyy käyttämään perheen yhteistä tablettia), mutta mahdollisuuksien mukaan hyviä toiveita toteutetaan. Myös "listan ulkopuolelta" tulee hankittua jotakin sellaista, josta tiedän lapsen ilahtuvan mutta mitä ei ole tajunnut pyytää.
Se suurin toive toteutetaan, sitten muita sen mukaan, että leluja tulee 2-3. Jotain hankin aina listan ulkopuolelta, jotain kivaa jota ei osannut toivoakaan. Sitten jotain perinteistä: kirja, suklaa, yöpuku tms.
Lapsi on eskari-ikäinen, joten toiveet taitaa olla älyttömimmillään ihan näinä vuosina :) Tosin joulupukin kirjettä kirjoitetaan yhdessä, joten helppo ujuttaa listalle sellaisia "toiveita" jotka on jo hankittu joulua odottamaan :D
No mä taidan toteuttaa kaikki, koska lapsen toiveet ei ole suuria ja niitä ei ole monta. Toki toteuttaminen riippuu siitä, mitä toivoo, miten paljon ja miten kalliita juttuja.
Jos lapsi toivoisi enemmän kuin katsoisin asialliseksi toiveita toteuttaa, pyrkisin juttelemaan siitä, mikä ihan oikeasti on hänelle tärkeää ja mikä ei.
Pienillä lapsilla voi toivesiin tulla kaikenlaista, kun vaikka lukee jotain lelukatalogia ja äkkiseltään tuntuu, että toi ja toi ja toi ja vielä toikin ois kiva. Tarkemmin kun miettii, niin tajuaa, että ihan kaikkia juttuja ei tarvii.
Isommilta lapsilta voi jo odottaa, että ymmärtävät vähän rahan arvoa ja tajuavat, että ihan mahdottomia ei saa joulunakaan. Ostaisin sen jutun, minkä ajattelisin olevan lapselle tärkein.
Ostetaan ne muutamat, mitä ovat toivoneet.
Kun ne lelukirjat postilaatikkoon tulivat toiveet ovat juurikin "ton,ton ja ton". Sieltä kuitenkin tulee ne tietyt mitä oikeasti haluaa. Ehkä herttaisin toive oli 5vuotiaan varovainen kysymys "toisikohan joulupukki minulle sukkahousut joissa on palloja?" :) Mutta jokavuosi tulee ne pari selkeintä toivetta jotka toteutan.
Meillä lapsella on muutamia selkeitä ykköstoiveita. Niistä vähintään yksi toteutetaan. Tänä vuonna ehdoton ykköstoive maksaa jonkun 400 €, joten ei tosiaan saa sitä. (Lapsi siis 4 v.) Kolmas listalta oli myös noin 100 € ja lapsella on toinen melkein samanlainen, joten ei mitään järkeä hankkia toista. Mutta sen kakkostoiveensa saa, joka sekin on suunnilleen 100 €, tosin onneksi onnistuttiin saamaan tarjouksesta. Lisäksi saa ainakin toisen aika arvokkaan lahjan, jota ei ole toivonut, mutta arvelemme olevan mieluinen.
Toivottavasti lahjatoiveet eivät kovasti ehdi muuttumaan ennen joulua.
Meillä viisi lasta ja koululaiset ymmärtää, että toivoa saa ja niitä toteutetaan, kunhan pysyvät jossain rajoissa. Tämä ei ole ollut ongelma. Eli hyvin pitkälle saavat mitä haluavatkin. Kirjoja ja elokuvia tulee sitten yllätyslisänä aina.
Minua ärsyttää miehen veljen tytöt, joilla on aina ihan kohtuuttomia lahjatoiveita. Kysyttiin, mitä he haluavat tänä vuonna ja sieltä tuli iPad, uusi kännykkä, tv, kamera, 150 euron lahjakortteja vaateliiikkeisiin, rahaa..
9v sanoi toivovansa vain pleikkaa, eikä mitään muuta, joten sen saa, ostan toki pari pienempää lahjaa siihen lisäksi. 6v ja 4v toivovat lelukirjoista lähes kaiken, joten niistä sitten valitsen ne mieluisimmat ja todennäköisesti kestävimmät
En kuuntele enkä toteuta. Mun aika menee sen pohtimiseen, kuinka monta cl juon jouluna tulematta humalaan.
kummilapsella (6v.) on alkanut myös tulla aika hintavia toiveita. Olen opiskelija, kuten miehenikin, ja meillä on oma esikoinen tuloillaan eli katsotaan kyllä tarkkaan, mihin rahamme laitamme. Nyt viikonloppuna kummipoika sitten tokaisi omat joululahjatoiveensa: pleikka3 ja se, tämä ja tuo peli. Eli monen sadan euron paukku! kun siihen tokaisin, etteikö muuta olisi, niin perheen äiti alkoi puhumaan lätkäkamppeista (jotka pitäisi sitten vielä olla sitä ja tätä merkkiä, tyyliin parisataa maksava kompisiittimaila)... Kun sitten sanoin, että olin vähän ajatellut jotain edukkaampaa, kun tilanne on mikä on, niin meni tämä äiti ihan sanattomaksi ja loukkaantui, kun emme panosta kummilapseen, ettei meitä olisi pitänyt pyytää kummeiksi kun unohdamme kummilapsen heti oman lapsen synnyttyä... Ihan siis mielenkiinnosta kysyisin, että minkä hintaisia lahjoja ostatte teidän kummilapsillenne? Ostimme ko. lapselle yhden legopaketin, kun on legointoilija, mutta varmaan on äipällä naama norsun v:llä, kun ei tulekaan noita megalahjoja... Sanottakoon vielä, että aiemmin sinkkuna, työssäkäyvänä ja asuessani samalla paikkakunnalla tuli tietenkin vietettyä enemmän aikaa yhdessä ja ostin kalliimpia lahjojakin, kun oli siihen varaa. Nyt tilanne on kuitenkin toinen, enkä kyllä näe, että roolini kummina olisi pelkkä lahjojen ostaminen...
Lahjat ostetaan hyvin pitkälti toiveiden mukaan. Tosi vaikea keksiä mitään muutakaan. Korkeintaan sit jotain vaatetta tai pientä yllätystä tulee noiden lisäksi.
Mä olin ensimmäistä kertaa viime kesänä työmatkalla Amerikassa, mulla on 3 kummityttöä, ikä 14 - 17 v. Kysyin kaikkien äideiltä olisiko joku kiva juttu ja jokaiselta tuli sama toive : Michael Korssin lompakko. Koska liikaa rahaa ei ole, jonka jokaisen kummilapsen äiti tietää, ostin jokaiselle 99 usd + verot lompakon, josta jokaisen vanhemmat maksoivat puolet. Eli maksoin n 35 - 40 euroa per kummilapsi.
Olemme näin tehneet jo useampana vuotena, varsinkin eroni jälkeen. Mitään valitusta ei ole ikinä tullut ja en olisi voinut sellaista kuunnellakaan.
Minun lapseni saavat kaikki mitä haluavat, koska he pyytävät niin vähän. Esim. poikani pyysi viime vuonna vain Känkenin reppua, antoi 2 värivaihtoehtoa. Olen ex.n kanssa hyvissä väleissä ja kerroin voin etsiä mistä saa reput halvimmillaan, jos hän maksaa toisen. Tein hintavertailun, ostin kummatkin, pakkasin ne ja laitoin ex.lle, lapset olivat hänen luonaan viime joulun. Joulun jälkeen katsoin tilille oli tullut kummankin repun hinta. Oli kuulemma ollut niin kova työ niiden etsimisessä, joten hän maksaa kummatkin.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:40"]
kummilapsella (6v.) on alkanut myös tulla aika hintavia toiveita. Olen opiskelija, kuten miehenikin, ja meillä on oma esikoinen tuloillaan eli katsotaan kyllä tarkkaan, mihin rahamme laitamme. Nyt viikonloppuna kummipoika sitten tokaisi omat joululahjatoiveensa: pleikka3 ja se, tämä ja tuo peli. Eli monen sadan euron paukku! kun siihen tokaisin, etteikö muuta olisi, niin perheen äiti alkoi puhumaan lätkäkamppeista (jotka pitäisi sitten vielä olla sitä ja tätä merkkiä, tyyliin parisataa maksava kompisiittimaila)... Kun sitten sanoin, että olin vähän ajatellut jotain edukkaampaa, kun tilanne on mikä on, niin meni tämä äiti ihan sanattomaksi ja loukkaantui, kun emme panosta kummilapseen, ettei meitä olisi pitänyt pyytää kummeiksi kun unohdamme kummilapsen heti oman lapsen synnyttyä... Ihan siis mielenkiinnosta kysyisin, että minkä hintaisia lahjoja ostatte teidän kummilapsillenne? Ostimme ko. lapselle yhden legopaketin, kun on legointoilija, mutta varmaan on äipällä naama norsun v:llä, kun ei tulekaan noita megalahjoja... Sanottakoon vielä, että aiemmin sinkkuna, työssäkäyvänä ja asuessani samalla paikkakunnalla tuli tietenkin vietettyä enemmän aikaa yhdessä ja ostin kalliimpia lahjojakin, kun oli siihen varaa. Nyt tilanne on kuitenkin toinen, enkä kyllä näe, että roolini kummina olisi pelkkä lahjojen ostaminen...
[/quote]
Minä, yli keskituloinen en osta tuon hintaisia lahjoja kummilapselleni, mitä sinun kummilapsesi oli luetellut. Kyllä ne lahjat ovat hintaluokkaa "legopaketti"
Otan tarkasti selville mitä kukin haluaa ja ostan ne mihin pystyn. Lahjatoiveiden hinnat liikkuvat 5€ ja 35€ välillä.
Haluan ostaa kaikille monta lahjaa, jouluna on ihanaa kun on paljon paketteja :D
Lapset teini-ikäisiä.
Pyrin siihen, että jokainen saa yhden toivomistaan lahjoista. Hintaluokan päätän itse. Omille lapsille ostan yleensä yhden "paremman" lahjan joka saa maksaa 100-150 euroa. Sen lisäksi saatan ostaa pientä: kirjoja, vaatteita, suklaata, leffalippuja yms. Mutta joo, en siis osta sitä koko kilometrin pituista toivelistaa :-)
Saavat tietenkin toivoa mitä haluavat, mutta tietyllä rahasummalla toteutan ainakin osan niistä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:40"]
[/quote]
Ostin tänävuonna kummilapsilleni 20e legopaketin (oli -50% eli maksoi kympin) ja toiselle päiväkotiin tossut (alesta 7e) sekä setin jossa oli hiuspompuloita,pinnejä ja harja (alesta 6e).
Toteutan kaikki. Tosin lapseni ymmärtävät rahan ja sen, mitä voivat saada. Eivät mahdottomia pyydä. Ovat koululaisia siis.