Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
141/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin että saan migreenin tämän hajuherkän asukokonaisuudesta, ja vaatisin uudistamaan vaatekaappinsa, koska nämä nykyiset koskevat silmiini ja aiheuttavat migreeniä.

Vierailija
142/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te haisette hirveälle! Aivan turhaa kemikaalien käyttöä ja jätteen tuottamista.

Äly hoi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ärsyttää tämmöset.

Se on niin että joko haisen hieltä tai sitten käytän itselleni sopivia tuotteita, jolloinka fyysisessä työssä pakostakin pintaan tuleva hiki ei haise.

Kumpikin pahasta hajuherkkien mieleen,eli parempi kun lakkaisi vaan olemasta sitten.

Etkö ole ikinä kuullut hajusteettomista antiperspiranteista? Hieltä ei tarvi haista vaikka hajusteita ei käytäkään. Tai ihan pelkkä ruokasooda käy deodorantista. Itseasiassa moninkertaisesti parempi kuin mitkään deodorantit. Kai käsität sen, että ne hajusteyliherkätkin käyttää jotain sen eteen, etteivät haisisi hielle? Ei se vaadi valtavaa hajupilveä. Kokeile, voit vaikka yllättyä. Tosiasia vaan on, että ne jotka kuvittelevat haisevansa hyvälle voimakkaine hajusteineen, haisevat todellisuudessa usein älyttömän pahalle. Suurin osa hajusteista on oikeasti suurissa määrin käytettynä ihan oksettavan hajuisia. Mutta ehkä he ovat turruttaneet omat hajuaistinsa niillä kammottavilla hajuilla.

Vierailija
144/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen obsessed yhteen huuhteluainetuoksuun. Pakko saada nuuhkia niitä vaatteita ja lakanoita. Rrrrakastan sitä!

Vierailija
145/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ei pyöri parin hyperallergisen pillin mukaa, hajuvesiä en töissä käytä mutta raja menee dödössä, shampoissa, pyykinpesuaineissa jne. Jos ei kestä ns. normaalielämän hajuja niin sellainn ihminen ei voi kyllä työpaikalla olla.

Vierailija
146/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ja käskisin painua helvettiin hajuste hysteerikon. 

Vierailija
147/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse saippuat tai muut, mutta osa naisista taitaa uida hajuvedessä, kun haistaa kauas missä on kuljettu ja bussissakin haistaan toisesta päästä autoa niin että iskee migreeni. Näille voisi kyllä laittaa jonkin sanktion. 

Vierailija
148/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole allerginen tai yliherkkä, mutta nuo hajuvesilöyhkät ovat aivan hirveitä. Eivätkö nuo ilmansaastuttajat ymmärrä pysyä kotonaan haisemassa. Ei tarvitse tulla työpaikalle tai mihinkään ihmisten lähelle lemuamaan.

Vierailija
149/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin että saan migreenin tämän hajuherkän asukokonaisuudesta, ja vaatisin uudistamaan vaatekaappinsa, koska nämä nykyiset koskevat silmiini ja aiheuttavat migreeniä.

Totta, en voi sietää kirkkaita värejä, punaista, oranssia ja keltaista, saan niistä migreenin ja vaadin jatkossa ettei kukaan työpaikalla käytä sen värisiä vaatteita.

Vierailija
150/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisilä on luulotauti. Minä oksennan tai ei voi hengittää  paskan ja  sairaalloisen hien hajun takia mutta en koskaan hyvien hajuvesien´takia. Nautin jos joku ihminen tuoksuu oikein hyvälle. 

Vierailija
151/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://freetox.fi/tuote/lunette-moodsmooth-remedy-oljy/?gclid=EAIaIQob…

Tämä on aivan ihan tuoksu eikä ärsytä muita ihmisiä. Kun hajusteeet  ärsyttävät muita niin tämä ei ärsytä ketään. 

Vierailija
152/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä hajusteyliherkät voivat näin korona-aikaan liikahtaa kotoaan mihinkään? Joka puolella käytettävät käsidesit haisevat varmasti voimakkaammin kuin mikään hajuvesi.

Vierailija
153/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hajusteyliherkät kestävät tupakoivia työkavereitaan? Eipä kukaan voi kieltää käyttämästä taukojaan röökaamiseen. Ja se tupakanhaju vasta voimakas onkin.

Vierailija
154/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän hajusteherkkä pärjää ulkomailla? Monissa maissa käytetään hajusteita ihan surutta KAIKESSA. Kotonakin käytetään huonehajusteita. Hajuvesiä, hajustetta pesuaineita, hajustetta kosmetiikka, hajustettuja pikkuhousunsuojia...

Onko tämäkin suomalainen ilmiö?

No en ole semmoisissa ulkomaissa käynyt, missä joka paikassa haisisi kamalasti.  En usko, että hajustetut pikkuhousunsuojat  haisisivat kenenkään nenään missään.  Höh.

Kyllä hajusta tietää, kuka käytää hajustettuja pikkuhousunsuojia. Haistan, koska erehdyin itsekin ostamaan, kerran tarkoituksella ja sitten vahingossa. Haju puskee läpi vaatteiden viimeistään siinä vaiheessa kun suoja vähän kostuu. Joskus olivat muodissa kun oli uusi juttu. Nyt en ole aikoihin haistanut niitä ympäristön naisissa. Esim. omassa pienessä lähikaupassani ei niitä ole enää edes myytävänä.

Vierailija
155/690 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin hajusteyliherkkiä, vaikka itselläni sitä ei ole, sillä jotkut tuoksut aiheuttavat minullekin oireita.

Dove-suihkusaippuat saavat minut melkein oksentamaan ja Comfortit ja vastaavat saavat silmäni vuotamaan ja hengityksen vaikeaksi.

Vierailija
156/690 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien tuotteiden vaihtaminen hajusteettomiksi ei ainakaan minulta onnistuisi siksi, että minulla on tietyt vuosien varrella hyviksi havaitut tuotteet joita haluan käyttää, eikä yhtä hyviä tuotteita yksinkertaisesti löydy hajusteettomina. Näin on erityisesti shampoon, hoitoaineen ja kasvovoiteen kohdalla. Minulla on pitkä, hieman vaalennettu tukka, joka tarvitsee tehokkaat hoitoaineet. Vielä toistaiseksi ei ole tullut vastaan täysin hajusteetonta hoitoainetta joka olisi sopiva.

Samoin on kasvovoiteen kohdalla. Kesti pitkään löytää rasvoittuvalle iholleni sopiva tuote, enkä todellakaan ala sitä vaihtamaan.

Käytin pitkään hajustamatonta antiperspiranttia, mutta en enää haluaisi käyttää alumiinia sisältäviä tuotteita. Toistaiseksi en ole löytänyt toimivaa hajusteetonta deodoranttia. Alumiinittomien juju on hienhajun estäminen, joten parhaissa tuotteissa on luontaisia aromaattisia öljyjä kuten tea tree, eukalyptus, rosmariini jne, ja ne kyllä tuoksuvat.

En aio palata enää alumiinia sisältäviin jotka ovat mahdollisesti terveydelle haitallisia, joten saavat sietää yrttisen tuoksuisia kainaloitani.

Vierailija
157/690 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään henkilön joka on niin pahasti yliherkkä, että hän ei voi olla edes samassa huoneistossa jossa säilytetään jossakin hajustettuja tuotteita. Ei siis riitä, että ne sulkisi vaikka muovipussiin ja laittaisi kaappiin. Myöskään mitkään tekstiilit eivät saa olla hajustetuilla pesuaineilla pestyjä.

Kun tämä henkilö meni kylään, emännän piti pakata asunnostaan ihan kaikki kemikaalit astianpesuainetta ja meikkejä myöten ja viedä ne muualle säilytettäväksi vierailun ajaksi. Hän joutui myös vaihtamaan kaikki henkilökohtaiset tuotteensa huulirasvasta alkaen vierailun ajaksi, sekä pesemään kaikki vuodevaatteet ja muut tekstiilit sopivilla aineilla. Ihan hirveä työ.

Mietin miten tällainen henkilö voi liikkua missään? Miten hän voi edes hoitaa arkiset askareet kuten kaupassakäynnin, tai liikkua julkisilla jos jo vierustoverin kynsilakka aiheuttaa kohtauksen?

Vierailija
158/690 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ja muillekin hajusteita käyttäville tiedoksi, että käykää useammin suihkussa, ettei tarvitse hajuja peitellä keinotekoisilla tuoksuilla. Tiesittehän, että hajuvesi on aikanaan keksitty peittämään ihmisen eritteiden pahaa hajua, kuten hikeä. Niiden tarkoitus tänä päivänä on ihan eri. Ja sitten vielä se määrä. Ei ole pakko laittaa kahta suihkautusta vaan ihan yksi riittää ja sekin silloin, kun ette matkusta julkisissa. Liika hajustemäärä kääntyy tarkoitusta vastaan. Ottakaa muut huomioon. Julkisissa varsinkin jos kaikilla omanlaisensa tuoksumaku, niin helposti tulee melkoinen hajukoktail.

ps. ja en ole hajusteyliherkkä. Kyllä se lemu käy normaaliin nenäänkin. 

Vierailija
159/690 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kyllä,etten maailmalla (Japani,Italia ja nyt Amerikka) asuessani ole missään muualla tavannut hajusteyliherkkiä, kaikesta valittavia ihmisiä?

No en minäkään tänne tuleville turisteille tai maahanmuuttaneille alkaisi valittelemaan hajusteyliherkkyyttäni.  Ehkä se ei ole ensimmäinen asia, mistä ulkomaalaisen kanssa haluaisi jutella.

Vierailija
160/690 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen allerginen koirille, mutta hajusteyliherkkä työkaveri vaan itsekkäästi ja piittaamattomasti tulee karvaisissa kuteissan töihin. Jos olisi oikein huomaavainen, luopuisi koko elukasta.

Minulla on kissa-allergia, mutta en saa mitään oireita työkaveristani, jolla on kotona kissakennel.  Näen hänen vaatteissaan useinkin kissankarvoja.  Ei mitään vaikutusta.

Sitäpaitsi täytyyhän sinun koiralle allergisena tietää, että allergiaa ei aiheuta se eläimen karva, vaan sen eläimen ihossa oleva hilse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi