Onko tämä normaalia? Äitini käytöksestä.
Olen ruvennut ihmettelemään äitini käytöstä ja minusta tuntuu ettei se ehkä ole aivan normaalia. Koska äitini tyylii kuuluu syyllistää minua voimakkaasti ja kääntää kaikki asiat minun niskoilleni, epäilen toisaalta, että vika onkin minussa eikä hänessä. Rehellisiä mielipiteitä kaipaisin. Yritän kuvata asioita mahdollisimman totuudenmukaisesti, vaikka tässä nyt tuleekin esille vain minun kokemukseni. Äitini sanoisi varmasti muuta.
Olen siis alkoholistipeeheen lapsi. Isäni joi ja oli eläessään se 'näkyvästi hankala' ihminen perheessämme. Ja minä myös tietysti. Äitini lyöttäytyi kanssani isää vastaan ja tukeutui minuun jo ollessani hyvin nuori. Kannoin valtavaa vastuuta ja huolta sekä isästäni että äidistäni. Äitini oli heikko uhri. Toisaalta, minulta ei siedetty poikkipuolista sanaa. Jos en suostunut mukisematta toimimaan, kuten äitini halusi tai ilmaisin eriävän mielipiteeni jollain tavalla, aiheutti tämä aivan kauhean kohtauksen. Isäni käyttäytyi todella uhkaavasti tällöin ja äitini haukkui minut lyttyyn ja velvoitti ymmärtämään isää ja hoitamaan perheen asioita. Muutin nuorena pois kotoa.
Kaikki tekemiseni on sittemmin vähätelty ja haukuttu äitini toimesta. Äitini mielestä olen omahyväinen ja luulen olevani parempi kuin perheeni, ilmeisesti siksi, koska olen opiskellut ja pärjännyt ihan hyvin. Ja kyseenalaistanut äitini kasvatusmetodit.
Tällä hetkellä suunnittelen lopullista irtiottoa äidistäni. Olen tulossa siihen päätökseen etten halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Koska minut on nuoresta asti haukuttu sairaaksi jne. jos kyseenalaistan vanhempieni toiminnan minua kohtaan, epäilen tietysti hieman omaa arvostelukykyäni. Siksi haluaisin ulkopuolisten mielipiteitä.
Tässä muutama esimerkki lähiaikojen tapahtumista. Äitini ilmoitti minulle tänään, että hän on kyllästynyt siihen, että minä odotan hänen passaavan itseäni ja lapsiani. Äitini on viimeksi hoitanut lapsiani (ainoat lapsenlapsensa) n. puoli vuotta sitten. Sitä ennen en edes muista koska olisi heitä hoitanut. Tuo kesäinen hoitokeikka oli täysin hänen oma ideansa, en siis mitenkään velvoittanut häntä. Hän näkee lapsia hyvin harvoin ja pikaisesti. Hän ei ole oikeastaan koskaan auttanut minua lasten kanssa. On kuitekin autellut muuten esim. antamalla kyytejä jne. Ja minä ja mieheni puolestamme auttelemme häntä.
Äitini puuttuu jatkuvasti väleihini sisarusteni kanssa. Hän vaikuttaa nauttivan jos luulee, että sisareni ja minun välit olisivat jotenkin huonot. Hän puuttuu myös agressiivisesti mieheni ja veljeni välisiin asioihin, vaikka ei niistä edes mitään tiedä. Välit ovat hyvät.
Hän haukkuu, vähättelee, kiristää ja uhkailee minua jos en toimi kuten hän haluaisi tai toimi hänen 'kätyrinään' tai 'apulaisenaan'. Jos kerron omista murheistani (tätä en enää tee), hän alkaa väistämättä puhua omista asioistaan. Äitini kadehtii minua jos minulle sattuu mukavia asioita ja aivan kuin toivoisi, että minulla menisi mahdollisimman huonosti. Hän yrittää myös hyötyä minusta rahallisesti.
Toisaalta äiti auttoi minua rahallisesti opiskeluaikoinani, mutta heittää tämän naamalleni todella inhottavaan tyyliin tasaisin väliajoin. Yleensäkin jos hän on jossain asiassa minua auttanut, voin olla varma, että äitini käyttää sitä vielä 'aseena' minua vastaan.
Äitini myös kieltää kaiken tai heittäytyy marttyyriksi jos hänen toimintaansa kritisoi tai kyseenalaistaa. Hän syyttelee minua, että ymmärrän hänen sanomisensa väärin ja väännän asioita tai valehtelen hänen tekemisistään (en kyllä ole valehdellut).
Toivottavasti joku jaksoi lukea ja osaisi kommentoida jotain. Onko tällainen normaalia, vai mistä voisi olla kysymys?
Kommentit (26)
Vika on äidissäsi, ei sinussa. Hän jäi alkoholistimiehensä luokse ja pahoinpiteli sinua henkisesti yhdessä isäsi kanssa.
Hän ei ansaitse mitään yhteyksiä lastenlapsiin, voit hyvällä omalla tunnolla sanoa hänelle suorat sanat ja sen jälkeen et ole enää yhteydessä etkä tekemisissä.
Hän kokee huonommuutta sinua kohtaan, ja täysin aiheesta! Kukaan ei ansaitse noin huonoa äitiä, ja sen voit hänelle sanoa!
Ei ole normaalia. Laita selkä suoraksi ja sano suoraan äidillesi miltä sinusta tuntuu. Äläkä mieti mitään, "muttakun äiti on auttanut minua rahallisesti.." -bullshttiä. Kaikkien äidit auttaa lapsiaan rahallisesti. Se on ihan tavallista, etkä ole siitä missään erityisessä kiitollisuudenvelassa, jonka takia suvaitset itseäsi kohtaan mitä tahansa käytöstä!!!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:06"]Mulla on ollut vähän samanlainen tilanne, erilaiset kotiolot vain, mutta äitini kanssa on ollut samanlaista. Mä nöyrryin vaikka mihin ja sitten kerran mulla napsahti poikki ja kohtelin äitiäni vuosikausia todella ilkeästi. Joka ainoasta ilkeästä ja alistavasta kommentista annoin takaisin. Mulla oli järkyttävät patoumat sisällä ja jotenkin sain paremman olon, kun sain sanottua mielipiteeni ja ilkeiltyäni. Nykyään meillä on ihan hyvät välit ja olen jopa saanut äidiltäni oikeasti pyyteetöntä apua, vaikka tietyissä rajoissa pidän silti edelleen suhteemme etten jossain vaiheessa saa katua.
[/quote]
Tein juuri näin jonkin aikaa n. vuosi sitten. Äitini heittäytyi marttyyriksi, haukkui minut mielenvikaiseksi ja muutenkin puhui minulle entistä rumemmin. Ongelma ei ollut hänen käytöksessään, vaan ainoastaan se, että olin kuulemma katkera lapsuudestani ja semmoinen ei ole normaalia.
Kiva kuitenki kuulla, että äitisi suhtautui edes jotenkin ymmärtäväisesti ja voitte olla väleissä.
Ap
9 lisää. Mun äiti aloitti aivan samanlaisen käytöksen. Veti mun isänkin mukaan ja suorastaan valehteli monissa asioissa. Mä raivostuin tuosta entistä enemmän ja ilkeilin vielä kovemmin. Mieskin sanoi ettei olisi ikinä uskonut, että musta löytyy tuollaista raivoa, ja vielä vuosikausiksi. Meillä varmaan auttoivat lapsenlapset. Mun äidin oli pakko alkaa mennä itseensä ja alkaa käyttäytymään mulle ja mun perheelle nätisti, koska jos mä en halunnut nähdä häntä, niin ei nähnyt lapsenlapsetkaan. Enhän mä nyt tietenkään kieltänyt kokonaan tapaamisia, mutta vähensin radikaalisti eikä hän kerinnyt edes olemaan lastenlasten kanssa, kun aika meni mun kanssa tappelemiseen.
Pahin pelkoni on, että muutun äidikseni. En halua olla lapsilleni sellainen. Olen miettinyt pitäisikö minun mennä terapiaan. Olen valmis tekemään mitä vain sen eteen, että en toistaisi äitini käytöstä. Pelkään tätä ihan todella.
Ap
Näin. Minullakin oli narsisti äiti. Muutin myös nuorena pois kotoa, sillä minua ahdisti asua lapsuuden kodissani. Muuttoni jälkeen välit äitiini paranivat kun en joutunut kohtaamaan häntä päivittäin.
Sittemmin äiti alkoholisoitui ja ongelmat palasivat. Onneksi hän on nyt päässyt kuiville ja on myös hakenut apua mielenterveysongelmiinsa. Emme pidä yhteyttä liian usein, mutta välimme ovat siedettävät.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:14"]
aitisi kaytos ei ole normaalia vanhemman kaytosta ja sinun pitaa olla tarkkana ettet kayta samoja konsteja omiin lapsiisi aikanasi. haukkuminen, syyllistaminen, marttyyriksi heittaytyminen jne EI OLE NORMAALIA EIKA TERVETTA! eika sinun sita tarvitse hyvaksya. jos tuntuu etta karsit, lopeta yhteydenpito. olet tehnyt parhaasi olemalla 'hyva tytar' han ei ole 'hyva aiti'. ja kieltaydy tuntemasta huonoa omaatuntoa!! tsemppia.
[/quote]