Ei uskoisi suomalaisten olevan maailman koulutetuin kansa, kun katsoo ihmisten ruokaostoksia
Sokeria, rasvaa, höttöhiilaria, lisäaineita, suolaa.
Miten niin monen ostoksissa ei ole kasviksia? HedelmiäKalaa? Palkokasveja? Vähärasvaista lihaa?
Sipsiä, makkaraa, karkkia, limua ja muuta moskaa löytyy kyllä. Ja mitä näissä on? Ei mitään, mitä ihminen tarvitsee. Luulisi, että koulutuksen myötä tietoisuus hyvistä valinnoista lisääntyisi. Mutta ei näköjään.
Kommentit (35)
Ei kuule se koulutus kerro sitä. Meillä tulee omasta takaa kalaa ja riistalihaa. Osan voi myös kasvattaa. Ja on marjoja. Mieti vähän. Mitä koulutus yleensä kertoo. Ei yhtään mitään. Sen olen elämässä nähnyt kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tietoinen siitä, että kaikki eivät edes halua elää pitkään?
Kummasti kuitenkin kuolinvuoteella ollaan paskat housuissa ja tippa linssissä huutamassa että emmä haluu kuolla vielä :((
Vierailija kirjoitti:
Ilmeeni kun oon aineenopettaja, jolla on ahmimishäiriö.
Eihän se syöminen koulutusta katso.
No en paljoa kehuskelis tuollaisella.
Suomalainen koulutus on ihmeilmiö. Pannaan samaan hommaan suomalainen maisteri ja joku kehitysmaalainen rihkamakauppias, niin melkeinpä mistä vaan tehtävästä se rihkamakauppias suoriutuu nopeammin, tehokkaammin ja vähemmällä valituksella kuin suomalainen maisteri. Ja kaupan päälle se rihkamakauppias puhuu kolmea kieltä sujuvasti, ja yksi näistä voi hyvinkin olla ruotsi.
Eli enpä koulutukselle ihan hirveästi antaisi painoarvoa.
Tarvitaan myös sivistystä että osaa olla huomioimatta 90% ruokakauppojen tuotteista ihmisravinnoksi kelpaamattomina. Ja se taas vaatii useamman sukupolven kouluttuneisuuden eli ettei ole koskaan syöty eineksiä lapsena tai edes vanhemmat ois syöny moisia lapsena.
Semmoista korkeampaa keskiluokkaelämää tai vielä korkeammalla viimeiset 200 vuotta. Tommonen sivistyksen iskoistus ei vaan ole tapahtunut finskeillä. Joilla suomenruotsalaisolla on ja siksi ovatkin svenska talande bättre folk. Sivistystä ihan eri tasolla kuin suomeapuhuva koskaan.
Vihannekset ja marjat saadaan omalta maalta niin ei kaupasta tarvi hakea.
Haha, totta. Ja lihavat aina syyttää ferritiiniä yms. Vaan kassan hihnalla totuus aina.
Mitenkäs ap selittää ne kaikki amerikkalaiset parisataakiloiset köllykät, joilla kuitenkin on akateeminen koulutus taskussaan? Mussuttavat rasvaista noutoruokaa, joka ei ole kasviksiaja hedelmiä nähnytkään.
Ap:n kannatta myös muistaa, että koulutus ja ravitsemus eivät todellakaan korreloi keskenään, vai miten hän selittää kaikki paksumahaiset koulutetut kokit, no eivät ole maistereita, mutta toisen asteen koulutus kuitenkin, monella myös amk eli alempi korkeakoulututkinta.
Ai niin,mutta mikäs koulutus ap:llä on? Maisteri, lisensiaatti vai tohtori. Vai kenties peruskoulu?
Olen työtön ja rakastan tehdä erilaisia salaatteja. Luulisitkohan minua kassajonossa korkeastikoulutetuksi? Taustalla on vain peruskoulu.
Minä taas syön työpaikan lounasravintolassa kunnon kotiruoan isolla kasalla salaattia tai pelkästään salaatin proteiinilisällä. Siksi ostokseni kaupassa on sitä herkku-/välipalapuolta enemmän kun en tee enää kotona toista lämmintä ruokaa jos olen yhden jo päivällä syönyt. Salaattipäivänä saatan tehdäkin toisen.
Vierailija kirjoitti:
Koulutetummat tutkitusti syövät terveellisemmin. Tässä kohtaa voimme tosin turvallisesti olettaa, että koulutus on vain älykkyyden proxy, ja yleensä fiksummat syövät terveellisesti koulutuksesta riippumatta. Sama kuin liikunnan kanssa. Toki terveellisten elämäntapojen ja älykkyyden kohdalla mukana on vahvasti muna-kana-ongelma, eli johtaako huonot elämäntavat tyhmistymiseen ja hyvät vastaavasti älykkyyden lisääntymiseen, vaikea sanoa.
Huutista, ootko nähnyt vaikkapa bb-sinin mahaa netissä?
Pidetään huoli vain omista ostoksista.
Tänään kävin hyvin esimerkillisesti kaupassa, ostin tarpeet lohikeittoon ja riisipuuroon, paljon kasviksia ja hedelmiä.
Toissapäivänä ostin ihan hirveän määrän kaikkea einestä, puolieinestä, herkkuja ja naposteltavaa.
Kyllä mä omalta osaltani myönnän että jokainen ruoka ei ole alusta loppuun asti tehtyä priimatavaraa.
Meillä aikuisilla ei ole työaikoja ja päivät on pitkiä ja kiireisiä, lapset on 7-15 vuotiaita hyvin aktiivisia nuoria. Me napataan töihin tähteitä tai eineksiä mukaan, nuoret syö vauhdista ja samalla saattaa syödä kaverikin meillä. Välillä tulee viestiä että menee katsomaan leffaa kaverin luo ja nappaa sipsipussin mukaan.
Juuri nyt olen kotona ja teen jääkaapin täyteen hedelmä-ja kasvislohkoja, 10 litran kattilallisen lohikeittoa, ison tonnikalasalaatin. Kunhan nuo syöty niin toivottavasti ehdin tekemään hyvää kotiruokaa, jos en niin lapset syö mitä löytyy. Teini osaa kyllä tehdä jo hyvin ruokaa joten täysin eineksiä ei tarvitse hirveästi käyttää.
Lasten kanssa on sovittu ettei kaupasta käydä itse herkkuja. Siksi kotona on aina jotain fiksua herkuteltavaa. Kuten esim pieniä karkkipusseja. Jos teini käy itse kaupassa, ostaa kunnon mättösäkin. Tähän mennessä lapset ei ole vedätystä tajunneet vaan tyytyy mukisematta siihen pieneen pussiin :) Sama sipseissä ja muissa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan myös sivistystä että osaa olla huomioimatta 90% ruokakauppojen tuotteista ihmisravinnoksi kelpaamattomina. Ja se taas vaatii useamman sukupolven kouluttuneisuuden eli ettei ole koskaan syöty eineksiä lapsena tai edes vanhemmat ois syöny moisia lapsena.
Semmoista korkeampaa keskiluokkaelämää tai vielä korkeammalla viimeiset 200 vuotta. Tommonen sivistyksen iskoistus ei vaan ole tapahtunut finskeillä. Joilla suomenruotsalaisolla on ja siksi ovatkin svenska talande bättre folk. Sivistystä ihan eri tasolla kuin suomeapuhuva koskaan.
Eiköhän suurin osa meistä vähemmän sivistyneistäkin ihmisistä tiedosta sen ettei esim. makkaraperunamajoneesi mättö sisällä mitään hyviä ravintoaineita. Tuollaisia syödään sillointällöin kun niistä tulee hyvä fiilis. Mikäs sen mukavempaa kun käydä kaveriporukalla tai perheen kanssa grillillä kääntymässä.
Tuntuu siltä että ihmiset jotka eivät koskaan herkuttele tai muuten vain katsovat liikaa mitä suuhunsa laittavat ovat jotenkin takakireitä. Tällaisia henkilöitä on omassa lähipiirissäni.
Yleisellä tasolla varmaan joo näin. Mutta mitä voit päätellä yksittäisen ihmisen yksittäisestä ostoskorista? Muuta kuin että tänään heillä grillataan makkaraa ja juodaan kaljaa, koska tulee sellaista porukkaa kylään, joka tykkää makkarasta ja kaljasta kun istutaan iltaa.
Itse kävin eilen ostamassa herkkuja teinin synttäreille (huomenna). Mun ostoskorissa oli Pepsiä, Jaffaa sipsejä, mikropopparia, iso säkki irtokarkkeja, dippikastikeaineksia, kermaviiliä (ei kevyt), kinkkusuikaleita, juustoraastetta, katkarapuja ja pussi porkkanoita, voita, vehnäjauhoja, hiivaa ja kaakaojauhetta.
Juhlien isäntä tekee pieniä kinkkupizzoja ja suklaa kuppikakkuja ja porkkanat on siksi, että laitetaan vihannestikkuja noiden sipsien ja dipin oheen, mut paprikaa ja kurkkua oli jo ostettuna.
Ton ostoskorin perusteella ap varmasti arvioisi, että me kuollaan sydänkohtaukseen koko jengi puolen vuoden sisällä. Mutta se oli vaan yksi ostoskori yhteen hetkeen, eikä kerro meidän ruokavaliosta yhtään mitään.
Hohhoi! Oletko huomannut, että on perjantai? Itsekin lähden kohta perjantaiherkkujen ostoon. Jee!